2020-09-03, 10:04
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Under 9.
Ska jag gissa på en exakt siffra säger jag 4.

Kan lika gärna bli minus. Region Värmland har gått ut med att deras 3 rapporterade igår var felaktiga..
FHM hade två dödsfall från Värmland igår, om det är handlar om samma så korrigeras de säkert de närmsta dagarna.

https://sverigesradio.se/artikel/7545601
Citera
2020-09-03, 10:14
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Ingen har sagt att alla skulle dött ändå men högst troligen många.
Viruset är precis som dom flesta andra virus helt ofarligt vilket vi ser mer och mer nu när siffrorna börjar komma fram.

Det sitter uppenbarligen en massa coronarunkare i denna tråd och fullkomligen älskar att runka till artiklar om hur farligt corona är. Dessa skrämmer mig mer än viruset.
Viruset är jag inte det minsta orolig för.

Sen vet jag inte heller vad exakt alla dessa rädda människor vill? Vad tycker dom samhället ska göra?
Acceptera att vi har ett nytt virus och det är ytterst lite vi kan göra för att stoppa detta virus.

Ta ansvar för hur du uttrycker dig. Du verkar mena alltså att de flesta klarar sig utan men, men att väldigt många som dog skulle dött ändå. Om det är det du verkligen tror på, var vuxen och stå upp för vad du säger.

Nu är inte hälsa antingen att vara helt frisk eller döende. Som jag sa så finns det många som har hyfsad hälsa och flera år kvar, men som har en specifik sårbarhet just där covid slår som värst. Är det svårt att förstå att det finns halvkrassliga människor som kan dö av covid? Som du uttrycker dig är det antingen de som snart skulle dö, och kanske några stycken som kanske skulle klarat sig utan covid, men inte låter det som du anser att de är mer än en en väldigt liten grupp.

Du verkar vilja släppa lös viruset för det är ju ofarligt. Och det går inte att stoppa. Men viruset är ett halvår gammalt och vi vet ännu inte detta.

Att hejda virusets framfart är att hinna mer forskning. Eller tror du inte folk forskar av bara helvete på detta? Jo, folk gör något. Det räcker med att en del som drabbats (unga, friska) har lungor som ser ut som de är mycket sjuka. Trots lever personen ett vanligt liv. Det är en av de paradoxer de försöker lösa. Synbara skador på organ är större än vad symptomen är. Vi vet inte alls om dessa människor kommer kunna ha ett normalt liv när de blir äldre, eller om dessa skador kommer helt stoppa dem när de börjar åldras lite.

Vi vet inte heller om återinfektion gör oss känsligare för viruset.

Bara för att det i första anblicken synes skona unga och friska, så har vi inte tiden på vår sida för att veta att det ens är sant.

Vi tycker att världen gör det som de gör, ta reda på så mycket som möjligt om viruset.

Vet inte om du tycker det är bortkastade pengar.

Eftersom vi inte testat så många, så vet vi inte vem som haft covid. Det är väldigt dåligt om det visar sig att det finns efterverkningar av en covidinfektion som i stunden hanterades bra. Vi måste förlita oss till andra länder för att få veta sådant.

Hade du reagerat likadant om det bara varit män i gruppen 25-35 som dött? Det hade ju varit ofarligt för de flesta då med.
Citera
2020-09-03, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag är inte 70+, jag tillhör inte ens en riskgrupp. Har även åtagande här som jag inte kan lämna, sedan älskar jag mitt land och våra stora skogar.
Men hade jag varit 70+ hade jag tagit kampen, kanske mest bara för att ha något att göra dessa långa ensamma dagar som de äldre måste ha i vinter för att unga ska kunna leva mer som vanligt.
Sedan vill jag inte leva i ett hjärtlöst samhälle.
Jag tror mer på att offra fri rörlighet och smitt-spåra en att offra grupper av människor.
De äldre behöver naturligtvis inte isolera sig hemma. De behöver enligt myndigheter isolera sig socialt. Det går bra nu när det varit varmt. De har kunnat träffa andra personer ute, men nu går vi mot höst och vinter. Om du känner några 70+ måste du ha märkt hopplösheten som nu smyger sig på dem. De ser inte fram emot ensamheten denna vinter.
En del var vana att gå och dansa, spela olika spel tillsammans och gud vet var mer de brukade göra, men allt sådant är stängt för dem, har inte hört att de har börjat igen.

