2020-08-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
En dator har betydligt snabbare reaktionstid än någon människa. En människa har generellt mellan 1-2 sekunders reaktionstid, en dator en bråkdel av en sekund. Jämför med antisladd, det reagerar fortare än någon människa, det är dock sämre på att förutse, men när skit väl sker så är det överlägset.
Dessutom har självkörande system betydligt lättare att "se" exv. djur vid sidan av vägen, teoretiskt ivf., vi är väl inte riktigt där än, det är många parametrar som ska tas i beaktande vid programmering.
Människans reaktionstid ligger på ca 200-300 ms. I löpning med »starting blocks« räknas det som tjuvstart om personen i fråga reagerar snabbare än 0,1 sekunder.
Citera
2020-08-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Människans reaktionstid ligger på ca 200-300 ms. I löpning med »starting blocks« räknas det som tjuvstart om personen i fråga reagerar snabbare än 0,1 sekunder.

Reaktionstiden beror helt och hållet på om du är förberedd på något eller inte.

Sitter du och glider fram på landsvägen helt chill med musik på och blivit lite halvt fartblind och sen hoppar en älg ut i vägen så kan nog reaktionstiden vara i snitt 1 sekund.

Sitter du däremot och väntar på en lampa som ska lysa och sedan ska du så snabbt du kan trycka på en knapp så kommer det gå mycket snabbare, just för att du är beredd.

Eller för at vända tillbaka det. Du vet på förhand att när du kommer fram till ett staket längst med vägen som slutar, så kommer en älg hoppa fram, men du får absolut inte börja bromsa innan du faktiskt ser den med egna ögon. Då är du beredd och kommer reagera mycket snabbare.
Citera
2020-08-19, 21:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ja, om du står i startblocken och aktivt lyssnar eller tittar efter en signal, nej om du sitter och kör bil, även med handlingsberedskap så tar det i genomsnitt en sekund att reagera om du är medelålders, yngre och äldre är långsammare, har du inte handlingsberedskap kan det ta det uppåt två sekunder.

En dator reagerar på hundradelar, så även om du är snabb och reagerar på en halv sekund så är datorn snabbare.
Citera
2020-08-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, om du står i startblocken och aktivt lyssnar eller tittar efter en signal, nej om du sitter och kör bil, även med handlingsberedskap så tar det i genomsnitt en sekund att reagera om du är medelålders, yngre och äldre är långsammare, har du inte handlingsberedskap kan det ta det uppåt två sekunder.

En dator reagerar på hundradelar, så även om du är snabb och reagerar på en halv sekund så är datorn snabbare.

Att be en dator att skicka en signal inom ett litet nätverk till en annan dator och sedan tillbaka är görbart på mindre än en millisekund.

Att spela spel online och de man spelar med och server också finns i samma land kan ge pingtider (svarstider) på knappt 20 millisekunder för att skicka data fram och tillbaka till en annan spelare i samma land.

Så ja en dator är otroligt snabb. Det som sätter begränsningen i svarstid över nätverk är oftast avstånd, inte datorerna i sig.

Att skicka en signal från Sverige till en spelare på Cypern och tillbaka kanske tar 250 ms p.g.a. avståndet, men det är fortfarande väldigt snabbt.
Citera
2020-08-19, 22:05
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Asiatiska städer har tågstationer som ser ut som nuvarande citybanan, dvs rälsen är helt instängd och det går således inte att beträda spårområdet. Då kan du köra helt automatiskt. I Sverige har vi öppna banor förutom just i den nya citybanan och då gäller det bara två nya stationer.

Nej, som sagt; problemen ligger inte i sensorer och fordonsteknik, problemet ligger i att ett neuralt nätverk inte är en biologisk hjärna, utan en modell av ett biologiskt nätverk av neuroner. Hur mycket vi än försöker efterlikna Hebbs teorier och dess modellering av aktionspotential och LTP genom viktade flerlagersperceptroner och ART kommer vi inte att ens vara i närheten av den perceptuella inlärningsprocess som den biologiska hjärnan använder sig av.

De som någon gång har byggt ett neuralt nätverk vet hur basalt och infantilt det är i början. Det krävs ett nätverk på minst 10 perceptroner och över 2000 interaktioner innan ett övervakat nätverk kan känna igen en bokstav i en bild. Då har man skedmatat nätverket med bilder som bokstavligen pekar ut bokstaven i bilden. Regex är till och med mer effektiv på att hitta bokstäver i en bild än neurala nätverk.

