2020-09-25, 14:57
Medlem
Firewaias avatar
Bryter mig in lite då jag har samma budget men måste köpa datorn på Dustin (rabatter och annat). Finns det någon gentleman som kan hjälpa mig bygga en där?
Citera
2020-09-25, 16:22
Medlem
adolf512s avatar
Kass tid att bygga PC.

Corsair MP600 funkar ok som SSD men bättre är påväg (ex samsung 980 pro, phison e18 diskar, osv).

CPU: r5 3600 funkar i väntan på zen 3.

GPU: lite svårt att få tag i 3080 nu tyvärr då det är slutsålt över allt, 3090 är lättare att få tag i men då finns inga pengar över för resten av systemet. Asus TUF 3080 verkar bra.

Ram: gå för 32GB
Citera
2020-09-26, 14:05
Medlem
Firewaias avatar
För mig är det en vän som har 15k på Dustin att bygga för, jag har inte byggt en burk på några år nu så är rostig på sockets, vad som går med vilken skärm osv... Och så handlar jag enbart på inet i vanliga fall.
Citera
2020-09-26, 15:11
Medlem
Tänkte köpa den här: https://www.webhallen.com/se/product/323402-Webhallen-Config-D20-0306-i7-10700K-16GB-RAM-1TB-SSD-RTX-3080-Win-10

Vad tycks? Warzone, gta v och pubg ska jag spela, helst högsta grafik
Citera
2020-09-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Tänkte köpa den här: https://www.webhallen.com/se/product/323402-Webhallen-Config-D20-0306-i7-10700K-16GB-RAM-1TB-SSD-RTX-3080-Win-10

Dom knullar dig i röven med det där.

i7 processorn skulle du kunna byta ut till den nya i9 o du skulle förlora typ 1000 spänn.

Grafikkortet tror jag är det bästa som finns? Har faktiskt inte kollat upp det, men det kan du ju ha kvar om du vill.

Windows 10 Home 64-bit Swedish kostar förmodligen runt en tusenlapp. Kanske fick du med det redan till datorn du förstörde? Isåfall har du redan det. Det är en tusenlapp som du bara slänger i vatten. Annars går det ju o köpa windows 10 för typ 200 spänn på g2play.net.. Då sparar du några kronor och kan lägga det på en bättre processor istället.

Hårddisken? Om du bara ska spela? Behöver du verkligen en hel terrabyte i utrymme? Med dom spelen installerade så är det som att förvara en enda kaffe kopp i en hel två liters pantflaska. Vad ska du göra med resten av utrymmet?
Här har du en stabil på 500gb som kostar 890 spänn
https://www.inet.se/produkt/4300686/samsung-860-evo-500gb
Kollar du dessutom recensionerna på den hårddisken du länkade så var det en som skrev det här om den
Citat:
Fungerade bra i några månader tills jag fick massa bluescreens. Ibland fick jag en bsod i månaden och andra gånger kanske 7 gånger i rad vid boot.
Fick felmeddelanden som "SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED + stornvme.sys".
Googlar man detta problem så kommer man till massor med forum där folk har samma problem med just denna A2000-modell.
Köpte en ny Samsung SSD och har inte haft några problem sedan dess.

Så det verkar ju vara en jättesöt och dyr hårddisk. Ser jättehäftig ut o allt sånt därn't. Men efter några månader riskerar den att få riktigt grova problem tydligen. Är det inte isåfall jävligt dumt o slänga ut en massa pengar på den?

Moderkort för 3500 spänn? Det räcker med den här om du vill in o ändra något på den.
https://www.inet.se/produkt/1903155/msi-z490-mpg-gaming-plus
1 999 kr kostar den bara. Så där tjänar du ytterliggare några tusen och den passar fortfarande till din nya i9 därmed har du kommit billigare undan och fått en processor som presterar mycket bättre.

Sen verkar den där har någon sorts vattenkylning.. Behöver du det ens? Går det inte o lägga 6-800 på en vanlig kylare med fläkt? Vad jag vet så riskerar inte dom nya processorerna att bli direkt överhettade om du inte sitter o överklockar den som en galning.

Sammanfattning.
Släng windows 10. Köp det online.
Byt moderkort.
Uppgradera till i9an.
Fixa en ny kylare. En billig, tyst och bra med fläkt.
Byt ut SSD'n. Fort utav bara helvete. Den där krashar o går sönder ofta tydligen.
Rammine går det o hitta exakt samma prestanda för kanske 200kr billigare.

Då hamnar du lite närmare dina 15 000 och så är det du som buttfuckar dom istället.
Senast redigerad av AlfaKennyBody 2020-09-26 kl. 17:15.
Citera
2020-09-27, 06:30
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Nya Nvidia 3000-serien släpps snart, ett självklart val.

