2020-08-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag hatar att säga det men självkörande bilar är en hoax, det fungerar inom ett campus osv men inte i verkligheten av den enkla anledningen att det räcker med ett fel så får de börja om igen, sånt kostar och i slutändan så tycker jag att AI inte är där än på långa vägar.
Man kallar vissa saker för AI men det är bara en massa förutbestämda algoritmer och företagen vill höja sina aktier, speciellt företag i Kina av någon anledning.

Det är därför det klassas i olika kategorier från Självkörande på skala 1-5.
5 finns inte idag, men Tesla hävdar att dom kan ha det klart inom ett år.

Det innebär så hög säkerhet och pålitlighet att de kan köra överallt, både motorväg och stadstrafik och hålla så hög säkerhet och självkörandeförmåga att det ska vara minst lika säkert som vanliga förare om inte ännu mer säkert.

Sker trots det en olycka så kommer så klart en utredning att göras som säkert kommer komma fram till att det var den "vanliga förarens" fel till olyckan. Kameror och sensorer på teslabilen som vittne till detta.
Citera
2020-08-26, 23:08
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Det innebär så hög säkerhet och pålitlighet att de kan köra överallt, både motorväg och stadstrafik och hålla så hög säkerhet och självkörandeförmåga att det ska vara minst lika säkert som vanliga förare om inte ännu mer säkert.

Sker trots det en olycka så kommer så klart en utredning att göras som säkert kommer komma fram till att det var den "vanliga förarens" fel till olyckan. Kameror och sensorer på teslabilen som vittne till detta.

Tror du på det själv?, jag gillar Ironman men allt prat om AI är bara bogus för det är bara programmering och alla program har fel.
Citera
2020-08-26, 23:20
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Självkörande bilar och lastbilar knappas en hoax. Då redan finns flera städer som bland annat San Francisco och Los Angles. Taxitjänst Waymo har varit gång par år och kör utan säkerhetsförare.

Ja det fungerar när man har säkra linjer/GPS som de använder, de ser framför sig ett hinder osv men det är inte självkörande bilar utan förprogrammerade turer med GPS och egen radar.

Det är skillnaden emellan en självkörande bil och en programmerad GPS-styrd bil, en självkörande bil ska klara av att ta passageraren från New York till San Francisco och där är vi inte än.
Citera
2020-08-29, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utte.karlsson
Jag är ganska säker på att man kommer kunna lita på att bilen stannar vid övergångsställen.

Mer orolig för problemet med att personer kommer gå ut lite överallt, speciellt på fyllan för att de vet att bilarna kommer stanna. Så kanske kommer gå riktigt långsamt att köra genom stan en lördags kväll.

Troligtvis kommer de stanna, men man lägger alltid till failsafesaker på allt. Varför skulle bilar vara någon skillnad? Personligen skulle jag vilja se att bilen noterat mig och inte bara gå rakt ut, precis som jag tittar på förarna idag.
Citera
2020-08-29, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kent29
Ganska säker är inte tillräckligt det underlättar om vet att bilen stannar eller att man kan se att den saktar in.
Det var en dödsolycka i usa där en självkörande volvo körde ihjäl en kvinna när hon korsade gatan, hade det funnits en t.ex ljusramp som visade att bilen saktade in innan hon gick över så hade det nog inte hänt? Hur som vill jag nog veta att den bilen/bussen eller vad det nu är? Har ingen förare, skulle kännas mycket bättre eller?
Skrattar Mogadishu? hur kom det in i bilden? Men du har nog en poäng mycket tuttande kommer det att bli i takt med självkörande fordon

Citat:
Ursprungligen postat av utte.karlsson
Skulle gissa att kvinnan som gick över vägen inte ens såg bilen utan var säkert upptagen med sin telefon(eller liknade). Då hade inte en ljusramp gjort någon skillnad, om den inte var superstark så hon inte kunde se sin telefon. Bättre att göra bilarna säkra så de kan hantera personer som inte har koll på sin omgivning.

Citat:
Ursprungligen postat av olle.holm
Hade en människa suttit bakom ratten så hade den bromast. Det går inte lösa detta med dator eller ljusramp, de här situation är för komplicerade. I alla fall inte de närmaste 100 åren.

Citat:
Trams klart att det blir självkörande fordon både bilar och bussar m.m Vad du säger är att det händer inga olyckor nu när människor sitter bakom ratten eller hur? Och när dom självkörande fordonen är på vägarna så vill iaf jag veta om det, och vilka dom är, inte du? Det kommer att bli olyckor även med självkörande bilar så klart, Men kanske mindre än nu. Men sen är det upp till var och en att ta ansvar när man befinner sig i trafiken, inte gå och titta i en telefon t.ex

Klart det måste finnas något som varnar gångtrafikanter, det säger sig självt. Att det finns folk som tittar i mobilen när dom ska gå över vägen är ju sorgligt men det finns ju begränsningar till vad man kan göra.
Ljus är helt klart det vinnande konceptet för att se att andra bilar saktar ner, det fungerar dag som natt förutom möjligen i svår dimma. Kan inte komma på något annat sätt.

