2020-09-05, 13:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Inte lätt att veta om det finns en historia bakom, fast utifrån dotterns vittnesmål verkar det som att LW har haft den i sin ägo en längre tid. Man borde ha hört sig för bland hennes nära vänner om de kunnat erinra sig något.
6 dagar innan mordet ses hon bära ringen. - Hur och när försvann den däremellan? Ringar var för henne betydelsefulla ägodelar, var och en av dem, och om hon förlade denna pekfingerring hos någon bekant under dessa dagar, borde hon också ha efterlyst den omgående.

Lite kort (har lite bråttom), funderar på vilken ring det var som saknades nu igen. Visst var det en som var platt, som gick lite omlott (lite i spiral runt fingret) med en rektangulär platt sten(pärlemor? Den brukade hon ha på vänster pekfinger?

Isf undrar jag vad det är för ring hon har på sig den 12:e på As kalas? Sid 117 i kompletteringen.
På sid 84 (när Lena är på Biltema) ses också en ring skymta på vänster pekfinger, men tyvärr går det inte att se vilken det är.

Hade hon olika ringar på fingrarna ibland eller använde hon samma mest hela tiden?

Jag undrar hur utredarna märkte att det saknades en ring?

Som du påpekar, kan man inte se någonstans i hennes konversationer att hon nämner denna förlust. Det är verkligen anmärkningsvärt att den saknas.

Jag funderar lite på hennes GPS klocka, hittades den eller saknas den också?
Senast redigerad av notknapparen 2020-09-05 kl. 13:47.
Citera
2020-09-05, 13:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Åtminstone "idiotsäker" på en punkt men nog så viktig. Jag har tidigare använt mig av ett gratisverktyg vid mina tester men efter att nu kunnat använda mig av samma verktyg som polisen använder sig av som jag skrev om här

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

har det sista lilla frågetecknet rätats ut, det vill säga Rebuilt Webpages. Det är alltså helt säkert att 23.34 i Chrome Cache Records handlar om att en webbsida laddas om, åtminstone det borde IT-forensikern ha kunnat tala om i klartext. I stället kollrade han bort tingsrätten (och många andra) genom att blanda ihop det med synkningarna med Google Drive som ju är automatiska händelser och TR fastnade för det sistnämnda.

Tillägg: På min dator har under några månaders tid aldrig en webbsida laddats om spontant eller automatiskt och inte på SD-datorn heller, enligt fup.

Om du nu är så säker på din sak, har du inte lämnat in den här uppgiften till utredningen?
Det skulle ju kunna göra SDs liv (fr a barnens liv) så mycket bättre om det stämde. Han skulle kunna bli clearad direkt.

Eller tänker du bara lämna in uppgiften till försvaret, så de kan hala upp kortet i HR utan att åklagaren har haft minsta möjlighet att kolla upp det? Det för att du inte är så säker som du utger dig att vara.

Eller tänker du behålla ditt trumphkort för dig själv? Dvs du är inte alls säker på dina fynd, utan kanske bara vill cleara SD inför oss i tråden?
Citera
2020-09-05, 14:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om du nu är så säker på din sak, har du inte lämnat in den här uppgiften till utredningen?
Det skulle ju kunna göra SDs liv (fr a barnens liv) så mycket bättre om det stämde. Han skulle kunna bli clearad direkt.

Eller tänker du bara lämna in uppgiften till försvaret, så de kan hala upp kortet i HR utan att åklagaren har haft minsta möjlighet att kolla upp det? Det för att du inte är så säker som du utger dig att vara.

Eller tänker du behålla ditt trumphkort för dig själv? Dvs du är inte alls säker på dina fynd, utan kanske bara vill cleara SD inför oss i tråden?
Jag är säker på min sak och är övertygad om att budskapet kommer att gå fram till dem det berör.
Citera
2020-09-05, 14:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag är säker på min sak och är övertygad om att budskapet kommer att gå fram till dem det berör.

Då kanske det är bra att även åklagaren får denna information så att detta kan redas ut ordentligt.
För ingen vill att en oskyldig döms och att en skyldig går fri.
Citera
2020-09-05, 14:17
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Har han ett digitalt alibi 2334 ?
Senast redigerad av Handlr 2020-09-05 kl. 14:31.
Citera
2020-09-05, 14:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Har han ett digitalt alibi 2334 ?
Min bedöming är att han kan ha det.

Så här skrev IT-forensiker Johan Eriksson

Citat:
Slutsats/antagande

Jag menar att osäkerheten i alla möjliga scenarion gör att det inte går att säga
att det som avsätter webbhistorik i datorn vid tiden 23 .34 sker på grund av en
aktiv handling av någon som sitter vid datorn, eller om det uppstår på grund av
en synkronisering till eller från Google Drive
. Automatiskt eller för att något
förändrats på en annan enhet som sedan synkroniserats till datorn (Backup and
syne är installerat i aktuell dator).

Googles Backup and syne har en egen loggfil kallad Syne _log.log i vilken
man kan få en uppfattning om hur ofta och intensiv och kontinuerlig synkroniseringen etc. är över tid. Loggfilen från aktuell dator redovisas som separat
bilaga begränsad till perioden 2018-05-14 till och med 2018-05-15.
Av okänd anledning ses dock ingen händelse alls för varken tidpunkten 20.29
eller 23.34.

Jag har både testat och skrivit om det fetade flera gånger och det ger inte den cachehistorik som finns för 23.34-händelsen. Mitt tips till utredarna (om ni läser här), är att ni testar själva. När ni sedan konstaterat samma sak som jag så kan ni låta SD-datorn (ni har väl den i beslag fortfarande?) gå på tomgång en natt och kontrollera om ni får sådana spontana 23.34-händelser (webbsida laddas om). Det skulle förvåna mig mycket om ni får det.