På varje presskonferens blir de uppmanade att hålla denna sociala distans.

Jag älskar också Sverige – trots att det inte ens är ”mitt land”. Ibland känns det som att jag älskar Sverige mer än vissa svenskar som inget annat gör än kritiserar sitt land dagarna i ända.

Jag håller med om att 70+ måste få dansa. Det måste även tjugoåringarna. Enligt min fördom träffas inte dessa grupper på olika dansställen så det vore rimligt om 70+ fick börja dansa igen inom sin åldersgrupp. Då har åtminstone ingen ”ungdom” smittad dem.

Biblioteken är fortfarande öppna. Åtminstone i de största finns det gott om plats och andningsluft.

I Finland har garnbutikerna på nätet slagit alla försäljningsrekord. Här i Sverige går det knappt att hitta strumpgarn längre. Folk ha slutat att sticka.. trots att det är fin tidsfördriv och erbjuder möjlighet till meditation.

Nu på hösten kan man vandra i skogen och plocka bär/svamp i grupp. Sen kan man fika ihop utomhus utan att riskera något.

Operan öppnar igen om några veckor. Jag misstänker att teatrarna kommer att följa efter.

Det går fint att ta en promenad utomhus även vintertid. Då kan man samtidigt umgås och prata.

På Nya Zeeland erbjuds det total lockdown lite då och då när det plötsligt upptäcker nya smittfall. Det anser jag vara värre. Svårt att planera något när man aldrig vet hur det blir när det väl är dags.

Unga likaväl som gamla har fått ”offra” dans och större evenemang. Men de ungas uppoffringar bagatelliseras och glöms bort. Som om de inte hade fått avstå ngt..

Om du fick lagstifta om tvång då önskar jag att du skulle lagstifta om rökförbud och tvångsbantning för alla vars BMI överstiger 30.
Citera
2020-09-03, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Nu är inte hälsa antingen att vara helt frisk eller döende. Som jag sa så finns det många som har hyfsad hälsa och flera år kvar, men som har en specifik sårbarhet just där covid slår som värst. Är det svårt att förstå att det finns halvkrassliga människor som kan dö av covid? Som du uttrycker dig är det antingen de som snart skulle dö, och kanske några stycken som kanske skulle klarat sig utan covid, men inte låter det som du anser att de är mer än en en väldigt liten grupp.

Hade du reagerat likadant om det bara varit män i gruppen 25-35 som dött? Det hade ju varit ofarligt för de flesta då med.

Sanningen är ju att ifall Corona bara hade drabbat en viss grupp då hade inte hela samhället behövts stängas ner för det - oavsett åldern för dem i den drabbade grabben.

Sen måste väl även du erkänna att den gruppen som har dött i Corona och som inte är 70+ är väldigt liten. Några hundra fall på 10milj potentiella offer är väldigt lite. Hur mycket alarmist man sen än.

Och till råga på allt har inte dessa individer varit "fullt friska" utan majoriteten har haft underliggande sjukdomar eller varit konvalescenter.

De skulle ha kunnat dö av lugninflammation också.
Citera
2020-09-03, 10:34
Medlem
Citat:
Jag är inte 70+, jag tillhör inte ens en riskgrupp. Har även åtagande här som jag inte kan lämna, sedan älskar jag mitt land och våra stora skogar.
Men hade jag varit 70+ hade jag tagit kampen, kanske mest bara för att ha något att göra dessa långa ensamma dagar som de äldre måste ha i vinter för att unga ska kunna leva mer som vanligt.
Sedan vill jag inte leva i ett hjärtlöst samhälle.
Jag tror mer på att offra fri rörlighet och smitt-spåra en att offra grupper av människor.
De äldre behöver naturligtvis inte isolera sig hemma. De behöver enligt myndigheter isolera sig socialt. Det går bra nu när det varit varmt. De har kunnat träffa andra personer ute, men nu går vi mot höst och vinter. Om du känner några 70+ måste du ha märkt hopplösheten som nu smyger sig på dem. De ser inte fram emot ensamheten denna vinter.
En del var vana att gå och dansa, spela olika spel tillsammans och gud vet var mer de brukade göra, men allt sådant är stängt för dem, har inte hört att de har börjat igen.

