2020-09-04, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Så ingen konkrete tanker om hvordan? Enten gjort det selv, eller betalt noen? At alibiet er for tynt?

Jeg er temmelig sikker på at jeg har lest at noen av medarbeiderne ble avhørt like etter forsvinningen, og det ble sagt han hadde alibi. Nå snakker media mest om video, innlogging og mobilaktiviteter.
Det er hevet over enhver tvil at bilen til TH ble parkert utenfor Futurum ca. 9.15, og flere ansatte har bemerket at han kom på jobb på dette tidspunktet. Og ingen har lagt merke til at han har forsvunnet, i følge Øystein Milli i en av VG's krimpoder. Dermed er det slik jeg ser det lite sannsynlig at TH kan ha vært i Sloraveien på det tidspunkt man har antatt kidnappingen eller drapet, har funnet sted.
Citera
2020-09-04, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Hva kan årsaken til at GM lot AEHs smykker bli liggende igjen på åstedet?

AEHs klokke lå på bordet (oppå mobilen var det vel), gifteringen inni konvolutten med trusselbrevet (samme med andre smykker/ringer mener jeg å huske).

Hittil har jeg bare hørt at det har blitt foreslått at det kan være pga gjerrighet (hvis TH er GM), men jeg synes ikke det er så sannsynlig at det kan være årsaken.

GM har altså ikke vært redd for å etterlate spor på disse gjenstandene.

Årsaken kan ikke være at GM var redd for at smykkene kunne medføre at kroppen ble identifisert om den ble funnet, fordi gjenstandene kunne blitt dumpet et annet sted enn kroppen. Det ville vært samme risiko som ved åstedet, slik jeg ser det.

Kan det være at årsaken er at det ble gjort fordi det ikke var meningen at AEH skulle dø, og at disse smykkene ble fjernet slik at hun ikke kunne bli gjenkjent ved flykten.
Kidnapperne kunne ha dopet henne eller skjenket henne full, slik at AEH ikke klarte å gjøre rede for seg. De kunne på forhånd ha ordnet med falskt pass (en gammel slektning av en av kidnapperne).
På den måten ville AEH fremstå som en gammel senil tante, eller en gammel dritings/dopet tante, når bilen f.eks. ble stoppet ved grensekontroll eller lignende situasjoner.
Det er tross alt lite realistisk at en 70-åring overlever i bagasjerommet så veldig lenge. Det ville være ganske risikabelt ved en evt grensekontroll o.l.
Velger man å kidnappe en dame på 70 år, så innser man fort at baksetet er eneste løsning, hvis reisen er lang, og planen er at kidnappingsofferet skal overleve.

Noen som ser andre årsaker?

Fordi TH er gnien.
Citera
2020-09-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Så ingen konkrete tanker om hvordan? Enten gjort det selv, eller betalt noen? At alibiet er for tynt?

Jeg er temmelig sikker på at jeg har lest at noen av medarbeiderne ble avhørt like etter forsvinningen, og det ble sagt han hadde alibi. Nå snakker media mest om video, innlogging og mobilaktiviteter.

Ja, som du selv siterer fra artikkel over her, ‘mister politiet oversikten på et tidspunkt’ hvilket tidspunkt det gjelder vet vi ikke.mulig starten på dagen, eller rundt kl10-11ca da Hettemann 1 dukker opp.
Han har nok hatt medhjelper slik at han kan være på jobb mesteparten av dagen.
Citera
2020-09-04, 19:18
Medlem
Citat:
Hva kan årsaken til at GM lot AEHs smykker bli liggende igjen på åstedet?

AEHs klokke lå på bordet (oppå mobilen var det vel), gifteringen inni konvolutten med trusselbrevet (samme med andre smykker/ringer mener jeg å huske).
.
.
.
Noen som ser andre årsaker?

Jeg mener det er uten tvil for å understreke at man mener alvor og "bevise" at hun er kidnappet.
Citera
2020-09-04, 19:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Hvorfor skulle noen gjenkjenne smykkene men ikke personen?

