2020-09-05, 00:04
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Jag svarar på båda. Lite livat på läktarna och på lagets träningsanläggning tror jag att det hade kunnat vara när det gäller många klubbar, ifall de riskerar att åka ur Allsvenskan. Publikstöd som påverkar lagets insats är heller inget speciellt. Min känsla är att det finns ingenting exceptionellt med IFK, varken med eller utan publik. Förhoppningsvis åker ni ur.

Kanske, Heif har ju vunnit superettan. Det har aldrig Blåvitt gjort, av en anledning.
Citera
2020-09-05, 07:50
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ryktesspridning och desinformation, precis som alltid när det blåser upp för storm.

Vi hade räddat kontraktet med Poya också, det är jag övertygad om. Men jag menar vad är det vi vill se långsiktigt, jag vill ha en tränare som kan utveckla och slussa in våra yngre på ett effektivt sätt, samtidigt vill man ju se resultat, så vad är vägvinnande och utvecklande? Är det Stahre fotboll?

Grejen med 3-poängsystem är ju att man inte vinner så mycket på oavgjorda, det finns absolut ett par matcher vi skulle torskat, tänker främst på ÖSK och Sirius, då kan man subtrahera 2 poäng, hade vi samtidigt vunnit fler av de matcher som vi rimligen borde vunnit(sett till t ex brända 100% lägen) så får man addera 2 poäng per match, totalt sett hade vi haft högre poängskörd. Men det är ju lite skit samma nu.

Ja, det är givetvis en del tveksamheter i hur sant det är men att sådana "intressenter" trycker på är trots allt inte orimligt. Sedan på vilken nivå är en annan sak.
Det skall i min bok inte vara på någon nivå alls överhuvudtaget, inte mer än som vanliga medlemmar där din och min röst på årsmötet räknas lika högt som sådana som pumpar in miljoner.

Jag tror inte på att det blir Stahre och vill inte se honom åter men det är lite som 2012, vi får överge "finfotbollen" och kriga oss kvar helt enkelt.

Det är klart 3-poängssystemet fungerar så, det har jag inte sagt nåt om men det blir löjligt när alla tjötar om att oavgjorda bara skulle vändas till segrar och inte tänker på att flera kunde slutat med torsk istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Okej, lite nyheter!
Nu verkar det vara så att "namnet" som styrelsen försöker lösa är ingen mindre än Norrköpings manager Jens Gustafsson. Kontakt ska redan vara tagen.

Jag vet inte vad jag ska tycka. En stukad tränare som kommer till ett sargat lag med reell risk att åka ut. Det vore såklart riskabelt för alla inblandade.

Hursomhelst. Om Kneten drar blir JG möjligen manager. Det har han visat sig hantera väl, med stor plussidan i att rekrytera, utveckla och sälja talanger.

Sen finns ju ett Norrköping att ta hänsyn till också. Det är också en fin klubb som ställs inför svåra frågor.
Vill de verkligen erkänna sitt misslyckande öppet? Eller går det bra att svälja stoltheten och sätta en ny organisation i god tid? Tongivande spelare som Thern och Pettersson lämnar ju också efter säsongen, så Norrköping är på väg mot en nystart, på gott och ont.
Borde inte någon annan än avgående Peter Hunt leda det arbetet isåfall?

Det känns ju lagom lockande... Peking borde ju ha presterat mer under honom än man gjort...

Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Hela IFK Göteborg har känts osedvanligt slappa och obrydda under hela Poyas tid, från supportar till ledning. Det känns som att han har solochvårat hela föreningen fram till nu då ledningen helt plötsligt har insett att resultaten verkligen är skit för en så stor klubb som IFK Göteborg som har en betydligt högre budget än vad tabellen visar.

Välkommen tillbaka ur dvalan alla blåvita.

Visst har det varit mindre kritik än det normalt sett varit men jag ser det helt enkelt som att många efter många år av verkligt kaos bara ville ha lite lugn&ro och därför trodde på "projektet" mer än man normalt sett gjort.
Det kom in nåt nytt och spännande efter säsonger med Lennartsson och vi hade liksom Alf Westerberg som tränare under slutet av 2017. Att det då kom in nåt helt nytt och föreningen kändes på g igen gav givetvis Poya extra tid.
Alla var införstådda med att det skulle bli tufft sett till ekonomin etc med. Allt vi behövde var lugn&ro för att sedan växla upp.
Hade vi inte haft det tålamodet hade vi åkt ur 2018.

