2020-09-04, 07:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var Tegnell den gången också (med svinisvaccinet). Han/FHM skulle inte ha pressat på svenska folket ett nytt, otillräckligt testat vaccin den gången. Både för själva de medicinska riskerna, och för att dom måste ha fattat att dom skulle tappa i trovärdighet inför framtiden om något tråkigt hände. När nästa epidemi kommer och svenskarna inte längre litar på vacciner... och där är vi nu.
Håller med dig om att det är riktigt allvarligt att folk inte litar på myndigheterna.
Dock tror jag att det kommer bli internationellt krav att de som vill kunna resa till andra länder måste vara vaccinerade eller uppvisa aktuella antikroppstester med positivt resultat så det löser sig nog ändå. De som vägrar får väl stanna hemma.

Jag behöver kunna resa i tjänsten och tycker om det privat också. Jag kommer lita på de tester som genomförs och ta vaccin så snart det är tillgängligt och har stort förtroende för AZ versionen när den släpps ut. Om de ca 50.000 testerna nu i fas 3 indikerar på allvarliga biverkningar kommer det vaccinet aldrig släppas ut och speciellt inte på ställen typ USA där det blir dyrt att ställa till massa elände.
Citera
2020-09-04, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Rätt bra koll? Oh really? När 10 000-tals dör varje år. inse att du måste acceptera det faktum att covid-19 inte ens är en bråkdel så farligt som man först trodde. Du måste också acceptera tanken att ytterst lite om ens något kan göras för att hindra att covid-19 sprids. Viruset kommer precis som alla andra återkommande virus spridas och bli accepterat.

Observera RÄTT bra koll , det innebär inte 100% tillfrisknande om jag uttrycker mig så.
Och jag säger igen att ja det kommer att vara kvar i många år fram över. Hmm märkligt att det inte är så farligt vad fan dog alla av? Inbillnings sjuka? Sesanmär ju jätte konstigt att jämföra med cancer och sånt, det är inte samma sak.
Citera
2020-09-04, 07:32
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det vore jävligt intressant om du faktiskt kunde länka en enda elitidrottare som fått sådana hjärtskador, eller andra skador som följd av covid att de behövt sluta med idrotten. Inte ens den där twittermamman skriver det.

Jag påstår inte att det inte kan hända, då vi sett vanliga människor som intensivvård tagit mycket hårt på och som behöver rehab. Men du påstår stensäkert att det redan nu är extremt många elitidrottare som fått lägga av. Extremt för mig är hundratals. Ge mig 1.

Du tror inte sponsorerna skulle märka om personen slutade tävla?

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Det finns ju massor! Tex Tove Alexandersson. Nej just det, hon var ju helt frisk igen..
Men vänta bara tills hon haft covid-19 fem gånger. Då jävlar!!

Personen gräver nog djupt just nu på nätet efter exempel.. kanske kommer hitta ett fall till....som vi sen kan avskriva efter lite letande..

Sent skall syndaren vakna:

Alla hjärtskador pga Covid hotar amerikansk college football säsong:

https://www.espn.com/college-football/story/_/id/29633697/heart-condition-linked-covid-19-fuels-power-5-concern-season-viability

Nu har jag dom senaste dagarna länkat till en uppsjö av studier och artiklar som klart och tydligt visar
hur vanligt det är med hjärtskador.

Vad exakt har ni presterat som pekar på motsatsen?!?

Nä precis. Inte ett skit... Bästa förnekargänget kan förmå är personangrepp eller på sin höjd "jag tycker inte så"...

Sicka loosers ni är...
Citera
2020-09-04, 07:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det var Tegnell den gången också (med svinisvaccinet). Han/FHM skulle inte ha pressat på svenska folket ett nytt, otillräckligt testat vaccin den gången. Både för själva de medicinska riskerna, och för att dom måste ha fattat att dom skulle tappa i trovärdighet inför framtiden om något tråkigt hände. När nästa epidemi kommer och svenskarna inte längre litar på vacciner... och där är vi nu.

Men riskerna med vaccinet för svininfluensa blåstes väl upp.

