2020-09-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
FHM drog in resetillståndet för IranAir i början av mars. Om jag inte tar fel var det 8de mars. Pressmeddelandet finns på transportstyrelsens hemsida.
Motiveringen var att Iran är ett högrisk land därför vill vi förhindra smittspridningen till Sverige.
Det kom två flyg hit från Iran till Sverige.
Medan det kom 3 gånger per dag flyg från Rom och Milano (Italien) till Sverige och FHM gjorde ingenting åt det.
Italien var då lika mycket högrisk land som Iran.
Enligt FHMs egen statistik om smittspårning som finns fortfarande på deras hemsida 80% av alla smittfall (i början av mars) som hade antingen sökt sjukvård eller blivit positiv testade härstammade antingen från Italien eller Österrike. Allihopa var skidåkare från Italien och Österrike.
Att smittan kom hit från USA och England i februari är efterhandskonstruktion .
Jag har inte sett nån dokument om smittspårning som bekräftar det.

Vi har väl fortfarande inte, så vitt jag vet, restriktioner för att åka till Frankrike och Spanien som har nya utbrott igen? Om inte de har restriktioner mot oss? Fransmännen släpper väl in ganska många? Vilket gör att vi nog kan dra in en del smitta igen om det vill sig illa. Svenskarna skriker ju om att få resa och instantbokar resor så fort de får chansen.
Citera
2020-09-04, 22:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Du skriver att:
"Det finns en gigantisk stor "studie" som visar att barn, (0-15 år) inte smittar vuxna, den involverar mer än 26 miljoner människor, och fler blir hela tiden involverade."

Vad kan jag läsa om denna gigantiska studie någonstans, för jag har svårt att se att det finns någon babyCovid19 som inte smittar nämligen!

Du kan läsa om den, varje dag: Den heter "smittspridningen i världen".
Citera
2020-09-04, 22:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
FHM drog in resetillståndet för IranAir i början av mars. Om jag inte tar fel var det 8de mars. Pressmeddelandet finns på transportstyrelsens hemsida.
Motiveringen var att Iran är ett högrisk land därför vill vi förhindra smittspridningen till Sverige.
Medan det kom 3 gånger per dag flyg från Rom och Milano (Italien) till Sverige och FHM gjorde ingenting åt det.
Enligt FHMs egen statistik om smittspårning som finns fortfarande på deras hemsida 80% av alla smittfall (i början av mars) som hade antingen sökt sjukvård eller blivit positiv testade härstammade antingen från Italien eller Österrike. Allihopa var skidåkare från Italien och Österrike.

Man inser att man fuckat upp det ordentligt rörande italien- och iranflygen och försöker efterkonstruera att det inte skulle spelat någon roll. Jag kommer ihåg hur fullpackade flyg från italien landade på flygplatsen vid Arlanda och skaran av tokhostande resenärer gick och ställde sig vid bagagebandet för att sedan sätta sig i en taxi hemåt. Det hade varnats minst i 2-3 veckor innan att det var svår smitta i italien. Ändå gick FHM ut med att det var ytterst osannolikt att smittan skulle spridas till Sverige. Nu säger man att det är ytterst osannolikt att vi skulle drabbas av en andra våg i Sverige. Detta samtidigt som vi får rapporter från såväl Spanien och Frankrike att de på nytt drabbas av ett mycket stort antal fall. Det värsta sedan april. Märk väl att Spanien som Frankrike hade minst lika mycket samhällssmitta som Sverige hade under mars/april. Ska till närmast ett mirakel för att vi ska inte få en svår omgång nr2 i Sverige nu i höst.
Citera
2020-09-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Räknar man inte lär man inte finna något
Känns ju väldigt begåvat att säga att ingen kan dö på lördagar och söndagar!
Men man kan räkna ihop alla som rapporterats under fem dagar, sedan räkna ut ett snitt på sju dagar genom att ge de två extra dagarna samma kvot? Att du sedan anser att rapporterade per dag per definition är döda -idag- efter alla dessa månader, när verkligen alla faktiskt till slut förstått hur det fungerar är ju bara beklämmande. Eller vänta nu, du trollar ju!? Otillåtet på de flesta forum att avsiktligt trolla som du gör.

Att du får fortsätta utan att modereras eller stängas av är bedrövligt.
Citera
2020-09-04, 22:58
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du kan läsa om den, varje dag: Den heter "smittspridningen i världen".

Tyvärr där fann jag inget som påvisade din tes om att barn inte smittar, kan du ge en länk eller något vore det toppen.
Citera
2020-09-04, 22:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Man begränsade smittspårningen till just Italien och Österrike resenärer pga brist på testkitt och annat. Så du lär inte hitta något om smittspårning av ankommande ifrån andra länder. Men det är just därför de gick under radarn.

