2020-09-04, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Nu bara tokhöftar du ju om att C19 kräver 80 procent flockimmu.

Inte ens Britton håller med dig om det, han pratar ju om flockimmu redan vid 30 procent i intervjun som Arpi hade med han.

Visst, om 20% av befolkningen (äldre, riskgrupper) håller sig isolerade och handlar mat på internet. Men jag tror inte riktigt det är det som man menar med äkta flockimmunitet.
Citera
2020-09-04, 10:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Visst, om 20% av befolkningen (äldre, riskgrupper) håller sig isolerade och handlar mat på internet. Men jag tror inte riktigt det är det som man menar med äkta flockimmunitet.
Flockimmunitet betyder väl att så många är icke mottagliga att r hamnar under 1, för då komner viruset att dö ut och smittan avta. Hur stor procent som behövs beror helt på virusets ursprungliga spridningskoefficienten.
Citera
2020-09-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Astra Zenecas vaccin går nu in i test fas 3 och upp emot 50.000 kommer medverka i testerna.

Man borde rimligen se biverkningar och risker rätt så bra med en så stor testgrupp och med människor ifrån olika bakgrund. Det är nog du som lever i en felaktigt uppfattning av världen.

Länk till fakta men den tror du väl ändå inte på.

https://www.svd.se/astra-zeneca-gar-in-i-fas-tre
Din brist på kritiiskt tänkande är tragiskt att se.
Citera
2020-09-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Flockimmunitet betyder väl att så många är icke mottagliga att r hamnar under 1, för då komner viruset att dö ut och smittan avta. Hur stor procent som behövs beror helt på virusets ursprungliga spridningskoefficienten.

R-talet ligger klart under 1 i Sverige nu, men frågan är hur det sett ut om alla levt precis som vanligt.
Immuniteten verkar dessutom ojämnt fördelad så det är nog svårt att hävda flockimmunitet för hela Sverige.
Citera
2020-09-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Observera RÄTT bra koll , det innebär inte 100% tillfrisknande om jag uttrycker mig så.
Och jag säger igen att ja det kommer att vara kvar i många år fram över. Hmm märkligt att det inte är så farligt vad fan dog alla av? Inbillnings sjuka? Sesanmär ju jätte konstigt att jämföra med cancer och sånt, det är inte samma sak.
Än en gång. Dödssiffrorna är överdrivna. Covid-19 är för dom allra flesta helt ofarligt.
Citera
2020-09-04, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Varför förklarar du inte då logiken med att barn enlig FHM inte ska träffa sina mor- och farföräldrar när de ändå inte sprider smittan?
Men herregud vad är så svårt att fatta. Det kan vara farligt för mor- och farföräldrar över sjuttio att träffa andra.
Det är inte farligt att barn går i skolan.
Därför ska barn gå i skolan men inte träffa mor- och farföräldrar.
Blir det verkligen kortslutning i hjärnan av att försöka fatta detta.
Citera
2020-09-04, 11:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det råder sträng sekretess gällande personuppgifter på försäkringskassan så väldigt svårt att mäta.
Visst men jag tänker att dessa personer söker sig till sin ordinarie vårdgivare för att påtala långtidssjukdom pga covid-19. De bör ju ha vänt sig till samma vårdinrättning tidigare om de misstänkt elallergi osv.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-04 kl. 11:12.
Citera
2020-09-04, 11:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men herregud vad är så svårt att fatta. Det kan vara farligt för mor- och farföräldrar över sjuttio att träffa andra.
Det är inte farligt att barn går i skolan.
Därför ska barn gå i skolan men inte träffa mor- och farföräldrar.
Blir det verkligen kortslutning i hjärnan av att försöka fatta detta.
Naturligtvis är det så men man kan inte samtidigt hävda att barn inte sprider smittan nämnvärt. Det måste väl äver du begripa?
Citera
2020-09-04, 11:22
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Visst men jag tänker att dessa personer söker sig till sin ordinarie vårdgivare för att påtala långtidssjukdom pga covid-19. De bör ju ha vänt sig till samma vårdinrättning tidigare om de misstänkt elallergi osv.

Det var ju mer diffusa diagnoser än elallergi i vårat resonemang gällande denna målgrupp. Visst det går såklart att göra en studie via journaler men jag tror det är ganska knepigt att etikpröva och få genom den studien. Patientsekretessen.
Citera
2020-09-04, 11:36
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Naturligtvis är det så men man kan inte samtidigt hävda att barn inte sprider smittan nämnvärt. Det måste väl äver du begripa?

Dessutom är en del gymnasieelever inte barn längre. De är över 18 och smittar på samma sätt som alla som är över 20.
Citera
2020-09-04, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det var ju mer diffusa diagnoser än elallergi i vårat resonemang gällande denna målgrupp. Visst det går såklart att göra en studie via journaler men jag tror det är ganska knepigt att etikpröva och få genom den studien. Patientsekretessen.
Man kan göra den typen av studier. Jag har själv deltagit i forskning som utgått från patientjournaler. Det är etiskt försvarbart så länge som patienterna identiteter döljs.
Citera
2020-09-04, 11:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag kan lägga till att beräkningen av flockimmunitet är baserat på att alla grupper i samhället har samma immunitetsgrad. Har de inte det så kan alltså smitta sprida sig inom grupper som har lägre grad. Detta skapar då en form av kluster även om smittan i sig inte är en klustersmitta.

Utifrån detta så har Britton helt fel, hans antagande är baserat på att om man bara får tillräckligt mycket skydd bland de som rör sig mycket i samhället (just nu) så har man ett skydd, det har man inte. Man måste basera skyddet på hur det ser ut när folk går tillbaka till mer normala rörelsemönster, exempelvis när folk i större utsträckning börjar arbeta från kontoret igen.

Flockimmunitet är det vi behöver uppnå, men man kan inte välja vilka grupper i samhället som skall vara immuna, det fungerar inte så.

Britton har rätt i att de som rör sig mycket ute i samhället dels har lättare att bli smittade och dels att när de fått immunitet motverkar smittspridningen mer än andra immuniserade. Jag själv är ett exempel på det. Även fast jag inte är någon extremt social människa så gör mitt jobb med andra människor att jag rör mig ute i samhället, vilket också inkluderar resor med kollektivtrafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in