Narkolepsi brukar triggas av influensavirus så de som har anlag för narkolepsi kan få det utlöst vid en normal säsongsinfluensa eller som i det här fallet av ett vaccin. Skillnaden är väl att fler blev vaccinerade på en gång än vad som får influensa ett normalt år... Dvs en peak pga massvaccinering som normalt sträckts ut över flera år?

Influensa A triggar narkolepsi
https://www.pnas.org/content/115/52/E12323

" Det verkar som att fler insjuknade i narkolepsi förra året än samma period året innan. I övriga Europa förstår de inte hur vi kan se ett samband med svininfluensavaccinet. Eftersom vi vaccinerade större andel av vår befolkning än övriga länder, finns möjligheten att fler personer med anlag för narkolepsi behandlades med Pandemrix än i andra nationer" https://www.ttela.se/nyheter/regionalt/svininfluensavaccinet-misst%C3%A4nks-ge-narkolepsi-1.2965353

Dessutom är narkolepsi en underdiagnosticerad sjukdom och när media går "bananas" så ökar såklart rapporteringen också.

Förstår inte riktigt hur många kan tycka att få levande sars-v2 virus är säkrare än att bli vaccinerad. Med smittsamheten hos sars-v2 så behöver du med stor sannolikhet få immunitet via vaccin eller smitta och då är det galet att inte välja vaccin.
Citera
2020-09-04, 07:44
Avslutad
Australien stänger sina smutsiga gränser i 3 månader till. Varför? Deras gränser har väl en naturlig stängning då det knappast kan finnas en enda tänkande människa som ens funderar på att besöka det jävla skithålslandet.

Det här arresterandet av den gravida kvinnan som skrivit negativt om Australiens hantering av Corona får nog Nordkorea att titta på i avund.

Fy fan vilket smutsigt jävla land.
Citera
2020-09-04, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio

https://www.espn.com/college-football/story/_/id/29633697/heart-condition-linked-covid-19-fuels-power-5-concern-season-viability

Nu har jag dom senaste dagarna länkat till en uppsjö av studier och artiklar som klart och tydligt visar

Nä precis. Inte ett skit... Bästa förnekargänget kan förmå är personangrepp eller på sin höjd "jag tycker inte så"...

Sicka loosers ni är...

Du kunde alltså inte hitta ett enda fall?

Har följt er diskussion nu och det är skrattretande hur du gång på gång överlägset försöker håna de du diskuterar med för att de inte har några bevis. Men när någon ber dig komma med något konkret rapar du bara dåliga förolämpningar.
Citera
2020-09-04, 07:54
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Narkolepsi brukar triggas av influensavirus så de som har anlag för narkolepsi kan få det utlöst vid en normal säsongsinfluensa eller som i det här fallet av ett vaccin. Skillnaden är väl att fler blev vaccinerade på en gång än vad som får influensa ett normalt år... Dvs en peak pga massvaccinering som normalt sträckts ut över flera år?

" Det verkar som att fler insjuknade i narkolepsi förra året än samma period året innan. I övriga Europa förstår de inte hur vi kan se ett samband med svininfluensavaccinet. Eftersom vi vaccinerade större andel av vår befolkning än övriga länder, finns möjligheten att fler personer med anlag för narkolepsi behandlades med Pandemrix än i andra nationer" https://www.ttela.se/nyheter/regionalt/svininfluensavaccinet-misst%C3%A4nks-ge-narkolepsi-1.2965353

Dessutom är narkolepsi en underdiagnosticerad sjukdom och när media går "bananas" så ökar såklart rapporteringen också.

Förstår inte riktigt hur många kan tycka att få levande sars-v2 virus är säkrare än att bli vaccinerad. Med smittsamheten hos sars-v2 så behöver du med stor sannolikhet få immunitet via vaccin eller smitta och då är det galet att inte välja vaccin.

Hur eller hur, så fanns/finns det individer, som inte skulle ha fått narkolepsi om de inte hade tagit sprutan den gången...

