Citat:
Ursprungligen postat av
Office
Jag tycker du är lite väl hård mot den självkörande bilen. Skulle du en regnig höstnatt på millisekunden kunna avgöra om det är en hare eller ett barn barn som kryper över ett upphöjt övergångsställe? Troligtvis inte, vi klarar oss med basinstruktionen att vi stannar tills vi vet vad det är. Det skulle räcka för en maskin också.
Med det sagt så är jag övertygad om att helt självkörande bilar är mycket avlägset. Jag har också konstruerat enklare neurala nätverk och även om jag inte är någon expert så vet jag i alla fall så mycket att jag förstår att det är en enormt komplex uppgift att lära en maskin att köra en bil.
Det känns också som att de upplevda framstegen kommer komma mer och mer sällan ju närmare målet man är.
Då borde du googla fram när en tekniker på (om jag minns rätt) Amazon tog sig an ett projekt på sin fritid. Ha hade katt i sitt hus som fick springa ut genom en kattlucka, men problemet att lösa var att katten ofta kom in med byten som han fångat som den sedan placerade ut i huset. Inte så trevligt.
Han försökte då göra en AI som via kamera kunde lära sig hur katten såg ut när han gick ut och gick in utan byte och sedan lära den hur den såg ut när katten kom in med ett byte i munnen.
Målet var att AIn skulle förstå när katten hade något i munnen och då låsa kattluckan så att katten fick stanna ute tills den ätit upp sitt byte eller bara lämnat det och sen gick in.
Mycket intressant video som är på sätt och vis relaterad till självkörning då bilen måste kunna lära sig mycket om sin omgivning och sätta gränser.
Hittade precis videon igen

(var kanske inte Amazon, men men
https://youtu.be/1A-Nf3QIJjM