2020-09-06, 10:46
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Så du menar att mygla är att vara PK, förklara istället för mej vilka tränare ÖFK har anställt för att vara PK, detta är vad diskussionen från min sida handlar om, inget annat!
Så det enda "kravet" för att vara en PK-klubb är att anställa en tränare bara på grund av etniciteten? Det var väldigt specifikt, och konstigt, måste jag säga..

Och ännu konstigare är det som sagt när Poya var andra-alternativet bakom Andreas Brännström. Nu har jag visserligen inte jättekoll på Andreas Brännström men jag tänker dra till med en vild gissning och säga att Andreas Brännström förmodligen inte är en första eller andra generationens invandrare. Men jag kan ju ha fel om Andreas Brännström.

Och som tillägg. Jag håller alltså på Mjällby men när jag ser nån som är ute och cyklar ute på nån åker nånstans så hjälper jag dom gärna upp på närmaste cykelbana.
Citera
2020-09-06, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ok, det är ändå förståeligt att flickspelarna vill ha möjlighet att stanna kvar i samma klubb när dom blir vuxna. Men samtidigt så är ju inte Blåvitt någon liten kvartersklubb där man kan räkna med att det blir så. Det är ju inte många promille av pojklagsspelarna som får möjlighet att spela för samma klubb när dom blir vuxna.

Det är ju inte bara tjejerna i föreningen, men ja vi får se vad som händer, flicklagen är som jag förstått det väldigt bra, tidigare har vi ju haft ett samarbete med Kopparberg där en del av tjejerna börjar när dom blir lite äldre/närmar sig seniornivå. Det är väl inte omöjligt att vi bara blir en farmarklubb till dom, ambitiösa tjejer med stor talang kanske inte känner för att spela i de lägre divisionerna. Målet är förstås att klättra i seriesystemet dock, då kanske det blir skillnad om X antal år.

Sedan går det såklart inte att blunda för att det kan finnas andra fördelar med att faktiskt ha damlag, t ex potentiella sponsorer som vill att det finns.

Citat:
Det är just det där att detta hänger ihop. Så fort något är ordentligt PK så tänker man direkt "where´s the poop?".

hehe

Citat:
Så du menar att mygla är att vara PK, förklara istället för mej vilka tränare ÖFK har anställt för att vara PK, detta är vad diskussionen från min sida handlar om, inget annat!

Nej det menade jag inte, mygel kan förkomma alldeles oavsett, jag menar att ÖFK är marinerat i PKism, om du missat det kan du inte följa allsvenskan särskilt noga. Det är praktiskt taget en del av deras kultur och identitet. Personligen bryr jag mig inte så mycket om det, men myglet är illa.

Blåvitt anställde inte Poya för att vara PK. Du får gärna skriva det 1000 gånger till om du vill det dock. Ordet är fritt.
Citera
2020-09-06, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så det enda "kravet" för att vara en PK-klubb är att anställa en tränare bara på grund av etniciteten? Det var väldigt specifikt, och konstigt, måste jag säga..

Och ännu konstigare är det som sagt när Poya var andra-alternativet bakom Andreas Brännström. Nu har jag visserligen inte jättekoll på Andreas Brännström men jag tänker dra till med en vild gissning och säga att Andreas Brännström förmodligen inte är en första eller andra generationens invandrare. Men jag kan ju ha fel om Andreas Brännström.

Och som tillägg. Jag håller alltså på Mjällby men när jag ser nån som är ute och cyklar ute på nån åker nånstans så hjälper jag dom gärna upp på närmaste cykelbana.

Mjällby, trevligt, håller även en del på er, såg nästan alla era hemmamatcher slutet av 90-tal och början av 2000-tal av annan anledning, känner personligen flera i forna Mjällby, Bagarn bl a.

