2020-09-02, 20:49
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Börjar bli absurt nu den enorma uppmärksamhet M får av medierna och främst expressen. Nu senast kommenterar Ulf om Löfvens epitet på de gängkriminella som "smågangstrar".

Expressen = näringslivet.

Dock fick SD bra uppmärksamhet förra året vid rusningen även från Expressen, nu helt dött. Något har ändrats bakom kulisserna.

Lööf får också väldigt mycket uppmärksamhet. Försöker media pusha upp gamla alliansen?
Senast redigerad av Haddock93 2020-09-02 kl. 20:52.
2020-09-02, 20:53
Medlem
Citat:
Du fattar väl själv att du inte kan räkna på det sättet?

Förövrigt kan du ta alla dina skattningar och trycka upp de i röven för de är inte verklighetsförankrade.

Både Socialdemokraterna & Moderaterna har nettoökningar att göra jämfört med opinionsundersökningar. Åtminstone om ser till de intill riksdagsvalet 2018. Samtliga opinionsundersökningar intill riksdagsvalet 2018 visar det mönstret.
2020-09-02, 20:54
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Klart att (M) föredrar en Alliansregering. Det gäller att valresultatet omöjliggör en sådan. Annars blir det vad vi får. Det är jag övertygad om.

Alltså (S), (SD) och (V) måste tlllsammans få över 50%. Sedan måste (M), (KD) och (SD) tillsammans få minst 50% dessutom. Detta underlättas givetvis om (SD) ligger betryggande över 20%.

Tror att både (SD) och (M) har potential att växa nu. Skälet är helt enkelt att vi fortfarande har block-politik. Det är bara så att (C) och (L) bytt till vänster-blocket. Som demokratin fungerar så tenderar bägge blocken bli ungefär lika stora för att möjliggöra maktskifte. Nu är det färre partier som skall dela på höger-väljare, så alla partier där kan växa, och fler partier som skall dela på vänster-röster, så alla partier där bör krympa lite. Det gör att chansen att både (MP) och (L) åker ut ökar denna gången jämfört med förra valet.

Men vad kommer Moderater tycka om att M går ihop med C igen efter sveket? Istället för SD? Som typ alla högerväljare vill..
2020-09-02, 21:25
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Börjar bli absurt nu den enorma uppmärksamhet M får av medierna och främst expressen. Nu senast kommenterar Ulf om Löfvens epitet på de gängkriminella som "smågangstrar".
Ja, M får ta hela äran av det som borde tillfalla SD. Media lyfter Kristersson som den som tagit tag i invandring och brottslighet. Litar inte på M och sprattelgubben Kristersson och det gör nog inte PK-media heller. I vetskapen om att det är så och ändå inte blir någon förändring, kan de låta honom hållas. Och de slipper släppa fram SD och Åkesson, de som menar allvar.
2020-09-02, 22:16
Medlem
Massmedia försöker naturligtvis styra kritiken men jag ser inte negativt på att M hamrar rejält på S just nu. Dom hamrar mot regeringen. Det kan innebära att förtroendet långsamt minskar för S och steget över till SD kanske inte blir så stort för LO-folket och människor inom vården. Jag har ju satt M vid ett tak av 22% och övriga missnöjda borde SD kunna fånga upp.

Första steget mot ett bra valresultat är att förtroendet för S minskar.

Lurige Uffe formulerar inga regeringsalternativ utan håller dörrarna öppna. Dom försöker bara bli så stora som möjligt men jag "tror" att känslorna mellan M och C är på ett lågvattenmärke.

För SD:s del gäller det också att bli så stora som möjligt, genom storleken kan man påverka politiken. 17,53% var inte tillräckligt stort. Jag är ganska optimistisk faktiskt.
2020-09-02, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Massmedia försöker naturligtvis styra kritiken men jag ser inte negativt på att M hamrar rejält på S just nu. Dom hamrar mot regeringen. Det kan innebära att förtroendet långsamt minskar för S och steget över till SD kanske inte blir så stort för LO-folket och människor inom vården. Jag har ju satt M vid ett tak av 22% och övriga missnöjda borde SD kunna fånga upp.

Första steget mot ett bra valresultat är att förtroendet för S minskar.

Lurige Uffe formulerar inga regeringsalternativ utan håller dörrarna öppna. Dom försöker bara bli så stora som möjligt men jag "tror" att känslorna mellan M och C är på ett lågvattenmärke.

För SD:s del gäller det också att bli så stora som möjligt, genom storleken kan man påverka politiken. 17,53% var inte tillräckligt stort. Jag är ganska optimistisk faktiskt.

