2020-09-02, 14:54
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
Källa på vad, Vansbros folkmängd eller att våldet ökar i små orter?
Har hänt ganska mycket i Vansbro dom senaste 10-15åren.
Jag gjorde en * för att du skulle förstå att jag syftade på "att våldet ökar i små orter".
Citera
2020-09-02, 14:57
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Ja ca mordratiot har legat på ca 1 per år, men i år ser det faktiskt ut att öka. Det ligger i detta nu på ca 1,4 faktiskt, vilket är ytterst oroande.

Det är visserligen för tidigt att dra några slutsatser men 8 månader av året är för lång tid för tillfälligheter, så ökningen ser ut att vara reell och långvarig.

Traditionellt sett har Finland alltid haft högst mordfrekvens i Norden. Mycket fylla förmodligen, men det går stadigt ned och nu ser vi faktiskt ut att gå om dem.

Mordfrekvensen har dessutom minskat i svag takt i hela Västeuropa och i våra grannländer, men tyvärr inte i Sverige. Den har legat jämn några år nu, men ser ut att öka.

Det är ytterst alarmerande.
Håller med.
Egentligen borde mordratiot minska i takt med att människor tack vare mobiltelefoner kan larma om händelser mycket snabbare nu och att vården borde utvecklas och bli duktigare på att behandla våldsoffer.
Citera
2020-09-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är nog en hund begraven här.

Edit:
Ingen hund registrerad på paret. Det kunde du väl kollat först.

En gammal Ford -99 och två släpkärror finns.
Det var konstigt. Det ska ha sprungit 2 stora hundar, inga knähundar, på deras tomt i Kalmar och skällt på allt som rörde sig på cykelbanan utanför. Det finns hundgård också på deras tomt. Så när dog då hundarna?

Om de inte ägde hundar längre, då är det nog planerat det som nu har skett.

Tragiskt
Citera
2020-09-02, 16:31
Medlem
Citat:

Edit:

Fast man kan ju ha hund utan att den är registrerad på en själv. Inackordering eller foder.
Citera
2020-09-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaTraktor6
Fast man kan ju ha hund utan att den är registrerad på en själv. Inackordering eller foder.
De kan ju mycket väl ha tagit hand om någon av barnens hundar ibland. Dessutom är det inte alla som registrerar sina hundar. Jag vet äldre personer som har haft hundar i hela sitt liv utan att registrera eller försäkra dem, så det är nog ganska vanligt förekommande.
Citera
2020-09-02, 22:01
Medlem
Citat:

Edit:

Har du inte köpt hund av uppfödare är det inte säkert den är registrerad, tex köpt av nån som tagit oplanerad kull, Blocket osv. Vet en som har tre hundar men när vi kollade upp dessa märkliga människor sv en anledning hade de inga hundar.
Citera
2020-09-03, 00:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Är inte insatt i hundregistrering. Min källa är Ratsit och jag vet inte villkoren för att det ska finnas med där. Är väl om de betalar hundskatt de kommer med där.
Citera
2020-09-03, 00:13
Medlem
PeterNosters avatar
Har någon kollat status på parets barn? Kriminella? Ekonomiska problem?
Citera
2020-09-03, 00:17
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Är inte insatt i hundregistrering. Min källa är Ratsit och jag vet inte villkoren för att det ska finnas med där. Är väl om de betalar hundskatt de kommer med där.

Hundskatten är borta sedan evigheter, chipade hundar finns med på Ratsit, chipnumret finns där, längt ifrån alla chipar sina hundar
Senast redigerad av Svennis7254 2020-09-03 kl. 00:22.
Citera
2020-09-03, 00:28
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Det har inte med registreringen att göra. Hunden ska vara registrerad på sin ägare.
Citat:
Hundskatt var en mellan 1923 och 1996 i Sverige uttagen kommunal skatt för hundar äldre än tre månader. Den skatten finns alltså inte längre.

Men alla hundar ska vara registrerade hos Jordbruksverket och det måste hundägaren göra själv om inte uppfödaren gör den extra tjänsten.
Många vet inte om att dom ska registrera hundarna där eller så skiter dom i det.

Paret kan ha haft flera hundar som inte är registrerade.
Äldre är ofta inte medvetna om detta då det inte finns speciellt mycket info om det och det blir oftast inga böter om man struntar i att registrera.
https://djur.jordbruksverket.se/jordbruksverketslattlastasidor/allahundarskavaramarktaochregistrerade.4.37e9ac461 44f41921cd3f56.html

Men böter kan det bli. 1.500 kr per hund suger bra...
https://dognews.se/2013/07/29/hundagare-fick-1500-kr-i-boter-for-oregistrerad-hund-hos-jordbruksverket/
Senast redigerad av Timeout 2020-09-03 kl. 00:30.
Citera
2020-09-03, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det har inte med registreringen att göra. Hunden ska vara registrerad på sin ägare.

Hundskatt var en mellan 1923 och 1996 i Sverige uttagen kommunal skatt för hundar äldre än tre månader. Den skatten finns alltså inte längre.

Men alla hundar ska vara registrerade hos Jordbruksverket och det måste hundägaren göra själv om inte uppfödaren gör den extra tjänsten.
Många vet inte om att dom ska registrera hundarna där eller så skiter dom i det.

Paret kan ha haft flera hundar som inte är registrerade.
Äldre är ofta inte medvetna om detta då det inte finns speciellt mycket info om det och det blir oftast inga böter om man struntar i att registrera.
https://djur.jordbruksverket.se/jordbruksverketslattlastasidor/allahundarskavaramarktaochregistrerade.4.37e9ac461 44f41921cd3f56.html

Men böter kan det bli. 1.500 kr per hund suger bra...
https://dognews.se/2013/07/29/hundagare-fick-1500-kr-i-boter-for-oregistrerad-hund-hos-jordbruksverket/
Är detta ett hundforum, eller handlar det om ett misstänkt mord på ett äldre par? Att trådarna alltid skall spåra ur och bli totalt off topic.
Citera
2020-09-03, 11:18
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Jag gjorde en * för att du skulle förstå att jag syftade på "att våldet ökar i små orter".

Hur många obducenter kan Vansbro ståta med, tror du? Bängen har nämligen inte en susning om detta är mord eller olycka. Bängen har uttryckt att en obduktion får berätta hur det ligger till i det här fallet. Men det var 5-6 dagar sedan. Herregud, har man inte obducerat dom än? Om det nu visar sig vara mord, långt om länge, så måste man ju medge att en mördare erhållit ett välkommet försprång som heter duga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in