2020-09-02, 19:08
Medlem
Hallsakaefts avatar
... strålar/skjuter ut smärta längs nervbanorna? ner i hela benet, men främst låret..det skjuter även ut runt midjan och ner i ljumsken på höger sida, samma sida som benet, dvs höger ben.

nån som varit med om detta? låter det som Ischias ??

hur länge ska jag gå innan jag söker för detta ? ryggskott har man ju haft 1000 gånger men detta är nåt nytt ...

ber till gud att denna tråd ligger rätt !! =)
Citera
2020-09-02, 19:59
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
... strålar/skjuter ut smärta längs nervbanorna? ner i hela benet, men främst låret..det skjuter även ut runt midjan och ner i ljumsken på höger sida, samma sida som benet, dvs höger ben.

nån som varit med om detta? låter det som Ischias ??

hur länge ska jag gå innan jag söker för detta ? ryggskott har man ju haft 1000 gånger men detta är nåt nytt ...

ber till gud att denna tråd ligger rätt !! =)
Ja, det låter absolut som Ischias, alltså när någonting gör att det smärtar ned på baksidan av benet längs ischiasnerven.

Här är en kort video med lite tips på hjälp.
Citera
2020-09-02, 21:45
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, det låter absolut som Ischias, alltså när någonting gör att det smärtar ned på baksidan av benet längs ischiasnerven.

Här är en kort video med lite tips på hjälp.

ååh tack, det va ju en perfekt video...
Citera
2020-09-03, 07:29
Medlem
MissDecibellas avatar
När du får smärtor ut i benet såhär så måste du söka hjälp..
Kan du hålla urin/avföring..?

Ring 1177 så guidar dom dig vidare alt åk till närmsta närakut!

Lycka till 🙏🏼
Citera
2020-09-03, 09:01
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
När du får smärtor ut i benet såhär så måste du söka hjälp..
Kan du hålla urin/avföring..?

Ring 1177 så guidar dom dig vidare alt åk till närmsta närakut!

Lycka till 🙏🏼

absolut inte såå jävla illa att jag skiter och pissar på mig .... klart jag söker vård isåfall
Citera
2020-09-03, 09:04
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
absolut inte såå jävla illa att jag skiter och pissar på mig .... klart jag söker vård isåfall

Bara att du har smärtor ner i benen är illa nog.
Jag har själv två överjävliga diskbråck och ibland får jag såna smärtskov att jag måste åka in akut.
Jag får bla känselbortfall och stickningar i höger ben.

Även fast jag heller inte har något problem med att hålla urin/avföring ses det ändå som ett potentiellt illa ”fall” av läkarna där..

Dvs, du bör söka akut vård. Om inte annat för adekvat smärtlindring och ev utredning om det är ischias eller något annat.

Lycka till 🙏🏼
Citera
2020-09-03, 09:37
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Jag har själv två överjävliga diskbråck och ibland får jag såna smärtskov att jag måste åka in akut.

Även fast jag heller inte har något problem med att hålla urin/avföring ses det ändå som ett potentiellt illa ”fall” av läkarna där..

Dvs, du bör söka akut vård. Om inte annat för adekvat smärtlindring och ev utredning om det är ischias eller något annat.

Lycka till 🙏🏼

är det verkligen så jävla illa?!? vad gör vården åt detta då? ger mig piller och övningar?

han som länka en video där det uppmanades till lite stretchövningar bara då?
Citera
2020-09-03, 10:03
Medlem
Citat:

Lycka till 🙏🏼

Njaa, nu ber du TS skjuta nödraketen lite väl tidigt va?

Ischias är ett vanligt smärttillstånd. Normalt sett har det god prognos (90% är besvärsfria av sig själv inom 6-8 veckor, helt utan några insatser - dvs naturalförlopp).
- I undantagsfall är det något allvarligt som orsakar ischiassmärtan (tumör, bakteriell infektion t ex) så då är det viktigt att vara uppmärksam på exempelvis viktnedgång, ökad nattlig smärta, feber, tarm/urinpåverkan.
- Om man har ischias över två månader så kan det vara läge att rådhöra med sjukvården. Då kan man göra MR för att se om det är ett betydande diskbråck (och självfallet fångas också tumör och liknande upp).

I övrigt så är diskbråck vanligt i smärtfria befolkningen och det ger bara i absoluta undantagsfall några symptom. Diskbråck brukar ge symptom om de är inflammerade och således läcker ut retande ämnen på nervrot. Vid samtidig temporär sensitisering (T ex pga psykisk stress/påfrestning) så kan ischiassmärta uppstå/komma tillbaka utan att någon kroppslig strukturförändring skett i disken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in