2020-09-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi diskuterar huruvida C-19 kan orsaka permanenta skador utöver att du "kan råka dö". Att det är hyfsat låg dödlighet nu av C-19 är konstaterat sedan länge och behöver inte diskuteras vidare. Det som stör mig är att långtidsskaderisken nedspelas konsekvent av många här liksom FHM, Tegnell och nyhetsmedierna. Du har absolut ingenting att tjäna på att flytta målstolparna i den här diskussionen. Varför var det viktigt för dig att göra det? Vad vill du uppnå med det? Låt mig gissa, du driver en restaurant och du tycker det är viktigare att ha öppet än att dina kunder är fertila?
Det finns ju också dessutom två sorters långtidsskador- dels de som orsakats av covid-19, dels de som orsakats av IVA-vård. Andelen IVA-orsakade skador är högre än vid IVA-vård före pandemin. Situationen på IVA har på många håll varit pressad med stor andel ssk som saknar IVA-vubben på 1 år som snabbutbildats under endast några få dagar, samt låg personaltäthet där en IVA-ssk istället för 1-2 patienter, ansvarat för 10-12 patienter. Fokus har ofta varit endast att rädda liv- annan väldigt viktig förebyggande vård har ofta inte hunnits med. För de här som inte verkar ha förstått vidden av hur covid-19 drabbat vården och enskilda personer rekommenderar jag IVA-ssk Eveline Jacobsons sommarprat.

Nedsättningar och restsymtom efter intensivvård:
Fysiska:
Ex: muskelsvaghet, critical illness polyneuropati/myopati, nedsatt rörlighet, försvagad andningsmuskulatur, sväljningssvårigheter
Kognitiva:
Ex: minnesstörning/minnesförlust, mental långsamhet – latens, koncentrationssvårigheter, konfusion
Psykiska:
Ex: oro, ångest, depression, sömnstörning, posttraumatiskt stressyndrom
Fysiska:
Ex: muskelsvaghet, critical illness polyneuropati/myopati, nedsatt rörlighet, försvagad andningsmuskulatur, sväljningssvårigheter

Svår Covid-19 - exempel på andra komplikationer:
Njursvikt
Kardiell påverkan
Tromboembolism
Neurologiska komplikationer
Sekundära bakteriella infektioner
Trycksår
Kontrakturer
Malnutrition
Dysfagi
Citera
2020-09-02, 18:55
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Läs Emanuel Karstens mycket statistiskt utförliga blogg om överdödligheten i Sverige i år. Sök sanningen.
Jag har slutat läsa hans blogg. Emanuel hade inte ens tagit sig tid sätta sig in i hur SCBs statistik byggs.

I ett tidigare blogginlägg(som han nu verkar ha tagit bort) så hade han felaktigt tittat på de senaste veckorna av SCBs dödsfallsdata (som ej var komplett) och dragit den inkorrekta slutsatsen "aha - nu har vi ju en underdödlighet, det kommer naturligtvus fortsätta. Dog med, inte av".

Emanuel - om du läser det här - du är en nolla. Ta och lägg ner lite tid på dina blogginlägg innan du börjar med ordbajseriet.
Citera
2020-09-02, 18:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Tur att det än så länge bara är din känsla som indikerar att hösten blir som våren. Hade det funnits data som indikerade samma sak så hade jag blivit rädd.
Lite mer än bara min känsla.

https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/
Citera
2020-09-02, 18:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
Det finns ju också dessutom två sorters långtidsskador- dels de som orsakats av covid-19, dels de som orsakats av IVA-vård. Andelen IVA-orsakade skador är högre än vid IVA-vård före pandemin. Situationen på IVA har på många håll varit pressad med stor andel ssk som saknar IVA-vubben på 1 år som snabbutbildats under endast några få dagar, samt låg personaltäthet där en IVA-ssk istället för 1-2 patienter, ansvarat för 10-12 patienter. Fokus har ofta varit endast att rädda liv- annan väldigt viktig förebyggande vård har ofta inte hunnits med. För de här som inte verkar ha förstått vidden av hur covid-19 drabbat vården och enskilda personer rekommenderar jag IVA-ssk Eveline Jacobsons sommarprat.