Tillägg: Det är alltså de två alternativen ovan som åklagarsidan har fört fram som förklaring till 23.34-händelsen så det är där man ska börja, tycker jag.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-09-05 kl. 15:02.
Citera
2020-09-05, 14:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Aktbilaga 146 förhör LW (8) sid 131
Förhör M*ats D*alhlbro sin kännedom om Lena FL M*irja B*itting

Hade Lena något missbruk som du vet om?
Det har jag oerhört svårt att tro. Jag kan inte se det framför mig. Vi har ju varit på resor ihop och hon dricker inte ens ett glas vin så jag har svårt att tro att hon skulle använt någonting. Jag har känt henne i 8 år och har aldrig tänkt den tanken. Lena hade ett väldigt starkt rättspatos och jag kan inte se att hon varit involverad i några droger eller brott eller så. Hon skulle däremot istället vara den att om hon såg något sådant skulle hon sagt ifrån och kanske då hamnat i en eventuell konflikt.

-----------------------

För er som motsatt er uppgifterna att Lena levde som en narkoman är det till styrkande att ytterligare en polis frågar om Lena missbrukade -det hade förklarat det mesta i detta besynnerliga morddrama.

Man kan också lägga fokus på svaret.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-09-05 kl. 15:35.
Citera
2020-09-05, 15:04
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Min bedöming är att han kan ha det.

Så här skrev IT-forensiker Johan Eriksson

Jag har både testat och skrivit om det fetade flera gånger och det ger inte den cachehistorik som finns för 23.34-händelsen. Mitt tips till utredarna (om ni läser här), är att ni testar själva. När ni sedan konstaterat samma sak som jag så kan ni låta SD-datorn (ni har väl den i beslag fortfarande?) låta den gå på tomgång en natt och kontrollera om ni får sådana spontana händelser. Det skulle förvåna mig mycket om ni får det.
Jag antar att polisen har ett segment av datan SD hade i sin ägo.
Så de kan gå igenom den flera gånger för att se vad hans dator gör olika tider.
Sedan säger jag att hans datoraktivitet kan vara tidsinställd och skickas till en länk/dokument.
Har han kunskapen att göra något sådant ? Jag som programmerare vet hur program bör och kan fungera och vilka loggar de lämnar efter sig. Samt hur en användare i en "idiot-proof" miljö beter sig
Har polisen inte hans data-segment i beslag faller hans alibi. (Tänk VMWare / Sandbox som är en idiot-säker miljö)
Citera
2020-09-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast försvaret behöver ju egentligen inte bevisa någonting alls. Det är åklagaren som måste visa att datorhändelsen 23:34 inte kräver mänsklig aktivitet. Om hon inte hittar någon expert i Sverige som kan visa det här (NFC skall ju enligt Nerikes Allehanda inte ha velat ta sig an uppdraget) så kanske hon kan be expertisen i Holland om hjälp.

NFI kan kanske ungefär som i fallet med DNA på ringen göra en bayesiansk statistisk beräkning utifrån en jämförelse mot en databas av 2 085 holländska datorer, och med några rimliga antaganden och korrektionsvärden (t.ex. ett Theta på 0.3) komma fram till att det är flera miljoner gånger större sannolikhet att datorhändelsen är automatisk än att den är manuell.
Hur kan man veta att det finns DNA på ringen om ringen saknas?
Citera
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Jag antar att polisen har ett segment av datan SD hade i sin ägo.
Så de kan gå igenom den flera gånger för att se vad hans dator gör olika tider.
Sedan säger jag att hans datoraktivitet kan vara tidsinställd och skickas till en länk/dokument.
Har han kunskapen att göra något sådant ? Jag som programmerare vet hur program bör och kan fungera och vilka loggar de lämnar efter sig. Samt hur en användare i en "idiot-proof" miljö beter sig
Har polisen inte hans data-segment i beslag faller hans alibi. (Tänk VMWare / Sandbox som är en idiot-säker miljö)
Det finns många varianter men jag tycker utredarna ska börja med att syna det de själva föreslagit.

Av alla varianter som föreslagits är SD:s förklaring den som känns minst långsökt. Han får ett jobbmejl i ett angeläget ärende 23.32, han har ett dokument lokalt på datorn och öppnar datorn 23.34 och en öppen flik i webbläsaren refreshas och ger spåren i cachehistoriken, simple as that.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-09-05 kl. 15:24.
Citera
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Allt du skriver stämmer, det finns liksom ingen alternativ GM om man ser till fakta.
Med en mer erfaren åklagare tror jag att han kan bli fälld men frågan är ju om man bara kan byta i ett så stort fall, 14 000 (om jag minns rätt) sidor i fup och slasken nästan lika stor
NEJ det ändrar ingenting att byta åklagare efter anledningen till att hon kör tänderna i kaklet beror på att ingenting talar för att hon har rätt GM. Läs: Överåklagaren Christer van der kwast och FL Seppo Penttinen. Läs den så får du liten hint vartåt det lutar.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Van der Kwast har anklagats för att under förundersökningarna i fallet Quick undanhålla information som talade för att Quick skulle vara oskyldig. Skarp kritik har också i allmänhet riktats mot hur van der Kwast hanterat utredningarna gällande Quick. En polisanmälan lämnades 2009 in mot van der Kwast och den ansvarige polisen Seppo Penttinen för grovt tjänstefel, där riksåklagaren dock kom fram till att de eventuella brotten antingen var preskriberade eller tidigare avgjorda av justitiekanslern.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Christer_van_der_Kwast

Citera
2020-09-05, 15:16
Medlem
Bebblischs avatar
Någon som kan förklara för en nyfiken oinsatt lite kort varför denna tråd har så satans många visningar och svar? Vad gör den speciell?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in