2020-09-03, 15:44
Medlem
santos_devilles avatar
Så jävla skönt att trenden håller i sig vecka efter vecka.

Först skulle helvetet bryta ut på riktigt under påsken, åh fy helvete vad folk skulle dö. Vänta två veckor bara. Sen var det studenterna, ohhh fy helvete folk kommer dö som fluuugor, vänta två veckor bara. Sen var det uteserveringarna, nu jävlar kommer bomben, 800 döda om dagen om två veckor. Sen sommar och industrisemestern, fuck fuck fuck nu kommer nog hela svenska befolkningen dö ut.

Ändå har vi en nedgående trend vecka efter vecka, månad efter månad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Smittspridningen är låg nu, det har vi vetat länge. Den är milsvida lägre än i våras, men det finns smitta kvar så det är klart att det kan blossa upp igen. Då mest troligt i avgränsade kluster som jag tror och hoppas att vi är förberedda för nu.

Till exempel i mina trakter med skolan som jag skrivit om. Några elever har testat positivt, de har varit hemma sedan symptom uppstod, men för säkerhets skull medan smittspårning pågår så distansundervisas hela klasserna.

Skall jag vara ärlig, så tror jag att Sverige med sin bakgrund i våras med många smittade, tillsammans med bred testning/smittspårning och starkare åtgärder nu, är det land som har allra bäst förutsättningar för att lyckas i höst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det verkar ju onekligen så.

Denna sida är intressant.

https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/
När jag länkade till den häromdagen, avfärdade vissa det som "vanliga förkylningar" och flera undrade var antalet döda och antalet inläggningar på IVA fanns....

I och med dagens ökning tycker jag det ser ut som att man börjar skönja en ökning även där, men ändå lågt antal fall. Vi får hoppas att de inte blir fler och att vi får den där andra vågen som vi fruktar. Jag tror dessvärre inte vi kommer undan. Det är ju bara att titta på hur det ser ut i andra länder som får ökat antal fall nu. Även länder som var hårt drabbade i våras. Sverige har ju dessutom varit det land som utmärkt sig med minst restriktioner, vad gäller skolor, munskydd, kollektivtrafik, folksamlingar etc etc. Vore då väldigt märkligt om vi inte fick fler fall eller hur?
Det som talar emot är att nyinlagda IVA stadigt har sjunkande trend. Man borde skönja en ökning där innan ökning i Corona-dödsstatistiken. (alt typ klustersmitta på stort äldreboende).
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Smittspridningen är låg nu, det har vi vetat länge. Den är milsvida lägre än i våras, men det finns smitta kvar så det är klart att det kan blossa upp igen. Då mest troligt i avgränsade kluster som jag tror och hoppas att vi är förberedda för nu.

Till exempel i mina trakter med skolan som jag skrivit om. Några elever har testat positivt, de har varit hemma sedan symptom uppstod, men för säkerhets skull medan smittspårning pågår så distansundervisas hela klasserna.

Framförallt borde väl elever och lärare i hela skolan testas kan jag tycka. Likaså bland idrottsföreningar och andra som dessa elever kan haft kontakt med.
Citera
2020-09-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Så det leder till rädsla och ofrihet för att man försöker hålla avstånd på affären?

Du har precis noll kunskap om vad som gör att jag känner mig trygg eller otrygg. Att sitta och hitta på sådana saker och tro att man kan se in i någon annans hjärna är... i bästa fall en överskattning av sina förmågor.

Eller bestämmer du och inte jag vad jag har för känslor? Isåfall är du inte lite skruvad.

Många rädda människor håller sina känslor för sig själva. Så jag håller med dig om att man inte ska anklaga folk bara sådär. Det kan finnas skäl till att vara rädd för sin egen del.

Men det finns en grupp alarmister som lever ut sina neuroser. Alla i Stockholm har stött på dem på stan denna vår. Detta är deras sötebrödsdagar – folk lyssnar på dem, bekräftar dem. Det finns plötsligt en mening i deras misär. (Därför, kan man tänka sig, kommer vissa av dem ha svårt att släppa pandemitänket när alla andra har gjort det). Det är inte sällan människor som på grund av sin psykiska obalans har ett begränsat socialt liv, och därför inte själva skulle känna så mycket skillnad om det blev utegångsförbud eller dylikt.

Vi som av olika skäl behövt ha att göra med sådana människor i vardagen vet att de ofta låter sina obalanserade känslor gå före allt annat och att deras ”ta det säkra före det osäkra”-filosofi, som ofta bygger på falska premisser, är skadlig både för dem själva och för deras närstående. Det ligger liksom i neurotikerns natur att kämpa med att balansera känslor och logik. Är neurotikern dessutom okunnig, blir det ännu svårare.
Citera
2020-09-03, 16:08
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
https://www.sydsvenskan.se/2020-09-02/petriskolan-skickar-hem-alla-tvaor-och-treor-i-kampen-mot

https://www.jnytt.se/logga-in/larare-och-elever-pa-sanda-sjuka-i-viruset-flera-klasser-drabbade-vi-har-hog-franvaro
"för att hålla eventuell smittspridning nere på skolan”,

Finns där ens någon smittad idag?
Citera
2020-09-03, 16:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
"för att hålla eventuell smittspridning nere på skolan”,

Finns där ens någon smittad idag?

