2020-09-04, 22:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"I Frankrike har nästan 9 000 nya fall av coronasmittade registrerats det senaste dygnet, enligt landets folkhälsomyndighet. Antalet är det högsta under ett dygn, sedan pandemin svepte in över Frankrike i mitten av mars."

https://www.sydsvenskan.se/2020-09-04/rekordmanga-nysmittade-av-corona-i-frankrike

Kladdandet i ansiktet med munskydden som ställer till det?

Tja, "suprise, suprise" munskydd är, tydligen ingen universalmedel. Det var det inte heller under den spanska sjukan:

https://www.google.com/search?q=spanish+flu+mask+wearing&sxsrf=ALeKk03jdQ EE636oKMYVS5Ke8eys60R1hg:1599242554280&tbm=isch&so urce=iu&ictx=1&fir=BkumISfsWtjcXM%252CmZnlLNEqNz-boM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kT0BtCMy1tEkNdRyah5JGsoXak7tQ&sa=X&ved=2ahUKEwj14O 3iitDrAhVZAxAIHWs2BBAQ_h16BAgKEAk#imgrc=BkumISfsWt jcXM

Slår man på CNN eller BBC så får man samma slags bilder, fast rörliga och i färg, som de jag länkat till.
Citera
2020-09-04, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det måste finnas god anledning till att det finns så många som kritiserar den svenska strategin och FHMs hanteringen av Corona pandemin.
Om det inte fanns nån anledning då skulle det inte finnas så mycket kritik heller.
Om Sveriges Corona dödsfall överskrider grannländernas gånger 3 eller snart 4 då måste det förstås vara nåt större fel på strategin. Något annat kan inte en människa med sunt förnuft tänka sig.

Inget fel på strategin men den kom ett par veckor försent i Stockholm precis som den kom försent i alla andra regioner i världen med höga dödstal.
Citera
2020-09-04, 22:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Dessa "kärnfriska" ungar har exempelvis lidit av övervikt. Ungefär som Adam A var "kärnfrisk" enligt vissa här i tråden.

Det har figurerat i media några enstaka fall av alla världens smittade barn. Det är väldigt lite.

Och du kan inte peka på studier där barn har smittat vuxna. Nauclér skulle gärna ha gjort det, men det fanns inte. Så hon fick hänvisa till sin bekantskapskrets som vetenskapligt underlag..

Du kan inte peka på studier på motsatsen heller. För att man ska kunna göra det måste man aktivt isolera alla andra tänkbara källor och sedan aktivt försöka smitta någon med en dödlig smitta. Det är ungefär som att säga att det finns inga belägg för att homosexuella män i 25 års åldern smittar frimärkssamlande kvinnor i 35-årsåldern med blå ögon boende på Grönland. Det finns inga som helst studier som påvisar något sådant samband. Säkert, men finns det några studier som visar på att det INTE finns några sådana samband? Jag vet i alla fall att det finns personer som jobbat hemma sedan pandemin startade och som enbart haft kontakt med sina barn som gått i skolan. Barnen har blivit sjuka och några dagar senare har även föräldrarna blivit smittade. Det räcker som bevis för mig.
Citera
2020-09-04, 22:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, "suprise, suprise" munskydd är, tydligen ingen universalmedel. Det var det inte heller under den spanska sjukan:

https://www.google.com/search?q=spanish+flu+mask+wearing&sxsrf=ALeKk03jdQ EE636oKMYVS5Ke8eys60R1hg:1599242554280&tbm=isch&so urce=iu&ictx=1&fir=BkumISfsWtjcXM%252CmZnlLNEqNz-boM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kT0BtCMy1tEkNdRyah5JGsoXak7tQ&sa=X&ved=2ahUKEwj14O 3iitDrAhVZAxAIHWs2BBAQ_h16BAgKEAk#imgrc=BkumISfsWt jcXM

Slår man på CNN eller BBC så får man samma slags bilder, fast rörliga och i färg, som de jag länkat till.

