2020-09-06, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Suck, ni två alltså... Redan nu börjar den här myten om att stora stygga MFF förstörde en "elitklubb" eller när ni ändå tar i vi förstörde två klubbar i samma veva då LB07 fick konka sitt damlag.

Om vi tar om det igen då vi tar in en oerhört omtyckt tränare från ett lag från högre division. Vi har en öppen uttagning där vem som helst får komma och provspela. Spelare som har haft denna tränare i flera år går till uttagningen i hopp om att få spela för honom igen, vilket sedan visar sig att dessa spelare är bäst. Vi är väl inte dumma i huvudet och tackar nej till bra spelare bara för att det ska vara rättvist.

Att det inte spelar någon roll om man har ens förening har ett damlag på västkusten är helt oväsentligt i det stora hela. Allt jag vet är att när det finns villiga företag här i söder som är villiga att sponsra med 7-8 miljoner per säsong på grund av ett damlag så tro fan att vi inte ska hoppa på det.

Det är ganska tydligt att du har noll koll. Östersund anställde en tränare för att vara "PK", vad det nu har något med saken att göra, man anställer en tränare som passar ens målbild och inte vad man har för bakgrund. De två främsta kandidaterna var Brännström och Ashbagi kommer från samma skola, de har varit tränare i samma lag och har samma syn på fotbollen. Att det blev Ashbagi istället för Brännström kan endast de som skötte processen svara för.

Du borde även vara medveten om att alla teaterföreställningar och allt det där runt omkring Östersund är något som Potter tog med sig när han tog över laget. Tränaren byggde alltså upp en kultur kring klubben som byggde på att man skulle ta till alternativa metoder för att få sina spelare att prestera så bra som möjligt.

Men visst gå ni tillbaka till de lyckliga dagarna när ni var den vitaste klubben i allsvenskan.

Jag bryr mig egentligen inte ett skit om damfotboll men jag förstår inte nyttan med att ni skall starta ett nytt lag på bekostnad av ett annat lag? Skit i skuld osv, det är inte det jag pratar om. Det tillför inget nytt att ni startar upp damlag igen bara för att några gaphalsar tycker att ni skall göra det om det samtidigt dödar ett annat lag.
Citera
2020-09-06, 13:14
Medlem
Needs.more.brandys avatar
För mig är det helt obegripligt hur man inte kan skämmas över att ens förening vill starta ett damlag. Debatten är så jävla skev. Om något så är det väl föredömligt av mff att de destruerar en annan damförening. Problemet är väl att de skapar en egen?

"Det är kul med ett damlag" Herregud.
Citera
2020-09-06, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Hur summerar ni Blåvita klubbens utveckling under Poya, 2017-2020? Var var ni efter Stahre och Lennartson. Har ni tagit ngr steg, och vart är ni på väg?

Poya kom in till säsongen 2018.

Det är väl lite för tidigt att svara på vart vi är på väg, det beror ju på vilka beslut som fattas framöver och vilken tränare som anställs. Steg har vi absolut tagit, sedan har vi inte fått till en bra helhet, men för mig är det framförallt ett bolltryggare lag vi har nu, i lägen där bollen skulle ha skyfflats bort tidigare har vi oftast inga problem med att behålla den inom laget. Trots flera rutinerade namn har vi som det är just nu en trupp där medelåldern är lägre än den varit på länge, under Jörgen var den 26-27 år, nu har vi, trotts flera rutinerade rävar en medelålder på 25.

Fler egna spelare har fått större roller i laget och tagit steg under Poya, t ex Paka och Erlingmark.

Arbetsbeskrivningen för Stahre, Jögge och Poya och dessutom förutsättningarna var ju lite annorlunda. De två förstnämnda anställdes väl först och främst för att vinna titlar, truppen var också i relation till resten av allsvenskan dyrare, det var väl Gnaget och MFF som splashade mer pengar på laget under Stahre och Jögge.

Stahre hade ju en positiv resultattrend och när Jörgen tog vid hade vi haft ett par år med topp placeringar och en cuptitel bakom oss, på den linjen fortsatte det med Jörgen 2015, där vi även vann cupen, sedan började det gå sämre, den ekonomiska satsningen började göra sig påmind och både de sportsliga och ekonomiska resultaten var dåliga.

