2020-09-03, 20:48
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, tingsrätten har i en intervju förklarat att deras allmänna känsla visserligen är att SD är skyldig, men att detta inte riktigt räcker till hela vägen för en fällande dom. Tingsrätten hade alltså inget annat val än att fria SD, och det enda vi kan göra nu är att vänta och se vad hovrätten tycker:
"Vi får inte döma utifrån någon allmän känsla"
https://staging.omni.se/vi-far-inte-doma-utifran-nagon-allman-kansla/a/VbvdW6
Rent principiellt så får man inte döma någon utifrån en allmän känsla.Så jag får inte det till att det
inte räckte till just mot SD's dom.
Senast redigerad av 7.2PaRichterskalan 2020-09-03 kl. 20:50.
Citera
2020-09-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag ser heller inte kopplingen mellan en eventuell diagos och mord. Men det är ju jag... Jag upplever det blandas ihop. LW Misstänkte själv att hon var bipolär men utifrån vad jag läst i FUP hade hon inte fått en diagnos. Jag minns mig ha läst benbrott och smärtstillande och Mirtazapin men övriga mediciner stod SD för att äta. Känns ju lite som att han också hade ett beteende som inte känns helt friskt - limmade friskt på allt som han kunde typ. Såg till att veta allt om alla. Speciellt grannar av kvinnligt kön... om bara hälften av det galna sex han beskrev förekom så skulle även han kunna klassas ha något.

Jag får inte ihop tung medicinering mot diskbråck - att han ibland var så handikappad att han inte kunde knyta sina skor - med geocaching och väldigt aktivt liv. Vilken SD är den sanne SD.
Har man så ont måste man ju magnetröntgas.Opereras och då får stark smärtmedicin.Akrobatsex+ Diskbråck= inte optimal combo?
(fast det finns ju alternativa ställningar...)
Senast redigerad av Sambucusnigra 2020-09-03 kl. 21:12.
Citera
2020-09-03, 21:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag ser heller inte kopplingen mellan en eventuell diagos och mord. Men det är ju jag... Jag upplever det blandas ihop. LW Misstänkte själv att hon var bipolär men utifrån vad jag läst i FUP hade hon inte fått en diagnos. Jag minns mig ha läst benbrott och smärtstillande och Mirtazapin men övriga mediciner stod SD för att äta. Känns ju lite som att han också hade ett beteende som inte känns helt friskt - limmade friskt på allt som han kunde typ. Såg till att veta allt om alla. Speciellt grannar av kvinnligt kön... om bara hälften av det galna sex han beskrev förekom så skulle även han kunna klassas ha något.

Jag får inte ihop tung medicinering mot diskbråck - att han ibland var så handikappad att han inte kunde knyta sina skor - med geocaching och väldigt aktivt liv. Vilken SD är den sanne SD.
Är det någon som verkligen har sett exempel på detta en enda gång?
Annars är det lätt att tro att det är han själv och han medlögnerska HD som har hittat på.
Kanske för att han ville komma åt medicinen.
Kanske som något slags försvar inför rättegången.

Det skulle vara intressant om det fanns några fakta som verkligen visar på att detta har diagnosticerats av en läkare, som inte är en vän till honom eller HD.

Vet någon om SD:s eventuella eller påhittade sjukdomar sekretessats under rättegången?
Senast redigerad av hoppsann 2020-09-03 kl. 21:56.
Citera
2020-09-03, 21:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../ Med tanke på hur mycket Lena blödde, känns det svårt att tro att touch DNA skulle kunna fastna i sådan grad om man lägger ringen t ex på nattygsbordet och sedan finnas kvar hela dagen och även efter det blodiga dådet där Lena skyddar sitt huvud. Men jag vet för lite om var DNA:t satt fast och för lite om touch DNA.
Jag tycker att med åklagarens nya uppgifter i kompletteringen med bilder på att Lena tagit i massor av personer efter den 11:e på Aron kalas och bilder med Lena som handdiskar hemma stärker indiciet att SD är gm. Inte ensamt, men med blodet på tvättmaskinen och övrig bevisning pekar det åt samma håll.
Alla tekniska bevis går att hänföra till samvaron MGM/LW - och även till mordet, om man så vill, eller i vart fall till en indiciekedja som dock inte lär vara så särdeles stark just i den delen: annat bevismaterial (indicier) måste komplettera. - Även om de träffades senast 11 maj kan det handla om DNA som överförts då eller tidigare. - Betr. ringen är det okänt var LW brukade lägga ifrån sig den, och MGM hade vid ett oräkneligt antal tillfällen begett sig direkt upp till en övervåning där hans DNA kan ha avsatts på allehanda föremål. - LW kan också ha stoppat ned högerhanden i sin tröjficka och tid. haft något där som hon fått av MGM, osv; det finns många alternativ.

