2020-09-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Inte är det någon kurva mellan mig och horisonten 5km ut, i alla fall. Det vet vi av att vi kan se hela båten, eller hur?

Som sagt, du förstår inte hur horisonten upplevs på en kurvad yta och tror att kurvan börjar 5 km ut.
Uppenbarligen fårstår du dig inte på den globmodell du ifrågasätter och därför motsäger du dig själv

Eftersom du inte förstår hur horisonten upplevs på en kurvad yta och inte vet om det kan vara så att en kurvad yta kan se platt ut för att krökningen är för liten för att uppfattas på den observerbara ytan så är det rätt meningslöst av dig att fortsätta tjata om kurvan du inte ser och inte förstår.

Varför duckar du alla andra observationer du får beskrivna och fortsätter tjata om kurva respektive horisont som du ändå inte förstår dig på?
Senast redigerad av Prudent 2020-09-03 kl. 15:04.
Citera
2020-09-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var är den strandkanten? Om du nu kan se hela båten fem kilometer därifrån.

5 km från horisonten.
Citera
2020-09-03, 15:00
Medlem
constants avatar
Citat:
5 km från horisonten.
Hur kan det finnas en horisont om din jord nu är platt? Kan du vetenskapligt förklara det fenomenet?
Citera
2020-09-03, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Som sagt, du förstår inte hur horisonten upplevs på en kurvad yta och tror att kurvan börjar 5 km ut.
Uppenbarligen fårstår du dig inte på den globmodell du ifrågasätter och därför motsäger du dig själv

Eftersom du inte förstår hur horisonten upplevs på en kurvad yta och inte vet om det kan vara så att en kurvad yta kan se platt ut för att krökningen är för liten för att uppfattas på den observerbara ytan så är det rätt meningslöst av dig att fortsätta tjata om kurvan du inte ser och inte förstår.

Varför duckar du alla andra observationer du får beskrivna och fortsätter tjata om kurva respektive horisont som du ändå inte förstår dig på?

Jag förstår mycket väl hur teorin lyder att jordens kurva är konstant. Jag säger att vart jag än tittar mig omkring från marknivå, så tyder ingenting på att det mellan mig och horisonten skulle finnas en kurva. Men efter horisonten, där jorden enligt dig ska fortsätta samma konstanta kurvning(dvs en kurva som inte ger sken av att existera avstånden fram till horisonten), där gömmer det sig minsann en tydlig kurvatur av båtarnas försvinnande att döma.

Mycket märkligt.
Citera
2020-09-03, 15:05
Medlem
Citat:
Hur kan det finnas en horisont om din jord nu är platt? Kan du vetenskapligt förklara det fenomenet?

Inte lika vetenskapligt som att inbilla sig en kurva bakom den, tyvärr.
Citera
2020-09-03, 15:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Inte lika vetenskapligt som att inbilla sig en kurva bakom den, tyvärr.
Fast att vi ser att båtar försvinner, och att det finns en horisont är något du redan fått vetenskapliga förklaringar på, detta trots att tråden handlar om att du eller någon annan ska ta fram evidens för en platt jord. Något ni totalt misslyckats med.

Styr inte undan nu igen, utan ge evidens för en platt jord.
Citera
2020-09-03, 15:12
Medlem
Citat:
Fast att vi ser att båtar försvinner, och att det finns en horisont är något du redan fått vetenskapliga förklaringar på, detta trots att tråden handlar om att du eller någon annan ska ta fram evidens för en platt jord. Något ni totalt misslyckats med.

Styr inte undan nu igen, utan ge evidens för en platt jord.

Din vetenskapliga förklaring till en horisont är inte särskilt komplicerad, du inbillar dig en kurva bakom den. Jag förstår.

Evidens för att jorden är platt? Din inbillade kurva tycks inte existera.
Citera
2020-09-03, 15:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Evidens för att jorden är platt? Din inbillade kurva tycks inte existera.
Fast det är i så fall en falsifiering, inte ett evidens.

Förklara din falsifiering lite mer vetenskapligt än att den skulle vara mer än inbillad.

Och så lite evidens för din platta jord, tack. Det är trots allt det tråden handlar om.
Citera
2020-09-03, 15:18
Medlem
Citat:
Jag förstår mycket väl hur teorin lyder att jordens kurva är konstant. Jag säger att vart jag än tittar mig omkring från marknivå, så tyder ingenting på att det mellan mig och horisonten skulle finnas en kurva. Men efter horisonten, där jorden enligt dig ska fortsätta samma konstanta kurvning(dvs en kurva som inte ger sken av att existera avstånden fram till horisonten), där gömmer det sig minsann en tydlig kurvatur av båtarnas försvinnande att döma.

Mycket märkligt.

Kurvan är inte tydligare 5 km bort, kurvan är konstant, men 5 km bort befinner sig horisonten för en normallång betraktare på havsnivå.
För en kortare person ligger horisonten närmare än 5 km.

Det är helt uppenbart att du inte fårstår du dig på horisonten och den globmodell du ifrågasätter. Alternativt trollar du.

Citat:
Jag säger att vart jag än tittar mig omkring från marknivå, så tyder ingenting på att det mellan mig och horisonten skulle finnas en kurva.
Tidigare medgav du att du inte vet om det kan vara så att en kurvad yta kan se platt ut för att krökningen är för liten för att uppfattas när du tittar dig omkring...
Citera
2020-09-03, 15:20
Medlem
Citat:
Fast det är i så fall en falsifiering, inte ett evidens.

Förklara din falsifiering lite mer vetenskapligt än att den skulle vara mer än inbillad.

Och så lite evidens för din platta jord, tack. Det är trots allt det tråden handlar om.

Förklaringen är enkel, den syns aldrig till. Aldrig någonsin. Bara i din inbillning är där en kurva. Det är skäl nog för mig att ifrågasätta en rund jord. Är du nöjd med inbillning så är du det, inget jag kan göra åt den saken.
Citera
2020-09-03, 15:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Din vetenskapliga förklaring till en horisont är inte särskilt komplicerad, du inbillar dig en kurva bakom den.
Och även framför den. Och åt sidorna. Känner du till den sfäriska formen?
Citat:
Jag förstår.
Jag tror faktiskt inte det. Men nu handlar tråden inte om den etablerade formen, den finns det redan nog med evidens för, utan för din platta form. Hur kan du ge oss något mer än att du inte trillar av?
Citera
2020-09-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Kurvan är inte tydligare 5 km bort, kurvan är konstant, men 5 km bort befinner sig horisonten för en normallång betraktare på havsnivå.
För en kortare person ligger horisonten närmare än 5 km.

Det är helt uppenbart att du inte fårstår du dig på horisonten och den globmodell du ifrågasätter. Alternativt trollar du.

Tidigare medgav du att du inte vet om det kan vara så att en kurvad yta kan se platt ut för att krökningen är för liten för att uppfattas när du tittar dig omkring...

Jag är med på att horisonten kommer närmare mig ju lägre jag befinner mig mot marken, det betyder inte att en kurva magiskt har uppenbarat sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in