2020-09-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Håller med om att det är tunt . Paul Smith gissar nog snarare än har flera källor. Men vittnesmålen från Sveavägens västra trottoar är intressanta på flera sätt.

Pia Engström är ett av mordkvällens trovärdigaste vittnen . Hon har varit på "Bröderna Mozart" och tar sig efter föreställningen på sina kryckor söderut till busshållplatsen på Sveavägens västra trottoar. Hon ser tydligt Roger Östlund komma lullande sveavägen norrut på samma trottoar. Han är på plats runt fem minuter när han hinner med att sluddra fram lite samtal med Pia , bomma en ciggarrett och jag punkare med kniv som sparkat på en busskur. Att han skulle hinna med att ringa uppe vid Sveavägen/Tegnergatan till 2321 och sedan göra en båge söderut för att åter komma mot Pia från Kungsgatan funkar inte tidsmässigt och inte heller logiskt.

Teoretisk invändning blir då att RÖ kan ha ringt från en telefonkiosk söder om Busshållplatsen. Men det måste vara nära då han bör var på plats 2323. Istället för att hamna i sekundexercis bör man först peka på var denna telefonkiosk är belägen och hur det kan komma sig att ingen lägger märke till den synnerligen iögonfallande RÖ under de sex minuter han påstås ringa Sigge Cedergren. Hur som helst blir tidsmarginalen hårfin för att hinna ringa till 2321 och sedan vara hos Pia några minuter efteråt.

När det sedan finns gott om vittnesmål att RÖ ringt inne från Grand EFTER 2330 uppkommer tanken att protokollet manipulerats för att RÖ ska placera Christer Pettersson vid Grand när makarna Palme lämnar biografen. RÖ användes också flitigt av åklagarsidan i rättegångarna. Sigge har från början hävdat att han inte är i bostaden vid detta klockslag. Ska också tilläggas att Polisen från början inte trodde det var RÖ på bandet utan SCs brorsa Roger Cedergren. Hade bandet varit kvar hade detta gått att kolla via röstanalys. Men nu visade det sig avmagnetiserat. Kan tyckas märkligt då det gällde ett samtal till en sedan årtionden känd knark och vapenhandlare med bostad dryga hundratalet meter från Grand.

Ja, Pia E verkar väldigt vederhäftig. Det är också det intryck man får när man hör henne berätta i tingsrätten.
Jag tror att Paul Smith sammankopplar punkargänget med de tre ungdomarna med ölsejdel som beställde korv i samband med att Palme passerade.
Det finns inget som pekar på att detta gäng var huvudanledningen till att de korsade Sveavägen.

Som du säger så är tidsmarginalen mycket knapp för ett samtal mellan RÖ och SC 23.15 -23.21, men ändå inte helt osannolik.
Det vi kan fastslå är att det åtminstone inte skedde från biografen Grands foajé.
Dit kom Östlund efter 23.30 enligt samstämmiga vittnesmål.
Att det i stället var Roger Cedergren är också en möjlighet.
Det finns mycket annat som är konstigt med TK protokollet. De övriga samtalen är också svåra att matcha mot Sigges möte med den silverfärgade Volvon uppe på Apelbergsgatan kl 23.40.
Det skulle i så fall betyda att Sigge åkte korta vändor mellan bostaden och Oxen, vilket inte kanske är så märkligt med tanke på hans affärer, men ändå stora frågetecken.
Det mesta talar nog för manipulation av banden det håller jag med om.

Paul Smith har ju också pratat om någon ”X-Lund ” som gjort observationer av en man nere på Tunnelgatans västra sida om Sveavägen minuterna före mordet.
Han verkar tro att han sitter på vittnen som andra inte har en susning om, och det kanske han gör?
Men jag undrar ändå om han inte syftar på vittnet Johnny Wiklund, som har varit allmänt känd sedan många år?
Senast redigerad av MacMackay 2020-09-03 kl. 20:25.
Citera
2020-09-03, 20:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, Pia E verkar väldigt vederhäftig. Det är också det intryck man får när man hör henne berätta i tingsrätten.
Jag tror att Paul Smith sammankopplar punkargänget med de tre ungdomarna med ölsejdel som beställde korv i samband med att Palme passerade.
Det finns inget som pekar på att detta gäng var huvudanledningen till att de korsade Sveavägen.