Varför tycks mördaren ha lagt beslag på LW:s vänstra pekfingerring? Hade han kommit emot den då han vittjat den vänstra tröjfickan, eller var manövern menad som en liten myst mitt i alltihop..? - Skulle LW - som när som helst förväntade sig besök av MGM, och som garanti för detta besök t.o.m. skickat foto på en loggremsa (med tvetydig men ändå tydlig loggtext inkl. underförstådd HD-logg LW tid. velat radera), ha begett sig ut i mörkret för att tillsammans med Mr X spatsera i väg ända bort till mordplatshörnet, alt. träffa Mr X vid överfarten till planket, och sedan Mr X nära nog 6 h efter mordet, kl. 05.23, logga in på hennes dator som stod på köksbordet? - Observera här att MGM innan LW begett sig i väg inte hade meddelat att han inte skulle komma; det var det gamla vanliga segsnacket. - Allsindar, kraken skulle bara understå sig; så nära in på återföreningsresan.

Först 00:03:08:
Citat:
Blir för sent
Ytterligare problem finns: Vad tillhör avd. "Ljuga för att hemlighålla förhållandet med LW" resp. avd. "Lögner med direkt applicering på mordet"? - Betr. den för forensikerögat synliga blodfläcken i direkt anslutning till tvättmaskinen kan ej ses någon koppling till "akrobatisk sex", och detta i synnerhet som åklagaren måste sägas ha kunnat leda de fantasifulla blodlögnerna i bevis. Att LW först i TR skulle ha lånat tvättmaskinen, eller att hon använt diskbänken till hobbyarbeten, saknar trovärdighet och måste rimligen hamna på nödlögnernas konto. - Även om det i HR plötsligt dyker upp sårskador som tid. glömts, eller att MGM och LW en gång ska ha "bytt blod" för att befästa livslång vänskap, måste blodlögnerna sägas ha direkt koppling till mordet. Den "bortglömda" vattenspridaren som okänd person mitt i natten ska ha fått för sig att stänga av, liksom den släckta fasadbelysningen, kompletterar blodlögnerna.
Citat:
Nu har jag inte kollat så noga, men jag minns att man tog hand om ett par arbetsskor på SDs jobb. De borde väl ha kollats? Stålhätta... Men de såg absolut inte rentvättade ut, utan var väldigt skitiga. Och köpte han de som han provade någon gång, borde väl de ha kollats upp. Hoppas man.
Ja, de (arbetsskor Sievi) har tagits om hand och undersökts: Aktbil. 157 Del B, s. 317, 344f). Det anses också att han bar dessa skor när han var och handlade på Ica (Godistorg) kl. 14:04-06 den 14 maj 2018 (Aktbil. 166, s. 40ff), låt vara att de skorna vid en första anblick ser blåaktiga ut på övervakningskamerans bilder.
I huvudprotokollet, s. 331, finns även ett par bilder från Ica 14:04-05. Kvitto på risgrynsgröt finns och utvisar att inköpet gjordes med självscanning 14 maj kl. 14:05:58; s. 332.

Hade jag varit i GM:s ställe hade jag givetvis inte kort tid före mordet skickat en bild på en ryggsäck plus mina blivande mördarskor till en geo-kompis resp. (vill jag minnas) även till HD (A157, s. 362); än mindre stått och raderat bilder utanför en polisstation och då förevigat även mina mördardojor + benskada. - F.ö. bör Haglöfs Blue Balance, inköpta 170727, hunnit vara med om mycket, såväl i skogar som i vattentorn.

