2020-09-05, 12:21
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonLEITZ
Kan också vara så att gärningsmannen faktiskt struntar i om han åker fast, kanske till och med förutsatte att han skulle hittas till slut!
Då tänker vi olika.

Jag kan inte någonstans finna stöd för din uppfattning. Efter drygt 34 år har han bevisligen inte åkt fast.
Citera
2020-09-05, 12:58
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
.

Varje sekund av förloppet är effektivt, han gör det han ska och tar sig därifrån. Han står inte kvar och skjuter mot Lisbeth, utan prioriterar att vända sig bort från vittnena i korsningen. Tyder på ett rationellt fokus på uppgiften snarare än agerande i affekt. Vittnen lägger särskilt märke till hur han rör sig lugnt från platsen. Han motstår alltså impulsen att rusa i detta läge.

Angående "rationellt fokus". Det finns två delar som jag inte anser är rationella. Måltavlan är Olof Palme, inte Lisbeth. Om mördaren anser att han endast har tid att skjuta 2 skott, varför slösar han 1 skott på Lisbeth?

Att endast skjuta ett skott mot kroppen på person i rörelse är inte 100% säkert något som dödar offret. Det är hög sannolikhet att offret dör men långt ifrån säkert. Tittar du på yrkesmördare som jobbade åt La costa nostra i USA så skulle de aldrig nöja sig med ett skott mot kroppen. Det är för "osäkert". Är det rationellt att ta så stora risker att åka fast och endast skjuta ett skott mot kroppen?
Citera
2020-09-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Då tänker vi olika.

Jag kan inte någonstans finna stöd för din uppfattning. Efter drygt 34 år har han bevisligen inte åkt fast.
Vi behöver nog inte tänka så olika där. Är ju inte detsamma som att vilja åka fast.

Inte svårt tänka sig situationen att sitta där som statsministermördare och betrakta spektaklet som pågår framför en med PKK, CP osv och inse att de är på helt fel spår!

Tror näppeligen att mördaren känt sig hundra procent säker på att klara sig till en början. Men när ovanstående kaos börjar utspela sig så måste han rimligtvis inse att oddsen är på hans sida.
Citera
2020-09-05, 13:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
LGWP och Minell med flera har sagt att SE är helt fel typ. Vilket är uppenbart för de flesta tänkande människor och skribenter.

Jag har råkat på 2 ''rätta typer'' i MOP. Tomas Flyckt och Tomas T. Plus Stefan Svensson om han inte varit på repmöte.

Mördaren var en iskall jävel. Struntade fullständigt i alla vittnen. Han utförde enbart det han behövde. Och hans flykt efteråt vittnar om att han inte ville åka fast. Centralt enligt mig. Gärningsmannen finns inte bland de kända kriminella eller buset vid tiden för mordet. Det här ligger på en högre nivå.

Var en av dessa 3 mördaren? Nej enligt mig. Men mördaren står att finna bland de kapabla. Ytterst få enligt mig.

Det finns ingenting som politiker fruktar mer än sitt eget skinn. Alltså hade detta mord lett till livstid i sin rätta bemärkelse. Därom råder det ingen tvekan. Liksom att det inte råder någon tvekan om att gärningsmannen var införstådd med förutsättningarna. Där det finns skribenter i tråden som hävdar att mordet var sanktionerat och att mördaren därefter skulle förlösas efter att preskriptionstiden passerades. Inte otroligt.

En intressant analys som tål att fundera över. Beslutsamheten från GMs sida är total och har han ett stort personligt hat låter han inte det störa sitt handlande. Själv har jag funderat över vilken typ av egenskaper han visar upp och var personer av den typen finns.

Jag tycker hans handlande tyder på en van spanare. Enligt principen är Defensiv-Offensiv-Defensiv.

Defensiv: Väntar på rätt tillfälle. Syns inte såpass att han bestämt kan sägas vara iakttagen, undantag Inge Morelius. Kan dock finnas några vittnen som inte är kända, utredningstekniska skäl.
Offensiv : Bilr han blixtsnabbt när Olof o Lisbet Palme kommer fram i Dekorimahörnan, har full kontroll på läget, siktar, skjuter, dödar OP och skadar LP.
Defensiv : Direkt efter skotten tillbaka i defensivt läge som han behåller resten av tiden han kan sägas vara synlig.

Han inväntar troligen läge att vara offensiv och när han ser läget agerar han resolut, Exploderar. Sen lugnt och metodiskt skubbar han iväg. Är van att inte synas, van att kliva fram ur skuggorna göra sin insats och sen återgå till skuggorna. Kan verkligen hantera ett ansenligt adrenalin påslag.