Tur att de har rekommendationer om munskydd. Annars hade det väl vara 90 tusen smittade senaste dygnet. Inte verkar flockimmunitet genom nedsmittning vara något sätt för att få stopp på smittan heller, då Frankrike har betydligt större andel av befolkningen med antikroppar.
Citera
2020-09-04, 22:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Lol, du är tydligen mycket för att "ta strid emot" det du inte vet ett piss om. Jag väljer istället att överlåta sådant till experterna på området.

I normala fall, så skulle det vara en bra idé att överlåta smittskyddet till experter.

Men i det här fallet, så har det visat sig att experterna har svikit sitt förtroende. Det har gjort mig djupt besviken. Anders Tegnell har ägnat sig åt att stå och ljuga svenska folket rakt upp i ansiktet. En sådan "expert" bör få sparken fortare än kvickt.

Citat:
Att man "tog strid", på medeltiden, emot diverse osynliga fiender, ledde det till något?

Ja. Man uppfann ett effektivt verktyg för att stoppa Digerdöden. Samma uppfinning fungerar mot alla smittsamma sjukdomar.

Citat:
Att man "tog strid" emot den spanska sjukan, trots att man inte ens kände till vad virus var för något, ledde det till något?

Ja.

Citat:
Att man nu har infört lockdowner, ansiktsmasker, karantäner, reseförbud, förbud att träffa fler än 2-10 personer åt gången, har detta lett till någonting annat än att smittspridningen, högst tillfälligt bromsas upp, samtidigt som samhällen har blivit ruinerade, den social misären ökat, liv, livsdrömmar och livsverk slagits sönder och den övergripande folkhälsan försämrats?

Titta bara på Spanien, Italien, Storbritannien, Danmark, USA, Brasilien, Peru, Frankrike m.fl.

Danmark har lyckats förhållandevis bra.

Spanien, Frankrike och Storbritannien agerade för sent. Italien agerade också alldeles för sent, men i det fallet berodde det på att Italien drabbades tidigt, och inte hade tillgång samma varsel som övriga Europa.

Citat:
Smartare då att hålla sig med en långsiktig strategi, byggd på empirisk kunskap, snarare än panik.

Vilken är den smarta, långsiktiga strategi som bygger på empirisk kunskap?

Bygger strategin på att låta viruset ta dom offer som viruset vill ha? Det är i så fall en metod som bygger på vetenskap; nämligen Darwins läror.
Citera
2020-09-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noidea2k8
Det dör ungefär 500 kärnfriska barn i cancer i sverige varje år. Vidare dör det 1.5millioner barn under 2 år av RS viruset varje år.
Det har dött fler barn i trafikolyckor i år i sverige än vad det har dött barn i covid.

Hur kan kärnfriska barn dö i cancer?
Citera
2020-09-04, 22:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du kan inte peka på studier på motsatsen heller. För att man ska kunna göra det måste man aktivt isolera alla andra tänkbara källor och sedan aktivt försöka smitta någon med en dödlig smitta. Det är ungefär som att säga att det finns inga belägg för att homosexuella män i 25 års åldern smittar frimärkssamlande kvinnor i 35-årsåldern med blå ögon boende på Grönland. Det finns inga som helst studier som påvisar något sådant samband. Säkert, men finns det några studier som visar på att det INTE finns några sådana samband? Jag vet i alla fall att det finns personer som jobbat hemma sedan pandemin startade och som enbart haft kontakt med sina barn som gått i skolan. Barnen har blivit sjuka och några dagar senare har även föräldrarna blivit smittade. Det räcker som bevis för mig.

Det finns en gigantisk stor "studie" som visar att barn, (0-15 år) inte smittar vuxna, den involverar mer än 26 miljoner människor, och fler blir hela tiden involverade. Jag tycker det borde räcka med det.

Men ditt exempel är ytterst intressant:

Citat:
Det är ungefär som att säga att det finns inga belägg för att homosexuella män i 25 års åldern smittar frimärkssamlande kvinnor i 35-årsåldern med blå ögon boende på Grönland. Det finns inga som helst studier som påvisar något sådant samband. Säkert, men finns det några studier som visar på att det INTE finns några sådana samband?

