2020-09-04, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Om en människa dör till följd av att skolorna hålls öppna, är det då etiskt försvarbart att inte stänga ner dem? Eller bör det finnas en kvantitativ gräns, t.ex. om 500 personer dör ska skolorna stängas ner, 1000 personer etc?

Spelar det någon roll om den personen som dör, hellre skulle dö än att orsaka den skada som skolnedstängningen orsakar?

Just denna diskussion är det man behöver ha. Man skall inte försöka begrava riskerna genom att fiffla med statistiken och hävda att "barn är inte smittdrivande" utan att definiera vad man menar.
Citera
2020-09-04, 15:09
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Kostar multum lik förbannat.

Hade man begränsat smittspridningen mer hade färre haft chansen att dra en visa.

Det finna många saker i vårt samhället som kostar mångdubbelt mer i skador och sjukdomar. Alkohol förorsakar ca 4000människors död varje år. Addera alla kroniska alkoholister och de skador de förorsakar på sina anhöriga. Tobak dödar ca 12000 varje år i Sverige, lägg till alla som får skador och under många år lever med olika sjukdomar som rökning förorsakat. Dom får skylla sig själv kanske man kan resonera men lik förbannat kostar det samhället vårdkostnader. Lägg sen till alla vällevnadssjukdomar orsakade av att folk sitter still hela dagarna och glufsar i sig Pizza och chips varje dag.
Citera
2020-09-04, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Just denna diskussion är det man behöver ha. Man skall inte försöka begrava riskerna genom att fiffla med statistiken och hävda att "barn är inte smittdrivande" utan att definiera vad man menar.

Man menar att barn inte smittar lika mycket som vuxna och anser att det därför är en låg risk att låta barnen träffas i skolan.

Man menar alltså INTE att barn inte smittar alls och att det är noll risk.
Citera
2020-09-04, 15:26
Medlem
Norge siffror kom nu
+0 döda
+0 iva
+40 fall
Citera
2020-09-04, 15:29
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
IHME: MARDRÖMSLIK prognos för Sverige!
Nästan 13000 döda vid årskiftet - med slopade åtgärder kan 90000 svenskar dö i värsta fall

12,817 COVID-19 deaths
based on Current projection scenario by January 1, 2021

Munskydd-påbud prognos 1:a januari 2021:
Antal döda: 6875
Antal döda (best case scenario): 6388
Antal döda (worst case scenario): 8406

Prognos 1:a januari 2021:
Antal döda: 12816
Antal döda (best case scenario): 7322
Antal döda (worst case scenario): 40276

Bortagna åtgärder prognos 1:a januari 2021:
Antal döda: 22806
Antal döda (best case scenario): 8493
Antal döda (worst case scenario): 91417

källa https://covid19.healthdata.org/sweden?view=total-deaths&tab=trend
Citera
2020-09-04, 15:36
Medlem
Artikel om ryska vaccinet publicerad i the Lancet idag.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31866-3/fulltext
Citera
2020-09-04, 15:39
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Om det är så hög sjukfrånvaro som du påstår, så lär ju många redan ha testat sig.
Om nu det vore covid-19, så hade det ju avspeglat sig på antalet positiva fall.
Eller?
Varför då? Jag ligger hemma med luftvägssymptom och måttlig feber. Inte fan orkar jag ge mig ut för att göra coronatest. I min säng vill jag ligga.
Citera
2020-09-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Instämmer, varken begrava, eller fördenskull överdriva, riskerna.

En åtgärd för att minska riskerna för skolbarn som rör sig i trafiken på väg till och från skolan skulle vara att förbjuda biltrafik mellan kl 7-10 och kl 14-16. De flesta anser nog emellertid att dessa risker är inbyggda i samhällslivet och att ett förbud mot biltrafik inte är proportionerligt i förhållande till riskerna och möjligheterna att förebygga dem på andra sätt.

Min uppfattning är att samhället måste göra samma överväganden oavsett vilka risker som finns.

Utöver att vara proportionerliga i förhållande till de risker som ska förebyggas måste dessutom, enligt min mening, varje åtgärd som inskränker grundläggande fri- och rättigheter vara med stor sannolikhet konstaterat effektiv.
Citera
2020-09-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Man menar att barn inte smittar lika mycket som vuxna och anser att det därför är en låg risk att låta barnen träffas i skolan.

Man menar alltså INTE att barn inte smittar alls och att det är noll risk.

Det man försöker mörka är att exempelvis äldre lärare på skolan (50+) är mer utsatta än de som inte jobbar inom skolan. Eller som en del lärare ser det, lärarnas hälsa offras.

