2020-09-04, 18:33
Medlem
Hej jag skulle stoppa in ram och ssd i min dator och har nu lyckats förstöra den. Nu behövs det en ny.

Jag vill spela Rust och pubg utan något som helst lagg. Tänker även köpa nya flight simulator så även där vill jag spela smooth.

15-17 tusen kan datorn gå för, kanske lite mer. Är desperat
Citera
2020-09-04, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Hej jag skulle stoppa in ram och ssd i min dator och har nu lyckats förstöra den. Nu behövs det en ny.

Jag vill spela Rust och pubg utan något som helst lagg. Tänker även köpa nya flight simulator så även där vill jag spela smooth.

Vadå, hur tog du sönder den menar du? Går det inte att fixa? Tryckte du i för mycket ram kan du väl ta bort det igen.

Kolla på mediamarkt, komplett osv.
Citera
2020-09-04, 19:05
Medlem
Citat:

Behöver med skaffa mig en gamingdator, har du kollat sharkgaming typ? Tycker de har intressanta grejer men har själv ingen kunskap om hårdvara så vill inte yttra mig mera.
Citera
2020-09-04, 20:26
Medlem
Nya Nvidia 3000-serien släpps snart, ett självklart val.

Kör på 3080 eller 3070 om du har lite stramare budget. (Ca 7.6k respektive ca 5.5k)

Vänta sedan på AMDs nya 4000 serie, släpps troligen ganska snart.

PSU nån Corsair Gold minst 700W (Nya 3000 drar ström)

16/32GB RAM från Corsair, 16 för enbart spel, 32 om du vill ha streaming, videoredigering i 4Kmm.

Chassi får du kolla upp nåt som du tycker ser bra ut. Läs recensioner.

Kylning kanske en Noctua om du vill ha fläkt, eller NZXT/Corsair om du vill ha slutet vatten.

Moderkort nåt nice från Asus, de brukar vara stabila. Behöver inte lägga mer än 2k på detta. Kolla så socketen passar nya AMD.

Lagring, kör på en 1TB Samsung m2. Samsung är stabilt. Kör minst 1TB, spelen kommer bli på minst 50-100GB framöver. Kosta på dig en extra 250GB för Windows om du känner för det, kan vara skönt att ha det på en separat disk för enkla ominstallationer, samt att program tenderar att bli mer stabila om du kör dem på en separat disk.

Finns alltid nånting jag glömmer när jag rekommenderar specs, men detta är bra tips. Tyvärr är inte processorerna släppa än... har du superbråttom så funkar det nog med en AMD Ryzen 3800 (X).
Citera
2020-09-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana

Kör på 3080 eller 3070 om du har lite stramare budget. (Ca 7.6k respektive ca 5.5k)

16/32GB RAM från Corsair, 16 för enbart spel, 32 om du vill ha streaming, videoredigering i 4Kmm.

Kylning kanske en Noctua om du vill ha fläkt, eller NZXT/Corsair om du vill ha slutet vatten.

Moderkort nåt nice från Asus, de brukar vara stabila. Behöver inte lägga mer än 2k på detta. Kolla så socketen passar nya AMD.

Lagring, kör på en 1TB Samsung m2. Samsung är stabilt. Kör minst 1TB, spelen kommer bli på minst 50-100GB framöver. Kosta på dig en extra 250GB för Windows om du känner för det, kan vara skönt att ha det på en separat disk för enkla ominstallationer, samt att program tenderar att bli mer stabila om du kör dem på en separat disk.

Finns alltid nånting jag glömmer när jag rekommenderar specs, men detta är bra tips. Tyvärr är inte processorerna släppa än... har du superbråttom så funkar det nog med en AMD Ryzen 3800 (X).

Tack tack, jo de där grafikkorten har jag läst att dom släpps snart. Så rtx 3070 är alltså bättre än 2080? Jo då kanske jag väntar tills den släpps.
Citera
2020-09-04, 21:04
Medlem
Citat:

Varför inte köra MP600 som slår Samsung på alla punkter och skiljer bara 1kr på Inet.

970 vs MP600 1TB
Läshastighet 3500 MB/sek 4950 MB/sek
Skrivhastighet 3300 MB/sek 4250 MB/sek
Förväntad livslängd 600 TBW 1800 TBW
Senast redigerad av Tuffuffe 2020-09-04 kl. 21:06.
Citera
2020-09-04, 21:19
Medlem
Citat:
Tack tack, jo de där grafikkorten har jag läst att dom släpps snart. Så rtx 3070 är alltså bättre än 2080? Jo då kanske jag väntar tills den släpps.

Ett 3070 ska slå ett 2080 super med ca 15%, enligt Nvidia.

Ett 3080 ska vara dubbelt så kraftfull som en 2080 super...

Samt att 3070 för ca 5.6tkr presterar typ samma som ett 2080ti som kostar 14tkr... DET, är vansinne.

Hård konkurrens denna höst, samt att de har en ny arkitektur på korten på färre nanometer.
Citera
2020-09-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffuffe
Varför inte köra MP600 som slår Samsung på alla punkter och skiljer bara 1kr på Inet.

970 vs MP600 1TB
Läshastighet 3500 MB/sek 4950 MB/sek
Skrivhastighet 3300 MB/sek 4250 MB/sek
Förväntad livslängd 600 TBW 1800 TBW

Kanske inte så dumt. Har dock inte kört nån disk från Corsair, så brukar köra på det jag testat. Men deras minnen är ju bra så det är nog inga problem där.

Har haft en del billigare märken förut, och de har en tendens att haverera... inte så kul. Men nutidens diskar är förmodligen stabilare än de var för 5+ år sen.
Citera
2020-09-04, 21:27
Medlem
Citat:
Kanske inte så dumt. Har dock inte kört nån disk från Corsair, så brukar köra på det jag testat. Men deras minnen är ju bra så det är nog inga problem där.

Har haft en del billigare märken förut, och de har en tendens att haverera... inte så kul. Men nutidens diskar är förmodligen stabilare än de var för 5+ år sen.

Borde inte vara några problem med 3X förväntad livslängd
Citera
2020-09-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffuffe
Borde inte vara några problem med 3X förväntad livslängd

Enligt dem. Jag läser alltid recensioner och faktiska tester Men tvivlar inte på att det är bra grejer, Corsair brukar leverera för det mesta.
Citera
2020-09-25, 03:00
Medlem
BossModes avatar
Söker med ett bygge för 15k. Helst hos shark gaming.
Citera
2020-09-25, 03:21
Medlem
BossModes avatar
https://ibb.co/TMG78zZ

Vad tycker ni om de bygget för drygt under 15k hos shark gaming? Tänkte faktiskt beställa den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in