Att man sedan råkade hitta ett par blå skor som tidigare hängt med bland buskar och törnen sommaren/hösten 2017, och härutöver använts flitigt under hemlig samvaro med LW, får nog sägas ha varit något av ett olycksfall i arbetet - för åklagarna. Å andra sidan är det svårt att analysera ett par bortslängda skor plus att det var de enda skor man hittade med lite mordsubstans, och detta också på annan plats - varför de - liksom ringen - bör infogas i indiciekedjan.
Citat:
Vore intressant att veta om Lenas DNA finns i andra skor som SD har. Men det är ingen nytta för rätten skulle jag tro.
Eller om MGM:s DNA finns i LW:s skor - vilket rätten kanske skulle finna övernitiskt.
Citat:
Jag tycker ändå att det är märkligt att Lenas DNA finns så djupt in på insidan av plösen, precis där det finns en blodfläck. Och de ser tvättade ut...suddiga konturer på fläckarna.
Varit ute i regnväder och tagit skydd under en fuktig gran - vilket en av de gemensamma loggarna beskriver..?
Citat:
Nu har ju åklagarna rättat till en del fel och blivit tydligare också runt de tekniska detaljerna runt tidpunkter, mastuppkopplingar och de sista tidpunkterna för Lenas telefons signaler och slutligen avstängning.
Ja, och särskilt vad gäller mördarens inloggning på LW:s mailkonto i one.com kl. 05.23 - vilken inte kan ha gjorts från t.ex. hennes försvunna mobil.
Senast redigerad av letsdoit 2020-09-03 kl. 21:56.
Citera
2020-09-03, 21:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Annars är det lätt att tro att det är han själv och han medlögnerska HD som har hittat på.

Det skulle vara intressant om det fanns några fakta som verkligen visar på att detta har diagnosticerats av en läkare, som inte är en vän till honom eller HD.

Var något om SD:s eventuella eller påhittade sjukdomar sekretessat under rättegången?

Jag vet att Lena skrev till någon om hans rygg, att han hade ont.
Men det är nog den enda gången jag sett något.
Citera
2020-09-03, 21:50
Medlem
Citat:

Var något om SD:s eventuella eller påhittade sjukdomar sekretessat under rättegången?

Har inte hört något om SD, men det skulle inte förvåna om han har adhd också. Utanpå det andra då, som psykopat. Vilket man får anses bevisat då han kan slå ihjäl sin älskarinna med 17 slag. Tvätta av sig blodet och låtsats som inget. Han låtsats inte ens vara orolig eller leta efter henne.

Varför skulle han göra det? Han vet ju precis var hon är. Han visste exakt var hon hittades trots att den informationen inte hade släppts.

Vad gäller Lena var hon drogfri, närmast nykterist tror jag. Hon gillade inte att bli snurrig eller påverkad.
Drack inte ens vin.
Citera
2020-09-03, 22:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Jag tror att det är ovidkommande för mordet om killarna även gillar varandra. Bättre gilla än ogilla.
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Jag har sedan ganska länge noterat att man lyft pojkarnas sexuella läggning.
Jag tycker det är skamligt gjort!
Vi ska vara glada över att vi inte sitter i en sån djävla rävsax själva som detta.
Vilket rent helvete!
Det viktiga här är inte att kritisera någons läggning eller vilket kön kärlekspar har.
Jag tycker inte heller att någon har kritiserat just det.

Poängen är att om JG är kär i SD så kan han vara ett lika stort offer för SD:s manipulationer som både LW och HD är.
JG visar samma tendenser till att vara styrd av SD som de två andra.
JG beter sig inte på det sätt som de som endast är vänner brukar bete sig.

Finns det någon man här (äldre än 25) som vill medge att han, eller någon han känner, har skickat liknande toalettbilder till sina vänner?
Eller som ens tycker att det är ett normalt beteende?
Det är sådant som möjligen ungdomar kan tycka är kul, men vuxna män?
Citera
2020-09-03, 22:31
Medlem
Citat:

Citat:

Vet någon om SD:s eventuella eller påhittade sjukdomar sekretessats under rättegången?