Just det: Det finns inga belägg för att homosexuella män i 25 års åldern smittar frimärkssamlande kvinnor i 35 års åldern med blå ögon boende på Grönland [med HIV]. Borde det finnas det? Nä, naturligtvis inte.

Det är iof inte lika självklart att barn inte smittar vuxna med covid-19. Men med 26 miljoner rapporterade covid-15 fall globalt, (och minst 10-15 gånger fler ej rapporterade fall), utan att man, med vetenskapliga metoder, säkert, lyckats fastställa ett enda sådant fall, så börjar man närma sig sannolikheten ditt lilla exempel för vad gäller att homosexuella män i 25 års åldern kan smitta frimärkssamlande 35 åriga kvinnor på Grönland [med HIV].
Citera
2020-09-04, 22:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det finns en gigantisk stor "studie" som visar att barn, (0-15 år) inte smittar vuxna, den involverar mer än 26 miljoner människor, och fler blir hela tiden involverade. Jag tycker det borde räcka med det.

Intressant. Den studien har gått mig helt obemärkt förbi faktiskt. Tycker det låter helt fantastiskt. Kan du möjligen posta en länk?
Citera
2020-09-04, 22:47
Medlem
Citat:
Det där med "sunt förnuft" är absolut inte samma sak som vetenskapligt tänkande. För sk. "sunt förnuft" kan lika gärna innebära fördomar, förhastade slutsatser, vandringssägner osv.

Jo, vi har haft en större smittspridning än våra grannländer, (i alla fall tills nyligen, om man ser på Danmark). Och, jag, vi har haft, betydligt, högre dödstal än våra grannländer. Vi vet vad merparten att detta beror på: Att vi fick in smittan på de särskilda boendena och i hemtjänsten, främst i Stockholmsregionen, men även till viss del i Västra Götalandsregionen. Vi vet också hur det stod till med utbildningsnivån hos personalen där, liksom utrustningsnivån.

Men i den svenska strategin ingick redan i början av mars att skydda de äldre. Synd bara att resurser till det inte hade tillförts tidigare. Sedan kan jag hålla med om att smittspridningen, i början, hade kunnat dämpas om t.ex. man, så tidigt som möjligt stoppat/avbrutit Iranresor, Italienresor och resor till övriga alpländer. Men, det man, då inte kände till, var att smitta redan hade kommit i i landet ifrån bl.a. USA, Frankrike och Storbritannien. Så samhällsspridning hade vi nog, med all säkerhet, fått i alla fall, dock en lugnare sådan, i början.
FHM drog in resetillståndet för IranAir i början av mars. Om jag inte tar fel var det 8de mars. Pressmeddelandet finns på transportstyrelsens hemsida.
Motiveringen var att Iran är ett högrisk land därför vill vi förhindra smittspridningen till Sverige.
Det kom två flyg hit från Iran till Sverige.
Medan det kom 3 gånger per dag flyg från Rom och Milano (Italien) till Sverige och FHM gjorde ingenting åt det.
Italien var då lika mycket högrisk land som Iran.
Enligt FHMs egen statistik om smittspårning som finns fortfarande på deras hemsida 80% av alla smittfall (i början av mars) som hade antingen sökt sjukvård eller blivit positiv testade härstammade antingen från Italien eller Österrike. Allihopa var skidåkare från Italien och Österrike.
Att smittan kom hit från USA och England i februari är efterhandskonstruktion .
Jag har inte sett nån dokument om smittspårning som bekräftar det.
Citera
2020-09-04, 22:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Kan man inte snart kasta ut det här trollet? När ska det räcka?

Räknar man inte lär man inte finna något
Känns ju väldigt begåvat att säga att ingen kan dö på lördagar och söndagar!
Citera
2020-09-04, 22:50
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Men ditt exempel är ytterst intressant:

Just det: Det finns inga belägg för att homosexuella män i 25 års åldern smittar frimärkssamlande kvinnor i 35 års åldern med blå ögon boende på Grönland [med HIV]. Borde det finnas det? Nä, naturligtvis inte.

