2020-09-05, 19:02
Medlem
Det mesta känns ganska igenomtröskat i Palmemordet så varför inte för en gångs skull. backa lite, till vad som gör någon till en mördare, till att mörda Olof Palme.

Om vi ser det utifrån rent biologiska /mänskliga drivkrafter.
Okej.
1 Ära, rikedom, erkännande
2 tro, övertygelse
3 åtrå, svartsjuka, sex
4 aggressivitet, situationen
Ja det är väldigt förenklat ovanstående, men ni förstår nog.

CP, CA, SE var får vi in dessa?

De flesta röster verkar förespråka 2, oavsett gärningsman - Palmehatet. Är det lite av CP-syndromet där (nej jag tror inte han är mördaren) att det kan inte vara något så futtigt som en pundare som hållit i pickan - att motivet t ex inte kan inte vara något så futtigt som svartsjuka, nej naturligtvis ska det vara något större som hans politiska gärning!

Vad som sällan hörs är alt 3 trots Palmes rykte som kvinnokarl, som var väl känt ute i landet.
Den bedragne maken som faktiskt skulle kunna ha kännedom om att Palme skulle på bio denna kväll, utan livvakter!
Citera
2020-09-05, 19:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det måste det inte. Det är den tolkning KF gör, baserat på språkbruket. Den centrala poängen är att här förekommer radiotrafik som inte har någon förklaring, vilket återkopplar till påståendet på förra sidan att det är "imbecillt" att misstänka walkie/talkie-männen.

Jag skrev slarvigt, läs om inlägget. Jag har ändrat.

Jag tror skribenten menade att det är imbecillt att tro att WT-män stod öppet i gathörn och pratade i wt. Så gör ju inte ett knarkspan heller tror jag. Att inte synas är ju viktigt i span
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-09-05 kl. 19:07.
Citera
2020-09-05, 19:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Var det därför man "landade" på månen på sommaren 1969 istället? Istället för att utföra det på en löningsfredag där man inte i förväg kunde känna till Palmes rörelseschema?

Riskminimering är en stor del av en sån planering du pratar om. Man hade då valt bort löningsfredag i city.
Det är din tanke, men du vet inte hur de tänkte.
Citera
2020-09-05, 19:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är din tanke, men du vet inte hur de tänkte.

Det var du som påstod man kan riskminimera.
Citera
2020-09-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Varför är konstverket intressant?

Enligt granskningskommissionen påstår någon att verket föreställer mordet på OP. Snarare än Mordet på Gustav iii.
Citera
2020-09-05, 19:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det var du som påstod man kan riskminimera.
Och du som självsäkert hävdade att mordet då inte hade skett en löningsfredag.
Citera
2020-09-05, 19:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Och du som självsäkert hävdade att mordet då inte hade skett en löningsfredag.

Om det är en planerad konspiration ja. Det tycker jag inte går ihop alls
Citera
2020-09-05, 19:15
Medlem
Vad gäller WT (jag har just nu en som sprakar i bakgrunden). Att stå i Stockholmstrafiken (ja kväll och mindre trafik) och på så sätt styra upp ett statsministermord glöm det. Den som tror det har nog inte så mycket erfarenhet av WT, framförallt från 1986. Vi pratar störningar, även det ett riskmoment, och vem pratar med vem och om vad? Mördaren har ju knappast gått med en radio i näven!
Citera
2020-09-05, 19:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Om det är en planerad konspiration ja. Det tycker jag inte går ihop alls
Med den sortens slarviga slutledningar hamnar du kanske långt bort från sanningen? Så jag delar inte din åsikt även om den inte är ointressant.

Om man (tillfälligtvis) utgår ifrån att mordet var professionellt planerat, varför just denna dag?
Citera
2020-09-05, 19:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Med den sortens slarviga slutledningar hamnar du kanske långt bort från sanningen? Så jag delar inte din åsikt även om den inte är ointressant.

Om man (tillfälligtvis) utgår ifrån att mordet var professionellt planerat, varför just denna dag?
Du menar om mordet utförts av folk som fick betalt? Definiera professionell först, bara så vi är på samma sida.
Citera
2020-09-05, 19:30
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Enligt granskningskommissionen påstår någon att verket föreställer mordet på OP. Snarare än Mordet på Gustav iii.
Är du riktigt säker på att det är granskningskommissionen som gör den bedömningen?

Nej ok läste aningen hastigt. Det är alltså en person som vill rikta misstankarna mot Tomas. Konstnären.

Upplysningsvis så kan jag informera om att det finns all anledning till att vara försiktig med den informationen.
Både AA och Tomas hade släkt och föräldrar som var inblandade i Estlands etniska rensning av judar i slutskedet av andra världskriget.
Senast redigerad av Gothus 2020-09-05 kl. 19:36.
Citera
2020-09-05, 19:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Är du riktigt säker på att det är granskningskommissionen som gör den bedömningen?

Bedömningen att "någon påstår det föreställer mordet på Palme"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in