• 1
  • 2
2019-11-13, 15:37
Medlem
Miss-Brukares avatar
Ska låna från CSN för att plugga utomlands (utanför EU och kommer stanna utanför EU efteråt). Har utländskt medborgarskap och kommer säga upp mitt svenska efter att jag lånat färdigt. Tänker inte bidra till att fler halvapor ska importeras till västvärlden genom att betala tillbaka staten, utan ser det mer som en skatteåterbäring. Kan dom göra något för att stjäla tillbaka pengarna?
Citera
2019-11-13, 15:43
Medlem
tilsammansnus avatar
När du ändå säger stjäla tilbaka då kan du väl inte kalla det låna till att börja med ?

OnT byt namn, se till att ingen egendom står på dig i några år.
Citera
2019-11-13, 15:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Nej inte mycket. Här ges mer svar:
https://lawline.se/answers/utmatning...sk-skatteskuld

Det blir ju Kronofogden som kommer efter dig om du inte betalar tillbaka efter avslutade studier. Blir ju inte så mycket att betala då du kommer ha noll i inkomst i Sverige. CSN lån är ju annars det bästa lånet man kan ha om man nu ska låna pengar. Dock för kronis gäller ju att du inte har några tillgångar eller bankkonton i Sverige.
Citera
2019-11-13, 15:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Brukare
Ska låna från CSN för att plugga utomlands (utanför EU och kommer stanna utanför EU efteråt). Har utländskt medborgarskap och kommer säga upp mitt svenska efter att jag lånat färdigt. Tänker inte bidra till att fler halvapor ska importeras till västvärlden genom att betala tillbaka staten, utan ser det mer som en skatteåterbäring. Kan dom göra något för att stjäla tillbaka pengarna?
Om du lånar pengar utan att ha en tanke på att betala tillbaka, oavsett anledning, så är jag ganska säker på att du gjort något olagligt. Om det sedan är skäl för att få dig utlämnad vet jag inte.

Testa att fråga i juridikforumet.
Citera
2019-11-13, 15:54
Medlem
RingInteSnutens avatar
Dom kan inte göra ett skit, jag har inte betalat tillbaka CSN på snart 10 år..
Inte hört ett skit då jag inte bor i Sverige.

En polare har lånat multum för att plugg till hjärnkirurg i Australien, han pluggade aldrig, och bor i Danmark.. dom har inte hittat/krävt honom tillbaka på pengarna.
Citera
2019-11-13, 16:11
Medlem
Miss-Brukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om det sedan är skäl för att få dig utlämnad vet jag inte.

Jag kan ju inte bli utlämnad om jag bor i mitt hemland eller blir medborgare där jag pluggat? Jag kommer ju säga upp mitt svenska medborgarskap...
Citera
2019-11-13, 16:11
Medlem
NewsFlashss avatar
https://www.csn.se/om-csn/lag-och-ra...-utlandet.html

Snaran kommer att dras åt mer och mer i takt med att CSN får till fler internationella samarbeten.

Med så förmånliga lån som CSN är anser jag att alla bör betala tillbaka.

Parasitera på systemet och det riskerar att förändras eller rentav tas bort.
Redan nu diskuteras frågan om utlandsstudier och finansiering via CSN i Riksdagen, mycket med anledning av just att så många antingen lurar till sig bidragen med falska studieintyg eller vägrar att återbetala studien efter avslutad utbildning.
Citera
2019-11-13, 16:12
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Varför för att jag inte betalar tillbaka en skuld till ett stort företag vars business är att skuldsätta unga?

CSN är inget företag och ingen ungdom är tvungen att skuldsätta sig via CSN.
Sluta spela offer när du är en parasit.
Citera
2019-11-13, 16:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Brukare
Jag kan ju inte bli utlämnad om jag bor i mitt hemland eller blir medborgare där jag pluggat? Jag kommer ju säga upp mitt svenska medborgarskap...
Som sagt, ta det i juridikforumet.

Tror dock inte det är så enkelt att slippa en skuld här genom att bara säga upp medborgarskapet.
Citera
2019-11-13, 16:18
Medlem
Lämna landet för evigt eller noll inkomst resten av livet. CSN har ju satsat en hel del pengar på att hitta fuskare utomlands de senaste åren, så jag skulle inte ta för givet att det fungerar.

Citat:
Varför för att jag inte betalar tillbaka en skuld till ett stort företag vars business är att skuldsätta unga?
Vilken sten har man levt under om man tror att CSN är ett företag?
Citera
2019-11-13, 16:18
Medlem
Citat:

Hahahahha! Är du efterbliven? Den som TAR studielån är den som skuldsätter sig. Men jag förstår någonstans dig, du behöver ju ha något att beskylla för att rättfärdiga ditt beteende.
Citera
2019-11-13, 16:23
Medlem
Och när du är klar hoppas jag du hamnar i ett Shithole Country där gansters rånar dig varje dag på allt du äger!
Det enda goda är att ännu en av er som ger utlänningar dåligt rykte försvinner från landet och förhoppningsvis aldrig vågar komma tillbaka.
Man skall inte hoppas på att det skall gå dåligt för någon, men i ditt fall gör jag ett undantag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in