På varje presskonferens blir de uppmanade att hålla denna sociala distans.

Det finns gott om ensamma 20-någonting också som är i isolering. Dessa har också fått se sina favoritaktiviteter förbjudna eller avbokade. Dessa bryr du dig inte om antar jag?

Dessutom, en intelligent man sa en gång: "Den som offrar frihet för "säkerhet" förtjänar ingetdera". Folk med ditt tänk förtjänar varken frihet eller säkerhet.
Citera
2020-09-03, 10:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns gott om ensamma 20-någonting också som är i isolering. Dessa har också fått se sina favoritaktiviteter förbjudna eller avbokade. Dessa bryr du dig inte om antar jag?

Dessutom, en intelligent man sa en gång: "Den som offrar frihet för "säkerhet" förtjänar ingetdera". Folk med ditt tänk förtjänar varken frihet eller säkerhet.
Tack, lika fascinerade med människor som inte kan hålla god ton. Önska elände på andra, hoppas det inte är något du normalt sätt gör utan detta var undantaget.
Nej jag tycker inte man ska offra grupper av människor på något sett däremot tycker jag att man ska offra fri rörlighet temporärt under pandemier och smitt spåra, då tror jag att vi skulle fått bukt på smittan och alla kunde leva fria, både unga gamla och sjuka. Men nu så offrar vi ungas frihet liksom äldres för att upprätthålla fri rörlighet.
Citera
2020-09-03, 10:47
Medlem
Citat:
Tack, lika fascinerade med människor som inte kan hålla god ton. Önska elände på andra, hoppas det inte är något du normalt sätt gör utan detta var undantaget.
Nej jag tycker inte man ska offra grupper av människor på något sett däremot tycker jag att man ska offra fri rörlighet temporärt under pandemier och smitt spåra, då tror jag att vi skulle fått bukt på smittan och alla kunde leva fria, både unga gamla och sjuka. Men nu så offrar vi ungas frihet liksom äldres för att upprätthålla fri rörlighet.

Jag önskar dig absolut inte elände. Jag önskar att du kan börja tänka rätt och sluta vara dum så att du gör dig förtjänt av frihet och säkerhet. Och detta är genuin välvilja. Det är nummer ett.

Sedan så yrar du. Vi har inte fri rörlighet just nu. Vi har offrat allas rörlighet för en sjukdom som vi inte ens vet hur många liv den tagit. Speciellt när flera oberoende sjukhus kommer ut med att enbart runt en tiondel av de registrerat avlidna dött av "covid" och att överdödligheten i Sverige just är på plus minus noll.

Men OK. Du gillar att leka pandemi. Gör du det i din egen bunker, men inte på andras bekostnad.

"Få bukt med sjukan". Kan du definiera detta? Var specifik tack.
Citera
2020-09-03, 10:50
Medlem
Jag börja bli uppriktigt orolig för situationen i våra grannländer.
Norge var ett enda fall ifrån nytt rekord igår, och Danmark ser ju inte heller bra ut.
Är det inte dags att stänga bron och gränsen mot norge? Vi vill ju inte ha hit deras okontrollerade smitta!
Om de bara hade använt munskydd osv så hade de säkert klarat sig. Kolla bara på Spanien, där ser man verkligen effekten av lockdown och munskydd.

Och sommarvärmen förstås.. Det är ju tack vare värmen som deras siffror är så bra. Vänta bara tills i höst..
Senast redigerad av TonyDRarSiffrorUrA 2020-09-03 kl. 10:59. Anledning: Tillägg
Citera
2020-09-03, 10:55
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag börja bli uppriktigt orolig för situationen i våra grannländer.
Norge var ett enda fall ifrån nytt rekord igår, och Danmark ser ju inte heller bra ut.
Är det inte dags att stänga bron och gränsen mot norge? Vi vill ju inte ha hit deras okontrollerade smitta!
Om de bara hade använt munskydd osv så hade de säkert klarat sig. Kolla bara på Spanien, där ser man verkligen effekten av lockdown och munskydd.

