Citat:
Ursprungligen postat av
JokerMannen
Hej @Mongoglad
Ett mycket intressant PM tack
OnTopic: Du ställde tidigare en fråga till mig gällande om vad jag tror om din teori, svaret lyder följande,
Ja, jag tror en hel del på din teori gällande J*mmy Ald*in, detta sagt med anledning av att det ligger en hel del i vad du tidigare framfört.
Det var ju så, att J*mmy Ald*in begav sig tillsammans med sin flickvän hem till hans föräldrar under eftermiddagen för att hos dem
hämta en extra-nyckel till sin lägenhet som hans föräldrar förvarade åt honom och detta, trots att han redan hade en nyckel till sin lägenhet.
Frågan till ovan skrivet lyder då följande, vad skulle J*mmy Ald*in ha extra-nyckeln till och även, vem skulle ha denna extra-nyckeln och varför ?
Beträffande J*mmy Ald*in så var inte hans näsa avbiten utan hans näsa hade blivit avhuggen, högst troligen med en kniv och hammar-slag, själva hammaren låg nedanför sängen på golvet då den mördade J*mmy Ald*in upptäcktes inom sin lägenhet.
J
a, du har faktiskt rätt i ditt tidigare påpekande gällande att det fanns vissa band mellan J*mmy Ald*in och Hemmansägaren Tor Öberg.
Tor Öberg's finbyxor som vid det då aktuella tillfället låg ihopvikta ovanpå hans säng var vikta i tre delar, bägge byxans två bakfickor låg ned mot sängmadrassen, i den ena bakfickan hos Tor Öberg's finbyxor hade han förvarat en svart kalvskinns-plånbok och inom den fanns 10.800 kronor i kontanter, att brottslingarna inte upptäckte Tor Öberg's plånbok inom hans ena byxficka vid det då aktuella brotts-tillfället tycker jag inte på något sätt var märkvärdigt,
det vill säga enligt ovan skrivet, att brottslingar tänker knappast på att ett par byxor som helt öppet ligger ihopvikta ovanpå en säng innehåller en plånbok med 10.800 kronor inuti.
Den tjejen som ofta umgicks med J*mmy Ald*in hade faktiskt skostorlek 38 till 39 och även hon var narkotika-missbrukare precis som J*mmy Ald*in var.
J*mmy Ald*in's flickvän flyttade från Sundsvall cirka 3 veckor efter det att Hemmansägaren Tor Öberg och Gerd Wiklund hade hittats brutalt ihjälslagna på Hemmansägar-gården i Brattås på HärnÖn.
Har du fler frågor kring detta så är du välkommen att ställa dessa till mig.
Mvh/ @JokerMannen
fetade : men VET man att ja hade sin egen nyckel kvar då? ja kan träffat sin mördare (ang skulden) innan detta, och fått lämna ifrån sig exakt ALLT han hade på sig. kanske denna person tog hans nyckel för att kunna gå in till jimmy om nu jimmy vägrade öppna, eller liknande.
dealen kan barit " du har en vecka på dig att plocka fran xxxxxx yusen, eller vi dödar dig. nu vet du hur det ligger till, ta hit din nyckel" , varpå jimmy träffar familjen och tar deras extranyckel, med vetskapen att han måste göra något för att få fram pengarna, eftersom han inte kunde gömma sig någonstans eller ens låta bli att öppna dörren eftersom dom tagit hans nyckel.
med detta hot över sig, blir han desperat och den enda han kände som hade(eller troddes haft) mycket pengar hemma är paret i brattås.
kopplingen dit är fakta och ingen trådsanning.
hade jag gjort nåt sånt, hade jag sett till att tagit legget med, vet man nåt sånt saknas egentligen?
helt desperat efter pengar utvecklas det hela lånet/rånet/morden till den katastrof det blev.
dom kanske fick med sig en del pengar det vet vi ju inte, men oavsett så kunde jimmy inte neatala skulden, dom som kom hem till j för att inkassera, kom troligtvis under kvällen/natten, och låste upp tyst och överraskade en kanske sovande j, och väl därinne kunde han inte betala varpå någon eller några slog ihjäl honom.
tjejen var såklart rädd med gissar jag, eftersom hon flyttade från staden ett par veckor senare!
även om hon inte hade med skulden att göra, räknade hon troligast med att indrivaren visste vem hon var, eftersom hon var ja:s tjej.
mördarna i detta fallet visste ju vem hon var, och räknade nog kallt med att jimmy berättat om skulden/hoten för henne, så om hon flyttade så fort efter, räknar jag med att hon var rädd att dom skulle ta henne med för säkerhets skull.
. i vilket fall, om detta stämmer, vet hon mer än vad som är nyttigt, isåfall skulle denna person kunna lösa både dubbelmordet i brattås, och mordet på jimmy i sundsvall.
det borde hon nästan kunna göra ganska straffritt gissar jag, om hon skulle våga
Citat:
Ursprungligen postat av
JokerMannen
Hej @Mongoglad
Åter igen skall du ha ett stort tack för ditt visade djupa intresse för det gamla Brattåsmordet på Hemmansägaren Tor Öberg och Gerd Wiklund.
Gällande J*mmy Ald*in så hade han mycket troligen en stor narkotika-skuld som skulle betalas vid det då aktuella tillfället, skulden som sådan var nog ganska stor, högst troligen var att J*mmy Ald*in misshandlades till döds av 2 personer medans den 3:e personen höll vakt.
J*mmy Ald*in mördades högst troligast i samband med en större narkotika-skuld, vilken summa han inte lyckades med att leverera enligt avtal.
Tänk också på det min gode @Mongoglad, att J*mmy Ald*in's lägenhets-nyckel aldrig blev funnen samt att J*mmy Ald*in's ytterdörr till hans lägenhet var låst från utsidan.
"M*ck*s" är otroligt intressant i detta fallet när det gäller att kunna pussla ihop det dåvarande mordet på Hemmansägaren Tor Öberg och Gerd Wiklund. Jag tror att det kan finnas en hel del att hämta in där i detta fallet.
Mvh/ @JokerMannen
att man låste dörren stärker bara det jag tror, man tog hans hemmanyckel för han skulle känna sig rädd osäker och "motiverad" att rappa på med pengar! effektivt sätt att låta någon som har skulder, är dom vet att dom kunde komma närsomhjélst. bara låsa upp och komma in, man skulle vara helt hjälplös, det är hela grejen med att ta någons nyckel.
att man låste dörren är helt självklart för att vinna så mycket tid som möjligt!
jag tror helt seriöst att dessa mord hänger ihop med varandra, och löser man brattåsfallet, löser man kanske även jimmyfallet!
har hans tjej från den tiden ens förhörts?