2020-09-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den svenska strategin kan väl bäst sammanfattas som att inte ha någon strategi....
Låt smittan spridas fritt. Inför några löjliga åtgärder om folksamlingar på max 50 pers (hur många smittsamma smittar mer än 50 åt gången?). Låt skolor och kollektivtrafik hålla öppet. Låt tågen gå som vanligt. Vägra rekommendera munskydd. Inför ytterligare några symbolåtgärder som att stänga nöjesparker (folk ska ju inte ha roligt under en pandemi, och de bidrar ändå inte till någon samhällsnytta). Slutligen säg åt folk att tvätta händerna och håll en meters lucka. Att äldre dör som flugor kan man alltid skylla på regionerna och det är ju inte statens ansvar.
Tycker nog faktiskt att det är regioner och kommuner som har haft ansvaret. Däremot var det obegripligt att man inte mobiliserade en riktig beredskap initialt, t.ex. var det otillräckliga åtgärder som vidtogs beträffande sportlovsresenärer och andra. På den punkten håller jag med att det inte verkar ha funnits någon strategi alls.
Citera
2020-09-04, 21:59
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Finns inga som helst vetenskapliga bevis för att elever inte smittar vuxna i "relevant omfattning".

Vidare finns det kärnfriska barn som dött i Covid19 utan att de haft några som helst underliggande sjukdomar. Tack och lov är det ovanligt, men kom inte och säg att det inte finns.

Det dör ungefär 500 kärnfriska barn i cancer i sverige varje år. Vidare dör det 1.5millioner barn under 2 år av RS viruset varje år.
Det har dött fler barn i trafikolyckor i år i sverige än vad det har dött barn i covid.
Citera
2020-09-04, 22:00
Medlem
Citat:
Finns inga som helst vetenskapliga bevis för att elever inte smittar vuxna i "relevant omfattning".

Vidare finns det kärnfriska barn som dött i Covid19 utan att de haft några som helst underliggande sjukdomar. Tack och lov är det ovanligt, men kom inte och säg att det inte finns.

Dessa "kärnfriska" ungar har exempelvis lidit av övervikt. Ungefär som Adam A var "kärnfrisk" enligt vissa här i tråden.

Det har figurerat i media några enstaka fall av alla världens smittade barn. Det är väldigt lite.

Och du kan inte peka på studier där barn har smittat vuxna. Nauclér skulle gärna ha gjort det, men det fanns inte. Så hon fick hänvisa till sin bekantskapskrets som vetenskapligt underlag..
Citera
2020-09-04, 22:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Inget civiliserat land har väl i modern tid tagit till så hårda åtgärder emot en sjukdom som FHM vidtog mot Covid-19. Jag kan ha fel men kan inte komma på något. Innan denna pandemi då.

Det som jag har efterlyst, är inte i första hand hårda åtgärder. Hela diskussionen har handlat om att undvika hårda åtgärder, genom att agera tidigt. Ju snabbare man ingriper, desto mildare åtgärder behövs för att bekämpa epidemin.

Citat:
Sen kan man såklart tycka att de borde gjort mer om man vill men "struntat i sitt uppdrag" är ju fel när de är med och ändrar folks liv på ett sätt vi inte skådat på 80 år.

Jag anser att myndigheterna borde ha haft en beredskap att agera snabbt, och därmed undvika hårda åtgärder. I det skede när svenskarna började ändra sina liv, så var det sedan länge för sent att motverka epidemin med lindriga åtgärder.

Citat:
Medborgarnas frihet betyder iaf mycket i den "humanitära stormakten". Mer än någon annanstans på jorden.

Nej. Ifall Folkhälsomyndigheten hade brytt sig om medborgarnas friheter, så hade dom försökt att stoppa epidemin vid gränsen. På så sätt hade man kunnat försöka förebygga att behöva göra stora intrång i medborgarnas liv.

Folkhälsomyndigheten värnar inte om medborgarnas friheter. Folkhälsomyndighetens agerande har helt andra förklaringar.
Citera
2020-09-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag instämmer, jag skulle ha lackat för länge sedan:

Först de svenska vetenskapsmännen som med rätt eller orätt kritiserar den svenska strategin, (det har nog, iof, Tegnell ingenting emot, såvida det inte rör sig om hönshjärnor eller rena vansinnigheterna)

Sedan alla utländska politiker som spytt galla över såväl honom som Sverige.