Diskussionen var om att ÖFK också anställt tränare på PK basis, det är inte jag som låter bli att svara och lägger fram annat i ämnet, jag står fast vid att Poya hade fått sparken långt tidigare om inte IFK blivit så PK, däremot har aldrig ÖFK anställt en tränare på PK grunder, sen hur ekonomiska oegentligheter skulle vara PK fattar jag inte!
Citera
2020-09-06, 11:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det är ju inte bara tjejerna i föreningen, men ja vi får se vad som händer, flicklagen är som jag förstått det väldigt bra, tidigare har vi ju haft ett samarbete med Kopparberg där en del av tjejerna börjar när dom blir lite äldre/närmar sig seniornivå. Det är väl inte omöjligt att vi bara blir en farmarklubb till dom, ambitiösa tjejer med stor talang kanske inte känner för att spela i de lägre divisionerna. Målet är förstås att klättra i seriesystemet dock, då kanske det blir skillnad om X antal år.

Sedan går det såklart inte att blunda för att det kan finnas andra fördelar med att faktiskt ha damlag, t ex potentiella sponsorer som vill att det finns.

hehe

Nej det menade jag inte, mygel kan förkomma alldeles oavsett, jag menar att ÖFK är marinerat i PKism, om du missat det kan du inte följa allsvenskan särskilt noga. Det är praktiskt taget en del av deras kultur och identitet. Personligen bryr jag mig inte så mycket om det, men myglet är illa.

Blåvitt anställde inte Poya för att vara PK. Du får gärna skriva det 1000 gånger till om du vill det dock. Ordet är fritt.

Då har du aldrig satt din fot i Östersund, eller i dess klubb, du vet inte alls vad du pratar om.

Sen får du skriva tusen ggr att IFK inte är PK, men jag står fast, hade inte IFK varit PK hade Poya sparkats tidigare, slutar denna diskussion iom detta!
Citera
2020-09-06, 11:49
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Diskussionen var om att ÖFK också anställt tränare på PK basis, det är inte jag som låter bli att svara och lägger fram annat i ämnet, jag står fast vid att Poya hade fått sparken långt tidigare om inte IFK blivit så PK, däremot har aldrig ÖFK anställt en tränare på PK grunder, sen hur ekonomiska oegentligheter skulle vara PK fattar jag inte!
Nej. Diskussionen är inte om en tränare har anställts enbart på grund av PK-basis. Det är du som enträget vill att det ska vara det som är diskussionen och vägrar lyssna på något annat.

Poya var som sagt andravalet bakom en Svenne Banan, kravet när tränaren anställdes hade alltså inget som helst med något PK att göra. Oavsett hur mycket du vill att det ska vara så.

Och ÖFK har genomsyrats av PK-ism sen deras "födelse". Och då pratar vi alltså INTE om anledningar till att tränare anställs, det finns väldigt mycket annat i en fotbollsförening än att anställa tränare.
Citera
2020-09-06, 11:56
Medlem
Citat:
slutar denna diskussion

Det tar jag med mig från ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jo, det är ju absolut möjligt att det på sikt visar sig att åren med Poya visar sig avgörande för att skapa det där nya framgångsrika. När man restaurerar något så måste man riva en del men ändå behålla själen, oavsett om det gäller hus eller fotbollslag. Tycker mig att se att "Blåvitthuset" är minst 75% klart, och där Poya som sagt kan ha gjort en viktig insats i projektet. Det får tiden utvisa.

Angående "rätt taktik", så gäller det väl att hitta rätt mix av ticataca, Drillo, tjong, finlir, rak fotboll, tålamodsfotboll osv osv. Att göra rätt sak vid rätt tillfälle är alltid nyckeln till framgång. T ex att inte dutta för länge i försvaret, men samtidigt våga vårda boll. Eller att våga ta risker men att göra det så riskfritt som möjligt. Att slå bollen snabbt mot forwards men utan att spela tjongboll. osv. Är f-n inte lätt, liksom.

Ja kan man bygga vidare på en del av det han gjort och addera lite annat, t ex få till det omställningsspel vi hade våren 2019 så är man en bit på vägen, man har ju sett skymtar av det i år.

Jag tror inte direkt Poya och Ferran har instruerat spelarna att inte försöka utnyttja omställningslägen likt 2019, jag tror snarare att det absolut är något dom hade velat se mer av, men jag vet inte om det är motståndarlagen som blivit bättre på att försvara sig mot det eller om det helt enkelt är så att det är exekveringen som fallerat.

