Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Vadå ingen horisont? Horisonten förflyttas bakåt när du höjer dig över den begränsning du haft vid lägre höjder.
Hur kan du förklara det på en platt jord?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Förklaringen till hur vi kan ha en horisont på en platt jord är i grunden identisk på en rund, för vi ser inte längre.
*s* Tror att det är därför det finns en horisont på en sfärisk jord? Att vi inte ser längre?
Jag har för övrigt tagit fram flera exempel på där vi faktiskt ser längre, som höga fjäll, moln, fyrverkeri långt bort, flygplan... Allt kan du se, även om det är längre bort än horisonten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Skillnaden är att du inbillar dig en bakomliggande kurva som orsak, och jag inbillar mig ingenting, utan är på vad verkligheten visar oss.
Fast nu låter jag dig förklara hur vi kan ha en horisont på en platt jord, vi behöver inte blanda in anledningen till varför vi har en horisont på en sfärisk jord.
Strunta i den biten och förklara hur vi kan ha en horisont på en platt jord. Vi kan uppenbart se längre, så den förklaringen håller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Så som i videon jag så gärna vill att du ser.
Svara på frågorna ovan istället för att hänvisa till en film. Du vet själv hur luriga sådana kan vara, med animationer och liknande - Så jag vill bilda mig en uppfattning från något annat än en film.