• 1
  • 2
2020-09-06, 00:03
Medlem
FiniteLifes avatar
Som den stora poeten Orup sjöng:

"Du kan ta vad som helst
Och det går över på en stund.
Åh,
Du blir kär när som helst
Men på en hundradels sekund
Kan du förlora det du har en lördagskväll
Men det har du glömt till nästa helg.
Unga hjärtan
De klarar sig alltid
De läker fort igen
Och inte som vi"

https://www.youtube.com/watch?v=l8MdkuGSsQ8

Ja va fan menar jag med detta inlägg då?

Jo, hur enkelt det tycks vara för vissa, kanske särskilt då, unga människor - att hitta kärleken igen! och igen. och igen och igen och igen.
Provocerande för många Flashbackare som drömmer om att göra det överhuvudtaget.

Låt mig illustrera med ett par exempel:

Nicole Falciani, 23 år skulle precis gifta sig med Eric Saade, och kalla mig gammeldags, men jag trodde gifta sig var lite av en big deal, något man gör för resten av livet, men iaf, Saade gjorde slut, så då blev det inget bröllop.... Nicole var förstås förkrossad!
Men inte värre än att hon nu 3 månader senare har hittat kärleken igen.
90 dagar alltså. Mer eller mindre.

Eric Saade, 29 år, spekuleras det i om han också hittat kärleken igen:

"”Jag har haft ett galet år hittills. Mitt liv var upp och ner under ett tag… men för att vara ärlig så har jag haft den bästa sommaren på många år”, skrev Eric Saade "

(fatta vilket sjukt as som precis gått i giftastankar och sen skriver på sociala media att han haft den bästa sommaren på många år då han varit UTAN den som han planerat gifta sig med)

Man slås ofta av hur snabbt folk går från att vara ihop med någon, till att vara singel, till att vara ihop med någon igen... och det säger väl ändå något om personen och nivån på deras relation när dom så tydligt visar att pojk och flickvänner kan man bara byta ut och ersätta från en dag till en annan.

Det tycks inte svårare än att köpa en jacka på öppet köp och sen lämna tillbaka och byta mot en annan.

Diskussionsunderlag:

Håller ni med om att det är så enkelt att hitta kärleken, att kärleken är så flyktig?
Är detta något som främst gäller "unga hjärtan"
Eller är det kanske så att det är just för att det inte är någon äkta kärlek som dom har så lätt för att hitta någon ny? eller finns kärleken i sån överflöd att man bara kan fylla på med ny kärlek runt hörnet så fort den tagit slut? Det är ingen större skillnad, partner som partner liksom!
Citera
2020-09-06, 00:06
Medlem
Castles avatar
För mig är det inte enkelt att hitta kärlek, och jag ska inte låtsas att jag inte är avundsjuk på de som har lätt att göra det.
Citera
2020-09-06, 00:18
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castle
För mig är det inte enkelt att hitta kärlek, och jag ska inte låtsas att jag inte är avundsjuk på de som har lätt att göra det.

Men om man gifter sig lika lättvindigt som man raggar på krogen då har man ju något fel, håller med ts. Folk blir småkära och då ska de banne mig gifta sig.
Citera
2020-09-06, 00:21
Medlem
Quinn93s avatar
Båda har väl skaffat sig rebounds. Tänker överlag i exemplet du tar upp med Nicole och Erik så är båda offentliga, det är lätt träffa nån då tror jag för man rör sig oftast bland mycket människor hela tiden bla.
Citera
2020-09-06, 00:21
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Håller ni med om att det är så enkelt att hitta kärleken, att kärleken är så flyktig?
Eller är det kanske så att det är just för att det inte är någon äkta kärlek som dom har så lätt för att hitta någon ny? eller finns kärleken i sån överflöd att man bara kan fylla på med ny kärlek runt hörnet så fort den tagit slut? Det är ingen större skillnad, partner som partner liksom!
Jag var sådan när jag var ung. När jag blev äldre började jag istället ha öppna relationer.

Kärleken till vissa är förstås inte så stark, men till andra är den lika stark som till en möjlig livspartner.

När man har lätt att hitta en ny så tunnas dock viljan att stå ut med någons brister ut och det är förstås något man som ung gärna låter den göra.

Sen är det ju inte alltid kärlek, bara för att man hittar en ny efter att en rejäl, autentisk äkta kärlek har dött nyligen - aldrig hört talas om en ”transition guy”?

