Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Helt obegripligt. En f.d. statsepidemiolog som inte förstår innehållet av en rekommendation.. :-o
De äldre är välkomna att komma ut när som helst. Särskilt UT är de ju välkomna. Om de vill vistas inomhus med en massa andra då ska de - för sin EGEN säkerhets skull - vidta åtgärder.
Jag måste säga att jag inte förstår hur Tegnell orkar med alla dessa..
Jag instämmer, jag skulle ha lackat för länge sedan:
Först de svenska vetenskapsmännen som med rätt eller orätt kritiserar den svenska strategin, (det har nog, iof, Tegnell ingenting emot, såvida det inte rör sig om hönshjärnor eller rena vansinnigheterna)
Sedan alla utländska politiker som spytt galla över såväl honom som Sverige.
Sedan alla svenska journalister som, förutom att ibland ställa idiotiska frågor, som redan varit uppe en miljon gånger och som Tegnell, tålmodigt svarat på lika många gånger, ställer samma frågor som ställts under pressträffen i de enskilda intervjuerna, suck!
Sedan har vi de utländska journalisterna som hetsar emot Tegnell och Sverige i allmänhet.
Sedan har vi de utländska smittskyddsmyndigheterna som uttalar sig om Sverige, inte minst norrmännen. Dock brukar sådana kommentarer, (alltså inte slaskpress rubrikerna), vara måttfulla och försiktiga, liksom Folkhälsomyndigheten brukar uttala sig måttfullt och försiktigt, (alltså inte slaskpress rubrikerna).
Sedan har vi diverse mer eller mindre kompetenta experter som på frilandsbasis uttalar sig, något som oftast sedan tillskrivs Folkhälsomyndigheten och Tegnell, personligen.
Sedan har vi utländska politiker som bedriver ett panikartat försök att utrota/trycka ner smittan, många gånger emot sina egna smittskyddsmyndigheters råd.
Sedan har WHO som å ena sidan avråder de europeiska länderna ifrån fler lockdowner, men å andra sidan aldrig vågat peka på vilka oerhörda negativa konsekvenser för den övergripande folkhälsan som sådana kan få. Dessutom överdriver man nyttan av ansiktsmasker. Samtidigt som man, vid åtminstone ett tillfälle, pekat på de, direkt dödliga effekterna som stängda gränser i Afrika fått, så fortsätter man att ösa beröm över Nya Zeeland.
Mycket av det ovanstående stycket gäller också väldigt många vetenskapliga institutioner och vetenskapsmän utomlands. Tilläggas skall att man, fortfarande, efter mer än 26 miljoner rapporterade smittfall globalt sett, inte totalt utesluter att barn, (0-15 år), kan smitta vuxna. Man kan helt enkelt inte agera så. För då skulle vi
aldrig t.ex. våga godkänna ett vaccin, hur många försökspersoner det än testats på.
Sedan häpnar han säkert över, och känner sig ytterst obekväm med att det, faktiskt, finns människor, som på ett närmast religiöst sätt, bedriver en personkult som riktar sig emot honom. Något om är fullständigt främmande för en vetenskapligt skolad svensk statstjänsteman.
Sist kommer då t.ex. en massa skribenter på t.ex. Flashback, som öser galla över Tegnell. Nu tror jag, iof, att han inte bryr sig så mycket om det. Han hyser nog snarare medlidande med dem, eftersom han, givetvis, genom tidigare vetenskapliga undersökningar, vet, att högerextremister och andra extremister främst drivs av sin egen rädsla, speciellt när det gäller smittsamma sjukdomar.