Som du säger så är tidsmarginalen mycket knapp för ett samtal mellan RÖ och SC 23.15 -23.21, men ändå inte helt osannolik.
Det vi kan fastslå är att det åtminstone inte skedde från biografen Grands foajé.
Dit kom Östlund efter 23.30 enligt samstämmiga vittnesmål.
Att det i stället var Roger Cedergren är också en möjlighet.
Det finns mycket annat som är konstigt med TK protokollet. De övriga samtalen är också svåra att matcha mot Sigges möte med den silverfärgade Volvon uppe på Apelbergsgatan kl 23.40.
Det skulle i så fall betyda att Sigge åkte korta vändor mellan bostaden och Oxen, vilket inte kanske är så märkligt med tanke på hans affärer, men ändå stora frågetecken.
Det mesta talar nog för manipulation av banden det håller jag med om.

Paul Smith har ju också pratat om någon ”X-Lund ” som gjort observationer av en man nere på Tunnelgatans västra sida om Sveavägen minuterna före mordet.
Han verkar tro att han sitter på vittnen som andra inte har en susning om, och det kanske han gör?
Men jag undrar ändå om han inte syftar på vittnet Johnny Wiklund, som har varit allmänt känd sedan många år?

Johnny Wiklund ser Anatoliern bli avsläppt ur en bil och från den västra trottoaren speja norrut på Sveavägen strax innan MOP. Vittnesmålet styrks inte av Helena Lähde och hennes kamrater som befinner sig bara metrar därifrån, vilket kan tyckas lite märkligt . JW vittnesmål om anatoliern gladde Hans Holmer då han nu hittade ett vittne som kunde påminna om en kurd.
Citera
2020-09-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Johnny Wiklund ser Anatoliern bli avsläppt ur en bil och från den västra trottoaren speja norrut på Sveavägen strax innan MOP. Vittnesmålet styrks inte av Helena Lähde och hennes kamrater som befinner sig bara metrar därifrån, vilket kan tyckas lite märkligt . JW vittnesmål om anatoliern gladde Hans Holmer då han nu hittade ett vittne som kunde påminna om en kurd.

Ja, jag funderade ett tag på om det var Rolfart han sett gå ur bilen genom vänster bakdörr på samma sida som bankomaten, och sedan stått och spanat lite då de övrig gjorde uttag. Rolfart satt vänster bak och gick troligen ut genom vänster bakdörr precis där, men det finns flera problem med den teorin. Dels bör det inte ha gått längre än två och en halv minut innan han satt i bilen igen, och Wiklunds sväng via Målargatan och tillbaka tog enl rekonstruktionen runt fem minuter, även om jag vill hävda att
det bör gå fortare.
Dessutom har jag svårt att tänka mig att han kan förväxlas med en Anatolier trots att jag inte vet hur han såg ut.
Men det är märkligt att IM:s kompisar eller den helt nyktra Glenn Malmström inte sett honom.
Senast redigerad av MacMackay 2020-09-03 kl. 20:59.
Citera
2020-09-03, 20:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, att alla befann sig inne i Bankomatlokalen har jag också tänkt på. Men då har alltså AB helt missat det? Han säger ju att han väntade utanför på kompisarna.

Den här Boforskopplingen som du säger har jag personligen så väldigt svårt att ta in.

Ett gäng Boforsanställda på firmafest varav åtminstone en rejält påverkad? Skulle någon av dessa ha skjutit Palme? Var det här med festandet bara ett trick menar du?

Tycker idén är besvärlig faktiskt.
AB sa väl att han stod i dörröppningen en stund?

Boforskopplingen är väl ganska klar? Smuggling av krigsmaterial till Iran och antikviteter och mattor från Iran inom ramen för Iran-Contras-affären. En hemlig CIA-operation som dolde en än hemligare operation: mord på en europeisk politiker.