Tänk dig då att nätverket skall på millisekunden avgöra om det där fyrbenta objektet framför bilden är 1. ett dött eller levande objekt (bord eller djur) 2. vad för djur det är (fyrbenta små djur eller ett krypande barn). Barnet kommer inte att ha en chans då nätverket inte har fyrbenta barn i sitt bibliotek. Ingen perceptron har blivit viktat för att känna igen att ett barn verkligen kan krypa! Vi kan inte direkt använda oss av ART här, då ART är som ryggradsdjurens adaptionsinlärning, dvs nätverket anpassar sig efter feedbacken den får. Använder vi oss av adaptionsinlärning måste vi döda mer än 5000 krypande barn!

Oavsett vad vi använder för nätverksmodell kommer vi inte komma någonstans innan vi får stabila kvantumprocessorer då algoritmerna för mer avancerade hjärnfunktioner är för omfattande för vår teknik idag. Vi kommer inte längre än till det Tesla har idag och det har sina brister, vilket ett flertal dödsoffer har fått erfara.
Jag tycker du är lite väl hård mot den självkörande bilen. Skulle du en regnig höstnatt på millisekunden kunna avgöra om det är en hare eller ett barn barn som kryper över ett upphöjt övergångsställe? Troligtvis inte, vi klarar oss med basinstruktionen att vi stannar tills vi vet vad det är. Det skulle räcka för en maskin också.

Med det sagt så är jag övertygad om att helt självkörande bilar är mycket avlägset. Jag har också konstruerat enklare neurala nätverk och även om jag inte är någon expert så vet jag i alla fall så mycket att jag förstår att det är en enormt komplex uppgift att lära en maskin att köra en bil.

Det känns också som att de upplevda framstegen kommer komma mer och mer sällan ju närmare målet man är.
Citera
2020-08-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Jag tycker du är lite väl hård mot den självkörande bilen. Skulle du en regnig höstnatt på millisekunden kunna avgöra om det är en hare eller ett barn barn som kryper över ett upphöjt övergångsställe? Troligtvis inte, vi klarar oss med basinstruktionen att vi stannar tills vi vet vad det är. Det skulle räcka för en maskin också.

Med det sagt så är jag övertygad om att helt självkörande bilar är mycket avlägset. Jag har också konstruerat enklare neurala nätverk och även om jag inte är någon expert så vet jag i alla fall så mycket att jag förstår att det är en enormt komplex uppgift att lära en maskin att köra en bil.

Det känns också som att de upplevda framstegen kommer komma mer och mer sällan ju närmare målet man är.

Då borde du googla fram när en tekniker på (om jag minns rätt) Amazon tog sig an ett projekt på sin fritid. Ha hade katt i sitt hus som fick springa ut genom en kattlucka, men problemet att lösa var att katten ofta kom in med byten som han fångat som den sedan placerade ut i huset. Inte så trevligt.

Han försökte då göra en AI som via kamera kunde lära sig hur katten såg ut när han gick ut och gick in utan byte och sedan lära den hur den såg ut när katten kom in med ett byte i munnen.

Målet var att AIn skulle förstå när katten hade något i munnen och då låsa kattluckan så att katten fick stanna ute tills den ätit upp sitt byte eller bara lämnat det och sen gick in.

Mycket intressant video som är på sätt och vis relaterad till självkörning då bilen måste kunna lära sig mycket om sin omgivning och sätta gränser.

Hittade precis videon igen (var kanske inte Amazon, men men

https://youtu.be/1A-Nf3QIJjM
Citera
2020-08-19, 23:56
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office

Jag hatar att säga det men självkörande bilar är en hoax, det fungerar inom ett campus osv men inte i verkligheten av den enkla anledningen att det räcker med ett fel så får de börja om igen, sånt kostar och i slutändan så tycker jag att AI inte är där än på långa vägar.
Man kallar vissa saker för AI men det är bara en massa förutbestämda algoritmer och företagen vill höja sina aktier, speciellt företag i Kina av någon anledning.
Citera
2020-08-20, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Ja, det måste finnas något varningssystem för dom som är ute o går! Tänker som en failsafe kanske?
Ljus är nog det mest gångbara om vi inte vill få ett nytt mogadishu där alla tutar hela tiden vid varje övergångställe. Det senare hade nog några av de politiska partierna troligtvis inte haft några problem med, de hade kallat biltutan för exotiskt inslag i svenska stadsbilden... Kanske klämt ur en liten vers ur koranen vid varje inbromsning.