Man vill att föräldrar inte skall hålla barnen hemma från skolan, därför så är man medvetet otydliga rörande riskerna. Framförallt barn till föräldrar i riskgrupp hamnar här i kläm, föräldrarna kan inte isolera sig själva eftersom barnen inte får hållas hemma.

Man kan ge många exempel på varför man gör som man gör och vad det leder till, men man kan verkligen inte påstå att FHM är ärliga och berättar hela sanningen här. Att man sedan med stor sannolikhet gör rätt (numera), det är en sekundär diskussion.

För min egen och familjens del är jag inte det minsta orolig, vi är redan igenom sjukdomen och har antikroppar. Men vi blev med nästintill 100% sannolikhet smittade av ett barn som inte hade några symtom alls och som själv hade smittats i skolan/på skolbussen (där spridningen på högstadiet var stor). Detta går i praktiken inte att fånga med smittspårning och det gör ju också att all statistik om hur mycket barn smittar är mer eller mindre felaktig.
Citera
2020-09-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Instämmer, varken begrava, eller fördenskull överdriva, riskerna.

En åtgärd för att minska riskerna för skolbarn som rör sig i trafiken på väg till och från skolan skulle vara att förbjuda biltrafik mellan kl 7-10 och kl 14-16. De flesta anser nog emellertid att dessa risker är inbyggda i samhällslivet och att ett förbud mot biltrafik inte är proportionerligt i förhållande till riskerna och möjligheterna att förebygga dem på andra sätt.

Min uppfattning är att samhället måste göra samma överväganden oavsett vilka risker som finns.

Utöver att vara proportionerliga i förhållande till de risker som ska förebyggas måste dessutom, enligt min mening, varje åtgärd som inskränker grundläggande fri- och rättigheter vara med stor sannolikhet konstaterat effektiv.
Precis. Om staten fattar beslut åt dig så är det deras förbannade skyldighet att kommunicera varför, du kanske inte håller med, men du skall få veta varför!
Citera
2020-09-04, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Att inte förstå att fler dör, framförallt friska människor vid en ekonomisk kollaps visar på gravt bristande i konsekvenstänk.
Stänga ner hela världsekonomin för en ny influensa som slår ut en promille av gamla, överviktiga, multisjuka människor är bara sjukt.

Vi kommer förmodligen inte ens landa på överdödlighet eftersom merparten av de som dött ändå skulle dö inom en snar framtid.
Då borde vi verkligen ta tag i världekonomin för en riktig kollaps kommer förr eller senare. Om du tycker detta virus har lett till en kollaps så har du något nytt att se fram emot.

Det kan till och med bli underdödlighet i och med att folk tänker på renlighet, håller sig hemma eller social distans. Opererationsköer och uteblivna behandlingar kan bli problemet.

Vad det gäller vilka som ska få leva eller dö. Fattiga länder kan naturligtvis drabbas svårt beroende på vad dom tar till för åtgärder. Om inte annat genom minskat bistånd i framtiden. Är vårt land fattigt? Kommer du att dö av arbetslöshet eller svälta ihjäl? Vi borde kanske ha tänkt likadant då det gällde AIDS en gång i tiden, låt de lösaktiga drabbas och dö? I vårt land har 2-3 tusen dött av det sen det kom hit på 80-talet. Trafiken? det är ju bara idioterna som kör ihjäl sig, sådär två tre hundra varje år. Närmare 6000 döda i en enskild ny sjukdom på ett halvår och vi ska inte göra något tycker du? Många är gamla men en del yngre och yrkesverksamma. Vi ska alla dö och frågan är bara när och hur men det trista med den här sjukdommen är att folk ofta får dö ensamma utan anhöriga, en del plågsammt. Det finns många äldre som förtjänar att få leva lite längre, det finns många unga som inte förtjänar liv alls.

Det är trist med denna pandemi men som tur är blev den ändå ganska lindrig för det kunde ha blivit mycket värre. En del länder tänkte på alla människors väl och ve och gjorde allt dom kunde då dom inte visste mer och behandlingar var osäkra. En fin tanke tycker jag som dom ska vara stolta över även om dom nu blir lidande ekonomiskt ett litet tag. Alturism kallas det väl för och det är många i detta landet som ängnar sig åt det då det gäller flyktingar med och visst kan det slå så fel ibland, den där björntjänsten.

Bristande konsekvenstänk var det ...
Citera
2020-09-04, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Artikel om ryska vaccinet publicerad i the Lancet idag.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31866-3/fulltext

jag avstår Sputnik V och andra COVID-19 vaccin, mitt liv lär inte förändras av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in