Jag tror du underskattar potentialen för M. M har den stora fördelen gentemot SD att de inte är ett stigmatiserat parti. Därför är det psykologiskt lättare för en random medelsvensson som tidigare röstat på något januariparti men nu tröttnat på samhällsutvecklingen att gå över till M än att gå hela vägen till dödsknarkarnazisterna.
2020-09-03, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Men vad kommer Moderater tycka om att M går ihop med C igen efter sveket? Istället för SD? Som typ alla högerväljare vill..

Gissningsvis skulle de tycka att det är ett svek av historiska proportioner. Inte mycket det går att göra åt det dock förrän 2026...
2020-09-03, 11:07
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

C kommer inte att närma sig M så länge som M är beroende av SD för att kunna bilda en Riksdagsmajoritet.

C har belönats av sina väljare för valsamarbetet med S, man ligger konsekvent i linje med valresultatet i OU dvs som ett stabilt mittenparti, och får dessutom igenom en hel del politik trots att man inte sitter regeringen.

Det finns inga som helst incitament för Lööf att vända blicken mot en död och begraven Allians.
2020-09-03, 11:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Jag tror du underskattar potentialen för M. M har den stora fördelen gentemot SD att de inte är ett stigmatiserat parti. Därför är det psykologiskt lättare för en random medelsvensson som tidigare röstat på något januariparti men nu tröttnat på samhällsutvecklingen att gå över till M än att gå hela vägen till dödsknarkarnazisterna.

Men M är ett steg på vägen till SD. När de radikaliserats ytterligare blir det SD. Valet 2010 förlorade S 4,3 % och M vann 3,9 %. 2014 förlorade M 6,8 % och SD vann 7,2 %. Via M hade S permanent förlorat till SD men över två riksdagsval. Samma sak kan hända nu att folk först går till M för att senare gå vidare till SD.
2020-09-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
C kommer inte att närma sig M så länge som M är beroende av SD för att kunna bilda en Riksdagsmajoritet.

C har belönats av sina väljare för valsamarbetet med S, man ligger konsekvent i linje med valresultatet i OU dvs som ett stabilt mittenparti, och får dessutom igenom en hel del politik trots att man inte sitter regeringen.

Det finns inga som helst incitament för Lööf att vända blicken mot en död och begraven Allians.

Samtidigt bygger ju Annie Lööf's förehandlingsposition på att (C), till skillnad från (V), har ett alternativ bestående av en (M)-ledd regering som bygger på Allianspartiernas mandat i riksdagen. Utan det alternativet får nog Lööf det svårare i förhandlingarna med (S).

Det är nog lite det som gör att (C) verkar irriteras av att (M) uppenbarligen börjar fundera på ett lite mer formellt samarbete med (SD). Alltså skapandet av det där konservativa blocket som inte riktigt finns ännu. Så snart (M) och (KD) slutar hålla öppet för ett Allianssamarbete så försvinner hela Annie Lööfs starka förhandlingsposition.

Vi får se vad som händer men helt klart är att Lööf har ett intresse av att hålla liv i Alliansen. Hon är kanske den som har störst intresse av det. Även om hon inte tänker bryta med (S) och faktiskt återgå till ett Allianssamarbete...
2020-09-03, 11:27
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Samtidigt bygger ju Annie Lööf's förehandlingsposition på att (C), till skillnad från (V), har ett alternativ bestående av en (M)-ledd regering som bygger på Allianspartiernas mandat i riksdagen. Utan det alternativet får nog Lööf det svårare i förhandlingarna med (S).

Det är nog lite det som gör att (C) verkar irriteras av att (M) uppenbarligen börjar fundera på ett lite mer formellt samarbete med (SD). Alltså skapandet av det där konservativa blocket som inte riktigt finns ännu. Så snart (M) och (KD) slutar hålla öppet för ett Allianssamarbete så försvinner hela Annie Lööfs starka förhandlingsposition.

Vi får se vad som händer men helt klart är att Lööf har ett intresse av att hålla liv i Alliansen. Hon är kanske den som har störst intresse av det. Även om hon inte tänker bryta med (S) och faktiskt återgå till ett Allianssamarbete...

Det är en plausibel analys. Men jag kan ändå inte se att det finns något scenario där den f.d Alliansen kan återuppstå med egen Riksdagsmajoritet - hade det varit val i dag så hade "Alliansen" landat någonstans runt 38% och det är bara om L klarar 4% - vilket de inte hade gjort i dag.

Lööf har naturligtvis ett strategiskt intresse i att åtminstone låtsas att det finns ett alternativ, men med annat än att SD minskar kraftigt så är det politiska landskapet i Sverige cementerat till Socialdemokraternas fördel för mycket lång tid framöver.
2020-09-03, 15:40
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru

Kanske börjar med M, men sen går man till SD som har större förtroende bland folket i frågor om invandring/integrationsfrågor.

När nationen är i fara bryr sig många inte att ett parti är stigmatiserat skulle jag tro. Sen är det redan såpass stort att jag tror inte det är så stigmatiserat längre. Lite kanske.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in