2020-09-03, 18:04
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Ok men jag tänkte även på att i våras hörde man om de som var krassliga hemma och efter ett tag så blev de plötsligt försämrade och dog i väntan på ambulans typ. Det har ju inte med sjukvårdens kunskap att göra. Sånt hör man inte om nu ju

Både ja och nej.
Förloppet är förrädiskt om man åker på den allvarliga varianten. Då det först verkar som man blir bättre och sedan snabbt blir sämre. Detta vet sjukvården nu om.

Samtidigt är det svårt att föreställa sig hur hårt ansträngd sjukvården var i våras. Vi säger att vi klarade att inte kollapsa sjukvården men det var inte långt borta och i vissa fall misslyckades man säkerligen att göra rätt bedömningar av allvarligheten alternativt att man med rädsla för överbelastning skickade hem folk som egentligen hade behövts övervakas i sjukhusmiljö.
Citera
2020-09-03, 18:05
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det blir inte så mycket spänning, eftersom du ju gör självmål.

Tove Alexandersson har inga hjärtskador, så du har fel i att inkludera den länken där. Då det felet är så flagrant så leder det mig till att tro att du har fel på det mesta, och Tove är som du förstår ett exempel på raka motsatsen av vad du hävdar.

Om du är lite insatt (eller gör lite mer riktig research) så vet du att Tove tävlade senast i helgen i Småland i långdistans och skall springa IcebugXperience med start imorgon, d v s 75km löpning över tre dagar och tävla mot bl a Anna Haag m fl.

https://www.facebook.com/alexanderssontove/posts/3201278183254369

Tro vad du vill.

Finns numera en uppsjö av studier som kommit till samma slutsats. Permanenta hjärtskador till följd av Covid. Att en orienterare klarade första vändan utan större men betyder ingenting.
Får se hur fort hon springer efter fem vändor Covid...
Citera
2020-09-03, 18:09
Medlem
Vi får se om smittan nu tagit sig in på äldreboenden igen. Senaste dagarna har antalet rapporterade döda ökat till tvåsiffrigt. Vi har ingen karantän mot omvärlden så den ökade smittvågen i Europa kommer förr eller senare hit.

Danmark får det kämpigt i vinter och det kommer att spilla över på oss. Jag hoppas danskar och tyskar kör en lockdown igen.
Citera
2020-09-03, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vi får se om smittan nu tagit sig in på äldreboenden igen. Senaste dagarna har antalet rapporterade döda ökat till tvåsiffrigt. Vi har ingen karantän mot omvärlden så den ökade smittvågen i Europa kommer förr eller senare hit.

Danmark får det kämpigt i vinter och det kommer att spilla över på oss. Jag hoppas danskar och tyskar kör en lockdown igen.

Japp, nu ökar smittan, så det dog några av den anledningen för 4-8 veckor sedan.
Eller hur menar du?
Citera
2020-09-03, 18:15
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio

Tro vad du vill.

Finns numera en uppsjö av studier som kommit till samma slutsats. Permanenta hjärtskador till följd av Covid. Att en orienterare klarade första vändan utan större men betyder ingenting.

Jag tror inte, utan håller mig till fakta som du såg av mitt tidigare svar, vilket ju tog död på ditt påstående. Så, vi har nog inte så mycket mer att diskutera du och jag. Du får lattja vidare med andra hittepåare och foliehattar som ”vet”.
Citera
2020-09-03, 18:17
Medlem
Testonios avatar
COVID-19 Can Wreck Your Heart, Even if You Haven’t Had Any Symptoms:

Nu börjar det regna in rapporter om hjärtskador som Covid orsakar.

Told ya...

https://www.scientificamerican.com/article/covid-19-can-wreck-your-heart-even-if-you-havent-had-any-symptoms/
Citera
2020-09-03, 18:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Haha, ja, det är patetiskt. Likheten med klimathotspropagandan är slående. Men klimatet är fortsatt normalt och svenskarna verkar tåla covid helt ok. Covid var dock effektivare när det gäller att installera rädsla i gemene man.

Kan bara utgå från mig själv. Är inte det minsta orolig över klimatet,men känner stor oro över viruset. Mig veterligen har ingen dött av klimatförändringar i Sverige. Vad gäller viruset har vi 6000 döda på 6 månader.
Citera
2020-09-03, 18:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Tro vad du vill.

Vad är det som säger att man kommer få covid många gånger?
Jag har hittills på över 50 år bara haft säsongsinfluensa 1 gång och hittills covid 0 gånger.

Är du alarmist eller bara panikslagen?
Citera
2020-09-03, 18:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
COVID-19 Can Wreck Your Heart, Even if You Haven’t Had Any Symptoms:

Nu börjar det regna in rapporter om hjärtskador som Covid orsakar.

Told ya...

https://www.scientificamerican.com/article/covid-19-can-wreck-your-heart-even-if-you-havent-had-any-symptoms/

Inte kul alls. Vi får hoppas att vaccinet blir effektivt och snart finns tillgängligt.
Citera
2020-09-03, 18:24
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad är det som säger att man kommer få covid många gånger?
Jag har hittills på över 50 år bara haft säsongsinfluensa 1 gång och hittills covid 0 gånger.

Är du alarmist eller bara panikslagen?

Och? Anekdotiskt bevisföring. Ditt lilla exempel betyder ingenting.

Lutar ju starkt åt att man kommer få det flera gånger.

Verkar ju vara ett säsongsvirus som förkylningar och influensa.
Även om det kommer finnas vaccin så kanske de bara skyddar 40% vissa säsonger osv (precis som förra årets influensavaccin).
Citera
2020-09-03, 18:30
Medlem
Testonios avatar
Ingjuter lite gudsfruktan med följande fräscha artiklar om Covidtrasiga hjärtan:

Ha så kul med era pace-makers...

Kanadensiska forskare hittar långsiktiga hjärtskador hos Covid-patienter.

"TORONTO -- A Canadian doctor is urging that COVID-19 patients be monitored and tracked long after the novel coronavirus leaves their bodies, as evidence mounts that the virus can cause long-lasting heart damage."

https://www.ctvnews.ca/health/coronavirus/what-we-know-about-how-covid-19-affects-the-heart-even-after-the-virus-is-gone-1.5089112

Indikationer på att Covid kan störa hjärtats sammandragningar.

https://www.usnews.com/news/top-news/articles/2020-08-31/covid-19-often-goes-undiagnosed-in-hospital-workers-virus-may-impair-heart-functions
Citera
2020-09-03, 18:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Ett väldigt väntat världsrekord. Indien är extremt tätbefolkat och svårt att sia var taket ligger där. 150 000-200 000/dag? Det bor 1000 miljoner där. Tre gånger USA på en betydligt mindre yta.
Kanske det. Det beror ju även på testningen.

USA rapporterade ca 2500 döda per dag när det var som värst. Indien, enligt Worldometers, tycks ha stabiliserats på 1000 om dagen. Vi får hoppas att det inte blir värre än så.
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-03 kl. 18:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in