Vilket blir en bra formel för en spanare, vare sig han är militär, polisiär eller civil. Tomas Flyckt som typ förutsätter att hans tuggande av olika mediciner inte påverkar hans kapacitet. Själv ser jag egenskaperna hos GM bland de SÄPO-män som agerade inom SÅ-gruppen med efterföljare. Ingripandet mot den beväpnade terroristen Norbert Kröcher är ett exempel på dessas kompetens. NKs egen kommentar efter gripandet ”Var det svenska polisen????” får understryka detta.
Citera
2020-09-05, 13:18
Medlem
Citat:
Vi behöver nog inte tänka så olika där. Är ju inte detsamma som att vilja åka fast.

Inte svårt tänka sig situationen att sitta där som statsministermördare och betrakta spektaklet som pågår framför en med PKK, CP osv och inse att de är på helt fel spår!

Tror näppeligen att mördaren känt sig hundra procent säker på att klara sig till en början. Men när ovanstående kaos börjar utspela sig så måste han rimligtvis inse att oddsen är på hans sida.
Ditt resonemang om vad som hände efteråt kan jag köpa. Men i själva mordögonblicket var det inte en person som tänkte på efterverkningarna enligt mig. Återigen var mördaren en rationellt tänkande person. Inte en ensam stolle som GMP gärna ville göra honom till.
Citera
2020-09-05, 13:26
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Läser Stig Berglings memoarer. Där står det att fst/säk inte ville ha tillbaka honom som liasion i januari 1974 när han återkom från mellan Östern där han varit Kontroll-officer hos FN. Han anger att han vid nästa återkomst , februari-1976, placerades , utan egen förfrågan, som spanchef på ryssroteln!!! Vid den tidpunkten var Hans Holmer fortfarande SÄPO-chef med Sven-Åke Hjälmroth var personalansvarig på RPS. Calle Persson var rikspolischef och hans vapendragare på SÄPOnärmaste var Hans Wermdalen, operativ chef och Olof Frånstedt.

PG Näss kommer inte till SÄPO förrän efter Kröcher-utredningen , 1978. Ännu en indikation på absurditeten i anklagelserna mot honom som sovjettillgång. Tore Forsberg blev i mitten av 70-talet chef för ryssroteln . Frågan är om detta sker före eller efter SB får den strategiskt viktiga positionen som spanchef på nämnda rotel . Vem som placerar honom där är avgörande när det gäller att hitta om han hade en välgörare på SÄPO och vem detta isf var. Redan i slutet av 60-talet skrev en SÄPO-kommissarie en PM som starkt avråder från att anställa SB vid SÄPO, den försvann!

Kopplingen till MOP är att samtliga inblandade senare finns med i galleriet runt statsministermordet. Om någon av dessa skulle ha en Sovjetkoppling är detta hyperintressant i MOP. Att västliga tjänster inte litade på HH vet vi redan. Vad de tyckte om att HH tillät Sverker Åström att härja i SÄPO arkivet är inte så svårt att tänka sig.

Bergling och Forsberg patrullerade tillsammans på 60-talet så formell
personkännedom fanns.

Nylander beskriver i sin bok andan inom SÄPO under Forsberg.
Detta att lösskäggen skulle ersättas med vodka-kultur låter
som TV-dramatik typ Guillou/Aschberg.

Var det inte Guilllou som brukade hämta ut vodka på
sovjet-ambassaden för att underlätta journalistiken?
Citera
2020-09-05, 13:35
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ditt resonemang om vad som hände efteråt kan jag köpa. Men i själva mordögonblicket var det inte en person som tänkte på efterverkningarna enligt mig. Återigen var mördaren en rationellt tänkande person. Inte en ensam stolle som GMP gärna ville göra honom till.

Läste faktiskt GMP här om dagen (mer senare).

De känner sig väldigt styrkta i att GM går att spåra under lång tid. Först vid bion, därefter längs Sveavägen, därefter vid Dekorima och under hela (den haltande) flykten ner för David Bagares Gata, Regeringsgatan och Snickarbacken där han till och med avbildas via ett vittne.

Totalt sett en tidsperiod på över en halvtimme och en yta på över en kilometer där han tydligt går att ringa in. Vidhåller att vi idag vet att bara den mittersta delen på den kedjan stämmer, väntandet och skotten vid Dekorima. Det övriga är i bästa fall teorier, eller gissningar som motsägs i sak.