Det finns flera saker jag tycker vi har blivit riktigt bra på med Poya, och då menar jag inte speluppbyggnad eller bollrull, det kan vara tålamodskrävande men jag tycker t ex att det varit tunga och ofta effektiva forceringsfaser, där vi faktiskt rätt ofta får in bollen, tycker också vårt spel i numerära underlägen varit ganska så imponerande i flera matcher.
Citera
2020-09-06, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nej. Diskussionen är inte om en tränare har anställts enbart på grund av PK-basis. Det är du som enträget vill att det ska vara det som är diskussionen och vägrar lyssna på något annat.

Poya var som sagt andravalet bakom en Svenne Banan, kravet när tränaren anställdes hade alltså inget som helst med något PK att göra. Oavsett hur mycket du vill att det ska vara så.

Och ÖFK har genomsyrats av PK-ism sen deras "födelse". Och då pratar vi alltså INTE om anledningar till att tränare anställs, det finns väldigt mycket annat i en fotbollsförening än att anställa tränare.

Du vet ingenting om staden Östersund eller klubben, det fattar jag.

Jag förstår vad ni pratar om, men jag har från ruta ett menat Poya och tränare, men får inte svar på det.
Ni svävare iväg utan att svara, håll svar till fråga med den som svaras i tråd.

Sen om du vill jämföra PK, ÖFK vs IFK, vinner IFK, men som sagt tidigare, även staden Göteborg slår staden Östersund med hästlängder när det gäller PK!
Senast redigerad av LawNumberSix 2020-09-06 kl. 12:00.
Citera
2020-09-06, 12:03
Medlem
Hur summerar ni Blåvita klubbens utveckling under Poya, 2017-2020? Var var ni efter Stahre och Lennartson. Har ni tagit ngr steg, och vart är ni på väg?

2013 3:a
2014 2:a
2015 2:a
2016 4:a
2017 10:a
2018 11:a
2019 7:a
2020 ?:a (12:a just nu)
Senast redigerad av MrOrdonnee 2020-09-06 kl. 12:09.
Citera
2020-09-06, 12:09
Avslutad
Citat:
Titta på hur det blev nere i Malmö när dom startade upp sitt damlag igen, det var ju en befintlig elitklubb som blev helt åderlåten på spelare. Är detta verkligen ok gentemot klubbar som byggt upp något under många år?

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Nu börjar vi ju springa ifrån trådens ämne men att vi startar ett dam-lag i lägsta serien, låter våra unga tjejer spela där och ta det i den takt det blir är ju ändå bättre än att likt MFF ta in ett helt lag från en annan förening eller likt ÖIS ta in flertalet gamla damspelare.

Suck, ni två alltså... Redan nu börjar den här myten om att stora stygga MFF förstörde en "elitklubb" eller när ni ändå tar i vi förstörde två klubbar i samma veva då LB07 fick konka sitt damlag.

Om vi tar om det igen då vi tar in en oerhört omtyckt tränare från ett lag från högre division. Vi har en öppen uttagning där vem som helst får komma och provspela. Spelare som har haft denna tränare i flera år går till uttagningen i hopp om att få spela för honom igen, vilket sedan visar sig att dessa spelare är bäst. Vi är väl inte dumma i huvudet och tackar nej till bra spelare bara för att det ska vara rättvist.

Att det inte spelar någon roll om man har ens förening har ett damlag på västkusten är helt oväsentligt i det stora hela. Allt jag vet är att när det finns villiga företag här i söder som är villiga att sponsra med 7-8 miljoner per säsong på grund av ett damlag så tro fan att vi inte ska hoppa på det.

Citat:
Då har du aldrig satt din fot i Östersund, eller i dess klubb, du vet inte alls vad du pratar om.

Sen får du skriva tusen ggr att IFK inte är PK, men jag står fast, hade inte IFK varit PK hade Poya sparkats tidigare, slutar denna diskussion iom detta!

Det är ganska tydligt att du har noll koll. Östersund anställde en tränare för att vara "PK", vad det nu har något med saken att göra, man anställer en tränare som passar ens målbild och inte vad man har för bakgrund. De två främsta kandidaterna var Brännström och Ashbagi kommer från samma skola, de har varit tränare i samma lag och har samma syn på fotbollen. Att det blev Ashbagi istället för Brännström kan endast de som skötte processen svara för.