Det vet jag inte.
Citera
2020-09-03, 16:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Många rädda människor håller sina känslor för sig själva. Så jag håller med dig om att man inte ska anklaga folk bara sådär. Det kan finnas skäl till att vara rädd för sin egen del.

Men det finns en grupp alarmister som lever ut sina neuroser. Alla i Stockholm har stött på dem på stan denna vår. Detta är deras sötebrödsdagar – folk lyssnar på dem, bekräftar dem. Det finns plötsligt en mening i deras misär. (Därför, kan man tänka sig, kommer vissa av dem ha svårt att släppa pandemitänket när alla andra har gjort det). Det är inte sällan människor som på grund av sin psykiska obalans har ett begränsat socialt liv, och därför inte själva skulle känna så mycket skillnad om det blev utegångsförbud eller dylikt.

Vi som av olika skäl behövt ha att göra med sådana människor i vardagen vet att de ofta låter sina obalanserade känslor gå före allt annat och att deras ”ta det säkra före det osäkra”-filosofi, som ofta bygger på falska premisser, är skadlig både för dem själva och för deras närstående. Det ligger liksom i neurotikerns natur att kämpa med att balansera känslor och logik. Är neurotikern dessutom okunnig, blir det ännu svårare.

Väl talat. Just detta »ta det säkra före det osäkra« som många använde i tråden under våren bygger ofta på ett katastroftänkande. Det är ju inte vad »ta det säkra före det osäkra« handlar om egentligen.

Nu visar det ju sig att smittspridningen i samhället med största sannolikhet är låg. Det stickprov som gjordes med 2500 testade utföll med 0 % positiva. Det är ett stickprov, men likaså en indikation på att det absolut inte finns något som talar för ett allvarligt läge.

Det borde börja kännas trist att vara alarmist.
Citera
2020-09-03, 16:35
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Skall jag vara ärlig, så tror jag att Sverige med sin bakgrund i våras med många smittade, tillsammans med bred testning/smittspårning och starkare åtgärder nu, är det land som har allra bäst förutsättningar för att lyckas i höst.
Kanske. Men det spelar ingen roll. Skadan är redan skedd. Grannländerna kommer inte komma ifatt och vi kommer vara kvar som sämst i klassen i nordeuropa vad beträffar dödsfall.

3e-världen länder som Indien har klarat det här bättre än oss.
Citera
2020-09-03, 16:37
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det borde börja kännas trist att vara alarmist.
Ja, det har förmodligen gett dem en känsla av värde som de inte haft tidigare.
Nu rinner det ut som sand mellan fingrarna men de kämpar med näbbar och klor för att hålla det vid liv.
Jag tror helt ärligt att många av dem undermedvetet sitter och hoppas på högre siffror (tror egentligen inte att de vill att fler ska bli smittade och dö)
Citera
2020-09-03, 16:38
Medlem
Citat:
Det var farligare att få det i våras på det sättet att sjukvården inte visste hur man skulle/om man kunde behandla sjukdomen.

Nu har sjukvården fått erfarenhet och det kommer "best practice" vilket ju ökar chanserna om man blir svårt sjuk. T.ex. såg jag något inslag om att man lärt sig mycket om vilka faser det svåra förloppet har, och kan bättre sätta in förebyggande mediciner.

Sen finns det ju rapporter om att viruset skulle ha muterat och att den dominerande strängen nu är mildare. Men det är väl inget som är bekräftat. Det finns säkert mildare mutationer, det är lite ett virus normala evolution, men om den är dominerande är inte säkert.

Den sannolika förklaringen till att dödstalen inte sticker iväg än i Europa trots ökade fall är att det var ett kraftigt mörkertal i de flesta länder i våras. De allvarliga fångades naturligtvis upp eftersom de kom till sjukvården och därmed fick man med dödstalen. Idag fångar vi upp en mycket större andel av den totala smittan (om än inte allt).

Ok men jag tänkte även på att i våras hörde man om de som var krassliga hemma och efter ett tag så blev de plötsligt försämrade och dog i väntan på ambulans typ. Det har ju inte med sjukvårdens kunskap att göra. Sånt hör man inte om nu ju
Citera
2020-09-03, 16:39
Medlem
Ber om ursäkt för mina sena ankomst. Såg chocksiffran +14 eller +12. What the fucking Fuck, jag har ju sagt tidigare, fast ingen trodde mig, att man nu försöker stänga GAPET, därför får vi ha förståelse för höga inrapporterade siffror.

Jag skall studera detta mer när jag får tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in