2020-09-03, 13:24
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Nylig ble det lagt til flere opplysninger i denne artikkelen. Før tv2-artikkelen nylig ble oppdatert, sto dette: En politimann ahr flere ganger tilsynelatende forsøkt å starte en av bilene de har med, uten å lykkes med dette.
tv2.no/nyheter/11623322/

STARTKABLER? Politiet gjør undersøkelser inne i huset i Sloraveien 4 torsdag formiddag. De har vært tilstede med flere folk og tre biler. En av bilene forlot åstedet etter tilsynelatende å ha fått hjelp med startkabler.
...
En del av den syv sider lange avgjørelsen fra lagmannsretten er unntatt offentligheten fordi det kan skade etterforskningen om begrunnelsen fra politiet blir kjent.

nrk.no/norge/nye-undersokelser-i-hjemmet-til-tom-hagen-1.15145655

rb.no/nye-undersokelser-i-sloraveien/s/5-43-1381459

Har noen av dere lest denne rb.no(+)artikkelen? Her havner politiet i trøbbel i Sloraveien.
(Måtte ha starthjelp..., var det eneste jeg fikk lest).

Det står bare at de hadde trøbbel med en bil, og måtte få hjelp av startkabler og en annen patruljebil.

Ellers vil de ikke si til RB hva de holder på med i S4. Fair enough.
Citera
2020-09-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
Det står bare at de hadde trøbbel med en bil, og måtte få hjelp av startkabler og en annen patruljebil.

Ellers vil de ikke si til RB hva de holder på med i S4. Fair enough.
Takk! Tror du at dette "tilsynelatende forsøkt å starte en av bilene" og dette " En av bilene forlot åstedet etter tilsynelatende å ha fått hjelp med startkabler." kan ha med rekonstruksjoner å gjøre? Det er fotografi av den omtalte bilen i to av de artiklene som jeg linket til i forrige innlegg.

Edit: Har alle drosjer dashbord-kamera som filmer? Tar slike også lydopptak? Kan et eventuelt dashbord-kamera i den drosjen som kjørte ekteparet hjem fra teateret ha filmet noe interessant (biler, folk eller annet i nærheten av åstedet)?

Edit 2: Kanskje politiet sitter på et lydopptak av en bils startproblemer?
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-03 kl. 13:35.
Citera
2020-09-03, 13:40
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Takk! Tror du at dette "tilsynelatende forsøkt å starte en av bilene" og dette " En av bilene forlot åstedet etter tilsynelatende å ha fått hjelp med startkabler." kan ha med rekonstruksjoner å gjøre? Det er fotografi av den omtalte bilen i to av de artiklene som jeg linket til i forrige innlegg.

Det er avisa som bruker ordet "tilsynelatende". Kan jo ikke utelukke at det har med saken å gjøre, det kan være at de sammenligner lydopptak fra en bil som kjøres på starter. Men de har vel ingen lydopptak fra det aktuelle tidspunktet, så jeg slår nærmest fast i eget hode at det ikke har noe med saken å gjøre.De har gått inn og ut av den bilen i en god stund, tenning og lys kan ha stått på, slik at det ikke var igjen nok strøm til å få start på den. Det kan også være et resultat av et dårlig vedlikeholdsbudsjett hos Politiet. Det denne historien først og fremst forteller meg er at TH ikke har en hjelpestarter i garasjen sin. Det er litt rart å tenke på, siden han har pleid å ha gamle biler. Det kan også hende at han har, men ikke vil låne den bort, siden han ikke har noen god tone med Politiet. Det er sikkert mangt og mye som kan skrives om denne episoden, men jeg tror ikke det vil bidra til å løse saken.
Skal vi rett og slett legge den død?
Citera
2020-09-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Du må bare ignorere denne brukeren. Hen kverulerer og snur opp ned på alt du skriver. Vedkommende driver gjøn med deg, og ødelegger tråden med løgn og personangrep.
Jeg tror neppe at Minnimus er enig med Fenvatnets karakteristikker av deg.

Takk! Jeg vurderte lenge om jeg skulle bruke mer tid på denne brukeren. Jeg har forsøkt, gang på gang, å forklare hva jeg mener. Det har blitt sånn at jeg lurer på om jeg ordlegger meg feil, kan det være at jeg har et pedagogisk problem? Jeg lurte en stund på dette, men det er nok ikke der problemet ligger! Jeg synes det er vanlig høflighet å svare, når jeg blir omtalt i tråden. Heretter vil jeg prøve å overse det verste våset. Men gudene skal vite at jeg har brukt tid på denne brukeren. Ikke fordi det er vanskelig å svare, men jeg prøver belegge svar med fakta, finne sitater etc. Alt dette har vært bortkasta, det er som å skvette vann på gåsa!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karamellis
Ja, sånn kan det jo også være. Men rarere ting har vel skjedd enn at folk i pentøy blir kjørt opp mot døra i høstværet. Så ikke klar for å utelukke, men det er et poeng.

Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Kan vi utelukke at dette er en rekonstruksjon av drosjeturen?

Som jeg skrev over her, jeg mener det ikke kan utelukkes. Alle skjønner vel det, antar jeg.
Citera
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PinkPanter2020
Helt enig med deg.