Att AB skulle skjutit Palme är förstås en möjlighet, men vad jag tror är att Boforsgänget övade någon typ av Barbroverksamhet med firmafesten som en täckmantel. När AB började gå efter paret Palme fanns två-tre personer eller fler i skottläge och kanske ytterligare tre-fyra personer på väg norrut på den omvittnat folktomma trottoaren. Det är förflyttningar som utgår från Skandiahuset. Inga motsvarande grupper fanns i skottsektorn.

Vittnen beskriver AB som först utstuderat lugn när han klev in i prånget efter första skottet och sedan som en person som befann sig i stor vånda när han sett allt blod.

Jag tror att bankomatlokalen hade betydelse när mordet planerades.
Senast redigerad av iesho 2020-09-03 kl. 20:55.
Citera
2020-09-03, 21:14
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Att AB skulle skjutit Palme är förstås en möjlighet, men vad jag tror är att Boforsgänget övade någon typ av Barbroverksamhet med firmafesten som en täckmantel.

Finns det ingen gräns för dina fantasier?
Citera
2020-09-03, 21:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Holmér kallade Tensonmannen för ”ödesfrågan” enligt Åsheden.
Man skulle genomföra en vittneskonfrontation med NF på vårkanten, men lyckades inte få fram tillräckligt många figuranter och täckjackor som liknade AB, vilket gjorde att allt rann ut i sanden, och man bestämde sig för att mannen i blå jacka var gärningsmannen.
Jag tror att jag sammanfattat Åsheden korrekt.
Det verkar inte heller som om AB fanns med i den gruppen då det var tänkt att NF skulle peka ut CP.
Vet inte varför de inte sökte den enklaste metoden, att visa en bild och ställa frågan: ”var det han, ja eller nej”?
Det funkade ju tydligen att göra så med SE.
Men denna riktiga ”ödesfråga” verkar de inte ha gjort någon ansats att söka svar på.
Det är oerhört konstigt.
Var det inte lite väl tidigt för Christer Pettersson denna vår?

Undrar om inte MPs man iklädd jacka av "bävernylon" är densamma som NF såg i "tensonjacka"? MP tyckte sig se mannen börja röra sig efter föräldrarna medan andra vittnen sa att ingen gick efter vid Adolf Fredriks kyrkogård. Men mannen kan ha korsat Sveavägen innan Kammakargatan för att följa parets rörelser från östra sidan, som andra föreslagit i tråden.
Citera
2020-09-03, 21:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Finns det ingen gräns för dina fantasier?
Det tror jag inte. Vad ska den gränsen tjäna till?
Citera
2020-09-03, 21:37
Medlem
Citat:
Var det inte lite väl tidigt för Christer Pettersson denna vår?

Undrar om inte MPs man iklädd jacka av "bävernylon" är densamma som NF såg i "tensonjacka"? MP tyckte sig se mannen börja röra sig efter föräldrarna medan andra vittnen sa att ingen gick efter vid Adolf Fredriks kyrkogård. Men mannen kan ha korsat Sveavägen innan Kammakargatan för att följa parets rörelser från östra sidan, som andra föreslagit i tråden.
Jo, det hade varit för tidigt om det skett våren - 86, men jag menar konfrontationen 88 12 18.

Ja, jag tror precis som du att det var samma man som var vid Grand, hur han lyckats hamna i den positionen norr om La Carterie är en öppen fråga.
Möjligheten att han korsat gatan redan vid Grand-kvarteret finns absolut.
Min teori är att han avvaktat lite på den västra sidan och när Palme börjat gå från Sari har han passerat över Sveavägen och följt efter.
Citera
2020-09-03, 21:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Såg ett inlägg på Gunnar Walls blogg angående bankomattiderna av en person som verkar insatt i problematiken.

Jag väljer att återge hans korta svar.

"Hej Gunnar, Arto samt övriga blogg-läsare!
Det har den senaste tiden både här i bloggen och i olika Facebook-grupper förekommit en teknisk debatt om hur mycket man kan lita en enskild bankomats interna klocka. Jag har i detta sammanhang sett en del kommentarer som tyder på en övertro vad tekniken klarade av vid tidpunkten för mordet.

