2020-09-05, 17:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ett tips. Undvik att vara hemma och undvik att vara på arbetet. Där folk smittas.

Japp. Undvik arbetsplatser, kollektivtrafik, hemmet, skolor och butiker. Undvik alla offentliga platser.
Citera
2020-09-05, 17:37
Medlem
Så Danmark drämmer till med flest antal fall sedan April.
Dock verkar folk inte behöva sjukhusvård i någon större utsträckning längre varken i Sverige,Norge eller Danmark.
Citera
2020-09-05, 17:44
Medlem
Danmark och Norge går om Sverige i nya fall per dag
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/danmark-och-norge-gar-om-sverige-i-nya-fall-per-dag/

Vem blir vinnaren i "coronalandskapen"..?
Citera
2020-09-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/danmark-och-norge-gar-om-sverige-i-nya-fall-per-dag/

Det ska till ett fiasko av episka proportioner om övriga norden går om oss sett till antalet avlidna. Verkligen ALLT sket sig i den svenska äldrevården i våras och nu finns det dessutom viss klarhet kring bäst behandlingsmetoder inom övrig vård.
Angående antalet smittade så är siffran irrelevant så länge folk inte blir allvarligt sjuka eller dör kan jag tycka.
Problemet är dock att siffran kring antalet smittade gärna ackompanjeras med extrema inskränkningar på människors liv.
Citera
2020-09-05, 17:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Du fattar att icke-skithålsländer inte bara kan hindra sina medborgare från att återvända till sitt land?

Den principen kanske behöver ifrågasättas när det gäller epidemier.

Citat:
Klart att Svenskar har rätt att återvända till Sverige, pandemi eller inte.

Under en epidemi, så kanske hemresorna behöver fördröjas, så att resenärerna kan tas emot på ett sätt som förebygger smittspridning.

Citat:
I bästa fall hade man ju önskat att det stod en färdig karantänsorganisation redo att hantera 200k återvändande svenskar, men nu gjorde det ju inte det.

Då får man anpassa sig till att det inte finns tillräckligt många karantänplatser, och säga "stopp". Resenärerna helt enkelt vänta tills karantänplatser finns lediga.

Beträffande skidturisterna i februari, så borde dom ha fått rådet att stanna hemma. Det dröjde alldeles för länge innan myndigheterna gick ut med en avrådan från resor till norra Italien.
Citera
2020-09-05, 18:03
Medlem
AttCzas avatar
Citat:

i Danmark utför man fler covidtester. Det kan vara en orsak till varför Danmark har fler fall per dag än Sverige.
Citera
2020-09-05, 18:10
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Det kan aldrig bli något segerjubel med 6 000 personer döda, som borde (de som man visste tillhörde riskgrupper, och det var majoriteten av dessa) ha skyddats först, innan man började experimentera med naturliga infektioner.

Men visst - vi som är friska och starka och inte SÅ gamla ännu, tjänar ju nu på att smittan har bränt igenom landet ett varv redan. Slagit ut de flesta av de sårbara på darwinistiskt vis, och skapat en begynnande flockimmunitet som håller spridningen nere nu. Visst ÄR det så, det förnekar jag inte.
Citera
2020-09-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Denna artikel var insiktsfull med tycker
jag .

https://www.mynewsdesk.com/se/lif/news/har-vi-laemnat-skamvraan-409791?utm_campaign=send_list

Tack!

Verkligen trevligt att få läsa någons nyktra tankar om Corona och dess farlighet..

Nu har förresten finnarna tagit fram ett Corona-test som ger resultat på några minuter. Testet baserar sig på artificiell intelligens och testpersoner behöver endast "blåsa i en plastflaska i 30 sek 3-5 ggr" för att sen få testresultatet direkt.

Den här testformen kommer att vara helt banbrytande.

Och förutom detta har finnarna redan Corona-hundar ex på Seutula-flygplats för att sniffa sig fram till personer som är smittade.

Finnarna tycks ligga ett steg före..

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/mullistava-koronatesti-kokeiluun-turussa-suomalaiskeksinto-lupaa-testituloksen-sekunneissa/

P.S. Trevlig fortsättning för helgen :-)
Citera
2020-09-05, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
R tal Sverige
Medeltal
https://pbs.twimg.com/media/EhIycWGUMAA7NEW?format=png&name=small

22 augusti 0.88
23 augusti 0.88
24 augusti 0.84
25 augusti 0.84
26 augusti 0.89
27 augusti 1.02
28 augusti 1.03
Det har börjat öka snabbt nu. Samma tendens hos Covid Symtom Study tracker app från Lunds Universitet https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/
Citera
2020-09-05, 18:23
Avslutad
Har för mig att jag hört att våra myndigheter och experter lyssnar mer på rekommendationer från WHO än kör på ”politiska panikåtergärder”. Det har även i vissa medier lyfts fram att WHO skulle ha gett oss beröm för vår ”öppna” strategi. Men fråga inte mig hur det går ihop med strategin WHO hyllar nedan...

