2020-09-03, 11:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ja vad fan händer där? Dom har lika många fall nu som när det var som värst i våras.
Är det nya regioner som var milt drabbat i våras som nu spökar?

Positivt är att dödligheten är låg nu.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/
Dom satsade på turism!
Smittan kom först på ständer och nattklubbar. Sedan sprider det väl sig i samhället. Skåne har just nu störst smittspridning i Sverige, även om den inte ökar längre. Lika så är det smittspridning i Halland. Både Skåne och Halland hade mycket turism i sommar.
I våras var det ju också turismen som startade den stora smittspridningen i Europa. Så det kan ju inte komma som en förvåning att turism ger smittspridning. Sedan kan man ju hoppas att man kan trycka ner det efter turisterna kommit hem annars så kostar nog turism intäkter mer en en dom smakar. Vi såg ju också en ökad smitta vid tidpunkt som hemvändande turister återkom i Sverige. Vi får hoppas att dessa turisters smita inte ger en stor smitt ökning. Jag tittade på Norge igår, de har en smitt ökning precis som vi i slutet av sommaren.
Är verkligen denna turism värt så mycket att det är smart att ta risken den medför?
Citera
2020-09-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
AusnahmeMensch du är en av få som har en fungerande tankeverksamhet i denna tråd. Dom som sitter i denna tråd och dag efter dag läser om minsta nya sak om corona är bortom all räddning. Dom är intressanta att studera för psykiatrin. Att diskutera med dom är som att diskutera med en religiös fundamentalist.

Det finns många som är kritiska på ett bra sätt.

Vad vi måste börja förstå är hur alla modeller, som vi baserade stora beslut på, har varit så in i helvete fel. Vi måste vara beredda att faktiskt erkänna att mänskligheten överskattat "covid" något enormt. Det finns små och mellanstora företag som stängts ner för gott. Det är inte bara pengar som försvinner, det är flera liv som påverkas negativt helt i onödan.
Citera
2020-09-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så du vill styra min tanke, ännu värre! Låt i all fall folks tankar vara fria!

När jag skriver att vi ska offra fri rörlighet, handlar det inte om att du inte får gå var du vill inom din region utan resandet. Spanien har fått smaka och får ännu en gång smaka den bittra eftersmaken av fri rörlighet under en pandemi. Vi ser smittspridning i Halland och Skåne vilket jag tror kommer från att de hade stor turism där i sommar. Likaså ökade våra fall i slutet av sommaren när människor återvände från att ha haft semester. Det är detta jag menar att vi ska offra temporärt. Samtidigt som vi smitt spårar. Jag tror att vi då skulle kunnat trycka tillbaka smittan att alla kan röra sig fritt i samhället oavsett sjukdom och ålder.

Du läste galet. Jag skriver att jag önskar att du kan börja tänka rätt. För din egen skull.
Citera
2020-09-03, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Regeringen vill inte ta i detta. De vill bara säga "men vi gjorde ju som experterna sa åt oss". Blir det många som dör skyller man på tjänstemän och otur. Undrar om samma resonemang kan tillämpas även i andra frågor? Kriminalpolitik? Skatter? Arbetsmarknad? Varför ska vi rösta vart fjärde år och välja beslutsfattare om de ändå inte är de som fattar besluten? Det undrar jag.

Det har blivit en vana för svenska politiker. Antingen låter man expertmyndigheter (som i FHMs fall har visat sig vara en sekt) ratta frågan, eller så hänvisar de till WHO, barnkonventionen, EU, FN. Så jag undrar också varför rösta. Riksbanken sköter ekonomin, EU utrikespolitiken, NGOs eller EU migrationspolitiken etc, WHO och läkare utan gränser vårdpolitiken, Greta miljöpolitiken. Nu har dessutom Danmark tagit över kriminalpolitiken. Norge verkar sköta smittspårningen.

För regering och riksdag återstår det att kanalisera beslut från andra håll, ge tidningar något att skriva om och sätta upp en show vart fjärde år. Så var det inte förr.
Citera
2020-09-03, 12:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Vätskedroppar faller till marken fortare när luftfuktigheten är hög. Droppsmitta sprids därför bättre i torrt klimat.

Jo, så är det ju. Sedan undrar man hur stor påverkan det har. Kan det vara en huvudanledning till att smittan var som störst under feb-mars för att sedan gradvis minska när vi fick varmare och torrare klimat i Sverige? Tänker då att det blir en risk för en svår smitta när vi får vinter. Kanske får vi hoppas på en mild och fuktig höst?
Citera
2020-09-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag börja bli uppriktigt orolig för situationen i våra grannländer.
Norge var ett enda fall ifrån nytt rekord igår, och Danmark ser ju inte heller bra ut.
Är det inte dags att stänga bron och gränsen mot norge? Vi vill ju inte ha hit deras okontrollerade smitta!
Om de bara hade använt munskydd osv så hade de säkert klarat sig. Kolla bara på Spanien, där ser man verkligen effekten av lockdown och munskydd.

