2020-09-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag ska inte behöva titta på en video för att diskutera här. Speciellt inte vad gäller min fråga:

Hur kan vi ha en horisont på en platt jord?

Kan du svara på det nu. tack.

För att vi inte ser längre, av en ännu oförklarlig anledning.
Citera
2020-09-03, 18:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Får se! Den kommer inte innehålla inbillade kurvor, i alla fall.
Du har haft minst ett år på dig, och ännu inte kommit fram till det? Hur lång tid behöver du?
Citera
2020-09-03, 18:46
Medlem
constants avatar
Citat:
För att vi inte ser längre, av en ännu oförklarlig anledning.
Fast vi ser ju faktiskt längre. Du kan se exempelvis ett flygplan som är längre bort. Dessutom ser vi längre om vi kommer upp i höjd. Så den förklaringen håller inte.

Har du någon annan förklaring? Annars har jag en.
Citera
2020-09-03, 18:49
Medlem
Citat:
Du har haft minst ett år på dig, och ännu inte kommit fram till det? Hur lång tid behöver du?

Längre tid än att säga "tänk dig att en båt åker över en kurva...", tyvärr.

Blir extra svårt när man inte kan skala ner förhållandena vi ser i verkligheten, för att kunna utföra experiment och således komma fram till ett svar.

Trist, men så är det!
Citera
2020-09-03, 18:53
Medlem
Citat:
Fast vi ser ju faktiskt längre. Du kan se exempelvis ett flygplan som är längre bort. Dessutom ser vi längre om vi kommer upp i höjd. Så den förklaringen håller inte.

Har du någon annan förklaring? Annars har jag en.

Ja, du kan se 'över' vad som nu hindrar dig från början. Ser inga konstigheter med det.
Citera
2020-09-03, 18:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Längre tid än att säga "tänk dig att en båt åker över en kurva...", tyvärr.

Blir extra svårt när man inte kan skala ner förhållandena vi ser i verkligheten, för att kunna utföra experiment och således komma fram till ett svar.

Trist, men så är det!

Men man behöver ju inte ens tänka sig. Det är bara att titta.

Varför finns det stjärnor man endast kan se från södra halvklotet? Vissa andra man bara kan se från det norra. Vad säger Nikon p tusen om det?
Citera
2020-09-03, 18:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja, du kan se 'över' vad som nu hindrar dig från början. Ser inga konstigheter med det.
Men kan du förklara VAD det konstiga fenomenet beror på? Handlar det om något optiskt? Luftföroreningar, kanske? Annars har jag en hållbar förklaring till varför man ser en horisont.
Citera
2020-09-03, 18:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Eftersom din välvning är icke-existerande i videon så fortsätter den bara existera i din inbillning. Som vanligt, du märkligt envisa människa.

Din video är skit.

Vem är det som är envis, fast tyvärr inte märklig, om inte den som helt utan fakta klamrar sig fast vid en fantasi?
Citera
2020-09-03, 19:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

’Vad som nu hindrar dig’. Inse graden av din fånighet.

Hur uppstår solförmörkelser i din låtsasvärld? Pga något oförklarligt? Hur kan de vara så exakt förutsägbara?

Hur kan det vara natt och tidig vår i Perth nu? Varför kan de inte se solen?
Citera
2020-09-03, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men man behöver ju inte ens tänka sig. Det är bara att titta.

Varför finns det stjärnor man endast kan se från södra halvklotet? Vissa andra man bara kan se från det norra. Vad säger Nikon p tusen om det?

Jag tittar, och jag ser ingen kurva.

Varför är din annars så livliga fantasi begränsad när det kommer till förklaringar av vad vi skulle se ovanför en teoretiskt platt jord? Har själv inte försökt svara på den frågan, men "tittar jag upp så ser jag någonting annorlunda beroende på var jag är" har inte "kurva" som enda tänkbara svar.
Citera
2020-09-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
’Vad som nu hindrar dig’. Inse graden av din fånighet.

Hur uppstår solförmörkelser i din låtsasvärld? Pga något oförklarligt? Hur kan de vara så exakt förutsägbara?

Hur kan det vara natt och tidig vår i Perth nu? Varför kan de inte se solen?

Jag inser din fånighet som inte vågar erkänna hur videon på båten ser ut att visa någonting annat än en kurva.
Citera
2020-09-03, 19:04
Medlem
Citat:
Men kan du förklara VAD det konstiga fenomenet beror på? Handlar det om något optiskt? Luftföroreningar, kanske? Annars har jag en hållbar förklaring till varför man ser en horisont.

Nej, det kan jag inte. Jag kan bara konstatera att det inte ser ut att röra sig om någon kurva. Ser du videon så ser du samma sak. Då är vi på samma ruta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in