Poya gör entré, ekonomin skall saneras, ett större fokus på akademin och spelarutveckling. Cuptitel bärjas.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-09-06 kl. 14:07.
Citera
2020-09-06, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/0nJQKo/tankte-att-sa-blir-det-inte-for-sa-gor-man-inte

Det är kul med ett damlag men detta är inte finare än att man tar över ett lag typ Limhamn/Bunkeflo som det var tal om.

Bör ju nämnas att de kunde fått en plats direkt i Div 3, men valde ändå att börja i Div 4. Två matcher spelade och +30 i målskillnad (inkl 18-0 i fredags). Vad fan är det frågan om?, liksom. Totalt meningslöst för såväl de överkvalificerade spelarna som de lag i serien som är chanslösa.
Citera
2020-09-06, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Hur summerar ni Blåvita klubbens utveckling under Poya, 2017-2020? Var var ni efter Stahre och Lennartson. Har ni tagit ngr steg, och vart är ni på väg?

2013 3:a
2014 2:a
2015 2:a
2016 4:a
2017 10:a
2018 11:a
2019 7:a
2020 ?:a (12:a just nu)

Men det är ju helt skevt att jämföra placeringar mellan de olika tränarna. De andra tränarna var där när man levde över sina tillgångar. Göteborg hade åkt ut med Lennartsson, det vågar jag sätta min högra pungkula på.

Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Herregud, hur svårt kan det vara, det Potter sysslade med handlade ju om att svetsa samman gruppen!
Det har ju absolut ingenting med Politisk Korrekthet att göra!

Vet du överhuvudtaget vad PK betyder?
(Du verkar dock inte vara ensam här i tråden som tydligen inte vet vad Politiskt Korrekt betyder.)

Alltså du är trög på riktigt, det ena utesluter inte det andra. Du sammansvetsar gruppen samtidigt som man utför för vad du uttrycker vara politiskt korrekthet. Exempel på detta är bland annat när man gick ut 2014 och pratade om styrkan med mångfald i samband med valet. Eller när man valde att ställa sig på scen med Maxida Märak för att belysa samernas rättigheter. Allt detta påhejat av en kultur som Potter byggt upp.

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag bryr mig egentligen inte ett skit om damfotboll men jag förstår inte nyttan med att ni skall starta ett nytt lag på bekostnad av ett annat lag? Skit i skuld osv, det är inte det jag pratar om. Det tillför inget nytt att ni startar upp damlag igen bara för att några gaphalsar tycker att ni skall göra det om det samtidigt dödar ett annat lag.

Det finns ekonomisk vinning på det någon annan anledning behöver man inte ha egentligen. Vi hade sponsorer som inte ville gå in förrän vi hade ett damlag och då får man lösa det på ett eller annat sätt. Ibland får man vara pragmatisk. Jag har helt ärligt svårt att se några negativa aspekter med damlag, varför skulle inte ens egna klubb profilera sig så brett som möjligt? Att vi ens diskuterar det 2020 är löjligt.
Senast redigerad av AIP 2020-09-06 kl. 14:34.
Citera
2020-09-06, 14:39
Avslutad
Citat:
Men det är ju helt skevt att jämföra placeringar mellan de olika tränarna. De andra tränarna var där när man levde över sina tillgångar. Göteborg hade åkt ut med Lennartsson, det vågar jag sätta min högra pungkula på.

Alltså du är trög på riktigt, det ena utesluter inte det andra. Du sammansvetsar gruppen samtidigt som man utför för vad du uttrycker vara politiskt korrekthet. Exempel på detta är bland annat när man gick ut 2014 och pratade om styrkan med mångfald i samband med valet. Eller när man valde att ställa sig på scen med Maxida Märak för att belysa samernas rättigheter. Allt detta påhejat av en kultur som Potter byggt upp.

Det finns ekonomisk vinning på det någon annan anledning behöver man inte ha egentligen. Vi hade sponsorer som inte ville gå in förrän vi hade ett damlag och då får man lösa det på ett eller annat sätt. Ibland får man vara pragmatisk. Jag har helt ärligt svårt att se några negativa aspekter med damlag, varför skulle inte ens egna klubb profilera sig så brett som möjligt? Att vi ens diskuterar det 2020 är löjligt.

