Citat:
H dödades av O, hon begick inte självmord. Frågeställningen om eventuellt motstånd har sin upprinnelse i polisens uttalande om att de hade en hög dos lugnande i sig, men inte tillräckligt för att inte kunna agera. Då polisen omöjligt kan ha vetskap om de hade intagit medicinen innan morden på flickorna, så borde ordet "agera" betyda att de på annat sätt kunde ta initiativ, göra motstånd eller skada sig själva. En högre dos Stilnoct leder till sömndrucket tillstånd med slöa lemmar - hjärnan vill somna - menar du att morden har utförts under stark påverkan av insomningsmedicin? I mina öron låter det rätt osannolikt; morden kräver fysisk styrka och uthållighet - det kan vi väl vara överens om?
Oavsett hon har velat dö eller inte, så kommer överlevnadsinstinkten att vakna när hon kippar efter luft. Hur stort motstånd hon gör är kanske beroende på hur pass avdomnad hon blivit.
Den kille på internet som du hänvisar till och som aldrig ställde sig upp - på väg in i medvetslöst tillstånd av medicinen så att han inte orkade eller av förvirring ens tog sig för att ställa sig upp? Ingen aning.
Du får vända dig till SG som är bättre lämpad att svara mera utförligt på din fråga.
Se mitt svar ovan! Först och främst är det naturligast att värja sig, streta emot och göra allt i sin makt för att återfå luft - en djupt inneboende instinkt tar över i det här skedet och den står då över viljan i att låta sig strypas.
Du har ju rätt i att det inte fullt ut kan garanteras att det var en självklarhet i det här fallet. Fast sannolikheten för att hon har agerat genom motstånd är ändå långt högre än att hon passivt låtit sig strypas. Strypning med eventuellt inslag av kvävning talar också för att han fick kombinera de båda metoderna för att hon låg allt annat än stilla.
För det andra: O agerar i form av att ta initiativ till att hänga sig i snaran när de av hammaren sönderbankade tabletterna har börjat verka.
Hade H verkligen planerat sin död så borde hon väl ändå ha gått tillväga på samma sätt som O? Något förvånad över att hängningen skedde i trappan från låg höjd och inte på övervåningen där takhöjden var hög.
Nej, särskilt genomtänkt kan jag inte hålla med dig om att det var. Inte ens självmordet.
- Vilken utlösande faktor/ -er tror du på?
Oavsett hon har velat dö eller inte, så kommer överlevnadsinstinkten att vakna när hon kippar efter luft. Hur stort motstånd hon gör är kanske beroende på hur pass avdomnad hon blivit.
Den kille på internet som du hänvisar till och som aldrig ställde sig upp - på väg in i medvetslöst tillstånd av medicinen så att han inte orkade eller av förvirring ens tog sig för att ställa sig upp? Ingen aning.
Du får vända dig till SG som är bättre lämpad att svara mera utförligt på din fråga.
Se mitt svar ovan! Först och främst är det naturligast att värja sig, streta emot och göra allt i sin makt för att återfå luft - en djupt inneboende instinkt tar över i det här skedet och den står då över viljan i att låta sig strypas.
Du har ju rätt i att det inte fullt ut kan garanteras att det var en självklarhet i det här fallet. Fast sannolikheten för att hon har agerat genom motstånd är ändå långt högre än att hon passivt låtit sig strypas. Strypning med eventuellt inslag av kvävning talar också för att han fick kombinera de båda metoderna för att hon låg allt annat än stilla.
För det andra: O agerar i form av att ta initiativ till att hänga sig i snaran när de av hammaren sönderbankade tabletterna har börjat verka.
Hade H verkligen planerat sin död så borde hon väl ändå ha gått tillväga på samma sätt som O? Något förvånad över att hängningen skedde i trappan från låg höjd och inte på övervåningen där takhöjden var hög.
Nej, särskilt genomtänkt kan jag inte hålla med dig om att det var. Inte ens självmordet.
- Vilken utlösande faktor/ -er tror du på?
Om en person vill dö gör den generellt inte motstånd när den håller på att dö, särskilt inte om den är sederad, något som Hanna hade tillsett att hon var. Polisen har mycket riktigt inte heller beskrivit några skador som påminner om något som skulle ha kunnat uppkommit vid motstånd, varken på Oskar eller på Hanna. Detta trots att de varit nogranna vid sin redogörelse av hur liken såg ut och vilka kroppsliga skador som de hade. Inte heller andra tecken som stök eller omkullfallna föremål utan polisen beskrev att det var ett hem i ordning.
Jag tycker att det finns mycket som tyder på att Hanna var den utlösande faktorn. Hon orkade inte mer, gav upp och lyfte alexanderhugglösningen med Oskar.
Senast redigerad av Kranskalle 2020-09-03 kl. 17:36.
Senast redigerad av Kranskalle 2020-09-03 kl. 17:36.