Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Precis.
Allt tyder på att tillfället skapade mördaren.
Om det varit frågan om en långvarig konspiration skulle man inte låta offret styra händelseförloppet. Då hade mordet gått till på ett annat sätt. Där man själva styrde.
Samtidigt är det inte någon tvekan om att OP var övervakad tiden före mordet och under mordkvällen. Där ingen idag vet om den övervakningen hör ihop med mordet.
Vid ett planerat attentat har jag också svårt att se att man skulle stå med walkie/talkies så öppet som man gjorde. -86 var dessa ovanliga och drog blickarna till sig, vilket mängden iakttagelser också vittnar om. Det blir ett väldigt effektivt grepp för att förstöra alla hypoteser om ensamma galningar, även om man givetvis försökt med dessa ändå. Det bör också ha funnits skottlägen i Gamla Stan. Varför inte hålla lägre profil och göra det svårare för granskarna?
En av de bästa analyser jag läst i tråden var någon som kommenterade att walkie/talkie-männen varit förbjudna att ens nämna i över 30 år, men under mordkvällen står de helt öppet. Vad kan ha hänt som förvandlade dessa från bekväma till off-limits över en natt? Alternativet är att de inte hade någonting med mordet att göra, men det fungerar inte heller. En gärningsman utan koppling till walkie/talkie-männen får knappt fysiskt plats, de är för nära händelsen. Och för känsliga i efterhand.
Svaret kan vara en spontan, mindre konspiration som tar form när läget uppstår. Allting i förloppet lyser av att gripa tillfället. Därefter städar man bakvägen, via desinformation och locket på vittnesmålen. Här faller bitarna på plats, utan att det behövs internationella sammansvärjningar. Istället är vi på ett realistiskt spaningsmord, men i ett unikt sammanhang. Även om jag inte tror ett ögonblick på exempelvis Engström är principen den rätta: Lägg fokuset på de som befann sig i området. Företräde till de med vapentillgång.