2020-09-05, 14:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Han verkar vara fullständigt obekymrad. Inte ett spår av rädsla, bekymmer, tidsbrist, känsloyttringar som vrede, tveksamhet eller eftersamhet efter mordet.

Problemet med detta är ju att vi egentligen har för få observationer av GM för att säga att han var orädd, obekymrad, kall, tvekade. Det mesta du räknar upp här är ju dessutom inre känslor. Ingen kunde ju avläsa mördarens ansikte, eventuella darrningar på händer.

Jag kan tycka de två skotten och undanstoppandet av vapnet och språngmarschen ganska snabbt efter tyder på att GM haft en förberedd plan på ungefär hur han ska bete sig vid och efter skotten. Men det tycker jag enbart utesluter den riktiga tokstollen eller narkomaner. Det kan vara en tränad mördare, men lika gärna en halvintelligent människa som hunnit tänka genom en plan.
Citera
2020-09-05, 14:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Några verkar ju tycka det är så självklart att den är en välorganiserad konspiration som inte lämnade något åt slumpen.

Jag har svårt för detta då de i så fall faktiskt lämnade en enorm lucka åt slumpen. Palme kunde vid Grand klivit in i en bil, taxi eller livvaktsbil och chansen hade varit borta.

Och varför vänta till en kväll med ett av parets extremt sällsynta biobesök? Palme gick hem till Gamla stan från jobbet i mörkret klockan 18:30. Hade man haft span hade man ju klippt honom på en sån vanligt förekommande hempromenad.

För inte spanar man på någon under en period för att sedan bestämma sig att slå till under ett ganska sent beslutat, ovanligt förekommande biobesök. Man spanar ju för att ha koll på rörelsemönster, men Palmes rörelsemönster under ett kvällsbesök på bio hade de förmodligen aldrig upplevt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-09-05 kl. 14:48.
Citera
2020-09-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Några verkar ju tycka det är så självklart att den är en välorganiserad konspiration som inte lämnade något åt slumpen.

Jag har svårt för detta då de faktiskt lämnade en enorm lucka åt slumpen. Palme kunde vid Grand klivit in i en bil, taxi eller livvaktsbil och chansen hade varit borta.

Och varför vänta till en kväll med ett av parets extremt sällsynta biobesök? Palme gick hem till Gamla stan från jobbet i mörkret klockan 18:30. Hade man haft span hade man ju klippt honom på en sån vanligt förekommande hempromenad.

För inte spanar man på någon under en period för att sedan bestämma sig att slå till under ett ganska sent beslutat, ovanligt förekommande biobesök. Man spanar ju för att ha koll på rörelsemönster, men Palmes rörelsemönster under ett kvällsbesök på bio hade de förmodligen aldrig upplevt.
Exakt, håller med om allt du skriver ovan.
Om det nu finns proffs inom området (yrkesmördare) vilket vi kanske ska tvivla på vad gäller svenskt vidkommande så ter ju sig tillvägagångssättet lite märkligt, Sveavägen löningsfredag - det säger allt.

En elektriker leker inte med hårtorken i badet.
Citera
2020-09-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag hittade honom.

Tomas T. f 1945, skriven 1985 på Luntmakargatan 71.
Konstnär. Estnisk börd

Hur hittade du info om var han var skriven 1985? Skatteverket går inte tillbaka så långt eller?
Citera
2020-09-05, 15:18
Medlem
Citat:

Jag har svårt för detta då de i så fall faktiskt lämnade en enorm lucka åt slumpen. Palme kunde vid Grand klivit in i en bil, taxi eller livvaktsbil och chansen hade varit borta.

Just detta har jag också funderat på. Hur kan man vara så säker på att det är en konspiration när argumentet mot en slumpmässig mördare är att det är för många omständigheter?
Citera
2020-09-05, 15:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Oavsett om det är konspiration eller ensam gärningsman så tror jag att det bara var en enda person med vapen. Att ha 3-4 personer med vapen ökar risken att åka dit. 3-4 personer med vapen i city som kan bli stoppade av polis, istället för en. Det fanns inget behov av flera skyttar. Det var som att skjuta en fisk i en tunna ju.