Du borde även vara medveten om att alla teaterföreställningar och allt det där runt omkring Östersund är något som Potter tog med sig när han tog över laget. Tränaren byggde alltså upp en kultur kring klubben som byggde på att man skulle ta till alternativa metoder för att få sina spelare att prestera så bra som möjligt.

Men visst gå ni tillbaka till de lyckliga dagarna när ni var den vitaste klubben i allsvenskan.
Citera
2020-09-06, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Suck, ni två alltså... Redan nu börjar den här myten om att stora stygga MFF förstörde en "elitklubb" eller när ni ändå tar i vi förstörde två klubbar i samma veva då LB07 fick konka sitt damlag.

Om vi tar om det igen då vi tar in en oerhört omtyckt tränare från ett lag från högre division. Vi har en öppen uttagning där vem som helst får komma och provspela. Spelare som har haft denna tränare i flera år går till uttagningen i hopp om att få spela för honom igen, vilket sedan visar sig att dessa spelare är bäst. Vi är väl inte dumma i huvudet och tackar nej till bra spelare bara för att det ska vara rättvist.

Att det inte spelar någon roll om man har ens förening har ett damlag på västkusten är helt oväsentligt i det stora hela. Allt jag vet är att när det finns villiga företag här i söder som är villiga att sponsra med 7-8 miljoner per säsong på grund av ett damlag så tro fan att vi inte ska hoppa på det.

Det är ganska tydligt att du har noll koll. Östersund anställde en tränare för att vara "PK", vad det nu har något med saken att göra, man anställer en tränare som passar ens målbild och inte vad man har för bakgrund. De två främsta kandidaterna var Brännström och Ashbagi kommer från samma skola, de har varit tränare i samma lag och har samma syn på fotbollen. Att det blev Ashbagi istället för Brännström kan endast de som skötte processen svara för.

Du borde även vara medveten om att alla teaterföreställningar och allt det där runt omkring Östersund är något som Potter tog med sig när han tog över laget. Tränaren byggde alltså upp en kultur kring klubben som byggde på att man skulle ta till alternativa metoder för att få sina spelare att prestera så bra som möjligt.

Men visst gå ni tillbaka till de lyckliga dagarna när ni var den vitaste klubben i allsvenskan.

Herregud, hur svårt kan det vara, det Potter sysslade med handlade ju om att svetsa samman gruppen!
Det har ju absolut ingenting med Politisk Korrekthet att göra!

Vet du överhuvudtaget vad PK betyder?
(Du verkar dock inte vara ensam här i tråden som tydligen inte vet vad Politiskt Korrekt betyder.)
Senast redigerad av LawNumberSix 2020-09-06 kl. 12:35.
Citera
2020-09-06, 12:53
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Regnbågsflaggor och sådant skit vet jag att de har där uppe i Östersund. Det är ju verkligen PK, men efter att vi lyckats få bort skiten från HIF så ser jag allt fler klubbar som sysslar med regnbågar på sina kaptensbindlar. Vansinnet är ju nästan överallt i dagens samhälle.

Den stora skammen som jag känner som HIF:are är att vi numera har ett flicklag, men ännu har vi åtminstone inget damlag på seniornivå. Än så länge.
Citera
2020-09-06, 13:05
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ok, det är ändå förståeligt att flickspelarna vill ha möjlighet att stanna kvar i samma klubb när dom blir vuxna. Men samtidigt så är ju inte Blåvitt någon liten kvartersklubb där man kan räkna med att det blir så. Det är ju inte många promille av pojklagsspelarna som får möjlighet att spela för samma klubb när dom blir vuxna.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/0nJQKo/tankte-att-sa-blir-det-inte-for-sa-gor-man-inte

Det är kul med ett damlag men detta är inte finare än att man tar över ett lag typ Limhamn/Bunkeflo som det var tal om.

Citat:
När MFF presenterade sin trupp insåg vi att de hade tagit elva spelare från oss plus de två nyförvärv som var tänkta att spela med Dösjöbro nästa år. Totalt 13 av våra spelare skulle spela i Malmö istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in