[quote=Onkel Kostia|72822478]
Citat:
I normala fall, så skulle det vara en bra idé att överlåta smittskyddet till experter.
Men i det här fallet, så har det visat sig att experterna har svikit sitt förtroende. Det har gjort mig djupt besviken. Anders Tegnell har ägnat sig åt att stå och ljuga svenska folket rakt upp i ansiktet. En sådan "expert" bör få sparken fortare än kvickt.
Din åsikt
Citat:
Ja. Man uppfann ett effektivt verktyg för att stoppa Digerdöden. Samma uppfinning fungerar mot alla smittsamma sjukdomar.
Jasså, du menar pestläkarnas fågelmasker. Finns inga som helst belägg för att dessa hjälpte.
Jag frågade vad "kampen" emot spanska sjukan ledde till. Den ledde i alla fall inte till att viruset försvann. Istället så var det naturen som muterade viruset till en snällare variant, så det kunde spridas till flera, istället för att folk dog som flugor, innan de hunnit smitta ner tillräckligt många andra.
Citat:
Danmark har lyckats förhållandevis bra.
"Skitbra", det är väl därför smittspridningen går fortare där nu, än i Sverige.
Citat:
Spanien, Frankrike och Storbritannien agerade för sent. Italien agerade också alldeles för sent, men i det fallet berodde det på att Italien drabbades tidigt, och inte hade tillgång samma varsel som övriga Europa.
Jag kan ju hålla med om att: Går man in för en lockdown, så bör det ske så tidigt som möjligt. Men, som sagt var, en lockdown har hursomhelst många negativa konsekvenser för folkhälsan i stort.
Citat:
Vilken är den smarta, långsiktiga strategi som bygger på empirisk kunskap?
Jag vet inte om den svenska pandemiplan, som uppdaterades så sent som i november 2019 är offentlig. Annars så var, i stort sätt, alla de svenska åtgärderna på plats i mitten av mars. Sedan har man iof "skruvat lite på det hela", men i stort sett gick och går den svenska strategin ut på att:
Begränsa smittspridningen så mycket som möjligt, utan att det innebär allvarliga risker för den övergripande folkhälsan, även på sikt.
Skydda det äldre äldre, (som vi delvis misslyckades med även om de flesta äldre äldre
blev och är skyddade).
"Platta ner kurvan" så att inte sjukvården blir överbelastad. (Vilket vi lyckades med. Ett misslyckande här hade kunnat bli riktigt, riktigt, förödande).
Citat:
Bygger strategin på att låta viruset ta dom offer som viruset vill ha? Det är i så fall en metod som bygger på vetenskap; nämligen Darwins läror.
Nej, och det vet du mycket väl! Annars så hade vi haft närmare 70 000 döda gamlingar nu och tusen tals yngre dödsoffer, samt en helt kollapsad sjukvård, som gjort att tidigare fullt behandlingsbara sjukdomar och tillstånd, plötsligt, blivit dödliga.
Då skulle man nog kunnat tala om fasansfulla dödstal i Sverige, plus ett helt kollapsat samhälle.