2020-09-04, 05:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Det är extremt litet antal under 70 som är i farozonen.
Det dör över 90 000 per år i cancer i Sverige och ytterligare c:a 90 000 av hjärt och kärlsjukdomar.
Vi kan troligen minska detta antal genom kraftfulla åtgärder men vi gör det inte. Såna åtgärder skulle innebära enorma ingrepp i människors frihet och privatliv.
Antalet dödsfall för fullt friska människor i corona är extremt få. Finns inte ett argument i världen som motiverar åtgärder för att minska dödsfallen för det lilla antal friska under 70 år som dör i corona.
Det är inte ens säkert att såna åtgärder skulle hjälpa.

Detta med försiktighet har jag svårt att förstå vad det innebär. Redan nu har ett stort antal svenskar drabbats av enorma ekonomiska bakslag. Vi vet att depressioner leder till sämre hälsa eftersom det försvagar immunförsvaret. Jag har hela tiden sagt att dom åtgärder som vidtas är värre än viruset.

Sen får gärna någon förklara logiken i att 1000-tals människor kan trängas dagligen i något av våra shoppingställen. I Sundsvall har vi Birsta. Där är det ofta fullsmockat med folk.
Däremot kan folk inte gå på trav eller fotboll. Finns 0,0000 logik detta. Så totalt ologiskt som något kan bli.

Hur stora problem har Danmark och Norge då det gäller mäniskor vilka blivit deprimerade av deras striktare restriktioner? Begriper du knye att en kortare tids strängare regler medför betydligt mindre belastning på människors psyke än vad en utdragen plåga som den Svenska ”strategin” utgör?

Att du inte begriper skilnaden mellan stora samlingar på fotbollsarenor kontra varuhus visar endast på hur djävla korkad du är.

Vi vet ju att viruset sprids via utandningsluft, speciellt vid sång, nära kontakt och att alkohol får människor att inte följa reglerna för distansering. På en fotbollsmatch förekommer alla ovanstående riskmoment plus att det släpps in och ut vid ungefär samma tidpunkt. På ett kopcentra är folk inte fulla, de skriker inte och kramas i glädjeyra och dessutom är det en jämnare ström av människor som går in och ut.

Vid matcher mm påverkas kollektivtrafiken enormt vid vissa tidpunkter vilket också torde öka smittrisken då folk trängs samt att det festas hejvilt i nära anslutning till avslutad match.
Citera
2020-09-04, 05:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Helt korrekt så tror jag den stora massan som påstår sig haft symtom länge är samma grupp som du nämner . Jag gick med i en sådan grupp på Facebook för att se. Chockad , de fotade allt från ett blåmärke på armen till ett utslag på foten och kallade det till covid. De flesta led såklart även av tryck över bröstet.
Det torde vara relativt enkelt att kontrollera eftersom det bör finnas evidens för att denna grupp då tidigare försökt sig på samma sak. Om dessa individer tidigare försökt bli sjukskrivna pga elallergi osv finns detta dokumenterat.
Citera
2020-09-04, 05:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Förklara logiken i att 1000-tals kan trängas på andra ställen som stora köpcentrum men inte på en hockey eller fotbollsmatch.
Varför förklarar du inte då logiken med att barn enlig FHM inte ska träffa sina mor- och farföräldrar när de ändå inte sprider smittan?
Citera
2020-09-04, 05:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Människor som du skrämmer mig mer än digerdöden. Fortsätt lev i LA LA LAND. Lycka till.

Astra Zenecas vaccin går nu in i test fas 3 och upp emot 50.000 kommer medverka i testerna.

Man borde rimligen se biverkningar och risker rätt så bra med en så stor testgrupp och med människor ifrån olika bakgrund. Det är nog du som lever i en felaktigt uppfattning av världen.

Länk till fakta men den tror du väl ändå inte på.

https://www.svd.se/astra-zeneca-gar-in-i-fas-tre
Citera
2020-09-04, 05:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Astra Zenecas vaccin går nu in i test fas 3 och upp emot 50.000 kommer medverka i testerna.

Man borde rimligen se biverkningar och risker rätt så bra med en så stor testgrupp och med människor ifrån olika bakgrund. Det är nog du som lever i en felaktigt uppfattning av världen.

Länk till fakta men den tror du väl ändå inte på.

https://www.svd.se/astra-zeneca-gar-in-i-fas-tre

Det är jättebra, men biverkningar kan ju också dyka upp först efter flera år.

Alla måste nog göra en egen riskbedömning, i det här fallet. Man får väga a) sin risk att överhuvudtaget bli smittad tillsammans med b) risken att få svår sjukdom om man blir smittad, mot c) riskerna med ett nytt och framstressat vaccin. Först och främst måste man testa sig för antikroppar, för har man sådana så är det en HELT onödig risk att dessutom vaccinera sig. Om de skulle kunna börja testa för T-cellsimmunitet också på en bred front, så vore det ännu bättre.