Sant är att man stoppade flyg från Teheran, dock tog man två veckor på sig ifrån att man uppmärksammat problemet, (dvs stor smittspridning i Iran)
Citera
2020-09-04, 23:01
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle kunna tänka mig att ta det ryska vaccinet. Givetvis då under förutsättning att det inte innehåller något nervgift.

Dagens, om inte veckans bästa kommentar !
Backar upp med: https://twitter.com/DrEricDing/status/1301472044308213761/photo/1

Skämt å sido, Sputnik 5 är på ingång till Sth, landar bara hos ambassadens personalen, en nära kontakt fick erbjudande - denne velar....
Citera
2020-09-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Här en bra sammanfattning i hur barn och ungdomar smittar med ett antal olika undersökningar av expertis runt om i världen som finns bifogat i olika länkar, framställt från 25st av Sveriges ledande forskare/läkare/immunologer.

https://vetcov19.se/dokument/skolor-barn-och-smittspridning/

Ni har väl genererat c:a 290 sidor dravel i detta ämne, förslagsvis kanske någon tråd typ flat earth society kunde passa bättre att pinka in era revir i....
Välkommen
Vetenskapsforum covid-19 är den grupp av forskare och läkare som media valde att kalla för ”de 22” när vi april reagerade på Sveriges strategi i kampen mot covid-19. Numera är vi många fler och tillsammans sprider vi vetenskapligt baserad kunskap om de stora frågor och utmaningar som den pågående pandemin har ställt världen och vårt land inför.

Vår vision är att den pågående pandemin i vårt land ska hanteras så att Sveriges befolkning kan leva sina liv med minimal risk och därmed också oro för att insjukna i covid-19.
Tjugotvå ledande forskare, noll kommatecken.

Är det Lena Einhorn som är i farten igen? Som tror sig vara Sveriges ledande läkare och immunolog, för att hon praktiserade medicin några år på 1980-talet.

Det behövs inga kommatecken för att stava till "hybris".
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Hur säkra är PRC-testerna som görs i Sverige? Finns information om antikroppstesterna, men för testerna för pågående infektion står det bara att de är "säkra" men ingen procentsats.

Det är inte så säkra . En patient kan vara inlagd och ha förkylningssymtom och svara negativt men två dagar senare visa positivt och varit inlagd under perioden .
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Men man kan räkna ihop alla som rapporterats under fem dagar, sedan räkna ut ett snitt på sju dagar genom att ge de två extra dagarna samma kvot? Att du sedan anser att rapporterade per dag per definition är döda -idag- efter alla dessa månader, när verkligen alla faktiskt till slut förstått hur det fungerar är ju bara beklämmande. Eller vänta nu, du trollar ju!? Otillåtet på de flesta forum att avsiktligt trolla som du gör.

Att du får fortsätta utan att modereras eller stängas av är bedrövligt.

Varför skulle man smeta ut de som dött på vardagar även under helgerna för att man inte räknar på lördagar och söndagar? Då kommer du ju underskatta antalet döda med 2/7= 30%. Du kan inte mena allvar.
Citera
2020-09-04, 23:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Tyvärr där fann jag inget som påvisade din tes om att barn inte smittar, kan du ge en länk eller något vore det toppen.

Nopp, måste 7,8 miljarder covid-19 fall vara inrapporterade, utan att man med vetenskapliga metoder lyckats, säkert, fastställa att barn, (0-15 år), verkligen, smittar vuxna, för att du skall nöja dig med min hänvisning?

Med samma resonemang så måste du då kräva att et inte räcker med minst 26 miljoner människor, utan att helst hela jordens befolkning måste vara testade i fas 3 för att ett vaccin skall godkännas.

Vansinnigt, eller hur?
Citera
2020-09-04, 23:06
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Man begränsade smittspårningen till just Italien och Österrike resenärer pga brist på testkitt och annat. Så du lär inte hitta något om smittspårning av ankommande ifrån andra länder. Men det är just därför de gick under radarn.

Sant är att man stoppade flyg från Teheran, dock tog man två veckor på sig ifrån att man uppmärksammat problemet, (dvs stor smittspridning i Iran)

Det som gick under radarn var att Svenska myndigheter inte stoppade flyg från smittade länder i rätt tid. När vi hade det första fallet av Covid-19 i Sverige så kom det till Arlanda flyg från bland annat Kina utan någon kontroll och Sverige var som ett öppet sår för att bli smittade.
FHM gjorde inte ett jävla skit för att stoppa inkommande smitta i början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in