Fast jag tror att de flesta av oss som lever hyfsat aktiva liv (vare sig det är frivilligt eller inte), har stött på det här viruset nu. Det som hade varit riktigt farligt, hade varit att vara tvungen att andas in en stor dos av det i februari eller mars, när kroppen aldrig stött på det förut. T.ex. i trängseln på en buss, om någon sjuk individ hade börjat hosta, om man inte hade tagit sig någonstans.

Nu har kroppen som sagt antagligen stött på det på det förr. Man har andats in lite här, gnuggat in lite i ögonen där, och svalt lite här. Och man kommer att stöta på det igen. Så bygger vi naturlig immunitet. Det som jag mest önskar, är att man skulle få möjlighet att testa både för antikroppar och T-cellsimmunitet, så att man finge veta hur långt ens egen kropp hunnit med detta.

Ett vaccin är en konstgjord produkt, och sådana finns det alltid risker med.
Citera
2020-09-04, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio

Sicka loosers ni är...

Men för helvete!

Den artikeln bevisar ju inte ett skit!
Bara att vissa får hjärtmuskelinflammation efter covid-19. Precis som efter en massa andra virusinfektioner.

Tror du inte att andra är läskunniga, så att du skall kunna komma undan med dina feltolkningar?
Citera
2020-09-04, 08:06
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Men för helvete!

Den artikeln bevisar ju inte ett skit!
Bara att vissa får hjärtmuskelinflammation efter covid-19. Precis som efter en massa andra virusinfektioner.

Tror du inte att andra är läskunniga, så att du skall kunna komma undan med dina feltolkningar?

Uppenbarligen är inte du läskunnig i vart fall eftersom du missar biten om att Covid orsakar hjärtmuskelinflammation i mycket högre grad än andra virusinfektioner.

Influensa gör det i 10% av fallen. Covid i 70%.

Viss skillnad eller hur...

Dessutom visar artikeln just att atleter får sina karriärer förstörda pga hjärtskador orsakade av Covid. Vilket var det som diskuterades.

Återigen, vilka studier lutar din bedömning mot?
Visst ja. Inga alls. Du sitter bara här och sprider desinformation och propaganda.

Looser...
Senast redigerad av Testonio 2020-09-04 kl. 08:12.
Citera
2020-09-04, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är inte ett faktum hur stor betydelse det har. Än mindre om gamla coronainfektiooner ger mer än korsreaktivitet. Och korsreaktivitet är inte alltid att föredra. Det hela är fortfarande ett ämnesområde som inte är helt förstått vilket framkommer i andra studier. Man tillskriver detta alltför stor betydelse då som jag citerade i mitt förra inlägg många studier hävdar att någon korsimmunitet att räkna med inte finns.

Den invändning jag har förutom detta är det här:

Limitations and Future Directions
Caveats of this study include the sample size and the focus on non-hospitalized COVID-19 cases. Sample size was limited by expediency.

Helt klart är dess studier baserade på ett urval patienter där sjukdomsförloppet är okomplicerat och odramatiskt som KI-studien med ett begränsat urval av individer enl. uppgift fler från de s.k. skidturisterna och deras familjer.
Jag refererar inte till KI-studien. Jag refererar till studien i cell.
Citera
2020-09-04, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Citat:
Hur eller hur, så fanns/finns det individer, som inte skulle ha fått narkolepsi om de inte hade tagit sprutan den gången...

Fast jag tror att de flesta av oss som lever hyfsat aktiva liv (vare sig det är frivilligt eller inte), har stött på det här viruset nu. Det som hade varit riktigt farligt, hade varit att vara tvungen att andas in en stor dos av det i februari eller mars, när kroppen aldrig stött på det förut. T.ex. i trängseln på en buss, om någon sjuk individ hade börjat hosta, om man inte hade tagit sig någonstans.

Nu har kroppen som sagt antagligen stött på det på det förr. Man har andats in lite här, gnuggat in lite i ögonen där, och svalt lite här. Och man kommer att stöta på det igen. Så bygger vi naturlig immunitet. Det som jag mest önskar, är att man skulle få möjlighet att testa både för antikroppar och T-cellsimmunitet, så att man finge veta hur långt ens egen kropp hunnit med detta.

