2020-08-30, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Lycka till!

Ett råd jag kan ge dig är att behålla ditt svenska pass och fortsätta vara registrerad där, då kan du lyfta garanti pension ifrån sverige när det är dags.

Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Brukare
Tack för tipset, det ska jag göra!

Vet inte hur mycket det var till tips men här får du lite mer info om garantipension.

Du kan ha rätt till*garantipension*om du varit bosatt i Sverige i minst tre år. För att du ska*få*full*garantipension*krävs att du har bott 40 år i Sverige från och med det att du fyllde 16 år till och med det år du fyller 64 år. Har du bott i Sverige kortare tid minskar*garantipensionen*med 1/40-del för varje år.
Citera
2020-08-30, 15:30
Medlem
Citat:
Jag kan ju inte bli utlämnad om jag bor i mitt hemland eller blir medborgare där jag pluggat? Jag kommer ju säga upp mitt svenska medborgarskap...

Det finns länder som lämnar ut sina egna medborgare, om brottet är allvarligt nog. Jag vet att UK och USA gör det, men det kan finnas fler. Jag skulle undersöka saken _noga_ innan jag gjorde något.
Citera
2020-09-01, 21:28
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det finns länder som lämnar ut sina egna medborgare, om brottet är allvarligt nog. Jag vet att UK och USA gör det, men det kan finnas fler. Jag skulle undersöka saken _noga_ innan jag gjorde något.
Det är inget brott att inte betala sina skulder. Så någon utlämning av personer med svensk medborgarskap som vägrar betala till CSN kommer aldrig ske.
Citera
2020-09-01, 22:08
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Borde inte vara svårt av csn att kolla upp personer på Facebook och se var de bor idag. Står det Australien ringer man till deras skatteverket och begär uppgifter.

Svårare än så borde det inte vara, om man samverkar med ambassaden borde det gå fortare
CSN har stora problem med att hitta utlandssvenskar som inte betalar tillbaka på sina studielån. CSN saknar i dagsläget adresser till ca 18 000 låntagare i utlandet.

Trots att man har samarbetat med internationella inkasso- och delgivningsföretag så har man svårt att hitta personer som håller sig undan och driva in skulderna.

De flesta skatte- och folkbokföringsmyndigheter i utlandet har sekretess på person- och adressutlämning till utländska myndigheter (så länge det inte handlar om allvarliga brott och skatteskulder) det gör det svårt för CSN att få tag i låntagarnas kontaktuppgifter.

Idag har CSN endast indrivning från följande sju länder: USA (Kalifornien, Florida, New York och New Jersey), Storbritannien (Vissa rättsfall), Norge (Samtliga rättsfall), Danmark (Samtliga rättsfall), Australien (Vissa rättsfall), Tyskland (Majoriteten av rättsfallen) och Finland (Samtliga rättsfall).

Övriga länder har CSN i princip ingen indrivning alls genom rättsliga åtgärder.
Citera
2020-09-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
CSN har stora problem med att hitta utlandssvenskar som inte betalar tillbaka på sina studielån. CSN saknar i dagsläget adresser till ca 18 000 låntagare i utlandet.

Trots att man har samarbetat med internationella inkasso- och delgivningsföretag så har man svårt att hitta personer som håller sig undan och driva in skulderna.

De flesta skatte- och folkbokföringsmyndigheter i utlandet har sekretess på person- och adressutlämning till utländska myndigheter (så länge det inte handlar om allvarliga brott och skatteskulder) det gör det svårt för CSN att få tag i låntagarnas kontaktuppgifter.

Idag har CSN endast indrivning från följande sju länder: USA (Kalifornien, Florida, New York och New Jersey), Storbritannien (Vissa rättsfall), Norge (Samtliga rättsfall), Danmark (Samtliga rättsfall), Australien (Vissa rättsfall), Tyskland (Majoriteten av rättsfallen) och Finland (Samtliga rättsfall).

Övriga länder har CSN i princip ingen indrivning alls genom rättsliga åtgärder.

Bör ju gå att använda deras motsvarighet av Eniro, bör inte finnas många i tex USA som har namnet Fredrik Nilsson eller Rebecka Marklund.

Har lyckats på birthday.se hittat åt många Lena som är över 40 år och bor i Göteborg. Lätt att sålla ut.

Använder man Facebook och Instagram bör det gå lättare att kartlägga var den bor eller var hen har befunnit sig. Nästan jag funderar på att jobba med sådant då jag är duktig på att söka fram information, sådär gränsen till detektivarbete.
Citera
2020-09-03, 20:23
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Bör ju gå att använda deras motsvarighet av Eniro, bör inte finnas många i tex USA som har namnet Fredrik Nilsson eller Rebecka Marklund.

Har lyckats på birthday.se hittat åt många Lena som är över 40 år och bor i Göteborg. Lätt att sålla ut.

Använder man Facebook och Instagram bör det gå lättare att kartlägga var den bor eller var hen har befunnit sig. Nästan jag funderar på att jobba med sådant då jag är duktig på att söka fram information, sådär gränsen till detektivarbete.
Det är inte så lätt som du tror att hitta människor i utlandet som aktivt håller sig undan.

