2020-09-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Kom ihåg att även människor med inga eller milda symtom kan få organskador på grund av covid. För det andra finns det en del lärare över 50 som har diabetes, högt blodtryck och så vidare. Om de blir smittade kan de faktiskt dö.

Med lockdown hade vi kanske haft ett bättre utgångsläge att återgå till det normala tidigare. Titta bara på Tyskland. Det är lättare för tyskarna att smittspåra/isolera människor som infekterades av covid. Det kan sakta ned smittningstakten och Tyskland har mycket bättre förutsättningar än vi att återgå till det normala tidigare.
"Kan få". Du anstränger dig verkligen för att leta en pissmyra i öknen.
Dom du talar om är en riskgrupp som lever farligt oavsett covid-19. Faktum kvarstår. Om du så hade 100% rätt so what? Viruset är här och det sprids. Ingenting kan stoppa det nu.
Du har svalt en gigantisk bluff. Frågan är bara hur länge du skall sitta och ångestknarka innan du inser det? Samhället måste genast återgå till det normala. Konsekvenserna av att fortsätta detta vansinne är värre än viruset.
Citera
2020-09-03, 23:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Varför fortsätter du och många andra att yra om vaccination? Finns ingen som vet om det ens är möjligt eller hur lång tid det tar. Kan ta 5 år eller mer.
När ett vaccin väl finns så är det inte ens säkert det fungerar på alla och biverkningarna lär bli intressanta.

Absolut, så kan det bli i värsta fall. Tur då att Sverige har en långsiktig och uthållig strategi.
Citera
2020-09-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tog vaccin för svininfluensan, ingen biverkan, jag har tagit många vaccinationer utan biverkningar.
Jag underbarn?
Nej knappast utan bara alarmister typ du som hittar på saker.
Det skydd man får av en covid smitta är begränsat och vaccin kan ge betydligt bättre skydd.
De som tycker vaccin verkar farligt har inte fattat risken med att bli sjuk med covid-19.

Covid kommer besegras med vaccin.
De som vägrar vaccin kommer bli begränsade i sitt sätt att resa och leva ute i samhället. Covid eremiter.

Det är frivilligt att låta sig bli isolerad eller vaccinerad och fri.
Människor som du skrämmer mig mer än digerdöden. Fortsätt lev i LA LA LAND. Lycka till.
Citera
2020-09-03, 23:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om det visar sig att "försäkringen" ,i sig, orsakar större skada än det man försäkrat sig emot, så är det ingen höjdare.

Bättre då att ta en en mindre omfattande försäkring, som i alla fall inte orsakar mer skada än det man försäkrat sig emot.

"Försäkringen" i det här fallet, hade varit att stoppa resenärer från länder med pågående epidemi.

Hade den "försäkringen" orsakat stor skada på samhället?
Citera
2020-09-03, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag är också sugen på fullsatta hockeymatcher men det lär knappast ske i första taget. Dock ska det bli jävligt intressant att se vad som händer om de tillåter 500 sittande på evenemang, inomhus och på vintern dessutom. Om nu bara polisen kan sluta böla om att de inte har resurser att spöa alla som råkar sitta 90 cm ifrån varandra med batong vilket såklart är ett ickeproblem.

Intressant också att se vad som händer med andra sjukdomar i vinter. Tänk om vi med våra restriktioner räddar hundratals gamlingar från att dö i influensa och kräksjuka? Isf är det ju massmord och faktiskt kriminellt att inte framöver klappa igen hela landet varje vinter enligt hälften i den här tråden.
Förklara logiken i att 1000-tals kan trängas på andra ställen som stora köpcentrum men inte på en hockey eller fotbollsmatch.
Citera
2020-09-03, 23:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Sista raden i Sydsvensk-länken: "I nuläget uppger hon att det inte finns någon känd smitta på skolan."
I Helsingborg är det minst tre skolor där det finns smitta.
Citera
2020-09-03, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall man avstår från att betala premien, och huset brinner ner, så får man välja mellan att vara hemlös eller betala ett nytt hus.
Ifall man välkomnar resenärer från länder med pågående epidemi, så kan följden bli att man får välja mellan att sätta samhället i karantän eller acceptera en stor mängd dödsfall.

Att ta emot flygplan från Iran och Italien, var lika smart som att avstå från brandförsäkring.

Vilken glädje hade du av att flygtrafiken upprätthölls under pågående epidemi? Var det värt priset?

Ifall du anser att det var en bra idé att välkomna flygplan från Iran och Italien, så ska du inte klaga på åtgärderna mot epidemin.