Citat:
Ursprungligen postat av RedRoc
Eftersom Kneten ändå stannar kvar i en rådgivande roll för Pontus Farnerud, som tar över sportchefsjobbet, betyder väl ändå att han inte blivit överkörd i av styrelsen i frågan om sparkandet av Poya? Varför skulle han vilja vara kvar alls i sådant fall?

https://ifkgoteborg.se/nyheter/a-lag/2020/19047/

Nja, dels handlar det säkerligen om lojalitet mot Pontus, dels om känslor för klubben i stort med som går över styrelsen. Sedan lär det inte vara speciellt länge heller, när Pontus själv grejar den rollen lär Kennet lämna helt.

Förövrigt nu när vi ändå gör oss av med massa folk kan väl Da Graca och Sargon också skickas iväg?
Citera
2020-09-05, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Okej, lite nyheter!
Nu verkar det vara så att "namnet" som styrelsen försöker lösa är ingen mindre än Norrköpings manager Jens Gustafsson. Kontakt ska redan vara tagen.

Jag vet inte vad jag ska tycka. En stukad tränare som kommer till ett sargat lag med reell risk att åka ut. Det vore såklart riskabelt för alla inblandade.

Hursomhelst. Om Kneten drar blir JG möjligen manager. Det har han visat sig hantera väl, med stor plussidan i att rekrytera, utveckla och sälja talanger.

Sen finns ju ett Norrköping att ta hänsyn till också. Det är också en fin klubb som ställs inför svåra frågor.
Vill de verkligen erkänna sitt misslyckande öppet? Eller går det bra att svälja stoltheten och sätta en ny organisation i god tid? Tongivande spelare som Thern och Pettersson lämnar ju också efter säsongen, så Norrköping är på väg mot en nystart, på gott och ont.
Borde inte någon annan än avgående Peter Hunt leda det arbetet isåfall?
Oväntat om det stämmer. Vad kan IFK erbjuda Jens i dagsläget, som han inte redan har IFK?
Citera
2020-09-05, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Oväntat om det stämmer. Vad kan IFK erbjuda Jens i dagsläget, som han inte redan har IFK?

Varför skulle Peking vilja ha kvar honom, och varför skulle vi vilja ha honom?

I år har Peking gjort en historisk storsatsning och dom ligger femma. Dom har tagit färre poäng än oss de senaste 5 matcherna. Han måste iaf fixa europaplats i år.
Citera
2020-09-05, 10:22
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Inte direkt. Han har ju inte precis lyckats i Norrköping med tanke på möjligheterna. Kan förstå om dom kikar efter annat med. Men jag har snarare svårt att se varför Gbg vill ha honom som sagts..iaf i nuläget. Men självklart skulle inte han själv ha något emot om han inte får vara kvar i Peking. Gbg är trots allt en mer utmanande klubb och miljö att träna i jämfört med lugna Norrköping och en större klubb totalt sett och även för framtiden.
Senast redigerad av Steff83 2020-09-05 kl. 10:26.
Citera
2020-09-05, 11:00
Medlem
Om Blåvitt. Fick äntligen som jag ville redan 2018, dvs bort med Poya-fotbollen. För förutsätter att man inte är så korkade att man fortsätter med samma skit trots ny tränare. Risken finns ju om man väljer en som hjärntvättats i SvFF:s regi där alldeles för många tänker och gör exakt likadant. De agerar alldeles för ofta som de lärt sig på utbildningen - inte utifrån sina truppers kvalitet, sin klubbs kultur eller utifrån att nå bästa möjliga resultat. Hoppas verkligen inte det kommer en ur denna så kallade "utbildade" grupp.
Nu har ju visserligen SvFF effektivt stoppat alla "outbildade" tränare, så svårt att hitta en som inte är hjärntvättad. Men bör ju finnas en klick som genomgått de utbildningar som krävs, men faktiskt har annorlunda idéer än de som SvFF beslutat är "rätt".
Citera
2020-09-05, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Om Blåvitt. Fick äntligen som jag ville redan 2018, dvs bort med Poya-fotbollen. För förutsätter att man inte är så korkade att man fortsätter med samma skit trots ny tränare. Risken finns ju om man väljer en som hjärntvättats i SvFF:s regi där alldeles för många tänker och gör exakt likadant. De agerar alldeles för ofta som de lärt sig på utbildningen - inte utifrån sina truppers kvalitet, sin klubbs kultur eller utifrån att nå bästa möjliga resultat. Hoppas verkligen inte det kommer en ur denna så kallade "utbildade" grupp.
Nu har ju visserligen SvFF effektivt stoppat alla "outbildade" tränare, så svårt att hitta en som inte är hjärntvättad. Men bör ju finnas en klick som genomgått de utbildningar som krävs, men faktiskt har annorlunda idéer än de som SvFF beslutat är "rätt".