Och sommarvärmen förstås.. Det är ju tack vare värmen som deras siffror är så bra. Vänta bara tills i höst..
I Sverige kommer det öka igen ex Sandagymnasiet i Huskvarna många coronafall skriver jnytt.se

Det hålls pressträff idag om det här.

Utrikesfödda som dragit in smittan på skolan i Huskvarna?

Nu börjar andra vågen på allvar avgå för h-vete Tegnell
Senast redigerad av x2016 2020-09-03 kl. 12:14.
Citera
2020-09-03, 12:20
Medlem
Tjeckien drämmer på med 650 nya fall vilket är flest antal fall sedan pandemins start.

I juli höll landet ett "Corona-byebye party" då smittan var eliminerad

https://www.bbc.com/news/world-europe-53244688

Jag tycker i något avseendet att ökningen i Tjeckien symboliserar det som nu sker i Europa.
Citera
2020-09-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
I Sverige kommer det öka igen ex Sandagymnasiet i Huskvarna många coronafall skriver jnytt.se

Det ska bli spännande att se hur FHM bortförklarar detta. De hävdar väl fortfarande att smittan inte sprids via skolor och att det var ett genidrag att hålla dem öppna trots våra skyhöga dödssiffror jämfört med grannländerna?
Citera
2020-09-03, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är du som tolkar mig som att jag målar fan på väggen och sprider skräckpropaganda. Att sprida faktiska forskningsresultat är inte skräckpropaganda ens om det var mitt syfte att sprida skräckpropaganda.

Enligt dig så var det säkert skräckpropaganda att uppmana svenskar att sluta resa till alperna i februari också "för det fanns inte tillräckligt med belägg för att det kunde sprida sig till Sverige den vägen" eller hur? Det är inte så det fungerar. Du kan ha en tioårig metastudie om det här om tio år, men nu kan vi inte vänta på en tioårig metastudie. Vi måste fatta beslut nu, baserad på den information som finns. Vi kan inte anta att det inte föreligger långtidsskadeverkningar bara för att Tegnell och övriga idioter vill att så många unga ska smittas så fort som möjligt. Fattar du inte att den grupp som Tegnell vill ska exponeras för viruset är den grupp som har mest att förlora på att bli infertila? Vem fan bryr sig om Lennart och Jan-Erik födda innan 1960 blir infertila?

Jo, man antar ingenting förrän solida bevis föreligger. Du har fått det om bakfoten. Hälso- och sjukvården fungerar inte så; ingen forskning fungerar så.

Du kan ingenting om forskning. Du ägnade dig inte åt forskning före februari, och du gör det inte nu heller.
Senast redigerad av Sharm0taAlarmist 2020-09-03 kl. 12:33.
Citera
2020-09-03, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det ska bli spännande att se hur FHM bortförklarar detta. De hävdar väl fortfarande att smittan inte sprids via skolor och att det var ett genidrag att hålla dem öppna trots våra skyhöga dödssiffror jämfört med grannländerna?

Genidrag vet jag inte. Alla länder i hela världen håller skolorna öppna vad jag vet. Men du kanske har några ett exempel på motsatsen?
Citera
2020-09-03, 12:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Du sket i att inkludera länk eftersom det skulle visa att du överdriver?

"Enstaka konstaterade fall"
Det är ett tidigt agerande av skolan för att undvika spridning. Bra tycker jag.
https://www.jnytt.se/artikel/just-nu-coronafall-bekraftade-pa-gymnasieskola-flera-klasser-berors
Citera
2020-09-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns många som är kritiska på ett bra sätt.

Vad vi måste börja förstå är hur alla modeller, som vi baserade stora beslut på, har varit så in i helvete fel. Vi måste vara beredda att faktiskt erkänna att mänskligheten överskattat "covid" något enormt. Det finns små och mellanstora företag som stängts ner för gott. Det är inte bara pengar som försvinner, det är flera liv som påverkas negativt helt i onödan.
Visst är det så men dom tankegångarna går inte att få in i skallen på många i denna tråd.
Det som också skrämmer mig är hur Sverige sett ut om vi hade haft människor som styr Sverige som haft samma tankegångar som många i denna tråd. Metoder i klass med Stasi och Gestapo hade varit det normala.
Tänker bland annat på den kvinna som arresterades i Australien då hon uppmanade till coronaprotest.

https://samnytt.se/kvinna-protesterade-mot-karantan-pa-facebook-arresterades-i-hemmet/

https://www.bbc.com/news/world-australia-54007824

Citat:
When asked what the arrest is about, one officer says: "It's in relation to a Facebook post, in relation to a lockdown protest you put on just that day."
Detta är EXAKT det jag är rädd för om dårarna i tråden satt vid makten.
Säg adjö till demokrati och yttrandefrihet. När man börjar på detta sätt spårar det snabbt ur och spinner vidare och vips har vi en enorm polisstat som övervakar allt och alla. Vi är på god väg redan nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in