2020-09-03, 19:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag tittar, och jag ser ingen kurva.

Varför är din annars så livliga fantasi begränsad när det kommer till förklaringar av vad vi skulle se ovanför en teoretiskt platt jord? Har själv inte försökt svara på den frågan, men "tittar jag upp så ser jag någonting annorlunda beroende på var jag är" har inte "kurva" som enda tänkbara svar.

Vad är du, 4 år gammal? Å ena sidan finns det en sammanhängande förklaring som gör alla exempel sannolika. Å den andra en serie fenomen som inte går att förklara.

Vilken sida väljer du?
Citera
2020-09-03, 19:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej, det kan jag inte. Jag kan bara konstatera att det inte ser ut att röra sig om någon kurva. Ser du videon så ser du samma sak. Då är vi på samma ruta.
Det jag frågar rör inte någon video. Jag frågar hur vi kan ha en horisont på en platt jord.

Du förklarar att vi inte kan se längre.

Jag förklarar att vi visst kan se längre, exempelvis ett flygplan eller om man kommer upp en bit. Sedan slog det mig, har du varit i fjällen? Där kan man se löpande längre än fem kilometer. Alltså ingen horisont i och med att marken lutar uppåt. Varför kan vi plötsligt se längre där?
Citera
2020-09-03, 19:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag väljer den sida som inte innefattar fantasi och teoretiska förklaringar utan faktiska bevis.
Nu är du bara dum. Vi har gett dig mängder med förklaringar, medans du inte har levererat en enda.
Citera
2020-09-03, 19:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kommer aldrig släppa min video. Den finns där för evigt, och kommer alltid visa någonting annat än din inbillning.

Har du nåt Youtubeklipp om årstider och solförmörkelser?

Eller hur vore det om du förklarade något enda ting med egna ord?
Citera
2020-09-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det jag frågar rör inte någon video. Jag frågar hur vi kan ha en horisont på en platt jord.

Du förklarar att vi inte kan se längre.

Jag förklarar att vi visst kan se längre, exempelvis ett flygplan eller om man kommer upp en bit. Sedan slog det mig, har du varit i fjällen? Där kan man se löpande längre än fem kilometer. Alltså ingen horisont i och med att marken lutar uppåt. Varför kan vi plötsligt se längre där?

Vadå ingen horisont? Horisonten förflyttas bakåt när du höjer dig över den begränsning du haft vid lägre höjder.

Förklaringen till hur vi kan ha en horisont på en platt jord är i grunden identisk på en rund, för vi ser inte längre. Skillnaden är att du inbillar dig en bakomliggande kurva som orsak, och jag inbillar mig ingenting, utan går på vad verkligheten visar oss. Så som i videon jag så gärna vill att du ser.
Citera
2020-09-03, 19:20
Medlem
Citat:
Nu är du bara dum. Vi har gett dig mängder med förklaringar, medans du inte har levererat en enda.

Ja, det finns sannerligen gott om anledningar till att tro jorden är rund. Annars hade det nog varit svårt att få så smarta individer som ni själva att tro det inte går att ifrågasätta.

Att jag inte kan ge en alternativ förklaring är så fruktansvärt ointressant, om förklaringarna ni ger är bristfälliga och oärliga i sin presentation. Så som att båtar åker bakom jordens kurva.

Om båten inte åker bakom en kurva, då faller hela korthuset, vare sig du vill eller inte.
Citera
2020-09-03, 19:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Vadå ingen horisont? Horisonten förflyttas bakåt när du höjer dig över den begränsning du haft vid lägre höjder.
Hur kan du förklara det på en platt jord?
Citat:
Förklaringen till hur vi kan ha en horisont på en platt jord är i grunden identisk på en rund, för vi ser inte längre.
*s* Tror att det är därför det finns en horisont på en sfärisk jord? Att vi inte ser längre?

Jag har för övrigt tagit fram flera exempel på där vi faktiskt ser längre, som höga fjäll, moln, fyrverkeri långt bort, flygplan... Allt kan du se, även om det är längre bort än horisonten.
Citat:
Skillnaden är att du inbillar dig en bakomliggande kurva som orsak, och jag inbillar mig ingenting, utan är på vad verkligheten visar oss.
Fast nu låter jag dig förklara hur vi kan ha en horisont på en platt jord, vi behöver inte blanda in anledningen till varför vi har en horisont på en sfärisk jord.

Strunta i den biten och förklara hur vi kan ha en horisont på en platt jord. Vi kan uppenbart se längre, så den förklaringen håller inte.
Citat:
Så som i videon jag så gärna vill att du ser.
Svara på frågorna ovan istället för att hänvisa till en film. Du vet själv hur luriga sådana kan vara, med animationer och liknande - Så jag vill bilda mig en uppfattning från något annat än en film.
Citera
2020-09-03, 19:26
Medlem
Citat:
Hur kan du förklara det på en platt jord?
*s* Tror att det är därför det finns en horisont på en sfärisk jord? Att vi inte ser längre?