Jag kommer i alla fall inte att ta det i första omgången (men jag kommer inte att erbjudas det heller i första omgången, så det spelar egentligen ingen roll vad jag vill).
Citera
2020-09-04, 05:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Angående vaccin och svininfluensan vill jag berätta från min egen upplevelse. En kompis till mig (väninna ) var gravid och tog vaccinet och hennes barn är handikappad nu.
Det kanske är svårt att bevisa sambandet men enligt mamman som har god insyn i graviditeten så var det.
Biverkningar av Corona vaccinet ska inte underskattas. Speciellt när makthavarna vill att det ska komma ut så fort så möjligt.
Jo det finns risker med allt.
Risken vi har med covid-19 är att en del får bestående skador och många mår dåligt av den isolering vi nu har.
Lägg till alla som har blivit arbetslösa och ekonomiska problemen för i stort sett hela världens befolkning.
Risken nu är att många inte kommer ta vaccinet och då blir vi aldrig av med den här skiten.
Om det sedan muterar åt värre håll och kommer en ny våg och vi får en pandemi typ Spanska sjukan igen så är det kört för väldigt många.
Men jag hör dessa argument med svininfluensan så jag tror det kommer bli väldigt få som vaccinerar sig mot coronan.
Citera
2020-09-04, 05:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är jättebra, men biverkningar kan ju också dyka upp först efter flera år.

Alla måste nog göra en egen riskbedömning, i det här fallet. Man får väga a) sin risk att överhuvudtaget bli smittad tillsammans med b) risken att få svår sjukdom om man blir smittad, mot c) riskerna med ett nytt och framstressat vaccin. Först och främst måste man testa sig för antikroppar, för har man sådana så är det en HELT onödig risk att dessutom vaccinera sig. Om de skulle kunna börja testa för T-cellsimmunitet också på en bred front, så vore det ännu bättre.

Jag kommer i alla fall inte att ta det i första omgången (men jag kommer inte att erbjudas det heller i första omgången, så det spelar egentligen ingen roll vad jag vill).

Nej jag kommer inte heller få det i första omgångarna men kommer ta det så fort det blir tillgängligt.
Bedömer risken som betydligt mindre än fortsätta leva ett isolerat liv som det faktiskt är även för oss som arbetar och träffas jobbarkompisar men på ett jäkligt udda sätt. Nej jag tycker inte Skype mm är speciellt kul men nödvändigt nu. För reste jag en del i tjänsten och umgicks privat med vänner mm men sådant är borta nu.
Citera
2020-09-04, 05:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo det finns risker med allt.
Risken vi har med covid-19 är att en del får bestående skador och många mår dåligt av den isolering vi nu har.
Lägg till alla som har blivit arbetslösa och ekonomiska problemen för i stort sett hela världens befolkning.
Risken nu är att många inte kommer ta vaccinet och då blir vi aldrig av med den här skiten.
Om det sedan muterar åt värre håll och kommer en ny våg och vi får en pandemi typ Spanska sjukan igen så är det kört för väldigt många.
Men jag hör dessa argument med svininfluensan så jag tror det kommer bli väldigt få som vaccinerar sig mot coronan.

Det var Tegnell den gången också (med svinisvaccinet). Han/FHM skulle inte ha pressat på svenska folket ett nytt, otillräckligt testat vaccin den gången. Både för själva de medicinska riskerna, och för att dom måste ha fattat att dom skulle tappa i trovärdighet inför framtiden om något tråkigt hände. När nästa epidemi kommer och svenskarna inte längre litar på vacciner... och där är vi nu.
Citera
2020-09-04, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Varför förklarar du inte då logiken med att barn enlig FHM inte ska träffa sina mor- och farföräldrar när de ändå inte sprider smittan?

Nu har man ju inte sagt att de inte sprider smitta.

Däremot har man sagt att de inte är drivande i smittspridningen vilket är korrekt.

De visade även tydligt med vad de menade med den där bilden som jämförde barn under 13års kontakt nät och en vuxens.
Citera
2020-09-04, 06:45
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det torde vara relativt enkelt att kontrollera eftersom det bör finnas evidens för att denna grupp då tidigare försökt sig på samma sak. Om dessa individer tidigare försökt bli sjukskrivna pga elallergi osv finns detta dokumenterat.

Det råder sträng sekretess gällande personuppgifter på försäkringskassan så väldigt svårt att mäta.
Citera
2020-09-04, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hepp. Fortsatt karantän för svenskar för inresa till UK. Inga ändringar alls på deras karantänslista. Väldigt tråkigt måste jag säga.
Sverige har nu ett bättre smittläge än en del drös av dem länder som är karantänsfria men det spelar ingen roll vad det verkar.
Vi har nu även ett nationellt smittläge som är under 20 fall per 100k. Hade vi befunnit oss utanför Norden hade vi nu varit ett "gult" land i Norge...
Farsen fortsätter..... Karantänsbestämmelserna är ju för fan bara politik, hur utspridd smittan är verkar sekundärt.

Jag håller med om att vissa länder har en väldigt komplicerad och krånglig inställning.
Jag är samtidigt glad att alla länder själv får välja vilken strategi man vill ha.
Vill dom göra det extra jobbigt för sin befolkning så är det ju deras val.
Citera
2020-09-04, 07:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Den här studien hade jag missat. Intressant teori om bradykinin storm. Även en lista på droger som kan bryta förloppet. Vitamin D finns med på deras lista.

https://www.olcf.ornl.gov/2020/07/28/computational-gene-study-suggests-new-pathway-for-covid-19-inflammatory-response/

https://elifesciences.org/articles/59177

Danazol, Stanozolol SERPING1 Reduce Bradykinin production
Icatibant BKB2R Reduce Bradykinin signaling
Ecallantide KLKB1 Reduce Bradykinin production
Berinert,Cinryze,Haegarda SERPING1 Reduce Bradykinin production
Vitamin D REN Reduce Renin production
Hymecromone HAS1,HAS2, HAS3 Reduce hyaluronan
Timbetasin TMSB4X Increase fibrinolysis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto