2020-09-05, 20:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Plus ett till för kannan.
Nej, det där är bara gammalt hittepå. Man tar korrekt mängd kaffe från början, dvs. ett mått, vilket vanligtvis brukar ligga på 7 g. Att överdosera ger inte ett starkare kaffe, vill man ha det starkare bör man byta sort/rostning.
Citera
2020-09-05, 20:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nej, det där är bara gammalt hittepå. Man tar korrekt mängd kaffe från början, dvs. ett mått, vilket vanligtvis brukar ligga på 7 g. Att överdosera ger inte ett starkare kaffe, vill man ha det starkare bör man byta sort/rostning.
Inte alls sant. Mer malet kaffe ger starkare kaffe. Jag brukar dosera efter när det är på dygnet, och har absolut inga problem med att känna på smaken när jag doserat mer. Inte mina kollegor heller, som ibland kan säga att det märks vem som bryggt kaffet.
Citera
2020-09-05, 21:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Inte alls sant. Mer malet kaffe ger starkare kaffe. Jag brukar dosera efter när det är på dygnet, och har absolut inga problem med att känna på smaken när jag doserat mer. Inte mina kollegor heller, som ibland kan säga att det märks vem som bryggt kaffet.
Att kaffet smakar annorlunda när man överdoserar är en sak, men det blir definitivt inte bättre av det. Men visst, om det är smaken av garvsyra du uppskattar så kör på
Citera
2020-09-05, 21:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Att kaffet smakar annorlunda när man överdoserar är en sak, men det blir definitivt inte bättre av det. Men visst, om det är smaken av garvsyra du uppskattar så kör på
Kaffet blir helt klart starkare och smakrikare av mer malet kaffe, om det sedan handlar om bara garvsyra, visst. Men det smakar hur som mer och starkare.
Citera
2020-09-05, 21:14
Medlem
Glackstolps avatar
Citat:
Vad som är över- eller underdosering är väl ändå en fråga om tycke och smak. Som om bara garvsyra skulle skilja mellan kolsvart kaffe och en kopp där du ser botten. Säg till en italienare att bästa kaffet görs på en skopa per 1,5 dl så får du se vilket svar du får.
Citera
2020-09-05, 21:23
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag ser fram emot när kokkaffetalibanerna kommer in i tråden. OnT. Det finns ju de som gillar blaskigt kaffe och om en då brygger 10 koppar vatten (enligt bryggaren) kan en ta 8 mått. Själv kör jag i regel 12 mått på tio koppar vatten.
Citera
2020-09-05, 21:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glackstolp
Vad som är över- eller underdosering är väl ändå en fråga om tycke och smak. Som om bara garvsyra skulle skilja mellan kolsvart kaffe och en kopp där du ser botten. Säg till en italienare att bästa kaffet görs på en skopa per 1,5 dl så får du se vilket svar du får.
Grejen är ju att det är olika sorters kaffe och olika sorter rostning som ger olika karaktär, inte mängden kaffe. Det går inte att få ett "starkt" kaffe genom att överdosera ett lättare rostat kaffe eller en mild sort.
Citera
2020-09-05, 21:29
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
16g kaffe till 2dl vatten. Därefter 8g per 2dl. Det är mitt tips förutom att du inte ska vara rädd att experimentera.
Just det, experimentera till du hittar det som passar dig.
Glöm inte att det är en fråga om hur starkt du vill ha kaffet, vilket kaffe du använder och vilket vatten du har i kranen.
Citera
2020-09-05, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BucNasty-
Tag 1 kaffekopp och fyll med vatten, i med vattnet i bryggaren och ha sen 2 skopor kaffe i filtret.
Är inte två skopor för mycket? hur mycket är en skopa i centiliter?

Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Doseringsinformation står vanligtvis utskrivet på kaffepaketet.
Det fanns det inte på mitt, har denna

https://www.ica.se/handla/sok/Gevali...arden-id_13582

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
16g kaffe till 2dl vatten. Därefter 8g per 2dl. Det är mitt tips förutom att du inte ska vara rädd att experimentera.
Ja så om man ska ha 4 dl så är det 24g och om det är 6 dl så är det 32g, har jag förstått dig rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Myshufvud
Korrekt svar:

Du har markeringar på glaskannan. Häller du upp vatten till 4 så ska du hälla i 4 kaffemått i filtret.
Men hur många centiliter motsvarar ett kaffemått, är kaffemått en skopa?

Citat:
Plus ett till för kannan.
Vf ska man ha ett för kannan?
Citera
2020-09-05, 21:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfS
Vf ska man ha ett för kannan?
För att få vettig styrka på kaffet.
Citera
2020-09-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfS
Har en vanlig kaffebryggare, har köpt storlek 1.4 till filtret.
Ska jag hälla i 3 dl vatten och en matsked kaffe i filtret och sedan bara på med maskinen eller?
Något som påverkar smaken väldigt mycket är vattnets flödeshastighet genom filtret. På en del kaffebryggare kan man justera storleken på öppningen under filterhållaren. Ju långsammare flöde desto bättre smak enligt min mening. Man får dock se upp så inte vattnet flödar så långsamt att kaffet rinner över filterhållarens kant.

Om du använder mjölk kan jag rekommendera OATLY iKaffe baristamjölk. Svindyr men god.
Citera
2020-09-05, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Din-Granne
Det beror på om ditt kaffe är från afrika eller sydamerika.
Colombia.

det är gevalia

förklara gärna vf dock.Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
En skopa per kopp - någon skopa för kannan behövs inte.

Det är egentligen en smaksak huruvida man vill ha starkt eller litet svagare kaffe. Mörkrost ger inte ett starkare kaffe än mellanrost, utan ett godare, mindre surt. Nu snackar jag Gevalia.
Så den jag har som är mellanrost är surare? Är inte detta lite beroende på person till person?

Men vf säger vissa att man ska ha en skopa extra för kannan fattar inte? Lever kannan kanske? Kanske ska den också sitta med mig och dricka?

Citat:
Ursprungligen postat av Glackstolp
Detta handlar enbart om personlig smak. Skälv avskyr jag diskvatten på mellanrost. Medelsvensson kallar det Gevalia med en skopa per kopp. Skånerost och generöst med bönor ska det vara. Åtminstone 1,5 skopa per kopp
Där ser man, Finns skånerost i gbg kanske?

Vad har du för vatten i ditt kaffe som du brygger då? Eller du kanske kokar ditt kaffe?

Finns ju typ tusen olika sorters kaffe...

Citat:
Så vf säger vissa för kannan, fattar fortfarande inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in