Så sponsorerna du pratar om, ville dom sponsra MFF eller ville dom sponsra ett damlag i MFF? Om det nu var så viktigt att sponsra ett damlag så fanns det redan innan lag att välja på. Om det nu är så att pengarna hamnar i MFF som klubb istället så är det ett PK-beslut från dessa sponsorer som är pinsamt. Personligen tycker jag damfotboll och herrfotboll är helt olika sporter, hade varit lika logiskt att kräva att ni startade upp ett schacklag för att dom skulle sponsra er.

Dessutom var det väl damerna själva som valde att gå ur MFF när det senast begav sig? Varför skall ni behöva känna någon skuld över att det inte finns ett damlag på plats? Vad skall ni göra för att behålla dom denna gången? Skall ni dela på alla intäkter 50/50 även om dom själva inte drar in tillräckligt för att täcka kostnader för att köpa in träningskläder? Och vad händer om dom tröttnar igen och drar sig ur? Skall ni starta upp ett lag på nytt då?
Senast redigerad av trazke 2020-09-06 kl. 14:42.
Citera
2020-09-06, 15:03
Avslutad
Citat:
Så sponsorerna du pratar om, ville dom sponsra MFF eller ville dom sponsra ett damlag i MFF? Om det nu var så viktigt att sponsra ett damlag så fanns det redan innan lag att välja på. Om det nu är så att pengarna hamnar i MFF som klubb istället så är det ett PK-beslut från dessa sponsorer som är pinsamt. Personligen tycker jag damfotboll och herrfotboll är helt olika sporter, hade varit lika logiskt att kräva att ni startade upp ett schacklag för att dom skulle sponsra er.

Dessutom var det väl damerna själva som valde att gå ur MFF när det senast begav sig? Varför skall ni behöva känna någon skuld över att det inte finns ett damlag på plats?

De ville sponsra MFF men betonade tydligt att det skulle finnas en damsatsning innan man ville förbinda sig. Utöver det så pressar Malmö Stad på att man måste inkludera damerna för att man ska komma vidare i samtalen kring stadionområdet. Även om utomstående tror att kommunen här gör allt för MFF så stämmer det inte riktigt och det är enorma strider som sker bakom stängda dörrar mellan MFF och Malmö Stad om hur framtida stadionområdet skall utformas.

Om vi säger så här, jag är inte helt tillfreds med den här lösningen heller. Hade man frågat mig personligen så hade jag hellre propagerat att vi och Rosengård blev samma förening. Men jag antar att supportrar (som inte bryr sig ett dugg över damfotboll) hade bölat över att vi hade tagit en plats i damallsvenskan direkt.

Edit: Såg att du hade redigerat. Ordföranden har redan sagt att den här resan kommer kosta föreningen runt 10 miljoner kr om jag minns rätt. Så det kommer vara en ren förlustaffär ett bra tag framöver. Vad jag har förstått kommer UEFA bli betydligt mer frikostiga när det gäller damfotboll. Bättre ersättningar, bättre prispengar osv osv.
Senast redigerad av AIP 2020-09-06 kl. 15:09.
Citera
2020-09-06, 15:17
Avslutad
Citat:
De ville sponsra MFF men betonade tydligt att det skulle finnas en damsatsning innan man ville förbinda sig. Utöver det så pressar Malmö Stad på att man måste inkludera damerna för att man ska komma vidare i samtalen kring stadionområdet. Även om utomstående tror att kommunen här gör allt för MFF så stämmer det inte riktigt och det är enorma strider som sker bakom stängda dörrar mellan MFF och Malmö Stad om hur framtida stadionområdet skall utformas.

Om vi säger så här, jag är inte helt tillfreds med den här lösningen heller. Hade man frågat mig personligen så hade jag hellre propagerat att vi och Rosengård blev samma förening. Men jag antar att supportrar (som inte bryr sig ett dugg över damfotboll) hade bölat över att vi hade tagit en plats i damallsvenskan direkt.

Edit: Såg att du hade redigerat. Ordföranden har redan sagt att den här resan kommer kosta föreningen runt 10 miljoner kr om jag minns rätt. Så det kommer vara en ren förlustaffär ett bra tag framöver. Vad jag har förstått kommer UEFA bli betydligt mer frikostiga när det gäller damfotboll. Bättre ersättningar, bättre prispengar osv osv.