Skämt o sido, det med ljusramp låterväl vettigt. Gäller att få till den på ett bra sätt bara så det inte blir disco på gatorna

Citat:
Ursprungligen postat av utte.karlsson
Jag är ganska säker på att man kommer kunna lita på att bilen stannar vid övergångsställen.

Mer orolig för problemet med att personer kommer gå ut lite överallt, speciellt på fyllan för att de vet att bilarna kommer stanna. Så kanske kommer gå riktigt långsamt att köra genom stan en lördags kväll.

Ganska säker är inte tillräckligt det underlättar om vet att bilen stannar eller att man kan se att den saktar in.
Det var en dödsolycka i usa där en självkörande volvo körde ihjäl en kvinna när hon korsade gatan, hade det funnits en t.ex ljusramp som visade att bilen saktade in innan hon gick över så hade det nog inte hänt? Hur som vill jag nog veta att den bilen/bussen eller vad det nu är? Har ingen förare, skulle kännas mycket bättre eller?
Skrattar Mogadishu? hur kom det in i bilden? Men du har nog en poäng mycket tuttande kommer det att bli i takt med självkörande fordon
Citera
2020-08-23, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kent29
Ganska säker är inte tillräckligt det underlättar om vet att bilen stannar eller att man kan se att den saktar in.
Det var en dödsolycka i usa där en självkörande volvo körde ihjäl en kvinna när hon korsade gatan, hade det funnits en t.ex ljusramp som visade att bilen saktade in innan hon gick över så hade det nog inte hänt? Hur som vill jag nog veta att den bilen/bussen eller vad det nu är? Har ingen förare, skulle kännas mycket bättre eller?
Skrattar Mogadishu? hur kom det in i bilden? Men du har nog en poäng mycket tuttande kommer det att bli i takt med självkörande fordon

Skulle gissa att kvinnan som gick över vägen inte ens såg bilen utan var säkert upptagen med sin telefon(eller liknade). Då hade inte en ljusramp gjort någon skillnad, om den inte var superstark så hon inte kunde se sin telefon. Bättre att göra bilarna säkra så de kan hantera personer som inte har koll på sin omgivning.
Citera
2020-08-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utte.karlsson
Skulle gissa att kvinnan som gick över vägen inte ens såg bilen utan var säkert upptagen med sin telefon(eller liknade). Då hade inte en ljusramp gjort någon skillnad, om den inte var superstark så hon inte kunde se sin telefon. Bättre att göra bilarna säkra så de kan hantera personer som inte har koll på sin omgivning.

Hade en människa suttit bakom ratten så hade den bromast. Det går inte lösa detta med dator eller ljusramp, de här situation är för komplicerade. I alla fall inte de närmaste 100 åren.
Citera
2020-08-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olle.holm
Hade en människa suttit bakom ratten så hade den bromast. Det går inte lösa detta med dator eller ljusramp, de här situation är för komplicerade. I alla fall inte de närmaste 100 åren.
Trams klart att det blir självkörande fordon både bilar och bussar m.m Vad du säger är att det händer inga olyckor nu när människor sitter bakom ratten eller hur? Och när dom självkörande fordonen är på vägarna så vill iaf jag veta om det, och vilka dom är, inte du? Det kommer att bli olyckor även med självkörande bilar så klart, Men kanske mindre än nu. Men sen är det upp till var och en att ta ansvar när man befinner sig i trafiken, inte gå och titta i en telefon t.ex
Citera
2020-08-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag hatar att säga det men självkörande bilar är en hoax, det fungerar inom ett campus osv men inte i verkligheten av den enkla anledningen att det räcker med ett fel så får de börja om igen, sånt kostar och i slutändan så tycker jag att AI inte är där än på långa vägar.
Man kallar vissa saker för AI men det är bara en massa förutbestämda algoritmer och företagen vill höja sina aktier, speciellt företag i Kina av någon anledning.

Självkörande bilar och lastbilar knappas en hoax. Då redan finns flera städer som bland annat San Francisco och Los Angles. Taxitjänst Waymo har varit gång par år och kör utan säkerhetsförare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in