Min personliga bakgrund är att jag under 80-talet och en bra bit in på 90-talet var anställd vid det svenska företaget Inter Innovation. Företaget Inter Innovation utvecklade och sålde olika typer av produkter för avancerad sedelhantering och då bl.a. bankomater (dvs. ATM-er) och komponenter till dessa och andra sedelhanteringssystem. Vid Inter Innovation jobbade jag framför allt som expert på datakommunikation. Nu är det snart 25 år sedan jag i yrket lämnade bankbranschen och det jag skriver här tar jag ur minnet, idag jobbar jag med datorsystem inom transportsektorn. Ni skall alltså inte ta denna text som en absolut sanning – jag kan minnas fel – men vid tiden för mordet var jag verksam inom området datakommunikation för sedelhanteringssystem.

På frågan hur mycket man år 1986 kunde lita på bankomaternas interna klocka börjar jag med ett kort svar. Lite längre ner följer ett betydligt längre svar med mer teknisk detaljinformation men redan nu inledningsvis kan jag avslöja att mitt långa svar inte avviker från det korta svaret.

Det korta svaret på frågan ”Kan man använda bankkomatklockan till att mer exakt tidsbestämma när mordet inträffade?” är nej. Läser jag – med min domänkunskap från tiden vid mordet – det material som finns presenterat i utredning går det att konstatera att bankomatklockorna då kunde avvika från svensk normaltid med åtminstone 3-4 minuter, dvs. ett uttag som enligt bankomatkvittot gjordes 23:18 kunde i själva verket skett någon gång i tidsintervallet 23:14-23:22. Till detta kan även nämnas att den till synes bristande tidsnoggrannhet inte påverkade bank- eller kontosäkerheten, ett eventuellt tidsfel gjorde inte att en kund kunde få för mycket pengar eller riskerade att inte kunna göra önskade uttag. Det är vidare viktigt att notera att det är tiden på bankomatkvittot och journalprintern som inte var helt tillförlitligt, men det kan ha funnits en mer tillförlitlig tidsbokning i bankkontodatabasen för kundens anslutna bank. Det sistnämnda är emellertid inget som verkar ha analyserats i utredningen."

"Alltnog, här på slutet har jag tillåtit mig att spekulera en del, men jag gör det utgående från min domänkunskap om hur denna typ av system fungerade på 80-talet.

Det finns alltså sammanfattningsvis många orsaker till att bankomatklockorna inte visade helt korrekt tid år 1986 men att de kunde diffa åtminstone upp till 4 minuter mot svensk normaltid verkar vara ett faktum. Men som framgår av ovan gjorde detta inte system osäkert och ”use caset” att en mer exakt tid behövdes för att underlätta brottsutredningar var förmodligen inget man beaktat vid systemdesign (!). Kundens behov att ner till en exakt minut- eller sekundnivå veta när en transaktion genomfördes var då – likväl som idag – relativt begränsad. Jag delar alltså slutligen granskningskommissionens uppfattning att bankomattiderna var otjänliga som tidsreferens för att fastställa mordtidpunkten.

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/07/03/fortsatt-debatt-om-peterssons-nedlaggningsbeslut-ny-trad-3-juli-2020/

Instämmer i detta, trots att jag inte har den bakgrund som denne skribent verkar ha, men..

Vi vet att skotten avlossades någon gång under Helena L.'s bankomatuttag.(När slog man in pin-koden på den tiden? Av förhören tolkar man det som att det inte, som nu, görs direkt när man för in kortet?)
Vi kan så när på sekunden då säga vad "bankomatklockan" stod på när skotten avlossades och istället för att försöka hitta exakt "fröken-ur-tid" för mordet, kan man benämna det 0.

Det som då blir möjligt är ex. att se:
- hur länge Inge M. stod och hade uppsikt över mordplatsen? -2 el. -3 minuter?
- hur långt Sveavägen norr ut som Björkmans kamrater hunnit. (OM nu Götabanks-automaten var ställd på samma sätt som Tunnelgate-bankomaten, som Helena L. tog ut pengar vid? Det är här kunskapen från förr bättre kommer in och kan hjälpa)

Vi har väl nu uppgifter på "sekunden" för när alla bankomatuttag gjordes..?

