2020-08-31, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om du ringer och frågar dom så slipper du spekulera...
Jag fick beslut idag och blev endast fråntagen 65 dagar och återbetalningsskyldig.

Jag har inga A-kassa dagar kvar då jag hade bara ca 40 kvar.

Så efter denna 65 dagars avstängning kan jag gå med i jobb o utvecklingsgarantin för aktivitetsstöd?
Citera
2020-08-31, 21:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Jag fick beslut idag och blev endast fråntagen 65 dagar och återbetalningsskyldig.

Så efter denna 65 dagars avstängning kan jag gå med i jobb o utvecklingsgarantin för aktivitetsstöd?
Eftersom jag inte känner till förutsättningarna i övrigt, om du uppfyller villkoren eller ej, är det ingenting som jag kan uttala mig om. Men att du inte uteslutits ur a-kassan är givetvis en grundförutsättning.

Men alltså, hur kunde det egentligen bli på det här viset? Om du jobbade en viss månad, juni om jag förstått dig rätt, då vet du ju att du har jobbat den månaden. Men ändå markerade du alltså i kassakortet att du varit arbetslös under juni månad. Är det korrekt att det är så du har gjort? I så fall, VARFÖR?
Citera
2020-09-01, 13:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme

Eftersom du blev avstängd så lång tid så är det något du inte riktigt berättar... Du säger du fyllt i fel men själv rättat till det innan någon kommit på att det var fel, tror inte så mycket på att du skulle få en så lång avstängning då utan det ligger något mer bakom?

Att fylla i fel men rätta sitt misstag är mänskligt att mygla ger konsekvenser.
Citera
2020-09-01, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Eftersom du blev avstängd så lång tid så är det något du inte riktigt berättar... Du säger du fyllt i fel men själv rättat till det innan någon kommit på att det var fel, tror inte så mycket på att du skulle få en så lång avstängning då utan det ligger något mer bakom?

Att fylla i fel men rätta sitt misstag är mänskligt att mygla ger konsekvenser.
Det är det som stämmer. Jag kryssade fel och rättade till det i efterhand nån vecka senare och detta är tydligen konsekvensen
Citera
2020-09-01, 22:59
Medlem
Tjena finns säkert mängder av svar ang. min fråga i denna tråden men är för lat för att kolla.

Första gången jag ger mig in i A-kassan och jag slutade mitt jobb i mitten på Augusti. Jag vet inte hur jag tänkte men förstod först inte att man skulle rapportera in dem jobben man sökt fast månaden efter. Så nu har jag till den 14e på mig att rapportera in 5 jobb och jag har sökt 1 i Augusti. Tror ni dom kommer neka min ersättning? Tack på förhand.
Citera
2020-09-02, 08:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Tjena finns säkert mängder av svar ang. min fråga i denna tråden men är för lat för att kolla.

Första gången jag ger mig in i A-kassan och jag slutade mitt jobb i mitten på Augusti. Jag vet inte hur jag tänkte men förstod först inte att man skulle rapportera in dem jobben man sökt fast månaden efter. Så nu har jag till den 14e på mig att rapportera in 5 jobb och jag har sökt 1 i Augusti. Tror ni dom kommer neka min ersättning? Tack på förhand.
Vem har sagt att då skall söka exakt 5 jobb varje månad? Du söker de jobb som är lämpliga för dig och du har chans att få om det sedan är 1 eller 22 beror på hur arbetsmarknaden ser ut. Du har kanske gjort andra aktiviteter du kan rapportera på din aktivitetsrapport (så den ser bättre ut) som har med arbetssökande att göra? Var lite kreativ med ifyllandet ingen kollar vad du skriver ändå...
Citera
2020-09-02, 12:28
Medlem
Citat:
Vem har sagt att då skall söka exakt 5 jobb varje månad? Du söker de jobb som är lämpliga för dig och du har chans att få om det sedan är 1 eller 22 beror på hur arbetsmarknaden ser ut. Du har kanske gjort andra aktiviteter du kan rapportera på din aktivitetsrapport (så den ser bättre ut) som har med arbetssökande att göra? Var lite kreativ med ifyllandet ingen kollar vad du skriver ändå...

