Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
/.../ Med tanke på hur mycket Lena blödde, känns det svårt att tro att touch DNA skulle kunna fastna i sådan grad om man lägger ringen t ex på nattygsbordet och sedan finnas kvar hela dagen och även efter det blodiga dådet där Lena skyddar sitt huvud. Men jag vet för lite om var DNA:t satt fast och för lite om touch DNA.
Jag tycker att med åklagarens nya uppgifter i kompletteringen med bilder på att Lena tagit i massor av personer efter den 11:e på Aron kalas och bilder med Lena som handdiskar hemma stärker indiciet att SD är gm. Inte ensamt, men med blodet på tvättmaskinen och övrig bevisning pekar det åt samma håll.
Alla tekniska bevis går att hänföra till samvaron MGM/LW - och även till mordet, om man så vill, eller i vart fall till en indiciekedja som dock inte lär vara så särdeles stark just i den delen: annat bevismaterial (indicier) måste komplettera. - Även om de träffades senast 11 maj kan det handla om DNA som överförts då eller tidigare. - Betr. ringen är det okänt var LW brukade lägga ifrån sig den, och MGM hade vid ett oräkneligt antal tillfällen begett sig direkt upp till en övervåning där hans DNA kan ha avsatts på allehanda föremål. - LW kan också ha stoppat ned högerhanden i sin tröjficka och tid. haft något där som hon fått av MGM, osv; det finns många alternativ.
Varför tycks mördaren ha lagt beslag på LW:s vänstra pekfingerring? Hade han kommit emot den då han vittjat den vänstra tröjfickan, eller var manövern menad som en liten myst mitt i alltihop..? - Skulle LW - som när som helst förväntade sig besök av MGM, och som
garanti för detta besök t.o.m. skickat
foto på en loggremsa (med tvetydig men ändå tydlig loggtext inkl. underförstådd HD-logg LW tid. velat radera), ha begett sig ut i mörkret för att tillsammans med Mr X spatsera i väg ända bort till mordplatshörnet, alt. träffa Mr X vid överfarten till planket, och sedan Mr X nära nog 6 h efter mordet, kl. 05.23, logga in på hennes dator som stod på köksbordet? - Observera här att MGM innan LW begett sig i väg inte hade meddelat att han inte skulle komma; det var det gamla vanliga segsnacket. - Allsindar, kraken skulle bara understå sig; så nära in på återföreningsresan.
Först 00:03:08:
Ytterligare problem finns: Vad tillhör avd. "Ljuga för att hemlighålla förhållandet med LW" resp. avd. "Lögner med direkt applicering på mordet"? - Betr. den för forensikerögat synliga blodfläcken i direkt anslutning till tvättmaskinen kan ej ses någon koppling till "akrobatisk sex", och detta i synnerhet som åklagaren måste sägas ha kunnat leda de fantasifulla blodlögnerna i bevis. Att LW först i TR skulle ha lånat tvättmaskinen, eller att hon använt diskbänken till hobbyarbeten, saknar trovärdighet och måste rimligen hamna på nödlögnernas konto. - Även om det i HR plötsligt dyker upp sårskador som tid. glömts, eller att MGM och LW en gång ska ha "bytt blod" för att befästa livslång vänskap, måste blodlögnerna sägas ha direkt koppling till mordet. Den "bortglömda" vattenspridaren som okänd person mitt i natten ska ha fått för sig att stänga av, liksom den släckta fasadbelysningen, kompletterar blodlögnerna.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag inte kollat så noga, men jag minns att man tog hand om ett par arbetsskor på SDs jobb. De borde väl ha kollats? Stålhätta... Men de såg absolut inte rentvättade ut, utan var väldigt skitiga. Och köpte han de som han provade någon gång, borde väl de ha kollats upp. Hoppas man.
Ja, de (arbetsskor Sievi) har tagits om hand och undersökts: Aktbil. 157 Del B, s. 317, 344f). Det anses också att han bar dessa skor när han var och handlade på Ica (Godistorg) kl. 14:04-06 den 14 maj 2018 (Aktbil. 166, s. 40ff), låt vara att de skorna vid en första anblick ser blåaktiga ut på övervakningskamerans bilder.
I huvudprotokollet, s. 331, finns även ett par bilder från Ica 14:04-05. Kvitto på risgrynsgröt finns och utvisar att inköpet gjordes med självscanning 14 maj kl. 14:05:58; s. 332.
Hade jag varit i GM:s ställe hade jag givetvis inte kort tid före mordet skickat en bild på en ryggsäck plus mina blivande mördarskor till en geo-kompis resp. (vill jag minnas) även till HD (A157, s. 362); än mindre stått och raderat bilder utanför en polisstation och då förevigat även mina mördardojor + benskada. - F.ö. bör Haglöfs Blue Balance, inköpta 170727, hunnit vara med om mycket, såväl i skogar som i vattentorn.
Att man sedan råkade hitta ett par blå skor som tidigare hängt med bland buskar och törnen sommaren/hösten 2017, och härutöver använts flitigt under hemlig samvaro med LW, får nog sägas ha varit något av ett olycksfall i arbetet - för åklagarna. Å andra sidan är det svårt att analysera ett par bortslängda skor plus att det var de enda skor man hittade med lite mordsubstans, och detta också på annan plats - varför de - liksom ringen - bör infogas i indiciekedjan.
Citat:
Vore intressant att veta om Lenas DNA finns i andra skor som SD har. Men det är ingen nytta för rätten skulle jag tro.
Eller om MGM:s DNA finns i LW:s skor - vilket rätten kanske skulle finna övernitiskt.
Citat:
Jag tycker ändå att det är märkligt att Lenas DNA finns så djupt in på insidan av plösen, precis där det finns en blodfläck. Och de ser tvättade ut...suddiga konturer på fläckarna.
Varit ute i regnväder och tagit skydd under en fuktig gran - vilket en av de gemensamma loggarna beskriver..?
Citat:
Nu har ju åklagarna rättat till en del fel och blivit tydligare också runt de tekniska detaljerna runt tidpunkter, mastuppkopplingar och de sista tidpunkterna för Lenas telefons signaler och slutligen avstängning.
Ja, och särskilt vad gäller mördarens inloggning på LW:s mailkonto i one.com kl. 05.23 - vilken inte kan ha gjorts från t.ex. hennes försvunna mobil.