2020-09-03, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Inte som sultan el dylikt nej. Men en vanlig man förväntas rådgöra med sin fru/fruar innan han får skaffa en ny. Jag kan tänka mig att för vissa som kanske är lite snällare/mindre bestämda än normen blir det här rätt infekterat familjegräl

I Iran tex. får man ha flera fruar, och många vill nog ha det, men det är jäkligt få som vågar. Så blir det nog ofta där, då Iranier är lite mindre "håll käften kärring annars får du stryk" än sina arabiska grannar.

Nja.

Första frun måste ge sitt medgivande för ett andra äktenskap.

Men har väl mannen fått godkännt för det får han ta en tredje och fjärde fru med utan att någon fru har rätt att invända längre.
Senast redigerad av DefactoAnarki 2020-09-03 kl. 16:18.
Citera
2020-09-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Nja.

Första frun måste ge sitt medgivande för ett andra äktenskap.

Men har väl mannen godkännt för det får han ta en tredje och fjärde fru med utan att någon fru har rätt att invända längre.

Ah ok. Säger du det så är det nog så, jag bara papegojar vad en iranier berättat för mig. Är inte muslim själv.
Citera
2020-09-03, 16:22
Avslutad
Citat:
Ah ok. Säger du det så är det nog så, jag bara papegojar vad en iranier berättat för mig. Är inte muslim själv.

Kan vara att reglerna är annorlunda i just Iran såklart.

Men så vidt jag vet ska det vara så i hela arabvärlden.

Och en trolig gissning är att iranier inte kan regler i sitt hemland för saker de inte själva gjort något bättre än svenskar kan regler för saker de inte gjort i Sverige. Dvs ganska dåligt.
Citera
2020-09-03, 16:26
Medlem
Citat:
Kan vara att reglerna är annorlunda i just Iran såklart.

Men så vidt jag vet ska det vara så i hela arabvärlden.

Och en trolig gissning är att iranier inte kan regler i sitt hemland för saker de inte själva gjort något bättre än svenskar kan regler för saker de inte gjort i Sverige. Dvs ganska dåligt.

Han har en fru som tydligen tvingar honom att sova på soffan om han ens bara skämtar om att skaffa en andra fru
Citera
2020-09-03, 17:48
Medlem
Citat:
Inte som sultan el dylikt nej. Men en vanlig man förväntas rådgöra med sin fru/fruar innan han får skaffa en ny. Jag kan tänka mig att för vissa som kanske är lite snällare/mindre bestämda än normen blir det här rätt infekterat familjegräl

I Iran tex. får man ha flera fruar, och många vill nog ha det, men det är jäkligt få som vågar. Så blir det nog ofta där, då Iranier är lite mindre "håll käften kärring annars får du stryk" än sina arabiska grannar.

Ja Achmed måste rådgöra med nuvarande frun innan han skaffar en fru till. Handlar nog mycket om hur man lägger fram det. Köra lite inschallah med frun innan man släpper bomben på riktigt.

Främst förmögna män som har möjlighet att försörja 4 fruar. Knappast nån vanlig bergsget i Afghanistan.
Citera
2020-09-03, 17:56
Medlem
Citat:
Det är helt OK att etiskt se det som helt väsensskilda saker. Jag tycker också att det är skillnad på en triad och en man som är gift med två fruar som inte har intresse i varandra.

Men är man gift med många är det lik förbannat månggifte.

Precis som ett olyckligt äktenskap fortfarande är ett äktenskap även om jag helst vill att alla äktenskap ska vara lyckliga.

Tack för sakligt svar.
"två fruar som inte har intresse i varandra" talar ändå mot att du syftar på ett etiskt och pragmatiskt perspektiv till månggifte, jag tolkar svaret mer att det är varken månggifte eller engifte utifrån inkluderande av kvinnornas perspektiv, som ignoreras i muslimernas kollektiv
Citera
2020-09-03, 23:18
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Ja Achmed måste rådgöra med nuvarande frun innan han skaffar en fru till. Handlar nog mycket om hur man lägger fram det. Köra lite inschallah med frun innan man släpper bomben på riktigt.