I mogadishu tutar dom och hoppas ingen står i vägen, får väl tro att utvecklingen inte går åt detta håll med självkörande bilar. Det var ett försök att förklara orimligheten att använda ljud som markör.

Ni som påstår att det inte behövs någon form av markering av att bilen sett er, hur gör ni idag när ni går över en gata? Bara skuttar ut?
Citera
2020-08-30, 14:19
Medlem
PeterNosters avatar
Ny programvara ute nu. Elon Musk har skrivit en del av programvaran:

https://electrek.co/2020/08/29/tesla-software-update-visually-detect-speed-limit-signs/
Citera
2020-09-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Klart det måste finnas något som varnar gångtrafikanter, det säger sig självt. Att det finns folk som tittar i mobilen när dom ska gå över vägen är ju sorgligt men det finns ju begränsningar till vad man kan göra.
Ljus är helt klart det vinnande konceptet för att se att andra bilar saktar ner, det fungerar dag som natt förutom möjligen i svår dimma. Kan inte komma på något annat sätt.

I mogadishu tutar dom och hoppas ingen står i vägen, får väl tro att utvecklingen inte går åt detta håll med självkörande bilar. Det var ett försök att förklara orimligheten att använda ljud som markör.

Ni som påstår att det inte behövs någon form av markering av att bilen sett er, hur gör ni idag när ni går över en gata? Bara skuttar ut?

Helt rätt tänkt !!! Sätter man sig in i hur det kommer att se ut när det kommer självkörande bussar, bilar, lastbilar och vad det än är som kommer åkande mot sig, då vill jag veta om det och inte bara lita på att tekniken fungerar. Tänk efter själva!!!
Citera
2020-09-02, 18:21
Medlem
Citat:
Helt rätt tänkt !!! Sätter man sig in i hur det kommer att se ut när det kommer självkörande bussar, bilar, lastbilar och vad det än är som kommer åkande mot sig, då vill jag veta om det och inte bara lita på att tekniken fungerar. Tänk efter själva!!!

Idag har man ju inte aning om fordonet kommer stanna eller inte. 1 på 500:e förare kör onykter idag vad längtar till den dagen alla fordon är autonoma. Vet inte hur många EAB eller BA har aktivierats när jag tagit taxi i innerstan på lördagskväll.

NTF: Hur många kör berusade?
Citera
2020-09-02, 18:28
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Förstå vad härligt med en gammal -88,bara att köra! Alla andra bilar kommer ju stanna när man kör ut framför dem! 👍😄
Snacka om förkörsrätt!😄
Citera
2020-09-03, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Idag har man ju inte aning om fordonet kommer stanna eller inte. 1 på 500:e förare kör onykter idag vad längtar till den dagen alla fordon är autonoma. Vet inte hur många EAB eller BA har aktivierats när jag tagit taxi i innerstan på lördagskväll.

NTF: Hur många kör berusade?

Skulle fungera på alla bilar även dom som inte är självkörande, man får bättre kontroll helt enkelt!
Citera
2020-09-13, 15:53
Medlem
Citat:
Självkörande bilar är framtiden.

Vad som måste till utöver det rent tekniska (det som krävs för att bilar ska klara av att bli självkörande)

Någon form av varningssystem för gångare/cyklister och andra som vistas i och omkring dessa fordon, något som gör att vi/dom kan se att bilen/bussen eller vad det nu kan vara, fungerar som den ska håller rätt hastighet saktar in i tid osv...
Detta för att öka acceptansen och känslan av trygghet.
Tänk dig själv in i en situation där du ska över ett övergångställe, en självkörande buss kommer i mot dig, vill du inte kunna se att bussen har sett dig och saktar ner innan du går över?

T.ex.. En ljusramp fram och bak på alla fordon som är självkörande. Rampens syfte är
1. Att tala om att fordonet du ser är självkörande.
2. Att fordonet håller rätt hastighet
3. Att fordonet håller på att sakta in.
4. Att fordonet kör för fort. Vilket kommer att vara omöjligt enligt tillverkaren, fast när det händer så vill vi veta det om vi är i närheten.

Detta är vad jag tror kommer att vara ett krav framöver

Har fortfarande inte fått någon som motsäger det du skriver. Kanske är detta det rätta sättet?
Frågan är hur det kan implementeras och om det kan implementeras i både gamla och nya bilar?
Citera
2020-09-13, 16:17
Medlem
Förstår inte vitsen, då kan man lika gärna åka buss, bilen vill man ju köra själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in