Det var inte därifrån smittan kom till Sverige utan från Holland, USA och England.

Även om att alarmisterna upprepar sitt mantra stup i kvarten så hade FHM hyfsat koll på de andra resenärerna. Men man hade ingen aning om att smittan redan hade spridit sig i dessa tre nämnda länder.

I så fall borde man ha stoppat flygtrafiken helt. För säkerhets skull. Och båt också. Och varför inte stoppa tågen med när man ändå höll på.. ?

Vi får väl acceptera Corona-dödsfallen precis på samma sätt som vi accepterar de årliga influensadödsfallen och lunginflamationsdödsfallen.

Jag tror dessutom inte att de som skriker efter vaccin högst här i tråden står längst fram i kön för att få sprutan. Jag tror snarare att de vill titta på när vi andra vaccineras. För att se hur många av oss får eventuella biverkningar..
Citera
2020-09-03, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, vi kan inte helt utrota smittan, (i alla fall inte på 100 års sikt). Men vi kan leva med den, när den har fått samma status som en vanlig säsongsinfluensa. För att uppnå detta så måste nästan hela befolkningen bli vaccinerad. Och, i stort sett alla över 70 år samt övriga riskgrupper.

Det kommer ändå finnas gamla och sårbara som ett vaccin inte biter på, samt ovaccinerade. Så några hundra per år kommer nog att dö i covid-19 varje år i alla fall.

Detta även om vi skulle nå upp i en 80 procentig flockimmunitet som SARS-COV2 minst verkar kräva, då det rör sig om en lömsk klustersmitta med en hel del assymptomatiska fall och några superspridare som kan ta sig genom alla skyddsnät.

Nu bara tokhöftar du ju om att C19 kräver 80 procent flockimmu.

Inte ens Britton håller med dig om det, han pratar ju om flockimmu redan vid 30 procent i intervjun som Arpi hade med han.
Citera
2020-09-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Förklara logiken i att 1000-tals kan trängas på andra ställen som stora köpcentrum men inte på en hockey eller fotbollsmatch.

Okej jag ska förklara logiken: Det är skitdrygt att sitta och göra specifika regler för precis allting och det kommer dessutom inte att vara möjligt att följa.
Citera
2020-09-04, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var inte därifrån smittan kom till Sverige utan från Holland, USA och England.

Även om att alarmisterna upprepar sitt mantra stup i kvarten så hade FHM hyfsat koll på de andra resenärerna. Men man hade ingen aning om att smittan redan hade spridit sig i dessa tre nämnda länder.

I så fall borde man ha stoppat flygtrafiken helt. För säkerhets skull. Och båt också. Och varför inte stoppa tågen med när man ändå höll på.. ?

Vi får väl acceptera Corona-dödsfallen precis på samma sätt som vi accepterar de årliga influensadödsfallen och lunginflamationsdödsfallen.

Jag tror dessutom inte att de som skriker efter vaccin högst här i tråden står längst fram i kön för att få sprutan. Jag tror snarare att de vill titta på när vi andra vaccineras. För att se hur många av oss får eventuella biverkningar..

Holland. Som superspridarnation. Allvarligt?

Själv var jag en tokalarmist som satt med ett vinglas i ena handen och dunkade videos från Cremonese i andra under v.13-18. Ett under att jag ej fick PTSD. Eller så kanske jag fått det och måste bli sjukskriven för resten av mitt liv.

Är sjukt glad att livet går vidare och smittan nuförtiden är ett joke.
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2020-09-04 kl. 00:13.
Citera
2020-09-04, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Holland. Som superspridarnation. Allvarligt?

Själv var jag en tokalarmist som satt med ett vinglas i ena handen och dunkade videos från Cremonese i andra under v.13-18. Ett under att jag ej fick PTSD. Eller så kanske jag fått det och måste bli sjukskriven för resten av mitt liv.

Är sjukt glad att livet går vidare och smittan nuförtiden är ett joke.

Japp. Allvarligt. Storbritannien, Frankrike, Nederländerna och östra USA var områden därifrån smittan spets till Sverige.
Citera
2020-09-04, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Japp. Allvarligt. Storbritannien, Frankrike, Nederländerna och östra USA var områden därifrån smittan spets till Sverige.

Finns ju inga naturliga kommunikationsvägar mellan Amsterdam och Arlanda i Januari och Februari.

Vars drar du fram dessa fakta ifrån. Du menar rent av att Holland trumfar Wuhan och Norra Italien/Iran?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in