Främst förmögna män som har möjlighet att försörja 4 fruar. Knappast nån vanlig bergsget i Afghanistan.

De har ju inte ens råd att ta hand om sig själva, utan måste smugglas in i swe för att sedan försörjas av den vite ondskefulla patriarkatmannen. Väldigt patetiska grabbar, de kan väl knappast kallas män ens, som ej klarar försörja sig själv ens.
Citera
2020-09-03, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
De har ju inte ens råd att ta hand om sig själva, utan måste smugglas in i swe för att sedan försörjas av den vite ondskefulla patriarkatmannen. Väldigt patetiska grabbar, de kan väl knappast kallas män ens, som ej klarar försörja sig själv ens.

Jo jag vet men några herrar blir ju kvar i mellanöstern. Kvinnoöverskottet måste vara enormt så dom förmögna kan säkert köpa sig en extra fru.

Tänk själv om ett sånt tjockistält var din fru och du har pengar. Självklart inhandlar man en ny.
Citera
2020-09-04, 00:12
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Jo jag vet men några herrar blir ju kvar i mellanöstern. Kvinnoöverskottet måste vara enormt så dom förmögna kan säkert köpa sig en extra fru.

Tänk själv om ett sånt tjockistält var din fru och du har pengar. Självklart inhandlar man en ny.

inte alls, tänk hur många häxor det finns i swe, man vill ha avstånd.
Citera
2020-09-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
inte alls, tänk hur många häxor det finns i swe, man vill ha avstånd.

Hehe jo men västvärlden matas bara med deras bottenskrap typ ensamkommande skägglurk 161 cm, pank, knarkare, föräldrarna är kusiner, noll visioner osv. Självklart kan inte en sån skaffa fyra fruar, kan väl inte skaffa en fru ens förutom nån kommunist i Sverige som egentligen bara jagar godhetspoäng. Fet, äldre som gillar Vänsterpartiet typ, blir inte så många barn där liksom. Bottenskrapet igen.

Eliten i dessa länder tar för sig.

Är inte detta en sån typisk tråd dom DixieD borde gå in och äga
Senast redigerad av Gipsy-tears 2020-09-04 kl. 01:49.
Citera
2020-09-04, 10:51
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Ja. Även pedofili och kvinnomisshandel är tillåtet. Våldtäkt är i vissa fall tillåtet.

Pedofili är inte tillåtet. Det är lagligt att gifta sig med barn inom Islam, ja, men det är inte tillåtet att ha samlag med sin unga fru förrän hon har blivit könsmogen. Att Aisha var mycket ung när äktenskapet fullbordades stämmer, men det är faktiskt möjligt att bli könsmogen redan som 9-åring.

Pedofili handlar om att vara attraherad av prepubertala tjejer. Det finns inte någon godtycklig åldersgräns där en tjej eller kille slutar att vara ett barn och blir mogen.
Citera
2020-09-04, 15:17
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Pedofili är inte tillåtet. Det är lagligt att gifta sig med barn inom Islam, ja, men det är inte tillåtet att ha samlag med sin unga fru förrän hon har blivit könsmogen. Att Aisha var mycket ung när äktenskapet fullbordades stämmer, men det är faktiskt möjligt att bli könsmogen redan som 9-åring.

Pedofili handlar om att vara attraherad av prepubertala tjejer. Det finns inte någon godtycklig åldersgräns där en tjej eller kille slutar att vara ett barn och blir mogen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pedofili

"Pedofili är en beteckning för en vuxen människas sexuella dragning till prepubertala barn och barn i tidig pubertet (vanligtvis 13 år eller yngre)."
Senast redigerad av SYSTEMexe 2020-09-04 kl. 15:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in