Det är iof inte lika självklart att barn inte smittar vuxna med covid-19. Men med 26 miljoner rapporterade covid-15 fall globalt, (och minst 10-15 gånger fler ej rapporterade fall), utan att man, med vetenskapliga metoder, säkert, lyckats fastställa ett enda sådant fall, så börjar man närma sig sannolikheten ditt lilla exempel för vad gäller att homosexuella män i 25 års åldern kan smitta frimärkssamlande 35 åriga kvinnor på Grönland [med HIV].

Du skriver att:
"Det finns en gigantisk stor "studie" som visar att barn, (0-15 år) inte smittar vuxna, den involverar mer än 26 miljoner människor, och fler blir hela tiden involverade."

Vad kan jag läsa om denna gigantiska studie någonstans, för jag har svårt att se att det finns någon babyCovid19 som inte smittar nämligen!
Citera
2020-09-04, 22:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
[quote=Onkel Kostia|72822478]
Citat:
I normala fall, så skulle det vara en bra idé att överlåta smittskyddet till experter.

Men i det här fallet, så har det visat sig att experterna har svikit sitt förtroende. Det har gjort mig djupt besviken. Anders Tegnell har ägnat sig åt att stå och ljuga svenska folket rakt upp i ansiktet. En sådan "expert" bör få sparken fortare än kvickt.

Din åsikt

Citat:
Ja. Man uppfann ett effektivt verktyg för att stoppa Digerdöden. Samma uppfinning fungerar mot alla smittsamma sjukdomar.

Jasså, du menar pestläkarnas fågelmasker. Finns inga som helst belägg för att dessa hjälpte.

Citat:
Ja.

Jag frågade vad "kampen" emot spanska sjukan ledde till. Den ledde i alla fall inte till att viruset försvann. Istället så var det naturen som muterade viruset till en snällare variant, så det kunde spridas till flera, istället för att folk dog som flugor, innan de hunnit smitta ner tillräckligt många andra.

Citat:
Danmark har lyckats förhållandevis bra.

"Skitbra", det är väl därför smittspridningen går fortare där nu, än i Sverige.

Citat:
Spanien, Frankrike och Storbritannien agerade för sent. Italien agerade också alldeles för sent, men i det fallet berodde det på att Italien drabbades tidigt, och inte hade tillgång samma varsel som övriga Europa.

Jag kan ju hålla med om att: Går man in för en lockdown, så bör det ske så tidigt som möjligt. Men, som sagt var, en lockdown har hursomhelst många negativa konsekvenser för folkhälsan i stort.

Citat:
Vilken är den smarta, långsiktiga strategi som bygger på empirisk kunskap?

Jag vet inte om den svenska pandemiplan, som uppdaterades så sent som i november 2019 är offentlig. Annars så var, i stort sätt, alla de svenska åtgärderna på plats i mitten av mars. Sedan har man iof "skruvat lite på det hela", men i stort sett gick och går den svenska strategin ut på att:

Begränsa smittspridningen så mycket som möjligt, utan att det innebär allvarliga risker för den övergripande folkhälsan, även på sikt.

Skydda det äldre äldre, (som vi delvis misslyckades med även om de flesta äldre äldre blev och är skyddade).

"Platta ner kurvan" så att inte sjukvården blir överbelastad. (Vilket vi lyckades med. Ett misslyckande här hade kunnat bli riktigt, riktigt, förödande).

Citat:
Bygger strategin på att låta viruset ta dom offer som viruset vill ha? Det är i så fall en metod som bygger på vetenskap; nämligen Darwins läror.

Nej, och det vet du mycket väl! Annars så hade vi haft närmare 70 000 döda gamlingar nu och tusen tals yngre dödsoffer, samt en helt kollapsad sjukvård, som gjort att tidigare fullt behandlingsbara sjukdomar och tillstånd, plötsligt, blivit dödliga. skulle man nog kunnat tala om fasansfulla dödstal i Sverige, plus ett helt kollapsat samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in