2020-09-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Vad betyder prefixet poly enligt dig?

Ska vi diskutera saker som du väljer ut ur sina sammanhang?

Du vet mycket väl att prefixet är "masculum-domineris-poly".
Förväntar mig icke-känslostyrt svar tack.
Citera
2020-09-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Vad betyder prefixet poly enligt dig?

du får skilja på liberalistiska polygamistiska månggiften och kultursekter som förbjuder människor utifrån dominans
Citera
2020-09-03, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
du får skilja på liberalistiska polygamistiska månggiften och kultursekter som förbjuder människor utifrån dominans

Det är helt OK att etiskt se det som helt väsensskilda saker. Jag tycker också att det är skillnad på en triad och en man som är gift med två fruar som inte har intresse i varandra.

Men är man gift med många är det lik förbannat månggifte.

Precis som ett olyckligt äktenskap fortfarande är ett äktenskap även om jag helst vill att alla äktenskap ska vara lyckliga.
Citera
2020-09-03, 12:31
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sea12
Vad gäller antalet fruar så fanns det på den tiden ett underskott av män bl.a. pga av alla krig. Det gjorde att männen inte räckte till.
Detta är något fler borde förstå. Månggifte blev en metod för att ge försörjningen och trygghet till kvinnor, inte primärt en metod för mannen att skaffa sig ett harem.
Citera
2020-09-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Profeten Muhammed hade 11 fruar samtidigt som han förespråkade högst 4 varför det är på det här viset vet jag faktiskt inte men så är eller var fallet iallafall.

De har ofta gjort undantag med över 4 för sultaner osv. När de inte gjort det har sultanen haft ett harem med konkubiner utöver sina fruar för att komma runt detta.
Citera
2020-09-03, 13:24
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
De har ofta gjort undantag med över 4 för sultaner osv. När de inte gjort det har sultanen haft ett harem med konkubiner utöver sina fruar för att komma runt detta.
Okej med andra ord brydde man sig inte nämnvärt i vad dom redan 4 fruarna tyckte om dom nyfångade flickvännerna?
Citera
2020-09-03, 13:31
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att profeten Muhammed tillät högst 4 fruar medan han själv var tillsammans med...
Aisha (9 år)
Hafsa (18)
Umm Salama (29)
Zainab I (30)
Djuwairiya (20)
Zainab II (35?)
Maria
Umm Habiba (35)
Safia (17)
Maimuna (27)
Raihana

Uppenbarligen var inte alla hustrur, utan minst tre var konkubiner - bihustrur och älskarinnor - däribland judinnan Raihana och den kristna Maria. De ville tydligen inte konvertera till
islam och blev därför konkubiner.

Han fick dispans av Allah. 9 fruar tror jag han klarade av. Bra gjort för det hade inte jag gjort.

En vanlig muslimsk man får ha 4 fruar ja men han måste ge alla lika mycket kärlek. Antar att när det är dags för aktivitet i sängkammaren med fru nr 4 så kanske han inte är i toppform men dom har säkert ett schema.
Citera
2020-09-03, 13:33
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Han fick dispans av Allah men 9 fruar är tydligen taket.

En vanlig muslimsk man får ha fyra fruar ja men han måste ge alla lika mycket kärlek. Antar att när det är dags för aktivitet i sängkammaren med fru nr 4 så kanske han inte är i toppform men dom har säkert ett schema.
Ett schema?
Hur menar du nu jag tänker även hur klarar kvinnorna det här utan att bråka det måste väl ligga nåt i att dom lyder Allahs ord som helt enkelt förklarar för dom att dom ska lyssna på sin man även om han vill penetrera alla 4 en sommarnatt i Maj?
Underkastelsen är ett faktum i vart fall.
Citera
2020-09-03, 13:40
Medlem
Xpander-s avatar
det är för att högstatusmän ska ha flera kvinnor, så att krigarreligionen får många desperata unga män som gärna krigar för att sprida den vidriga religionen i expansiv Dar al-Harb ‎ "house of war".

Desperata muslimska män krigar gärna för att ta kvinnoslavar att gifta sig med, senaste historiska exemplet, ISIS. Som de gjorde när de helt förstörde yazidi folket. Men detta har hänt lite då och då genom alla tider där alla miinoriteter lever på muslimers nåder. Mördade alla män, tog kvinnorna att knulla med. I pakistan stjäl de unga kristna barn och gifter sig med..

Detta är extremt effektivt sätt att expandera på andra folks bekostnad, då kvinnorna är viktiga för erövringen och etablering av kalifat i hela världen.

Att det skulle vara ett sätt för att vara snälla åt kvinnor som har det svårt, låter ju fint i västerländska korkade naiva öron. Dessa har man istället en specialregel för där man kan gifta sig över dagen eller veckor.. osv, men det i realiteten är desperata fattiga kvinnor som tvingas leva i prostitution. Här har man gjort en laglig variant helt enkelt.

https://webb-tv.nu/prostitution-bakom-slojan-svt-play-dokumentar/
Senast redigerad av Xpander- 2020-09-03 kl. 13:58.
Citera
2020-09-03, 13:49
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Detta är något fler borde förstå. Månggifte blev en metod för att ge försörjningen och trygghet till kvinnor, inte primärt en metod för mannen att skaffa sig ett harem.

Antar att icke muslimer är värda mindre än en muslims sperma för att öka tryggheten i världen också. Inget fel med det.
Citera
2020-09-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ett schema?
Hur menar du nu jag tänker även hur klarar kvinnorna det här utan att bråka det måste väl ligga nåt i att dom lyder Allahs ord som helt enkelt förklarar för dom att dom ska lyssna på sin man även om han vill penetrera alla 4 en sommarnatt i Maj?
Underkastelsen är ett faktum i vart fall.

Dom kanske har gruppsex. Annars är ett schema mest lämpligt så kärlekstunderna är inplanerade. Måste vara rättvisst.
Citera
2020-09-03, 15:49
Medlem
Citat:
Okej med andra ord brydde man sig inte nämnvärt i vad dom redan 4 fruarna tyckte om dom nyfångade flickvännerna?

Inte som sultan el dylikt nej. Men en vanlig man förväntas rådgöra med sin fru/fruar innan han får skaffa en ny. Jag kan tänka mig att för vissa som kanske är lite snällare/mindre bestämda än normen blir det här rätt infekterat familjegräl

I Iran tex. får man ha flera fruar, och många vill nog ha det, men det är jäkligt få som vågar. Så blir det nog ofta där, då Iranier är lite mindre "håll käften kärring annars får du stryk" än sina arabiska grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in