Sedan alla svenska journalister som, förutom att ibland ställa idiotiska frågor, som redan varit uppe en miljon gånger och som Tegnell, tålmodigt svarat på lika många gånger, ställer samma frågor som ställts under pressträffen i de enskilda intervjuerna, suck!

Sedan har vi de utländska journalisterna som hetsar emot Tegnell och Sverige i allmänhet.

Sedan har vi de utländska smittskyddsmyndigheterna som uttalar sig om Sverige, inte minst norrmännen. Dock brukar sådana kommentarer, (alltså inte slaskpress rubrikerna), vara måttfulla och försiktiga, liksom Folkhälsomyndigheten brukar uttala sig måttfullt och försiktigt, (alltså inte slaskpress rubrikerna).

Sedan har vi diverse mer eller mindre kompetenta experter som på frilandsbasis uttalar sig, något som oftast sedan tillskrivs Folkhälsomyndigheten och Tegnell, personligen.

Sedan har vi utländska politiker som bedriver ett panikartat försök att utrota/trycka ner smittan, många gånger emot sina egna smittskyddsmyndigheters råd.

Sedan har WHO som å ena sidan avråder de europeiska länderna ifrån fler lockdowner, men å andra sidan aldrig vågat peka på vilka oerhörda negativa konsekvenser för den övergripande folkhälsan som sådana kan få. Dessutom överdriver man nyttan av ansiktsmasker. Samtidigt som man, vid åtminstone ett tillfälle, pekat på de, direkt dödliga effekterna som stängda gränser i Afrika fått, så fortsätter man att ösa beröm över Nya Zeeland.

Mycket av det ovanstående stycket gäller också väldigt många vetenskapliga institutioner och vetenskapsmän utomlands. Tilläggas skall att man, fortfarande, efter mer än 26 miljoner rapporterade smittfall globalt sett, inte totalt utesluter att barn, (0-15 år), kan smitta vuxna. Man kan helt enkelt inte agera så. För då skulle vi aldrig t.ex. våga godkänna ett vaccin, hur många försökspersoner det än testats på.

Sedan häpnar han säkert över, och känner sig ytterst obekväm med att det, faktiskt, finns människor, som på ett närmast religiöst sätt, bedriver en personkult som riktar sig emot honom. Något om är fullständigt främmande för en vetenskapligt skolad svensk statstjänsteman.

Sist kommer då t.ex. en massa skribenter på t.ex. Flashback, som öser galla över Tegnell. Nu tror jag, iof, att han inte bryr sig så mycket om det. Han hyser nog snarare medlidande med dem, eftersom han, givetvis, genom tidigare vetenskapliga undersökningar, vet, att högerextremister och andra extremister främst drivs av sin egen rädsla, speciellt när det gäller smittsamma sjukdomar.
Det måste finnas god anledning till att det finns så många som kritiserar den svenska strategin och FHMs hanteringen av Corona pandemin.
Om det inte fanns nån anledning då skulle det inte finnas så mycket kritik heller.
Om Sveriges Corona dödsfall överskrider grannländernas gånger 3 eller snart 4 då måste det förstås vara nåt större fel på strategin. Något annat kan inte en människa med sunt förnuft tänka sig.
Citera
2020-09-04, 22:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Dessa "kärnfriska" ungar har exempelvis lidit av övervikt. Ungefär som Adam A var "kärnfrisk" enligt vissa här i tråden.

Det har figurerat i media några enstaka fall av alla världens smittade barn. Det är väldigt lite.

Och du kan inte peka på studier där barn har smittat vuxna. Nauclér skulle gärna ha gjort det, men det fanns inte. Så hon fick hänvisa till sin bekantskapskrets som vetenskapligt underlag..

Det är det som är så enormt! De kan inte peka på en enda vetenskaplig studie som klart och tydigt bevisar att barn, (0-15 år) smittar vuxna. Istället fortsätter en stor mängd vetenskapsmän, trots att mer än 26 miljoner fall världen över visat motsatsen, att envist "inte utesluta" att barn, (0-15 år), inte kan smitta vuxna. Fullständigt vansinnigt ur ett vetenskapligt perspektiv. För kan man inte utesluta saker och ting, då kan man lika gärna gå och bli religiös!
Citera
2020-09-04, 22:07
Medlem
vinlands avatar
Här en bra sammanfattning i hur barn och ungdomar smittar med ett antal olika undersökningar av expertis runt om i världen som finns bifogat i olika länkar, framställt från 25st av Sveriges ledande forskare/läkare/immunologer.