Ja, Spanien håller verkligen på att spåra ur.
https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=eur&areas=esp&areasRegional=usny& areasRegional=usnj&byDate=0&cumulative=0&logScale= 0&perMillion=1&values=cases
Citera
2020-09-03, 10:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag önskar dig absolut inte elände. Jag önskar att du kan börja tänka rätt och sluta vara dum så att du gör dig förtjänt av frihet och säkerhet. Och detta är genuin välvilja. Det är nummer ett.

Sedan så yrar du. Vi har inte fri rörlighet just nu. Vi har offrat allas rörlighet för en sjukdom som vi inte ens vet hur många liv den tagit. Speciellt när flera oberoende sjukhus kommer ut med att enbart runt en tiondel av de registrerat avlidna dött av "covid" och att överdödligheten i Sverige just är på plus minus noll.

Men OK. Du gillar att leka pandemi. Gör du det i din egen bunker, men inte på andras bekostnad.

"Få bukt med sjukan". Kan du definiera detta? Var specifik tack.
Så du vill styra min tanke, ännu värre! Låt i all fall folks tankar vara fria!

När jag skriver att vi ska offra fri rörlighet, handlar det inte om att du inte får gå var du vill inom din region utan resandet. Spanien har fått smaka och får ännu en gång smaka den bittra eftersmaken av fri rörlighet under en pandemi. Vi ser smittspridning i Halland och Skåne vilket jag tror kommer från att de hade stor turism där i sommar. Likaså ökade våra fall i slutet av sommaren när människor återvände från att ha haft semester. Det är detta jag menar att vi ska offra temporärt. Samtidigt som vi smitt spårar. Jag tror att vi då skulle kunnat trycka tillbaka smittan att alla kan röra sig fritt i samhället oavsett sjukdom och ålder.
Citera
2020-09-03, 10:57
Medlem
Kul. Igår kom det en undersökning om att förtroendet för regeringen OCH oppositionen sjunkit vad gäller hanteringen av pandemin.

Nu säger Busch och Kristersson att de minsann skulle våga ta i tömmarna och inte lägga beslutsfattande på entreprenad hos myndigheter.

Men var fanns oppositionen då viruset kom till Sverige och Löfven lovade tusentals döda? Tryckte under någon sten eller spelade golf?

Kristersson och Busch: Man häpnar, vem bestämmer i Sverige i dag?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/JoK8Ob/en-borgerlig-regering-skulle-vaga-fatta-beslut
Citera
2020-09-03, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Testning är en nödvändighet för effektiv smittspårning. Ingen testing - ingen effektiv smittspårning. Fast det är klart, om man som FHM bestämmer att vi inte ska överlåta smittspårning till varje individ så gör ju inte testning någon stor skillnad.

Har inte så jättebra koll på Singapore, så jag Googlade runt lite. Jämfört med Sverige så har Singapore tydligen:
- En äldre befolkning
- Avsevärt högre befolkningstäthet. Det är nästan dubbelt så stor befolkningstäthet i Singapore jämfört med Stockholm, och dessutom bor det mer än 3x så mycket folk i Singapore jämfört med Stockholm.
- Singapore har en betydligt högre BNP per capita än Sverige. Baserat på det skulle gissa på att deras sjukvård är betydligt bättre än Sveriges.

En av de största skillnaderna är dock antagligen att Singapore blev drabbat av SARS-1 under 2003. Dom hade redan byggt up en expertis och lärt sig av sina tidigare misstag.

Så nej, det hade nog inte så mycket med "tur" att göra. Det är väl bara att inse fakta: Singapores motsvarighet till FHM har mer erfarenhet, högre kompetens och mer resurser. Det är väl ändå det mest rimliga och logiska svaret, eller hur?

Enligt demografiska data har Singapore runt 11% över 65 år 2014 och Sverige 20% över 65 år 2017.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in