Så i slutändan kan man säga att ni startade upp ett damlag för att tillgodose gaphalsarna?
Citera
2020-09-06, 17:01
Avslutad
Citat:

Jag ger upp, du tillhör de svagbegåvade och jag kan inte få dej att förstå, tyvärr!
Rest my case.
Citera
2020-09-06, 17:25
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Nytt avsnitt ute från "Avgå Din Jävel", en podd om HIF!
https://soundcloud.com/user-614481592/corona-flopp-gav-hif-hopp
Citera
2020-09-06, 17:35
Avslutad
Citat:
Så i slutändan kan man säga att ni startade upp ett damlag för att tillgodose gaphalsarna?

Ptja, det tog gaphalsarna 10 år innan det ens blev aktuellt att diskutera damlag så jag vet inte. Men om du säger det så.

Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Jag ger upp, du tillhör de svagbegåvade och jag kan inte få dej att förstå, tyvärr!
Rest my case.

Skönt, seså ut och internetkriga i andra trådar nu.
Citera
2020-09-07, 06:37
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det finns ju massvis med andra varianter än brottarfotboll och duttfotboll på mittplan. En tränare som bygger vidare på Poyas spel men jobbar mer med djupledsspel och tryck in mot straffområdet skulle ha stor nytta av det som Poya byggt upp.
Peter Gerhardsson? Om han nu vill gå tillbaka till klubbfotbollen.

Givetvis är det så, och det är ju grejen.
Vi ska inte ha in någon som totalt kastar om allt ty det finns det inte varken tid eller material för just denna säsongen. En kombination av spelstilar där vi varierar och därmed blir betydligt mer svårlästa är givetvis det bästa.

Gerhardsson har ju damlandslaget nu, tveksam till att han vill lämna det jobbet och det lär inte vara lätt att fixa loss honom även om det är ett alternativ.
Jag kan inte säga att jag har något namn jag sitter på som jag hellre ser än andra nu, fasan är väl att det blir nån ur det gamla tradiga gubb-gänget...

Citat:
Suck, ni två alltså... Redan nu börjar den här myten om att stora stygga MFF förstörde en "elitklubb" eller när ni ändå tar i vi förstörde två klubbar i samma veva då LB07 fick konka sitt damlag.

Om vi tar om det igen då vi tar in en oerhört omtyckt tränare från ett lag från högre division. Vi har en öppen uttagning där vem som helst får komma och provspela. Spelare som har haft denna tränare i flera år går till uttagningen i hopp om att få spela för honom igen, vilket sedan visar sig att dessa spelare är bäst. Vi är väl inte dumma i huvudet och tackar nej till bra spelare bara för att det ska vara rättvist.

Att det inte spelar någon roll om man har ens förening har ett damlag på västkusten är helt oväsentligt i det stora hela. Allt jag vet är att när det finns villiga företag här i söder som är villiga att sponsra med 7-8 miljoner per säsong på grund av ett damlag så tro fan att vi inte ska hoppa på det.

Fast det blir ju rätt uppenbart vad tanken var när man plockar en sådan tränare, bjuder in spelarna från en förening så mycket högre upp, vad resultatet av 1+1 blir är ju inte svårt att räkna ut...
Det är ju inte att starta från noll direkt med en sådan trupp.
Sedan får ju alla göra det som känns bäst men det är ju inte direkt att "starta upp en damverksamhet" när man plockar in ett helt (så gott som) div.1 lag till en klubb i fyran.
Då ser man ju hellre att man får ta några hundår i fyran-trean med egna unga tjejer och bygger en klubb så som den ska byggas, från grunden och uppåt. Varenda blåvitt hade ju blivit galen om vi köpt över Jitex...

Beträffande sponsorer etc så är det givetvis så, det gäller för allt fler företag att sponsorpengarna går till något som är öppet för så många som möjligt. Där räknas damlagen in.
Fattar inte vad problemet med att ha det skulle vara som vissa vill ha det till, den delen påverkar inte herrdelen alls, det är inget nytt lag ens utan våra ungdomar som även lirar i fyran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in