https://vetcov19.se/dokument/skolor-barn-och-smittspridning/

Ni har väl genererat c:a 290 sidor dravel i detta ämne, förslagsvis kanske någon tråd typ flat earth society kunde passa bättre att pinka in era revir i....
Senast redigerad av vinland 2020-09-04 kl. 22:10.
Citera
2020-09-04, 22:08
Medlem
Hur säkra är PRC-testerna som görs i Sverige? Finns information om antikroppstesterna, men för testerna för pågående infektion står det bara att de är "säkra" men ingen procentsats.
Citera
2020-09-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej, Covid har inte alls samma siffror som en sedvanlig influensa. Tror man det är man ganska borta i skallen. Allt pekar på, alla vetenskapliga källor pekar på och all samlad data pekar på att det är exakt som det jag rapar upp. Vilket beror på att jag läst allt och gjort en bedömning som råkar ligga i linje med typ all data som finns.

Influensan vilket valfritt år du än kan tänka dig har inte ens i närheten av samma statistik som Covid. Du kan använda både FHM, SCB och socialstyrelsen för att försöka bevisa mig fel.

Återkom gärna med ett kul inlägg där du på flera plan grusar mig sönder och samman. Kommer det inte så tar jag det som att du gav upp.
Det är inte mitt problem att du är rädd för sanningen. Det får du ta upp med en psykolog. All data pekar på att covid-19 är snäppet värre än vanlig influensa men inte mycket. För dom allra flesta är covid-19 helt ofarligt. Vanlig influensa är betydligt värre för ett större antal människor. Jag känner inte en enda som haft covid-19. Däremot har jag själv och en jävla massa jag känner legat utslagna i en vecka av vanlig influensa flera gånger. Så jag har rätt och du har fel. Simple as that.
Citera
2020-09-04, 22:16
Medlem
"I Frankrike har nästan 9 000 nya fall av coronasmittade registrerats det senaste dygnet, enligt landets folkhälsomyndighet. Antalet är det högsta under ett dygn, sedan pandemin svepte in över Frankrike i mitten av mars."

https://www.sydsvenskan.se/2020-09-04/rekordmanga-nysmittade-av-corona-i-frankrike

Kladdandet i ansiktet med munskydden som ställer till det?
Citera
2020-09-04, 22:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det måste finnas god anledning till att det finns så många som kritiserar den svenska strategin och FHMs hanteringen av Corona pandemin.
Om det inte fanns nån anledning då skulle det inte finnas så mycket kritik heller.
Om Sveriges Corona dödsfall överskrider grannländernas gånger 3 eller snart 4 då måste det förstås vara nåt större fel på strategin. Något annat kan inte en människa med sunt förnuft tänka sig.

Det där med "sunt förnuft" är absolut inte samma sak som vetenskapligt tänkande. För sk. "sunt förnuft" kan lika gärna innebära fördomar, förhastade slutsatser, vandringssägner osv.

Jo, vi har haft en större smittspridning än våra grannländer, (i alla fall tills nyligen, om man ser på Danmark). Och, jag, vi har haft, betydligt, högre dödstal än våra grannländer. Vi vet vad merparten att detta beror på: Att vi fick in smittan på de särskilda boendena och i hemtjänsten, främst i Stockholmsregionen, men även till viss del i Västra Götalandsregionen. Vi vet också hur det stod till med utbildningsnivån hos personalen där, liksom utrustningsnivån.

Men i den svenska strategin ingick redan i början av mars att skydda de äldre. Synd bara att resurser till det inte hade tillförts tidigare. Sedan kan jag hålla med om att smittspridningen, i början, hade kunnat dämpas om t.ex. man, så tidigt som möjligt stoppat/avbrutit Iranresor, Italienresor och resor till övriga alpländer. Men, det man, då inte kände till, var att smitta redan hade kommit i i landet ifrån bl.a. USA, Frankrike och Storbritannien. Så samhällsspridning hade vi nog, med all säkerhet, fått i alla fall, dock en lugnare sådan, i början.
Citera
2020-09-04, 22:21
Medlem
Intressant att det är ganska stor osäkerhet kring testerna ändå
https://www.health.harvard.edu/blog/which-test-is-best-for-covid-19-2020081020734

Molecular tests (also called PCR tests, viral RNA tests, nucleic acid tests)
(som vi gör i Sverige)
"What about accuracy? False negatives — that is, a test that says you don’t have the virus when you actually do have the virus — may occur. The reported rate of false negatives is as low as 2% and as high as 37%. The reported rate of false positives — that is, a test that says you have the virus when you actually do not — is 5% or lower."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in