Så här tror jag det gick till. GM vet att Palme är på bion, han vet att Palme har sin pälsmössa. Det kommer inte vara svårt se Palme på håll. GM står på östra sidan mitt emot Grand. Tanken är att Palme ska börja gå bort från folksamingen, förmodligen norrut, och GM ska följa på motsatt sida i jämnhöjd med Palme. Sen ska GM öka takten, korsa vägen. Gå ikapp Palme och trycka av.

Men Palme pratar med några. Sen går de söderut, oväntat men ändå ett möjligt scenario i GMs huvud. När de närmar sig Adolf Fredriks kyrkogata så ökar GM takten och börjar gå över vid övergångsstället. Men då händer det oväntade, LOP börjar korsa Sveavägen efter det första övergångsstället i motsatt riktning
. Här kanske GM möter Palmes blick...

GM fortsätter söderut nu på västra sidan Sveavägen. Tankarna viner, ska han behöva göra samma manöver igen. Plötsligt inser han att LOP stannat till vid skyltfönster. Planen blir nu att passera över till östra sidan vid Tunnelgatan och möta Palme nånstans utanför Skandiahuset. Han ställer sig vid Dekorima. Varför möter han inte upp och skjuter framifrån? Kanske för planen hela tiden varit skott i ryggen, kanske för att inte riskera att Palme förstår vad som ska hända, kanske för att han ser både NF och AB mellan sig och Palme.

Palme kommer nära, AB är också nära, men nu måste det ske. Handen beredd, Palme passerar. Revolver, steg, sträckning av arm, pang mitt i ryggen, påbörja rörelse för skott två, men Palme faller ner som en sten. Rörelsen för nästa skott är redan påbörjad, det är egentligen planerat att sättas i Olof det också. GM drar iväg det på måfå. Ner mot den fallne Olof och Lisbet kommer i vägen, eller mot närmaste hot, som råkar va Lisbet.

Är det klart? Några få sekunders observerande. Palme är stilla, dags att försöka komma undan.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-09-05 kl. 15:43.
Citera
2020-09-05, 16:55
Medlem
Citat:
Oavsett om det är konspiration eller ensam gärningsman så tror jag att det bara var en enda person med vapen. Att ha 3-4 personer med vapen ökar risken att åka dit. 3-4 personer med vapen i city som kan bli stoppade av polis, istället för en. Det fanns inget behov av flera skyttar. Det var som att skjuta en fisk i en tunna ju.

Om man behöver oroa sig för att åka dit? Det fanns både spanare och Säpo folk som bar Magnum revolvrar. Men då snackar vi klart kortpipiga. Läser man vittnesmål från folk som ingick i "barbro" liknande grupperingar så var de ofta också beväpnade, för sin egen säkerhet då de skuggade knarklangare osv.
Citera
2020-09-05, 17:11
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonLEITZ
Exakt, håller med om allt du skriver ovan.
Om det nu finns proffs inom området (yrkesmördare) vilket vi kanske ska tvivla på vad gäller svenskt vidkommande så ter ju sig tillvägagångssättet lite märkligt, Sveavägen löningsfredag - det säger allt.

En elektriker leker inte med hårtorken i badet.
Precis.

Allt tyder på att tillfället skapade mördaren.

Om det varit frågan om en långvarig konspiration skulle man inte låta offret styra händelseförloppet. Då hade mordet gått till på ett annat sätt. Där man själva styrde.

Samtidigt är det inte någon tvekan om att OP var övervakad tiden före mordet och under mordkvällen. Där ingen idag vet om den övervakningen hör ihop med mordet.
Citera
2020-09-05, 17:29
Medlem
H24s avatar
Blandade tankar

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Precis.

Allt tyder på att tillfället skapade mördaren.

Om det varit frågan om en långvarig konspiration skulle man inte låta offret styra händelseförloppet. Då hade mordet gått till på ett annat sätt. Där man själva styrde.

Samtidigt är det inte någon tvekan om att OP var övervakad tiden före mordet och under mordkvällen. Där ingen idag vet om den övervakningen hör ihop med mordet.