Kör på 3080 eller 3070 om du har lite stramare budget. (Ca 7.6k respektive ca 5.5k)

Vänta sedan på AMDs nya 4000 serie, släpps troligen ganska snart.

PSU nån Corsair Gold minst 700W (Nya 3000 drar ström)

16/32GB RAM från Corsair, 16 för enbart spel, 32 om du vill ha streaming, videoredigering i 4Kmm.

Chassi får du kolla upp nåt som du tycker ser bra ut. Läs recensioner.

Kylning kanske en Noctua om du vill ha fläkt, eller NZXT/Corsair om du vill ha slutet vatten.

Moderkort nåt nice från Asus, de brukar vara stabila. Behöver inte lägga mer än 2k på detta. Kolla så socketen passar nya AMD.

Lagring, kör på en 1TB Samsung m2. Samsung är stabilt. Kör minst 1TB, spelen kommer bli på minst 50-100GB framöver. Kosta på dig en extra 250GB för Windows om du känner för det, kan vara skönt att ha det på en separat disk för enkla ominstallationer, samt att program tenderar att bli mer stabila om du kör dem på en separat disk.

Finns alltid nånting jag glömmer när jag rekommenderar specs, men detta är bra tips. Tyvärr är inte processorerna släppa än... har du superbråttom så funkar det nog med en AMD Ryzen 3800 (X).
Tycker du inte det kan vara värt att se vad AMD har att erbjuda på grafiksidan med deras kommande Radeon RX 6000-serie?

https://uk.pcmag.com/graphics-cards/128824/amd-implies-nvidias-supply-issues-wont-plague-radeon-rx-6000-launch
Citat:
Ursprungligen postat av Brittany Vincent
After another disappointing Nvidia graphics card launch, competitor AMD took the time to poke some fun at its rival's expense by insinuating its launch will go much more smoothly.

AMD is launching its Radeon RX 6000 series graphics cards in October as an alternative to the GeForce RTX 3080 flagship and the premium RTX 3090, both of which seemed to go out of stock nearly instantly when preorders went live over the past few weeks.

The RTX 3090 was nigh impossible to procure for most buyers. Between limited inventory, retailer hiccups, and scalpers swooping in to clear out inventory, getting one's hands on a card was an exercise in frustration to say the least. As a result, users took to Twitter to air their grievances.

With irate buyers venting left and right, there was no shortage of ribbing between AMD and Nvidia fans. However, one comment seemed to strike a chord with Frank Azor, AMD chief architect of gaming solutions.

Notably, Twitter user @AndreElijah, who lamented that he wouldn't be able to do his work "for the next little bit", made a $10 bet that AMD would also drop the ball with its Radeon launch.

"I look forward to taking your $10," Azor replied to the tweet, seemingly indicating that AMD's launch will avoid the problems that plagued Nvidia's debut.

The company has yet to make any official comment on the matter, whether in terms of if AMD will be able to meet demand or if there will be fewer issues with retailers. However, Azor's cheeky tweet certainly seems to insinuate that the company isn't forecasting any supply problems.

AMD's high-end 6000 GPU series is meant to take on Nvidia's RTX 3080 and 3090. Based on AMD's RDNA 2 microarchitecture, the 6000 cards will offer ray-tracing abilities for the first time. This is the same architecture that will act as the backbone for consoles like Microsoft's Xbox Series X and Sony's PlayStation 5, both launching in November. Though the GPU's form factor was already revealed, there's an additional event scheduled for Oct. 28 where more information will be disseminated.
Citera
2020-09-27, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Tycker du inte det kan vara värt att se vad AMD har att erbjuda på grafiksidan med deras kommande Radeon RX 6000-serie?

https://uk.pcmag.com/graphics-cards/128824/amd-implies-nvidias-supply-issues-wont-plague-radeon-rx-6000-launch

AMD gör bra CPUer. ATI gjorde bra grafikkort på sin tid. När AMD köpte upp ATI blev grafikkortssektorn avsevärt sämre. Deras 5700xt var t.ex. stekpannor, och drivrutinerna är genuint usla och buggiga.

Köpte ett RX580 i våras, men drivisen kände inte igen min 4k TV, och det gick inte att tvinga fram 4k/60Hz via HDMI, vilket är dess naturliga upplösning. Höll på i flera timmar men det gick bara inte, så det fick bli en retur och inköp av ett Nvidia-kort igen. Kommer inte att köpa ett AMD-kort inom överskådlig tid, den enda fördelen jag ser med 6000-serien är konkurrensen som kan resultera i något av en prisduell.
Citera
2020-09-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO

Jo, absolut såhär i efterhand. 3080 går inte att få tag i, dock ett bra kort. 3090 har kass prisvärdhet för gaming.

AMD kan nog konkurrera med prisvärdhet. Skulle kanske köra på det om jag enbart ville ha schyssta fps till ett bra pris för single playerspel.

