2020-09-03, 11:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kul. Igår kom det en undersökning om att förtroendet för regeringen OCH oppositionen sjunkit vad gäller hanteringen av pandemin.

Nu säger Busch och Kristersson att de minsann skulle våga ta i tömmarna och inte lägga beslutsfattande på entreprenad hos myndigheter.

Men var fanns oppositionen då viruset kom till Sverige och Löfven lovade tusentals döda? Tryckte under någon sten eller spelade golf?

Kristersson och Busch: Man häpnar, vem bestämmer i Sverige i dag?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/JoK8Ob/en-borgerlig-regering-skulle-vaga-fatta-beslut

Regeringen vill inte ta i detta. De vill bara säga "men vi gjorde ju som experterna sa åt oss". Blir det många som dör skyller man på tjänstemän och otur. Undrar om samma resonemang kan tillämpas även i andra frågor? Kriminalpolitik? Skatter? Arbetsmarknad? Varför ska vi rösta vart fjärde år och välja beslutsfattare om de ändå inte är de som fattar besluten? Det undrar jag.
Citera
2020-09-03, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag börja bli uppriktigt orolig för situationen i våra grannländer.
Norge var ett enda fall ifrån nytt rekord igår, och Danmark ser ju inte heller bra ut.
Är det inte dags att stänga bron och gränsen mot norge? Vi vill ju inte ha hit deras okontrollerade smitta!
Om de bara hade använt munskydd osv så hade de säkert klarat sig. Kolla bara på Spanien, där ser man verkligen effekten av lockdown och munskydd.

Och sommarvärmen förstås.. Det är ju tack vare värmen som deras siffror är så bra. Vänta bara tills i höst..
Så länge rätt grupper blir smittade så är virusets potens kraftigt överdriven när det kommer till våra grannländer. Det gäller ju även oss. Smittrycket i Jämtland och Värmland kommer dock öka när norrmännen ska ha billig sprit framöver vilket vi såg sist vi blev "gula". Återigen kommer dock den ökningen skyllas på svenskar från norskt håll. Det gäller även om smittan ökar i gränskommunerna till Sverige på den norska sidan.
Citera
2020-09-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Du verkar vilja släppa lös viruset för det.
Maken till irrelevant och intetsägande ordbajsande får man leta efter. Vad du ville ha sagt vet du nog knappt själv. Den enda som ska ta ansvar och känna skam är såna som du. Du och andra dårar i denna tråd sprider skräck och skapar en obefogad rädsla. Ni är beredda att ge upp allt vad frihet och demokrati heter i utbyte mot inbillad trygghet.
Jag verkar vilja släppa lös viruset? Ska berätta en sak för dig. DET ÄR REDAN LÖST. Det finns därute i samhället och sprids hela tiden. Det går inte att stoppa. Acceptera detta och slappna av. Såna som du är beredda att stänga ned allt och skapa en ekonomisk depression vars konsekvenser vi vet av historien är värre än detta virus. Så gå och lägg dig. Kom igen om nåt år då du mår bättre.
Citera
2020-09-03, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Vem säger att dom ska öppna mot Sverige? Sverige är paria för all framtid. Det blir nog en mur. Som mellan dem som kallar sig judar och Palestinas urbefolkning.

Visst är det härligt att läsa inlägg från någon månad tillbaka!
Detta inlägget åldrades sisådär..

Den där muren får nog byggas för att hålla ute den norska smittan. Och paria-svensken har snart minst nya fall i hela Europa..
Citera
2020-09-03, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon som känner till hur väl smittan korrelerar med luftfuktigheten? Arizona och Texas är ju kända för sitt torra klimat. Smittan har spridits mycket där. På sommaren har vu hög relativ luftfuktighet i Sverige. På vintern är den väldigt låg. Kan det finnas något samband med var och när smittan ökar och minskar?

Vätskedroppar faller till marken fortare när luftfuktigheten är hög. Droppsmitta sprids därför bättre i torrt klimat.
Citera
2020-09-03, 11:36
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja, Spanien håller verkligen på att spåra ur.
https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=eur&areas=esp&areasRegional=usny& areasRegional=usnj&byDate=0&cumulative=0&logScale= 0&perMillion=1&values=cases

Ja vad fan händer där? Dom har lika många fall nu som när det var som värst i våras.
Är det nya regioner som var milt drabbat i våras som nu spökar?

Positivt är att dödligheten är låg nu.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/
Citera
2020-09-03, 11:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror - utan att veta - att butiksbesöken trots allt är en "viktig händelse" för många av dessa som är "livrädda" för smittan. De vill inte handla på nätet och de vill inte beställa hemleverans, eftersom de då missar ett tillfälle att titta på andra människor, prata med kassören och eventuellt kunna påpeka om något butiken INTE ha gjort för att skydda vederbörande för all framtid..