GMP är också helt på det klara med priset på GM:s bil, det gick tydligen att räkna ut även det för den Nostradamus som gjorde analysen
Senast redigerad av H24 2020-09-05 kl. 13:51.
Citera
2020-09-05, 13:40
Medlem
Citat:
Nej knappast i mordögonblicket men om vi förutsätter att det är planerat mord så måste han insett att risken att åka fast är relativt stor. Han har ju inte kunnat välja mordplatsen med mer än ett par minuters varsel, allt, ja ta mig fan allt hade ju kunnat gå snett en löningsfredag längs Sveavägen. Likväl hade han kunnat ha upptäckt när Palme låg där att plötsligt står en hel svensexa framför honom och när han vänder sig om har en en buss med handbollsungdomar från Motala stannat där 20 ungar väller ut.
Är ju ett ohyggligt riskfyllt projekt han ger sig i kast med.
Citera
2020-09-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Läste faktiskt GMP här om dagen.

De känner sig väldigt styrkta i att GM går att spåra under lång tid. Först vid bion, därefter längs Sveavägen, därefter vid Dekorima och under hela (den haltande) flykten ner för David Bagares Gata, Regeringsgatan och Snickarbacken där han till och med avbildas via ett vittne.

Totalt sett en tidsperiod på över en halvtimme och en yta på över en kilometer där han tydligt går att ringa in. Vidhåller att vi idag vet att bara den mittersta delen på den kedjan stämmer, väntandet och skotten vid Dekorima. Det övriga är i bästa fall teorier, eller gissningar som motsägs i sak.

GMP är också helt på det klara med priset på GM:s bil, det gick tydligen att räkna ut även det för den Nostradamus som gjorde analysen
För mig är det uppenbart att denna GMP är utförd via ett uppdrag med en beställare.

Vi ska komma ihåg att denna utfördes vid en tid när Ölvebro hade tillgång till Säpos PM angående övervakning. Och att HH gömde undan det 1986 efter att fått 2 exemplar som aldrig diariefördes. Ett PM vi först idag har tillgång till. Där samtidigt GMP avfärdar den som icke relevant efter att analyserat det.

Detta PM verkar ha varit ytterst känsligt fram till DAs dagar. Varför? Vad var det som förändrades under Dags tid?
Citera
2020-09-05, 14:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Jag tror mördaren struntade i om han skulle åka fast, men han ville naturligtvis inte åka fast. Ett liv inlåst avstår de allra flesta om de kan. Så JAG tror flykten var improviserad.

Vilken sorts mördare det handlar om tycker jag inte man dra slutsatser om, vi vet så otroligt lite om det som hände. Man kan inte fastslå avsikt utifrån resultat. Skottet var perfekt, ja men om man nu hamnar precis bakom Palme så tror jag de flesta skjuter ungefär där. Största träffbild kombinerad med hög dödlighet, vid träff i det området kan man inte skadskjuten fly och komma undan. Det behöver man inte vara mordtränad för att veta. Jägare, tävlingsskyttar, rekryter.

Han lyckades fly. Ja, det är inte direkt ovanligt att brottslingar lyckas fly. Tänk på Hagamannen som gömde sig innanför en olåst ytterport när polisen jagade förbi precis utanför. Lasermannen tog sig undan gång på gång. Det var inte så många som rörde sig på gatorna ovanför Sveavägen. Vi ser ju i förhören att vissa vittnen valde bort Tunnelgatan för den kändes mörk och ödslig.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-09-05 kl. 14:09.
Citera
2020-09-05, 14:07
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Just det att skytten missade att knäppa LP gör att jag inte tror på en yrkesmördare
Citera
2020-09-05, 14:07
Medlem
Citat:
Nej knappast i mordögonblicket men om vi förutsätter att det är planerat mord så måste han insett att risken att åka fast är relativt stor. Han har ju inte kunnat välja mordplatsen med mer än ett par minuters varsel, allt, ja ta mig fan allt hade ju kunnat gå snett en löningsfredag längs Sveavägen. Likväl hade han kunnat ha upptäckt när Palme låg där att plötsligt står en hel svensexa framför honom och när han vänder sig om har en en buss med handbollsungdomar från Motala stannat där 20 ungar väller ut.
Är ju ett ohyggligt riskfyllt projekt han ger sig i kast med.
Är fullt övertygad om att gärningsmannen var införstådd med att det var ett riskfyllt projekt.
Det var ingen stolle.

Men det finns ingenting på mordplatsen som skvallrar om det. Han verkar vara fullständigt obekymrad. Inte ett spår av rädsla, bekymmer, tidsbrist, känsloyttringar som vrede, tveksamhet eller eftersamhet efter mordet. Undan med vapnet och sedan undan med sig själv. Spårlöst än idag.

Frågan är vad det kan säga oss i en yttre mening avseende det som hände på mordplatsen? Och i en inre mening avseende gärningsmannens mentala status och uppenbara självkontroll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in