Ett vaccin är en konstgjord produkt, och sådana finns det alltid risker med.
Det var en patient på 60.000 som drabbades av narkolepsi. Det är inte säkert att dessa patienter sluppit narkolepsi även om de avstått vaccinet eftersom influensa typ A kan utlösa narkolepsi. Hade de fått influensan kan det alltså ha triggat narkolepsi hos dessa individer.

EDIT:
Citat:
I studier har man nämligen jämfört Pandemrix med vaccinet Focteria, som inte gav upphov till några sådana biverkningar. Det man upptäckte var att Pandemrix innehöll mycket högre halter av ett visst virusprotein. Just detta protein visade sig av en slump också vara väldigt likt en mottagare för hormonet hypokretin i hjärnan.

https://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/ny-studie-darfor-fick-barn-narkolepsi-av-vaccin/

Det var alltså ett virusprotein som triggade narkolepsin. De hade alltså lika gärna kunnat fått detta protein av ett virus.

Citat:
När influensa A(H1N1) började spridas i världen 2009 var dödstalen i Mexico och USA höga vilket talade för en allvarlig pandemi. Snabbt utvecklades ett antal vacciner. I Sverige användes Pandemrix. Efter vaccineringen konstaterades en betydande ökning av antalet barn, tonåringar och vuxna som insjuknat i narkolepsi. Samtliga hade vävnadstyp HLA-DQB1*06:02. Det är inte helt klarlagt varför just vaccinet Pandemrix ökade risken för narkolepsi, även om det finns ett statistiskt samband mellan vaccinet och ökad risk för sjukdomen. En tidigare förklaring var att Pandemrix innehöll en adjuvans (AS03) som ökade vaccinets immunstimulerande effekt. I dag tror man att förklaringen i stället är att Pandemrix bland annat hade något högre koncentration av virala kärnproteiner jämfört med andra vaccin mot A(H1N1).

https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/sallsynta-halsotillstand/narkolepsi/
Senast redigerad av NurseRatched 2020-09-04 kl. 08:31.
Citera
2020-09-04, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det bra att dödstalen går ner. Men det förefaller som om de specifika restriktionerna som Sverige har infört ger ett r-värde på ca 1. Om man tittar på Skåne så har de haft en relativt konstant kurva sedan i April. Det är ca 2-3 döda om dagen och har varit så under en längre period.
Så de svenska restriktionerna leder sannolikt på sikt till den här typen av platå för hela riket. Om vi räknar med att Skåne har ca 1,3 miljoner invånare och ca 3 dör om dagen så är det ca 2,5 döda/miljon invånare om dagen. Så Sverige kommer sannolikt att landa i en platå på ca 25 döda om dagen totalt sätt. Sen kommer förmodligen semester/lov att pressa ned r-värdet ytterligare. Om vi räknar högt så kanske det pressar ner R-värdet med ca 50%. Då kommer vi i mitten av Augusti ha ca 12-15 döda om dagen vilket kommer att ligga på en platå framtill hösten.
När folk börjar jobba igen och kidsen ska till skolan så går R-värdet upp igen till ca 1 om regeringen inte ändrar några restriktioner. Det innebär att det kommer bli omöjligt att öppna upp Sverige mer i höst. Inga fotbollsmatcher med publik, inga konserter, inga biobesök etc. Och Löfven kommer aldrig göra en lockdown i höst, det finns inte på kartan. Detta innebär alltså att Sverige kommer befinna sig i limbo under en lång tid framöver. Smittspårning kommer inte bli aktuellt om vi platåar på ett r-värde på ca 1. När vi har 25 döda om dagen nationellt så har vi absolut minst 4-5000 smittade. Det finns inte resurser i Sverige till en sådan omfattande smittspårning. Så slutsatsen är alltså att vi svenskar är fucked i limbo tills det finns ett vaccin...

Ännu ett inlägg som åldrades sisådär..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in