Det er plausibelt at de setter seg i AEH sin rolle basert på hvor taxisjåfør mener han slapp dem av og hva TH har fortalt med samme type mobil/samme mobil i lomme/veske og sammenligne med de reele dataene fra helseappen.

Denne plukker som kjent opp både skritt, etasjer man har gått opp samt g-krefter den er utsatt for med en viss feilmargin. Hadde vært interessant å vite om GPS,Wifi eller bluetooth var aktivert på mobilen og sett i logger hvor aktive disse har vært.

Deretter kan de forsøke utføre samme "stunt" for dagen etter for å skape seg et bilde av hendelsesforløp satt i sammenheng med annen informasjon de sitter på.

Dette er interessant uansett om det er ukjente GM eller TH som er GM.
Enig!
Tenker de må gjøre disse "øvelsene" flere ganger slik at feilmarginen blir minst mulig i forhold til posisjonsdata på AEH's mobil. Tipper de vil rekonstruere nøyaktig alle bevegelsene til telefonen frem til den legges i ro dagen etter.
Som du sier, dette er interessant.

Tro om dette kan være nybrottsarbeid med tanke på at det benyttes posisjonsdata fra helse-app/g-krefter til å rekonstruere og filme noens bevegelser?
Citera
2020-09-03, 13:51
Medlem
Citat:
Det er avisa som bruker ordet "tilsynelatende". Kan jo ikke utelukke at det har med saken å gjøre, det kan være at de sammenligner lydopptak fra en bil som kjøres på starter. Men de har vel ingen lydopptak fra det aktuelle tidspunktet, så jeg slår nærmest fast i eget hode at det ikke har noe med saken å gjøre.De har gått inn og ut av den bilen i en god stund, tenning og lys kan ha stått på, slik at det ikke var igjen nok strøm til å få start på den. Det kan også være et resultat av et dårlig vedlikeholdsbudsjett hos Politiet. Det denne historien først og fremst forteller meg er at TH ikke har en hjelpestarter i garasjen sin. Det er litt rart å tenke på, siden han har pleid å ha gamle biler. Det kan også hende at han har, men ikke vil låne den bort, siden han ikke har noen god tone med Politiet. Det er sikkert mangt og mye som kan skrives om denne episoden, men jeg tror ikke det vil bidra til å løse saken.
Jeg forstår. Men det er flere tidspunkt (i tillegg til tidsrommet for nødsamtalen) som det potensielt kan finnes lydopptak fra, og som det kan være aktuelt for politiet å lage rekonstruksjoner fra.
Feks i tiden rundt hjemkomsten fra teateret den 30.10., dersom drosjen hadde dashbord-kamera som også tar opp lyd. Og f.eks den brutte 9.06-samtalen (på få sekunder) på forsvinningsdagen (dersom den samtalen gikk rett til en svarer).
Og hvis det finnes lydopptak fra eventuelle andre telefonoppringninger (fra eller til S4 og/eller fra eller til et sted i nærheten av S4) som eventuelt har gått til svarer f.eks den 30. eller 31.10.
Og hvis elektrikeren ringte kl 9.48 fra et sted i nærheten av S4 (f.eks fra et av nabohusene) og hvis han kom til svarer etter at det hadde ringt en stund så kan det finnes et lydopptak på AEs mobil som har fanget opp lyder av f.eks en bils oppstart eller noe annet i nærheten av S4.
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-03 kl. 14:12.
Citera
2020-09-03, 13:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Har någon bil stått med lyset på någonstans men motorn avslagen?
Citera
2020-09-03, 14:20
Medlem
Nrk-artikkelen er også endret nå.
"STARTKABLER? Politiet gjør undersøkelser inne i huset i Sloraveien 4 torsdag formiddag. De har vært tilstede med flere folk og tre biler. En av bilene forlot åstedet etter tilsynelatende å ha fått hjelp med startkabler". er endret til: "VIL IKKE SVARE: Politiet ønsker ikke å kommentere hva slags undersøkelser som ble gjennomført inne i Sloraveien torsdag formiddag. Politiet kan holde på huset fram til 21. september."

Kan det hende at politiet har krevd at avisene redigerte bort opplysningene om startkabler m.m.?
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-03 kl. 14:23.
Citera
2020-09-03, 14:27
Medlem
Slettsnokens avatar
Jeg tror ikke det var tilfeldig at det ble brukt en Focus under rekonstruksjonen, dvs. neppe taxirelatert.
Citera
2020-09-03, 14:29
Medlem
Citat:

Edit: Har alle drosjer dashbord-kamera som filmer? Tar slike også lydopptak? Kan et eventuelt dashbord-kamera i den drosjen som kjørte ekteparet hjem fra teateret ha filmet noe interessant (biler, folk eller annet i nærheten av åstedet)?

Edit 2: Kanskje politiet sitter på et lydopptak av en bils startproblemer?
Dette med startkabler har neppe med saken å gjøre. De gikk helt enkelt tom for strøm til å starte bilen.
Citera
2020-09-03, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Jeg tror ikke det var tilfeldig at det ble brukt en Focus under rekonstruksjonen, dvs. neppe taxirelatert.

På bildet i TV2-saken ser det ut til at det står Mondeo på Fordens venstre side, bak.

https://www.tv2.no/nyheter/11623322/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in