Frågan är dock om bankomaternas inbördes tid, hur de ställdes i förhållande till "centralklockan" i övervakningsapplikationen och om de alltså diffade sinsemellan?
Citera
2020-09-03, 21:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jo, det hade varit för tidigt om det skett våren - 86, men jag menar konfrontationen 88 12 18.

Ja, jag tror precis som du att det var samma man som var vid Grand, hur han lyckats hamna i den positionen norr om La Carterie är en öppen fråga.
Möjligheten att han korsat gatan redan vid Grand-kvarteret finns absolut.
Min teori är att han avvaktat lite på den västra sidan och när Palme börjat gå från Sari har han passerat över Sveavägen och följt efter.
Mer troligt att han skuggade dem från östra sidan hela tiden, tycker jag.

Intressant också att MPs fantombild liknar Anthony White

https://1.bp.blogspot.com/-IdVgTqaXE_Y/X0eGA9uHYfI/AAAAAAAABOc/9ASCFdl5YWEZzzPszXtVTZjAxHo8mW9CwCLcBGAsYHQ/s640/20200827_120522.jpg

Flera rykten säger att Craig och White anlitades för själva dödandet medan planeringen sköttes av andra, med personer i Palmes närhet som medhjälpare.
Citera
2020-09-03, 22:08
Medlem
Citat:
Mer troligt att han skuggade dem från östra sidan hela tiden, tycker jag.

Intressant också att MPs fantombild liknar Anthony White

https://1.bp.blogspot.com/-IdVgTqaXE_Y/X0eGA9uHYfI/AAAAAAAABOc/9ASCFdl5YWEZzzPszXtVTZjAxHo8mW9CwCLcBGAsYHQ/s640/20200827_120522.jpg

Flera rykten säger att Craig och White anlitades för själva dödandet medan planeringen sköttes av andra, med personer i Palmes närhet som medhjälpare.

Tja, varför inte?
Grandmannen följer makarna Palme på motsatt sida fram tills de korsar Sveavägen vid Adolf Fredriks kyrkogata, och sedan avvaktar han lite norr om gatan innan han fortsätter.
Fullt tänkbart.

Ang teorin om Boforsgängets (ofrivilliga) inblandning i det hela: Hur kopplas det hela ihop med Sydafrika, vapensmugglingarna, Jugoslaverna och Barbrogruppen?
Jag håller f.ö med om att Bofors skumraskaffärer kan ha haft något med mordet att göra.
Frågan var lika dominerande som brännhet vid tiden för MOP.
Citera
2020-09-03, 22:41
Medlem
HAARPs avatar
Det här får väl sägas bekräfta Holmers anteckningar som ger tid för GM att gå före och vänta en kort stund vid Dekorima innan LOP kommer dit.

...Hon ser då ett par (man o kvinna) som går över Sveav. på övergångsstället vid Adolf Fredriks kyrkog. Då de kommit över till andra sidan den med jämna nr ser hon en ensam man gå över samma övergångsställe."

Kerstin, som bor högt upp i en lägenhet på Sveavägen, berättar om sina iakttagelser för polisen.

Här mer ur Kerstins vittnesmål:

”Kerstin satt och tittade på TV-s sista program som var en långfilm. Hon ser då ett par (man o kvinna) som går över Sveav. på övergångsstället vid Adolf Fredriks kyrkog. Då de kommit över till andra sidan den med jämna nr ser hon en ensam man gå över samma övergångsställe. Hon tappar dock kontakten med honom då han kommit över till den nordligt gående trafikens körbana. Kan endast nämna att han var mörkklädd. Hon ser så paret gå Sveavägen i riktn mot Kungsgatan. De går ganska långsamt och stannar upp och tittar i olika skyltfönster....
Ur Kerstins förhör med polisen 9 mars 1986 - Stockholms stadsarkiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in