Tacksam för svar. Vet inte om det var en kompis eller min A-kassa som sa att det var minst 5 jobb per månad med det stämmer kanske inte nej. Har lyckats söka ett jobb förra månaden i alla fall så det löser sig nog då..! Men om det skulle uppstå problem, är det arbetsförmedlingen eller min A-kassa som gör bedömningen att dra in på ersättningen? Eller är det båda två.
Citera
2020-09-02, 14:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Tacksam för svar. Vet inte om det var en kompis eller min A-kassa som sa att det var minst 5 jobb per månad med det stämmer kanske inte nej. Har lyckats söka ett jobb förra månaden i alla fall så det löser sig nog då..! Men om det skulle uppstå problem, är det arbetsförmedlingen eller min A-kassa som gör bedömningen att dra in på ersättningen? Eller är det båda två.
Arbetsförmedlingen meddelar din a-kassa om dom inte är nöjda med din aktivitetsrapport men det händer ytterst sällan...

Fyll i alla aktiviteter du gör du kanske kollar platsbanken på nätet, fyll i det. Du kanske pratar med din handläggare, fyll i det. Du kanske läser dagspressens platsannonser, fyll i det o.s.v. Fyll i allt som har med arbetssökande att göra så ser dom att du är aktiv.

https://www.a-kassa.se/vanliga-fr%C3%A5gor/s%C3%B6ka-jobb-med-a-kassa
Citera
2020-09-02, 20:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Arbetsförmedlingen meddelar din a-kassa om dom inte är nöjda med din aktivitetsrapport men det händer ytterst sällan...

Fyll i alla aktiviteter du gör du kanske kollar platsbanken på nätet, fyll i det. Du kanske pratar med din handläggare, fyll i det. Du kanske läser dagspressens platsannonser, fyll i det o.s.v. Fyll i allt som har med arbetssökande att göra så ser dom att du är aktiv.

Arbetsförmedlingen skickar en hel del meddelanden till a-kassorna om att arbetssökande inte har sökt arbete aktivt, och antalet ökar stadigt. Hanteringen håller på att automatiseras mer och mer och sen drygt 6 månader tillbaka (om jag minns någorlunda korrekt) finns det handläggare som jobbar uteslutande med meddelanden till a-kassorna och till den interna del av myndigheten som beslutar om varning och avstängning, för de arbetssökande som är i program.

Gällande de fem jobb som Snarkomanen skriver om, så är det inte ovanligt att enskilda arbetsförmedlingskontor, eller flera kontor inom samma organisatoriska del av myndigheten, har en bestämd lägstanivå när det gäller jobbsökandet.
Citera
2020-09-02, 23:54
Medlem
Citat:

Okej tack för tipsen!
Citera
2020-09-03, 09:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Arbetsförmedlingen skickar en hel del meddelanden till a-kassorna om att arbetssökande inte har sökt arbete aktivt, och antalet ökar stadigt. Hanteringen håller på att automatiseras mer och mer och sen drygt 6 månader tillbaka (om jag minns någorlunda korrekt) finns det handläggare som jobbar uteslutande med meddelanden till a-kassorna och till den interna del av myndigheten som beslutar om varning och avstängning, för de arbetssökande som är i program.

Gällande de fem jobb som Snarkomanen skriver om, så är det inte ovanligt att enskilda arbetsförmedlingskontor, eller flera kontor inom samma organisatoriska del av myndigheten, har en bestämd lägstanivå när det gäller jobbsökandet.
Finns säkert olika interna "nivåer" på vad som skall betraktas som aktivt eller inte och man "motiverar" den arbetssökande med att gå ut med ett lägsta antal som man skall söka per månad.

Det finns dock ett stort problem med detta då arbetsgivare översvämmas av ansökningar som egentligen inte är p.g.a att man vill ha jobbet utan endast för att man skall söka ett antal jobb per månad enligt påbud från Arbetsförmedlingen. Jag tror att många arbetsgivare helt har slutat med att lägga ut lediga jobb på platsbanken p.g.a detta man orkar helt enkelt inte sålla igenom 1000 ansökningar för att hitta de 5 som sökt p.g.a att dom har rätt kvalifikationer och vill ha jobbet inte för att dom måste...

Annars håller jag med dig många arbetslösa hamnar i en sorts passivitet och behöver både piska och påbud för att motiveras att gå tillbaka till ett normalt arbetsliv.
Senast redigerad av kimdah2002 2020-09-03 kl. 10:02.
Citera
2020-09-04, 12:36
Medlem
Hej!

Jag går på a-kassa sedan mitten av augusti. Jag skulle så gärna vilja plugga 50% medan jag söker jobb etc. På universitetsnivå då med a-kassa på heltid.

Dessutom jobbar jag 40% just nu (vikariat).

Kan jag plugga utan att a-kassan får veta? Samkör de register? Isf vilka? Kursen är klar först till sommaren om det spelar någon roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in