2020-09-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle

BTW, hur mycket testar man i Sverige? Finns det några siffror på den faktiska spridningen, eller är det enbart i övriga Europa som det - enligt rubrikerna - verkar gå käpprätt?

Det har jo hele tiden været kendt at når der åbnes op for samfundet, kommer der en stigning i antallet positive. Danmark er stadig langt fra de ca 500 pr dag som rekorden i foråret lød på.
Vi har lige nu omkring 1150 personer med konstateret Covid-19 og langt hovedparten er i alderen 20-40 år. Minkfarme og diverse gymnasier, højskoler og erhvervsuddannelser, virker som hotspots.
Citera
2020-09-03, 12:30
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon som känner till hur väl smittan korrelerar med luftfuktigheten? Arizona och Texas är ju kända för sitt torra klimat. Smittan har spridits mycket där. På sommaren har vu hög relativ luftfuktighet i Sverige. På vintern är den väldigt låg. Kan det finnas något samband med var och när smittan ökar och minskar?

Ja, den smittar sämre vid högre rf, finns tonvis med tester/analyser i ämnet.

Däremot är det sämre när det gäller vädrets påverkan, det finns rapporter om hur viruset blir extra jävligt direkt före ett åskväder, vi vet att viruset inte gillar UVC-strålning från solen och ozon tar också död på skiten, sen gäller det då att mäta in dessa variabler mot gällande väder och temperaturer.

En läskig detalj är att viruset rider på partiklar, så förutom det som vi andas ut kan viruset rida på smutspartiklar, vilket har gett föraningar om varför folk som bor i områden med luftföroreningar drabbas mycket hårdare, oavsett värme/kyla/luftfuktighet.

På vintern ligger vi på 30-40% rf på kontoret, idag med lätt dugg i stan ligger kontoret på 72%rf, så räkna med minst dubbel smittid i luften när utomhustemp går under nollan och elementen närmar sig 40-45+ i rummet.

Den stora detaljen som få vill rota i är hur mycket av virusskiten som sprids via AC i taket. Alla affärer i stan som jag besöker har den klassiska 60x60-fyrkanten i taket som suger in och sen kastar ut luften kyld åt 4 håll med ett uselt dammfilter typ samma som i torktumlaren. Skolorna kör värmeväxlare på sin ventilation för att spara energi- och med smutsiga filter som inte fixar HEPA-standard blir det undertryck i systemet där då virus i avluften hoppar över till friskluft in i själva värmeväxlaren.

Hos åldringsvården är det än värre, där har man skippat växlaren till förmån för roterande alu-hjul som är billiggare än skolornas värmeväxlare, där roterar hjulet så att utgående luft med virus i hjulet, följer med när hjulet roterar och friskluften går igenom samma område-helt vansinne ur smittsynpunkt.
Citera
2020-09-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
I Sverige kommer det öka igen ex Sandagymnasiet i Huskvarna många coronafall skriver jnytt.se

Det hålls pressträff idag om det här.

Utrikesfödda som dragit in smittan på skolan i Huskvarna?

Nu börjar andra vågen på allvar avgå för h-vete Tegnell

Ang det fetade.

Skriver verkligen Jnytt att det är många coronafall?

Jävla lögnare!
Citera
2020-09-03, 12:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Ja, den smittar sämre vid högre rf, finns tonvis med tester/analyser i ämnet.

Däremot är det sämre när det gäller vädrets påverkan, det finns rapporter om hur viruset blir extra jävligt direkt före ett åskväder, vi vet att viruset inte gillar UVC-strålning från solen och ozon tar också död på skiten, sen gäller det då att mäta in dessa variabler mot gällande väder och temperaturer.

En läskig detalj är att viruset rider på partiklar, så förutom det som vi andas ut kan viruset rida på smutspartiklar, vilket har gett föraningar om varför folk som bor i områden med luftföroreningar drabbas mycket hårdare, oavsett värme/kyla/luftfuktighet.

På vintern ligger vi på 30-40% rf på kontoret, idag med lätt dugg i stan ligger kontoret på 72%rf, så räkna med minst dubbel smittid i luften när utomhustemp går under nollan och elementen närmar sig 40-45+ i rummet.

Den stora detaljen som få vill rota i är hur mycket av virusskiten som sprids via AC i taket. Alla affärer i stan som jag besöker har den klassiska 60x60-fyrkanten i taket som suger in och sen kastar ut luften kyld åt 4 håll med ett uselt dammfilter typ samma som i torktumlaren. Skolorna kör värmeväxlare på sin ventilation för att spara energi- och med smutsiga filter som inte fixar HEPA-standard blir det undertryck i systemet där då virus i avluften hoppar över till friskluft in i själva värmeväxlaren.

Hos åldringsvården är det än värre, där har man skippat växlaren till förmån för roterande alu-hjul som är billiggare än skolornas värmeväxlare, där roterar hjulet så att utgående luft med virus i hjulet, följer med när hjulet roterar och friskluften går igenom samma område-helt vansinne ur smittsynpunkt.

Både intressant och skrämmande saker det där. Tänkte bland annat på AC i somras. Tyvärr var jag tvingad att besöka en liten kiosk för att hämta ut ett paket och givetvis sitter det en sådan där AC-burk och blåser mig rätt i ansiktet.