När man kört på samma linje eller "kultur" i typ 20 år och vunnit 1 gång(och gäng cuptitlar) så kanske det är dags att förnya sig, för då är det uppenbarligen inte tillräckligt vägvinnande. Poya är ganska "nytänkande" för att vara allsvenskan, visst fanns det dom som varit inne på en liknande linje tidigare, det mest framgångsrika exemplet är såklart Graham Potter, nu tränare i Premier League.
Citera
2020-09-05, 11:32
Moderator
vfs avatar
Citat:
Varför skulle Peking vilja ha kvar honom, och varför skulle vi vilja ha honom?

I år har Peking gjort en historisk storsatsning och dom ligger femma. Dom har tagit färre poäng än oss de senaste 5 matcherna. Han måste iaf fixa europaplats i år.

Han har slarvat bort en stor ledning i allsvenskan så han känns inte som rätt man för IFK, inte alls
Citera
2020-09-05, 11:38
Medlem
Citat:
När man kört på samma linje eller "kultur" i typ 20 år och vunnit 1 gång(och gäng cuptitlar) så kanske det är dags att förnya sig, för då är det uppenbarligen inte tillräckligt vägvinnande. Poya är ganska "nytänkande" för att vara allsvenskan, visst fanns det dom som varit inne på en liknande linje tidigare, det mest framgångsrika exemplet är såklart Graham Potter, nu tränare i Premier League.

Jo, det är ju absolut möjligt att det på sikt visar sig att åren med Poya visar sig avgörande för att skapa det där nya framgångsrika. När man restaurerar något så måste man riva en del men ändå behålla själen, oavsett om det gäller hus eller fotbollslag. Tycker mig att se att "Blåvitthuset" är minst 75% klart, och där Poya som sagt kan ha gjort en viktig insats i projektet. Det får tiden utvisa.

Angående "rätt taktik", så gäller det väl att hitta rätt mix av ticataca, Drillo, tjong, finlir, rak fotboll, tålamodsfotboll osv osv. Att göra rätt sak vid rätt tillfälle är alltid nyckeln till framgång. T ex att inte dutta för länge i försvaret, men samtidigt våga vårda boll. Eller att våga ta risker men att göra det så riskfritt som möjligt. Att slå bollen snabbt mot forwards men utan att spela tjongboll. osv. Är f-n inte lätt, liksom.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-09-05 kl. 11:41.
Citera
2020-09-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Han har slarvat bort en stor ledning i allsvenskan så han känns inte som rätt man för IFK, inte alls

Han verkar vara bra på att utveckla och förädla spelare vilket det finns ett stort värde i men han vinner ju inget. Ambitionen måste ändå vara att ta titlar.

I år verkar Pekings försvarsspel ha havererat totalt, förra året släppte dom in 26, nu är dom uppe i 28, lika många som oss, skulle man ha några sorts ambitioner på att t ex kunna skrälla i Europa tror jag försvarsspelet måste sitta.
Citera
2020-09-05, 13:26
Avslutad
Det finns ett grundläggande fel med IFK vilket också gjort att Poya inte sparkats tidigare, kanske även att han en gång fick jobbet:
- Det är att IFK blivit så in i helvete PK, man vinner inte fotbollsmatcher genom att vara PK, jag har själv en viss insyn och det har gått till överdrivet senaste 4-5 åren, följer iofs Göteborg Stads sinnessjuka PK:het, men som sagt det ger inte vinster i fotbollsmatcher.
Citera
2020-09-05, 13:30
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Det finns ett grundläggande fel med IFK vilket också gjort att Poya inte sparkats tidigare, kanske även att han en gång fick jobbet:
- Det är att IFK blivit så in i helvete PK, man vinner inte fotbollsmatcher genom att vara PK, jag har själv en viss insyn och det har gått till överdrivet senaste 4-5 åren, följer iofs Göteborg Stads sinnessjuka PK:het, men som sagt det ger inte vinster i fotbollsmatcher.
Du menar att han fick jobbet för att han är blatte, snarare än pga sina meriter som fotbollstränare? Annars, kan du ge exempel på hur PK har kommit i konflikt med det sportsliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in