Har för mig att jag hört att våra myndigheter och experter lyssnar mer på rekommendationer från WHO än kör på ”politiska panikåtergärder”. Det har även i vissa medier lyfts fram att WHO skulle ha gett oss beröm för vår ”öppna” strategi. Men fråga inte mig hur det går ihop med strategin WHO hyllar nedan...
WHO lyfte i en video från igår upp Mauritius som ett exempel på ett land som har lyckats:
Citat:
”Mauritius: a COVID-19 succes story. Mauritius has had no local cases in almost four mounths. This success is thanks to commitment from the highest level of government.
Prime minister: ”-We implemented bold and stringent mesaures, including immidiate closure of borders. As soon as the first cases was detected the country was under complete lockdown. We undertook mass screening, extensive contact tracing.
(...)the assistance of the WHO was instrumental throughout. Collaboration between health authorities, WHO and partners was critical.”
https://youtu.be/MqNz5OMjn7Q
Baserat på hur extremt få visningar WHO har på sina videklipp på Youtube så kan man dock nästan undra om någon i västvärlden överhuvudtaget lyssnar på dom :-) Hur är det ens möjligt att vara en så pass känd global organisation och samtidigt ha så få som tittar på deras videoklipp om viruset?
Varför delar knappt någon deras klipp ens om man nu tillhör de som säger att vi ska lyssna på just WHO? Sitter alla och bara gissar sig fram till hur WHO ser på saker i sina politiska strider om ”sanningen” utan att kolla upp vad de säger? (Det gissar nog jag på)
Även om det kanske inte är deras ”huvudkanal” gällande att nå ut, men ändå. Flera klipp som är upplagda för en månad sedan om COVID-19 har totalt bara 30-100 visningar. Av ett 50-tal klipp har kanske max 5 över 500 visningar...
Imponerade få tittare. För en global organisation som har varit hur aktuella som helst nu över hela jordklotet. Som har nämnts i media och i diskussioner dagligen ändå sedan mars... Men inte en jävel från någon sida verkar titta på budskapen som de försöker nå ut med 🤔 (Ok ”ingen” var en överdrift, ett 50-tal pers i världen har kollat majoriteten av klippen då)
Kan väl även tillägga att jag själv inte är säker på att just stänga ned ett helt land alltid är nödvändigt, allra minst 5-6 månader efter ett virus slår till! Det går likväl inte ihop för mig hur vår strategi kan vara ”hyllad” av WHO när de samtidigt hyllar raka motsatsen. På sin höjd delar av vår strategi då, men jag hittade då inget på deras officiella kanal som direkt hyllar vår strategi mer.
Vi testar även jämförelsevis lite och kom igång i större utsträckning först i juni och våra grannländer verkar testa mer igen nu, medans WHO från dag ett har predikat ”testa, testa, testa”...
”16 March. WHO head: 'Our key message is: test, test, test':
https://www.bbc.com/news/av/world-51916707
När Sverige väl vaknade lär vissa av strategierna redan ha varit för sent ändå. Precis som det blev katastrof i Italien fast man satte landet i karantän, för att man också vaknade för sent...
Därför tror i alla fall jag att vi har dödstal/invånare som mer liknar Italiens än exempelvis Norges siffror, trots att vi har helt olika strategier. Både Sverige och Italien har gemensamt att man var tröga i starten med mycket förvirring om vad som gällde. Norge körde vad jag kan se inte på en långvarig totalkarantän, men man agerade snabbt och effektivt!
Alla länder jag känner till som har få dödsfall har helt enkelt gemensamt att de agerade tidigt, innan ett virus hinner sprida sig och dödar tusentals människor nästan oavsett vad man gör... Frågan är då mer hur många tusen döda det slutar på.