Låter onekligen som att det finns förutsättningar för ökad smitta i vinter då, när det blir torrare. Det känns inte helt bra. Som sagt - väldig tyst om luftströmmar, AC och luftfuktighet från Folkhälsomyndighetens sida. Man kan ju även tycka att skolorna borde sett över sina ventilationssystem under sommaren när de hade chansen, eftersom skolorna stod tomma.
Citera
2020-09-03, 12:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Ang det fetade.

Skriver verkligen Jnytt att det är många coronafall?

Jävla lögnare!

Kommunen uppger att det är "enstaka fall".
Jag råkar veta att kommunen har riktlinjer för den egna organisationen. Den lyder att om det bekräftas mer än ett smittofall på en arbetsplats i nära tid till varandra ska smittskyddsläkare kontaktas för vidare hantering. Så i detta fall är det mer än ett fall.

Jag har obekräftade uppgifter på att det är en lärare och en, kanske två, elever som den senaste veckan testat positivt. De klasser som läraren har undervisat i övergår nu i distansundervisning.

Kommunen har PK kl 13:30
Citera
2020-09-03, 12:43
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Jag verkar vilja släppa lös viruset? Ska berätta en sak för dig. DET ÄR REDAN LÖST. Det finns därute i samhället och sprids hela tiden. Det går inte att stoppa. Acceptera detta och slappna av. Såna som du är beredda att stänga ned allt och skapa en ekonomisk depression vars konsekvenser vi vet av historien är värre än detta virus. Så gå och lägg dig. Kom igen om nåt år då du mår bättre.

Jag antar att det är sådana som du som går riktigt nära en på affären och sedan ställer dig i kön precis bakom mig, för att visa att viruset ska spridas minsann och du är inte rädd.

Du kan inte ens hålla dig till ämnet. Så tycker du ska vara lite försiktig med beskyllningar.

Har jag sagt att man ska stänga ner hela samhället?

Nej, vad jag sa är att det inte bara är människor som snart ska dö som dör i covid. Vilket du velar fram och tillbaka om.
Citera
2020-09-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Visst är det så men dom tankegångarna går inte att få in i skallen på många i denna tråd.
Det som också skrämmer mig är hur Sverige sett ut om vi hade haft människor som styr Sverige som haft samma tankegångar som många i denna tråd. Metoder i klass med Stasi och Gestapo hade varit det normala.
Tänker bland annat på den kvinna som arresterades i Australien då hon uppmanade till coronaprotest.

https://samnytt.se/kvinna-protesterade-mot-karantan-pa-facebook-arresterades-i-hemmet/

https://www.bbc.com/news/world-australia-54007824

Detta är EXAKT det jag är rädd för om dårarna i tråden satt vid makten.
Säg adjö till demokrati och yttrandefrihet. När man börjar på detta sätt spårar det snabbt ur och spinner vidare och vips har vi en enorm polisstat som övervakar allt och alla. Vi är på god väg redan nu.
Men det är ju för en god sak. Vad är demokrati och yttrandefrihet värd när de som byggde landet dör.
Citera
2020-09-03, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Din butik låter som ett föredöme, min närmaste ICA som ligger centralt är mer eller mindre som vanligt. Extremt trånga gångar där du inte kan mötas utan att snudda varandra.

Så de riskerar hellre livet än att datumstämpeln på mjölken går ut efter bara några dagar..?

Var och en har sina prioriteringar här i livet, men då borde man inte gnälla på andra som har andra prioriteringar.
Citera
2020-09-03, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kommunen uppger att det är "enstaka fall".
Jag råkar veta att kommunen har riktlinjer för den egna organisationen. Den lyder att om det bekräftas mer än ett smittofall på en arbetsplats i nära tid till varandra ska smittskyddsläkare kontaktas för vidare hantering. Så i detta fall är det mer än ett fall.

Jag har obekräftade uppgifter på att det är en lärare och en, kanske två, elever som den senaste veckan testat positivt. De klasser som läraren har undervisat i övergår nu i distansundervisning.

Kommunen har PK kl 13:30
Många kanske va fel men handlar ju om flertalet illa nog.
Citera
2020-09-03, 12:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Nu har euromomo gjort en ny uppdatering för alla som är intresserade. Vecka 32 är nu klar. Fortfarande ingen underdödlighet i Sverige och nu för 4 veckan i rad ökar dödligheten. Vi ligger fortfarande inom det normala men i den övre delen.
Spanien som var inne i uttalad överdödlighet har minskat något från veckan innan, vilket är ju fin för dem.
Annars inget direkt anmärkningsvärt som jag ser.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2020-09-03, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag antar att det är sådana som du som går riktigt nära en på affären och sedan ställer dig i kön precis bakom mig, för att visa att viruset ska spridas minsann och du är inte rädd.

Du kan inte ens hålla dig till ämnet. Så tycker du ska vara lite försiktig med beskyllningar.

Har jag sagt att man ska stänga ner hela samhället?

Nej, vad jag sa är att det inte bara är människor som snart ska dö som dör i covid. Vilket du velar fram och tillbaka om.

Men du kan ju inte förneka att medelåldern för dem som dog i C19 var väldigt hög? Är man 84år gammal så är man definitionsmässigt "nära döden".

De som var unga och medelåldern var endast några hundra - största delen sjuka dessutom.
Citera
2020-09-03, 13:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland

Undrar om det är förklaringen till de höga dödstalen på äldreboenden. Himla sjukt att de inte har bättre luftkvalitet än så när många är så känsliga, inte bara för coronaviruset utan för alla andra smittämnen som kan tänkas cirkulera även när det inte är pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in