Annars skulle jag köra på 3080, eller vänta på 3080S med mer VRAM.

Man kan dock alltid räkna med att det kommer bättre alternativ framöver... AMD kanske tänkte släppa deras kort till ett visst pris, men prissänker efter 3080 för att konkurrera. Svaret är alltid att vänta i så fall. Jag tror att det är ett bra tillfälle att köpa oavsett, mycket konkurrens nu.
Citera
2020-09-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity

Du.. Jag ändrade mig.. Hade tydligen helt fel om i9:an.

Du vill inte slösa pengar på den. Den kostar mycket mera, använder inte ens hyperthreading, o i5 10600k ligger inte långt alls ifrån den när det kommer till prestanda. Det ända med i9 är att den är snäppet bättre och håller lite stabilare på sin frekvens.

Det är inte värt så mkt pengar.. Lägg det på en i5 istället. Den är verkligen top notch när det kommer till de nya intel processorerna ifrån 10th gen.

i9= slöseri på deg då det bara ger väldigt lite mer prestanda för alla pengarna.
i7= är till o med sämre än en i5..
i5= Presterar snäppet under en i9:a, långt mycket bättre än en i7:a. Är billigare än dom båda och dessutom använder den sig utav hyperthreading.

i5 10600k är alltså den du borde ta. Då tjänar du 1300 o får fortfarande bättre prestanda än den som sitter i nu.
Citera
2020-09-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaKennyBody
Du.. Jag ändrade mig.. Hade tydligen helt fel om i9:an.

Du vill inte slösa pengar på den. Den kostar mycket mera, använder inte ens hyperthreading, o i5 10600k ligger inte långt alls ifrån den när det kommer till prestanda. Det ända med i9 är att den är snäppet bättre och håller lite stabilare på sin frekvens.

Det är inte värt så mkt pengar.. Lägg det på en i5 istället. Den är verkligen top notch när det kommer till de nya intel processorerna ifrån 10th gen.

i9= slöseri på deg då det bara ger väldigt lite mer prestanda för alla pengarna.
i7= är till o med sämre än en i5..
i5= Presterar snäppet under en i9:a, långt mycket bättre än en i7:a. Är billigare än dom båda och dessutom använder den sig utav hyperthreading.

i5 10600k är alltså den du borde ta. Då tjänar du 1300 o får fortfarande bättre prestanda än den som sitter i nu.

Var har du fått det ifrån, att i7 och i9 inte använder HT? Nonsens.

i9 10900k = 10c/20t (3.7/5.3GHz)
i7 10700k = 8c/16t (3.8/5.1GHz)
i5 10600k = 6c/12t (4.1/4.8GHz)

Kort sagt: i9 > i7 > i5

Sen kanske i5 är best bang for the buck av de 3 ändå, det får var och en bedöma själv, men sprid inte falsk information, please.
Citera
2020-09-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Var har du fått det ifrån, att i7 och i9 inte använder HT? Nonsens.

i9 10900k = 10c/20t (3.7/5.3GHz)
i7 10700k = 8c/16t (3.8/5.1GHz)
i5 10600k = 6c/12t (4.1/4.8GHz)

Kort sagt: i9 > i7 > i5

Sen kanske i5 är best bang for the buck av de 3 ändå, det får var och en bedöma själv, men sprid inte falsk information, please.

i7 har jag aldrig sagt. Det jag påstod var att det inte fanns i i9:an. Men jag måste ha suttit o kollat på fel model eller nått, för imorse blev jag sugen på att kolla upp hur mycket fördel man skulle ha med en i9 o såg ett klipp ifrån Linus tech tips där jag fick för mig att han satt o var förvånad över det. Kan dock ha varit en helt annan generation jag satt o kollade på. I så fall ber jag om ursäkt.
Citera
2020-09-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaKennyBody
i7 har jag aldrig sagt. Det jag påstod var att det inte fanns i i9:an. Men jag måste ha suttit o kollat på fel model eller nått, för imorse blev jag sugen på att kolla upp hur mycket fördel man skulle ha med en i9 o såg ett klipp ifrån Linus tech tips där jag fick för mig att han satt o var förvånad över det. Kan dock ha varit en helt annan generation jag satt o kollade på. I så fall ber jag om ursäkt.

Inte rakt ut, nej. Men det var en underförstådd innebörd i vad du sa.

Du påstod ju att i5 skulle prestera "långt mycket bättre" än i7, vilket helt enkelt inte är sant, samt att "i5 dessutom använder HT" vilket insinuerar att de andra inte gör det.

Sanningen är att i spel är det ingen jättestor skillnad på i5 och i7. Men i andra applikationer hjälper det högre core-antalet till avsevärt, t.ex. videokodning, uppackning av zip-filer, rendering av 3D-scener osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in