SD om ryggont och kvällspromenader...

Ur aktbilaga 147/s 322
MT: Jag brukar säga att jag går ut och sträcker på ryggen ...
FL: Ja.
MT: Även om jag kanske ...
FL: För det var det...
MT: Går någon annanstans ...

Ur aktbilaga 147/s 346
FL: Men dom sov ju, men driften att träffa L är ju uppenbarligen så stor så att du går ju i alla fall ut.
MT: Ja, och då har jag sagt till dom att jag går nu ut och sträcker på ryggen som det heter nu, och så brukar, säger jag att jag går runt Betes, så ...

Ur aktbilaga 147/s 506
MT: Ja ehh vi har en överenskommelse barnen å ja att om jag säger till innan dom lägger sej, så får jag gå de vi kallar för å sträcka på ryggen, jag har en rätt så dålig rygg ehh å dom vet att ofta vill jag avsluta dan med att liksom gå tio minuter en kvart eller så där, men dom vill att jag säger till innan, sen ibland då har jag gått ut å rört mej lite granna ändå utan att säga till då, ja, så ja, jag kan absolut gå ut en kortis.
Citera
2020-09-03, 22:38
Medlem
letsdoits avatar
Det drar ihop sig till mord:
Citera
2020-09-03, 22:39
Medlem
Citat:
Det viktiga här är inte att kritisera någons läggning eller vilket kön kärlekspar har.
Jag tycker inte heller att någon har kritiserat just det.

Poängen är att om JG är kär i SD så kan han vara ett lika stort offer för SD:s manipulationer som både LW och HD är.
JG visar samma tendenser till att vara styrd av SD som de två andra.
JG beter sig inte på det sätt som de som endast är vänner brukar bete sig.

Finns det någon man här (äldre än 25) som vill medge att han, eller någon han känner, har skickat liknande toalettbilder till sina vänner?
Eller som ens tycker att det är ett normalt beteende?
Det är sådant som möjligen ungdomar kan tycka är kul, men vuxna män?
Å andra sidan har vi alla olika humor. Det är ändå myndiga människor, med rätten att själv fatta egna beslut i sina liv.
Citera
2020-09-03, 22:43
Medlem
Citat:
Det har jag missat.
Har du läste det i tråden eller hört i verkligheten?
Det måste finnas en rätt allvarlig orsak om hon fick den behörigheten indragen.

HD fick inte ha tillgång till medicinskåpen och hade alltid en "handledare" med sig på jobbet.
De andra på avdelningen ville inte jobba med henne efter att Stefan kontaktade dem.
Hur det är nu vet jag inte, men gissar att hon är en paria på sitt jobb inte bara pga mordbiten utan att hon sjukskriver sig för att roa sig. De andra får ta dubbelskift..

Vad gäller snoris lögner så fortsätter de bara, vad som ligger bakom hans ständiga lögner och svartmålande är ju inte svårt att gissa.
Det var mycket grejor hemma hos Lena, men det var trots allt ordning och rent.
Snoris försöker få er att tro att poliserna tyckte det såg ut som hemma hos en missbrukare, men han klippte bort biten där de säger samma sak som jag.

Snoris älskar en mördare trots att han behandlar honom som skit, likadant med hd och jerry. Påminner om sekten i jamestown, hoppas bara inte liken blir så många i slutändan.
Citera
2020-09-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Så SD går runt ständigt drogad av både smärtstillande och psykdämpade, det blir ju bara värre och värre.
Att han både mördar och knarkar borde ju få hans barn omhändertagna då HD med all sannolikhet förser honom med droger.
Då var det därför HD blev av med behörigheten att gå in i medicinskåpen på jobbet.
Denna soppa kommer sluta med fler lik, sanna mina ord.
Intressant. Mycket intressant. Som du säger - det blir nog en fortsättning på detta drama. Mer om HDs jobb borde ju sipprat ut kan man tycka. De är nog väldigt ensamma därute HD och SD. Förutom SOA m hustru så är det kanske bara JG som hänger kvar i gänget.

Hört något om de umgås med gamla geogänget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in