I forbindelse med en etterlysning vil klær (politiet mener hun ble bortført naken) og smykker bli brukt som kjennetegn.
Selvsagt kan personen også bli gjenkjent, men det er mange gamle damer som ligner AEH.
Vi har alle mange "dobbeltgjengere", så fremt vi ikke har et helt spesielt utseende.
Personen alene (uten egne klær og smykker) utgjør mindre risiko for gjenkjenning.
Smykker har ofte graveringer med navn.
Det sto vel "Din Tom" i gifteringen, på klokken og evt andre smykker var det kanskje gravert inn "Anne-Elisabeth" m.m.. Det kunne blitt avslørende, hvis kidnapperne hadde sørget for falsk pass.

Kanskje kledde kidnapperne AEH med andre klær og smykker (gravert inn navn som samsvarte med det falske passet).

AEH kunne f.eks. brukt smykkene ifm å legge ifra seg spor, som et slags bevis på hvem hun er, ved kommunikasjon (improvisert), hvis f.eks. språk eller troverdighet var en utfordring (pga hun var dopet/beruset fremstod hun kanskje utilregnelig eller senil).
Senast redigerad av Havhest 2020-09-04 kl. 19:45.
Citera
2020-09-04, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PinkPanter2020
Jeg mener det er uten tvil for å understreke at man mener alvor og "bevise" at hun er kidnappet.
Takk! Ja, det er kanskje det beste forslaget hittil.

Men jeg vet ikke om det finnes eksempler på at dette har blitt gjort ifm andre kidnappinger.
Citera
2020-09-04, 19:51
Medlem
Slettsnokens avatar
Minner om at politiet har uttalt at de ikke kan være bastante på tidspunktet for AE’s siste sikre livstegn.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n0Ln0/ringte-til-anne-elisabeth-hagen-klokken-0948-stusset-over-at-han-ikke-fikk-svar

Derfor mener jeg det ikke er usannsynlig at drapet kan ha skjedd mellom 0856 og TH’s avreise til jobben mellom 0902 og 0907.

Dette forutsetter selvsagt at en annen enn AE og TH har benyttet AE’s telefon denne morgenen.
Citera
2020-09-04, 20:01
Bannlyst
Citat:
Det sto vel "Din Tom" i gifteringen, på klokken og evt andre smykker var det kanskje gravert inn "Anne-Elisabeth" m.m.. Det kunne blitt avslørende, hvis kidnapperne hadde sørget for falsk pass.

Hørt noe så dumt..? Skulle tollere liksom sjekke hva som er gravert inni hennes gullring?
Senast redigerad av Fenvatnet 2020-09-04 kl. 20:04.
Citera
2020-09-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Hørt noe så dumt..? Skulle tollere liksom sjekke hva som er gravert inni hennes gullring?
Det er vel ikke dumt. Hvis kidnapperne transporterte et bevisstløst BO med falskt pass, så er det jo klart at tollere og/eller politiet ville ha sjekket gifteringen hvis de ble mistenksomme på at noe ikke stemte OG /eller hvis det hadde blitt sendt ut etterlysning.
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-04 kl. 20:30.
Citera
2020-09-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Det er vel ikke dumt. Hvis kidnapperne transporterte et bevisstløst BO med falskt pass, så er det jo klart at tollere og/eller politiet ville ha sjekket gifteringen hvis de ble mistenksomme på at noe ikke stemte.

Nettopp, for å være bevisstløs er jo ikke mistenkelig nok...
Citera
2020-09-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Nettopp, for å være bevisstløs er jo ikke mistenkelig nok...
Jo da, men det ville vært ekstra risikabelt for kidnapperne å la BO ha på smykker og giftering som kan avsløre hvem hun er hvis de har utstyrt henne med falskt pass.
Citera
2020-09-04, 20:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jo da, men det ville vært ekstra risikabelt for kidnapperne å la BO ha på smykker og giftering som kan avsløre hvem hun er hvis de har utstyrt henne med falskt pass.
Jeg tenkte ikke at hun var bevisstløs - hun kunne vært dopet med piller og alkohol.
Det er vel ikke ulovlig å ta med en sterkt beruset tante over grensen?
Hun kan forsåvidt se bevisstløs ut, men stinker hun alkohol, og passet ser ut til å være i orden, så går det vel bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in