Speciellt för kändisar är detta förstås vanligt. Det värsta för dem är att få bilden utåt som för Jennifer Aniston - Sen tragiska eviga singeln som sitter hemma och gråter ensam hemma över Brad Pitt, fortfarande, 23 år senare.
Citera
2020-09-06, 00:22
Medlem
Misantrop1891s avatar
Folk kör "fake it til you make it" stuket. Så enkelt är det.
Det tar inte 90 dagar att hitta kärleken, den som tror det vet inte vad det är.
Citera
2020-09-06, 00:26
Medlem
Man kan väl tekniskt bli förälskad ganska fort. Men att vara Förälskad och ÄLSKA någon är stor skillnad.

Samma sak med passion. Folk verkar förväxla det med kärlek .....

Livet hade varit enkelt om det krävdes fjuttiga 90 dagar. Det är väl kortare ännes flesta behandlingar för missbruk 😂
Citera
2020-09-06, 01:14
Medlem
-a-l-e-x-i-a-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife

Diskussionsunderlag:

Våra personligheter i kombination med våra förväntningar/krav på hur en person och ett förhållande ska vara, avgör nog till stor del hur lätt eller svårt vi har att bli kära. Naivitet och brist på erfarenhet gör att jag tror att det är lättare för yngre att bli kära. Att faktiskt hitta kärleken med stort K är en annan sak än att tro att man har hittat kärleken med stort K.

Det är svårt att hitta den där extra special one som jag önskar göra till min person och vars person jag vill vara. Den personen är unik, genererar en känsla av att här finns något att bygga med, ett extra gott virke, tryckimpregnerat så som jag önskar det och dessutom av ett träslag som jag både högaktar och anser vara vackert - strukturen, karaktären och kvaliteten blir uppenbar för mig. The extra special one skiljer sig ifrån a someone...som kanske har en attraktiv fernissa men vars träslag inte jammar med mitt - det funkar, men accentuerar inte mina bästa nyanser.
Senast redigerad av -a-l-e-x-i-a- 2020-09-06 kl. 01:40.
Citera
2020-09-06, 03:48
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -a-l-e-x-i-a-
Våra personligheter i kombination med våra förväntningar/krav på hur en person och ett förhållande ska vara, avgör nog till stor del hur lätt eller svårt vi har att bli kära. Naivitet och brist på erfarenhet gör att jag tror att det är lättare för yngre att bli kära. Att faktiskt hitta kärleken med stort K är en annan sak än att tro att man har hittat kärleken med stort K.

Det är svårt att hitta den där extra special one som jag önskar göra till min person och vars person jag vill vara. Den personen är unik, genererar en känsla av att här finns något att bygga med, ett extra gott virke, tryckimpregnerat så som jag önskar det och dessutom av ett träslag som jag både högaktar och anser vara vackert - strukturen, karaktären och kvaliteten blir uppenbar för mig. The extra special one skiljer sig ifrån a someone...som kanske har en attraktiv fernissa men vars träslag inte jammar med mitt - det funkar, men accentuerar inte mina bästa nyanser.

Skitsnack. Det är svinenkelt, vem som helst kan passa(nästan) bara man ler mycket mot varandra och har mycket sex, visar varandra respekt och är snälla, trogna och lojala. Svårare än så är det inte.

Du verkar hjärntvättad av hollywood, du kommer dö deprimerad och ensam.
Citera
2020-09-06, 06:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Skitsnack. Det är svinenkelt, vem som helst kan passa(nästan) bara man ler mycket mot varandra och har mycket sex, visar varandra respekt och är snälla, trogna och lojala. Svårare än så är det inte.

Det där stämmer nog.
Citera
2020-09-06, 09:52
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -a-l-e-x-i-a-

Gillar den liknelsen, även om jag inte arbetar i trä så ofta. För att en relation ska bli riktigt solid och hålla länge måste den byggas på ömsesidig tillit och respekt, och man måste kunna kommunicera med varandra om allt på ett konstruktivt sätt. Därför har alla mina seriösa relationer börjat som vänskap som sedan övergått i något djupare. Och kanske hade jag just därför inte så lätt att gå vidare, ens i 20-årsåldern...
Citera
2020-09-06, 14:39
Medlem
-a-l-e-x-i-a-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige

"Bara" man gör det ja. Och "bara" du hittar ngn som VILL ha det så och som GÖR så. Så alltså...som jag skrev: "Våra personligheter i kombination med våra förväntningar/krav på hur en person och ett förhållande ska vara, [...]".

Hollywood? Inte mycket av värde utgår därifrån.
Senast redigerad av -a-l-e-x-i-a- 2020-09-06 kl. 14:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in