Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Så det leder till rädsla och ofrihet för att man försöker hålla avstånd på affären?
Du har precis noll kunskap om vad som gör att jag känner mig trygg eller otrygg. Att sitta och hitta på sådana saker och tro att man kan se in i någon annans hjärna är... i bästa fall en överskattning av sina förmågor.
Eller bestämmer du och inte jag vad jag har för känslor? Isåfall är du inte lite skruvad.
Många rädda människor håller sina känslor för sig själva. Så jag håller med dig om att man inte ska anklaga folk bara sådär. Det kan finnas skäl till att vara rädd för sin egen del.
Men det finns en grupp alarmister som lever ut sina neuroser. Alla i Stockholm har stött på dem på stan denna vår. Detta är deras sötebrödsdagar – folk lyssnar på dem, bekräftar dem. Det finns plötsligt en mening i deras misär. (Därför, kan man tänka sig, kommer vissa av dem ha svårt att släppa pandemitänket när alla andra har gjort det). Det är inte sällan människor som på grund av sin psykiska obalans har ett begränsat socialt liv, och därför inte själva skulle känna så mycket skillnad om det blev utegångsförbud eller dylikt.
Vi som av olika skäl behövt ha att göra med sådana människor i vardagen vet att de ofta låter sina obalanserade känslor gå före allt annat och att deras ”ta det säkra före det osäkra”-filosofi, som ofta bygger på falska premisser, är skadlig både för dem själva och för deras närstående. Det ligger liksom i neurotikerns natur att kämpa med att balansera känslor och logik. Är neurotikern dessutom okunnig, blir det ännu svårare.