Lösgodiset hoppar ju inte på en. Så smittorisken lär vara obefintlig. Likaväl som kundvagnarna som inte heller andas på en.. Ändå borde de "desinficeras" efter varje kund - som jag hörde en kund kräva häromdagen när jag handlade.. :-o

Om man dessutom öppnar tidigare för denna livrädda grupp då gnälls det att de vill ha sovmorgon istället. Och sent törs de inte gå ut överhuvudtaget. Så man borde väl stänga butiken för alla under 70+ mitt på dagen? Fast då gnälls det väl att man måste vänta tills klockan tolv för att kunna handla i fred och då går hela dagen till spillo..

Jag tror faktiskt att de som hellre handlar ”live” i butik gör det för att de då har kontroll över när varorna går ut. De riskerar inte att få hem mjölk som endast håller ytterligare några dagar utan kan se datumen innan de köper.

Tänk så olika vi resonerar.
Citera
2020-09-03, 11:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Precis! Och jag glömde nämna det mest störande angående tanten i mitt inlägg, det var en sak hon sade som fortfarande får mitt blod att koka nu såhär typ ett halvår senare. "Vi måste alla hjälpas åt nu". Det hon gjorde var alltså att springa in och gnälla på att vi sålde lösgodis, det var hennes bidrag.

Vi spritade alla korgar och dörrhandtag osv 3 gånger om dagen (bara 1 gång om dagen nu), vi satte upp plexiglas överallt, köpte in ljudsystem med slinga som uppmanade till att hålla avstånd, erbjöd folk i riskgruppen gratis hemleverans 1gång i veckan per hushåll (detta tog vi över telefon då många av dom som verkligen behöver hjälp inte klarar av internet - oerhört tidsödande), gratis handsprit vid in och utgång samt nitrilhandskar vid entré.

Men det är klart, hon framförde ju synpunkter på hur andra viktiga saker borde fungera så är ju bra att "alla måste hjälpas åt).

Visst kan butikerna rengöra korgar och vagnar efter varje kund om kunden är beredd på kraftig höjda priser, det är skrämmande att det finns så mycket folk som bara klarar av att tänka halvvägs.

Det här med öppettider hoppade vi aldrig på då det är en omöjlighet för oss att avgöra vilka som tillhör riskgrupp, skall vi som butikspersonal genomföra en hälsokontroll vid entrén för att se om någon kvalificerar sig då? Men det är ändå sjukt att folk kan med att gnälla om tiderna i de butiker som faktiskt väljer denna lösning.

Din butik låter som ett föredöme, min närmaste ICA som ligger centralt är mer eller mindre som vanligt. Extremt trånga gångar där du inte kan mötas utan att snudda varandra.
Citera
2020-09-03, 11:43
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Testning botar inte sjukdomen. Finland har färre tester per miljon invånare än Sverige. Det mest troliga är antingen:

Singapore kan ha en yngre befolkning än vad vi har.
Eller så hade de turen, eller skickligheten, att inte få in smittan på sina äldreboenden.

Eller en kombination av ovanstående.
Vilken källa har du?
Enligt Worldometers har Finland fler tester per miljon invånare än Sverige. De har hela tiden legat långt före Sverige i testning. Att testningen minskat i Finland senaste tiden kan bero på att färre känner sig sjuka och därmed manade att testa sig.
Citera
2020-09-03, 11:44
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Regeringen vill inte ta i detta. De vill bara säga "men vi gjorde ju som experterna sa åt oss". Blir det många som dör skyller man på tjänstemän och otur. Undrar om samma resonemang kan tillämpas även i andra frågor? Kriminalpolitik? Skatter? Arbetsmarknad? Varför ska vi rösta vart fjärde år och välja beslutsfattare om de ändå inte är de som fattar besluten? Det undrar jag.
Precis.
Och tjänstemännen å sin sida kan skylla på att råden inte följts tillräckligt bra. Man har ju ”straffat” några barer och därmed hintat om syndabockar samtidigt som man ”visat handlingskraft”.
Och glöm inte heller att det avslappnade förhållningssättet var en teater riktad mot omvärlden.

”Tur i oturen” - om man får uttrycka sig så - var alla åldringar som gick åt, dvs de som man inte hann ”stuva undan”. Nu kan man fokusera på bristerna där och med en läpparnas bekännelse ojja sig över det.

BTW, hur mycket testar man i Sverige? Finns det några siffror på den faktiska spridningen, eller är det enbart i övriga Europa som det - enligt rubrikerna - verkar gå käpprätt?
Citera
2020-09-03, 11:46
Medlem
Citat:

Att göra som tjänstemännen säger är också ett beslut. Och glöm nu inte att under våren var ALLA partier helt eniga i hur man skulle hantera covid
Citera
2020-09-03, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Att göra som tjänstemännen säger är också ett beslut. Och glöm nu inte att under våren var ALLA partier helt eniga i hur man skulle hantera covid

Det är ju det som är problemet, även om oppositionspartier börjar höja rösten flera månader senare så behöver det inte innebära att om de var i regeringsmakten vid samma tillfälle skulle ha gjort annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in