Vid ett planerat attentat har jag också svårt att se att man skulle stå med walkie/talkies så öppet som man gjorde. -86 var dessa ovanliga och drog blickarna till sig, vilket mängden iakttagelser också vittnar om. Det blir ett väldigt effektivt grepp för att förstöra alla hypoteser om ensamma galningar, även om man givetvis försökt med dessa ändå. Det bör också ha funnits skottlägen i Gamla Stan. Varför inte hålla lägre profil och göra det svårare för granskarna?

En av de bästa analyser jag läst i tråden var någon som kommenterade att walkie/talkie-männen varit förbjudna att ens nämna i över 30 år, men under mordkvällen står de helt öppet. Vad kan ha hänt som förvandlade dessa från bekväma till off-limits över en natt? Alternativet är att de inte hade någonting med mordet att göra, men det fungerar inte heller. En gärningsman utan koppling till walkie/talkie-männen får knappt fysiskt plats, de är för nära händelsen. Och för känsliga i efterhand.

Svaret kan vara en spontan, mindre konspiration som tar form när läget uppstår. Allting i förloppet lyser av att gripa tillfället. Därefter städar man bakvägen, via desinformation och locket på vittnesmålen. Här faller bitarna på plats, utan att det behövs internationella sammansvärjningar. Istället är vi på ett realistiskt spaningsmord, men i ett unikt sammanhang. Även om jag inte tror ett ögonblick på exempelvis Engström är principen den rätta: Lägg fokuset på de som befann sig i området. Företräde till de med vapentillgång.
Senast redigerad av H24 2020-09-05 kl. 17:54.
Citera
2020-09-05, 17:29
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Tavlan "Maskeraden".
https://online.auktionsverket.se/1710/490550-thomas-tarendi-2-serigrafier/380490550.jpg

Varför är konstverket intressant?
Citera
2020-09-05, 17:58
Medlem
Citat:

Så här tror jag det gick till. GM vet att Palme är på bion, han vet att Palme har sin pälsmössa. Det kommer inte vara svårt se Palme på håll. GM står på östra sidan mitt emot Grand. Tanken är att Palme ska börja gå bort från folksamingen, förmodligen norrut, och GM ska följa på motsatt sida i jämnhöjd med Palme. Sen ska GM öka takten, korsa vägen. Gå ikapp Palme och trycka av.

Men Palme pratar med några. Sen går de söderut, oväntat men ändå ett möjligt scenario i GMs huvud. När de närmar sig Adolf Fredriks kyrkogata så ökar GM takten och börjar gå över vid övergångsstället. Men då händer det oväntade, LOP börjar korsa Sveavägen efter det första övergångsstället i motsatt riktning
. Här kanske GM möter Palmes blick...

GM fortsätter söderut nu på västra sidan Sveavägen. Tankarna viner, ska han behöva göra samma manöver igen. Plötsligt inser han att LOP stannat till vid skyltfönster. Planen blir nu att passera över till östra sidan vid Tunnelgatan och möta Palme nånstans utanför Skandiahuset. Han ställer sig vid Dekorima. Varför möter han inte upp och skjuter framifrån? Kanske för planen hela tiden varit skott i ryggen, kanske för att inte riskera att Palme förstår vad som ska hända, kanske för att han ser både NF och AB mellan sig och Palme.

Palme kommer nära, AB är också nära, men nu måste det ske. Handen beredd, Palme passerar. Revolver, steg, sträckning av arm, pang mitt i ryggen, påbörja rörelse för skott två, men Palme faller ner som en sten. Rörelsen för nästa skott är redan påbörjad, det är egentligen planerat att sättas i Olof det också. GM drar iväg det på måfå. Ner mot den fallne Olof och Lisbet kommer i vägen, eller mot närmaste hot, som råkar va Lisbet.

Är det klart? Några få sekunders observerande. Palme är stilla, dags att försöka komma undan.
Har skrivit tidigare om det. Mordet löses om man vet vilka personer som finns på östra sidan Sveavägen 5 minuter innan filmens slut. Det mest rimliga är att mördaren alt en medhjälpare finns där. Att folk med WT skulle vara inblandade är urbota korkat, ja imbecillt.
Citera
2020-09-05, 18:04
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonLEITZ
Att folk med WT skulle vara inblandade är urbota korkat, ja imbecillt.

Framhåller vittnet Kjell Fernberg som hör kodad radiotrafik i området när mordet sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in