I de flesta länder så får inte sekretess på person- och adressuppgifter brytas om inte den utländska myndigheten har ett godtagbart skäl med vad uppgifterna ska användas till.

Studieskulder är inget legitimt skäl för att en utländsk myndighet ska utbyta information med CSN då det saknas internationella avtal med de flesta länder gällande indrivning av studieskulder.

Även om CSN och inkassobolaget hittar utlandsadressen så kan man skicka samtliga brev i retur och på så sätt hindra att det sker ett preskriptionsavbrott samt att de vidtar rättsliga åtgärder.

För CSN och inkassobolaget är adressen ogiltig när brevet går i retur.
Senast redigerad av mimimex 2020-09-03 kl. 20:27.
Citera
2020-09-03, 22:59
Medlem
Citat:
Det är inte så lätt som du tror att hitta människor i utlandet som aktivt håller sig undan.

I de flesta länder så får inte sekretess på person- och adressuppgifter brytas om inte den utländska myndigheten har ett godtagbart skäl med vad uppgifterna ska användas till.

Studieskulder är inget legitimt skäl för att en utländsk myndighet ska utbyta information med CSN då det saknas internationella avtal med de flesta länder gällande indrivning av studieskulder.

Även om CSN och inkassobolaget hittar utlandsadressen så kan man skicka samtliga brev i retur och på så sätt hindra att det sker ett preskriptionsavbrott samt att de vidtar rättsliga åtgärder.

För CSN och inkassobolaget är adressen ogiltig när brevet går i retur.

Det du menar att även om man kommer åt adressen kan inte csn göra något.?
Citera
2020-09-04, 08:38
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Det du menar att även om man kommer åt adressen kan inte csn göra något.?
Så länge man skickar samtliga brev i retur så kan inte CSN vidta krav- och rättsliga åtgärder.
När brevet går i retur till CSN och inkassobolaget betyder det att låntagaren inte har fått informationen.

Sen ska man också inte svara på CSN:s kontaktförsök genom email och telefon utan man ska göra sig helt okontaktbar under 25 år om vill få studieskulden preskriberat.
Citera
2020-09-04, 09:55
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ska låna från CSN för att plugga utomlands (utanför EU och kommer stanna utanför EU efteråt). Har utländskt medborgarskap och kommer säga upp mitt svenska efter att jag lånat färdigt. Tänker inte bidra till att fler halvapor ska importeras till västvärlden genom att betala tillbaka staten, utan ser det mer som en skatteåterbäring. Kan dom göra något för att stjäla tillbaka pengarna?

Du är väl precis lika rutten som de halvapor du syftar på.
Kriminell jävla bidragstagare som bara är ute efter att sno åt sig själv av andras (våra) skattepengar.
Trösten är att nuförtiden säger man väl på CSN att sådana som du skall jagas.
Citera
2020-09-05, 01:33
Medlem
Uncorruptables avatar
Ingen mer än jag som bara ser risker i detta beteende? CSN är en statlig organisation som har stenkoll på vilka skulder du har och lägger gärna på extra avgifter, och vad vet du som enskild individ om hur framtiden kommer se ut. Ett tu tre, så finns avtal kring utlämning av egendom mellan Sverige och landet du bor i och då dyker lokala polisen in och då ryker massor av kapital (med alla straffavgifter som lagts på).

Skönt att vara skuldfri och gjort rätt för sig hela livet (klappar mig själv på axeln).
Citera
2020-09-05, 15:06
Medlem
mimimexs avatar
Jag kommer inte betala tillbaka till CSN. Flyttade utomlands för en månad sedan och kommer aldrig återvända till Sverige. Har aldrig arbetat inom det jag är utbildad inom (två kandidatexamen i företagsekonomi och revision från Lund) så för mig vore det ett hån om jag frivilligt skulle betala tillbaka.

Nej, istället har jag blivit gravt lurad av den svenska staten att utbilda mig i 6 år till ett yrke där det skulle finnas en efterfrågan på den svenska arbetsmarknaden när jag blev klar. Självklart överlåter jag min skuld till de svenska skattebetalarna. Har aldrig betalat något på min studieskuld.

Dessutom så kommer jag att tjäna 50 % av vad jag hade i Sverige så jag kommer helt enkelt inte ha råd att betala. Bor inte ens i de tio länderna med flest låntagare så sannolikheten att CSN ska hitta mig är relativt låg.
Senast redigerad av mimimex 2020-09-05 kl. 15:09.
Citera
2020-09-05, 15:39
Medlem
Citat:
Nej, istället har jag blivit gravt lurad av den svenska staten att utbilda mig i 6 år till ett yrke där det skulle finnas en efterfrågan på den svenska arbetsmarknaden när jag blev klar. Självklart överlåter jag min skuld till de svenska skattebetalarna.
Ja, det är ju alltid någon annans fel när man själv har misslyckats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in