Jag har för övrigt tagit fram flera exempel på där vi faktiskt ser längre, som höga fjäll, moln, fyrverkeri långt bort, flygplan... Allt kan du se, även om det är längre bort än horisonten.
Fast nu låter jag dig förklara hur vi kan ha en horisont på en platt jord, vi behöver inte blanda in anledningen till varför vi har en horisont på en sfärisk jord.

Strunta i den biten och förklara hur vi kan ha en horisont på en platt jord. Vi kan uppenbart se längre, så den förklaringen håller inte.
Svara på frågorna ovan istället för att hänvisa till en film. Du vet själv hur luriga sådana kan vara, med animationer och liknande - Så jag vill bilda mig en uppfattning från något annat än en film.

Vet inte riktigt varför du försöker få det att låta konstigt hur vi ser saker som befinner sig långt ovanför det som begränsar vår syn nere vid horisonten? Har jag sagt att den här "dimman" sträcker sig uppåt något bestämt avstånd?

Vi kan inte se längre över marken, därför uppstår en horisont. Alltså den brytpunkt som vi ej kan se bortom, vid marknivå. Höjer du dig så faller den horisonten naturligt längre bort, för du har höjt dig över det som hindrade dig att se dit du kunde se innan. Var skulle horisonten hamna enligt dig? Närmare mig? På sniskan?
Citera
2020-09-03, 19:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja, det finns sannerligen gott om anledningar till att tro jorden är rund. Annars hade det nog varit svårt att få så smarta individer som ni själva att tro det inte går att ifrågasätta.
Klart du kan ifrågasätta. Men det vore trevligt om du kunde komma med någon liten anledning till ditt ifrågasättande. Förutom att "den ser platt ut".
Citat:
Att jag inte kan ge en alternativ förklaring är så fruktansvärt ointressant, om förklaringarna ni ger är bristfälliga och oärliga i sin presentation. Så som att båtar åker bakom jordens kurva.
Du har fått mängder med alldeles utmärkta evidens för jordens sfäriska form här i tråden.
Citat:
Om båten inte åker bakom en kurva, då faller hela korthuset, vare sig du vill eller inte.
Har du aldrig stått vid en kust och sett fartyg vid horisonten? Aldrig befunnit dig ute till havs och plötsligt sett båtar dyka upp sakta med toppen först?
Citera
2020-09-03, 19:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Har redan förklarat hur videon inte ser ut att visa det du inbillar dig. Det får räcka så. Att du inte är kapabel till att ta in den informationen, för det skrämmer dig, det skiter jag i. Verkligheten visar vad den visar, oberoende av ditt sköra ego.

Din video är som vi konstaterat skit, även om du lärt dig att slänga dig med namnet på en kameramodell.

Stjärnbilden Södra korset kan endast ses från södra halvklotet. Vad beror det på? Är det bara ännu ett faktum du med en axelryckning kan avfärda som oförklarligt?

Citat:
Jag väljer den sida som inte innefattar fantasi och teoretiska förklaringar utan faktiska bevis.

Hur går det förresten med dina 'faktiska bevis' för en platt jord?
Citera
2020-09-03, 19:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Vi kan inte se längre över marken, därför uppstår en horisont. Alltså den brytpunkt som vi ej kan se bortom, vid marknivå.
Fast man kan se längre om det är en fjälltopp som sakta stiger uppåt. Då ser du längst marken och längre än fem kilometer.

Hur förklarar du det?
Citat:
Höjer du dig så faller den horisonten naturligt längre bort, för du har höjt dig över det som hindrade dig att se dit du kunde se innan.
Det är alltså något nära marken som sätter begränsningen till fem kilometer. Vad är det för något?
Citera
2020-09-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Din video är som vi konstaterat skit, även om du lärt dig att slänga dig med namnet på en kameramodell.

Stjärnbilden Södra korset kan endast ses från södra halvklotet. Vad beror det på? Är det bara ännu ett faktum du med en axelryckning kan avfärda som oförklarligt?

Du har konstaterat den som skit för du kan inte förklara varför det ser ut som det gör. Inte jag heller för den delen, men jag kan med säkerhet säga att den här båten inte åker bakom någon larvigt inbillad kurva. Tråkigt för dig, och din inbillning, men vafan... Vem bryr sig?

Självklart kan jag säga att saker ser annorlunda ut ovanför mig på en platt jord beroende på var jag befinner mig, självklart kan jag göra det. Jag har inte, som du, omöjligt att föreställa mig den tanken utan att blanda in kurvor i ekvationen. Sen att jag inte vet vad det är som rör sig ovanför mig, eller hur det fungerar exakt, det spelar liksom ingen roll när båten inte åker bakom någon kurva. För då finns där ingen kurva, precis som jag alltid trott, och jag är en glad människa, särskilt i ditt sällskap. ❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in