WHO lyfte i en video från igår upp Mauritius som ett exempel på ett land som har lyckats:

Citat:
”Mauritius: a COVID-19 succes story. Mauritius has had no local cases in almost four mounths. This success is thanks to commitment from the highest level of government.

Prime minister: ”-We implemented bold and stringent mesaures, including immidiate closure of borders. As soon as the first cases was detected the country was under complete lockdown. We undertook mass screening, extensive contact tracing.

(...)the assistance of the WHO was instrumental throughout. Collaboration between health authorities, WHO and partners was critical.”

https://youtu.be/MqNz5OMjn7Q

Baserat på hur extremt få visningar WHO har på sina videklipp på Youtube så kan man dock nästan undra om någon i västvärlden överhuvudtaget lyssnar på dom :-) Hur är det ens möjligt att vara en så pass känd global organisation och samtidigt ha så få som tittar på deras videoklipp om viruset?

Varför delar knappt någon deras klipp ens om man nu tillhör de som säger att vi ska lyssna på just WHO? Sitter alla och bara gissar sig fram till hur WHO ser på saker i sina politiska strider om ”sanningen” utan att kolla upp vad de säger? (Det gissar nog jag på)

Även om det kanske inte är deras ”huvudkanal” gällande att nå ut, men ändå. Flera klipp som är upplagda för en månad sedan om COVID-19 har totalt bara 30-100 visningar. Av ett 50-tal klipp har kanske max 5 över 500 visningar...

Imponerade få tittare. För en global organisation som har varit hur aktuella som helst nu över hela jordklotet. Som har nämnts i media och i diskussioner dagligen ändå sedan mars... Men inte en jävel från någon sida verkar titta på budskapen som de försöker nå ut med 🤔 (Ok ”ingen” var en överdrift, ett 50-tal pers i världen har kollat majoriteten av klippen då)

Kan väl även tillägga att jag själv inte är säker på att just stänga ned ett helt land alltid är nödvändigt, allra minst 5-6 månader efter ett virus slår till! Det går likväl inte ihop för mig hur vår strategi kan vara ”hyllad” av WHO när de samtidigt hyllar raka motsatsen. På sin höjd delar av vår strategi då, men jag hittade då inget på deras officiella kanal som direkt hyllar vår strategi mer.

Vi testar även jämförelsevis lite och kom igång i större utsträckning först i juni och våra grannländer verkar testa mer igen nu, medans WHO från dag ett har predikat ”testa, testa, testa”...

”16 March. WHO head: 'Our key message is: test, test, test': https://www.bbc.com/news/av/world-51916707

När Sverige väl vaknade lär vissa av strategierna redan ha varit för sent ändå. Precis som det blev katastrof i Italien fast man satte landet i karantän, för att man också vaknade för sent...

Därför tror i alla fall jag att vi har dödstal/invånare som mer liknar Italiens än exempelvis Norges siffror, trots att vi har helt olika strategier. Både Sverige och Italien har gemensamt att man var tröga i starten med mycket förvirring om vad som gällde. Norge körde vad jag kan se inte på en långvarig totalkarantän, men man agerade snabbt och effektivt!

Alla länder jag känner till som har få dödsfall har helt enkelt gemensamt att de agerade tidigt, innan ett virus hinner sprida sig och dödar tusentals människor nästan oavsett vad man gör... Frågan är då mer hur många tusen döda det slutar på.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-05 kl. 18:26.
Citera
2020-09-05, 18:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxgustaf
Hur orkar du sitta och trolla 24/7 i tråden. Denna kommentar du lägger här är i ett komiskt perspektiv helt underbar.

Helt uppenbart är du ingen alarmist utan bara en snubbe med för mycket fritid.

Jag vet inte. Jag har antagligen någon diagnos....
Det inlägg du refererade till skrev jag lite med glimten i ögat. Ev familjesituation tror jag är helt avgörande för smittrisk i hemmet. Den kan vara allt från obefintlig till jättehög. Jag försöker hålla mig undan, men vet inte om jag kommer lyckas. Jag hoppas på att överleva (vem gör inte det?), men utesluter inte heller att jag kommer duka under. Det gör mig sorgsen, då jag tror att jag har betydligt mer att ge.
Citera
2020-09-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du har nog missförstått något. Eller ja, ganska mycket faktiskt. Jag är inte det minsta rädd för Covid. Jag vet precis vad det är och vad det gör. Men många har råkat illa ut, många liv har gått förlorade och extremt många människor har helt tappat fattningen. Aldrig sett så många vetenskapsförnekare eller foliehattar i en och samma tidsepok som just nu.
Nej det är inte särskilt många som råkat illa ut. En väldigt liten del faktiskt. Dom enda som tappar fattningen är du och din sekt som sitter och runkar dagligen till ointressanta artiklar om corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in