Nedsättningar och restsymtom efter intensivvård:
Fysiska:
Kognitiva:
Ex: minnesstörning/minnesförlust, mental långsamhet – latens, koncentrationssvårigheter, konfusion
Psykiska:
Ex: oro, ångest, depression, sömnstörning, posttraumatiskt stressyndrom
Fysiska:

Svår Covid-19 - exempel på andra komplikationer:
Njursvikt
Kardiell påverkan
Tromboembolism
Neurologiska komplikationer
Sekundära bakteriella infektioner
Trycksår
Kontrakturer
Malnutrition
Dysfagi

Det låter ju inte som tomtens önskelista direkt. Man undrar om socialstyrelsen, eller någon annan har gjort några uppskattningar om hur mycket alla dessa skador kommer att kosta samhället. Baserat då på olika scenarior beträffande smittspridning, innan dess vi kan få fram ett vaccin. Jag får känslan av att det måste vara MYCKET angeläget att minska smittspridningen så mycket det bara går nu. Man kan inte tillåta en ökad samhällsspridning igen, men jag tycker ändå att läget ser mycket illavarslande ut just nu.

Citera
2020-09-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Dumt att de skriver ett kommatecken och inte en punkt då. Då kan vi ändå se att Grundskollärare löper 10% ökad risk än snittet då? Sedan är ju frågan hur mycket de öppna skolorna bidrar till att öka smittspridningen i samhället i stort. Antagligen rätt mycket, vilket påverkar utfallet även i övriga yrkeskategorier.

Jag skulle hävda att lärare, i brist på bättre underlag, är en jättebra kontrollgrupp för hur smittsamma barn kan vara i olika åldrar. Nu visar det sig att lärare he 10% större chans att smittas än befolkningen i stort. Samtidigt vet vi att lärare inte har fått distansarbeta vilket automatiskt bör höja deras riskfaktor mot populationen i stort. En högst rimlig slutsats är att barn inte sprider covid i någon betydande omfattning. Vad är ditt bästa argument för att skolan är en ganska stor del av smittspridningen?

Edit: läs igenom före. Tog bort dubblett
Citera
2020-09-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vad svamlar du om? Hanteringen av Wuhan var extrem, men kinesernas tillvägagångssätt vsr banbrytande. Dom har satt en ny standard som visar att det faktiskt är möjligt att kraftigt bromsa ett virusutbrott med ett nytt resperatoriskt virus med R0 liknande SARS-COV2.

När FHM antagligen vände sig till en gammal pandemiplan från 80-talet som visade att det skulle vara hopplöst i längden och därför nästan omgående gav upp, så tog andra länder som Kina striden och slog ner viruset.

Fy fan säger jag bara - när den riktigt stora pandemin kommer så är det varje man för sig själv i det här landet. Bunkra upp på FFP2/3 masker och annat, för de svenska myndigheterna kommer inte gå att lita på.
Svara på mina frågor istället.
Citera
2020-09-02, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Lite mer än bara min känsla.

Ok, det var lite intressant men känns knepigt att grafen visar på en ökning som pågått i tre veckor utan att det syns i IVA-fall eller antal diagnoser.
Citera
2020-09-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi diskuterar huruvida C-19 kan orsaka permanenta skador utöver att du "kan råka dö". Att det är hyfsat låg dödlighet nu av C-19 är konstaterat sedan länge och behöver inte diskuteras vidare. Det som stör mig är att långtidsskaderisken nedspelas konsekvent av många här liksom FHM, Tegnell och nyhetsmedierna. Du har absolut ingenting att tjäna på att flytta målstolparna i den här diskussionen. Varför var det viktigt för dig att göra det? Vad vill du uppnå med det? Låt mig gissa, du driver en restaurant och du tycker det är viktigare att ha öppet än att dina kunder är fertila?

Det är ansvarslöst att ignorera en av Sveriges vanligaste dödsorsaker enligt Folkhälsomyndigheten, särskilt när man vet att influensa är mycket smittsamt vintertid och vaccin mot influensan ofta inte är särskilt effektivt mot sjukdomen.

Rådet måste bli att stanna hemma och isolera dig under vintern och riskera inte din och andras hälsa.
Citera
2020-09-02, 19:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Jag skulle hävda att lärare, i brist på bättre underlag, är en jättebra kontrollgrupp för hur smittsamma barn kan vara i olika åldrar. Nu visar det sig att lärare he 10% större chans att smittas än befolkningen i stort. Samtidigt vet vi att lärare inte har fått distansarbeta vilket automatiskt bör höja deras riskfaktor mot populationen i stort. En högst rimlig slutsats är att barn inte sprider covid i någon betydande omfattning. Vad är ditt bästa argument för att skolan är en ganska stor del av smittspridningen?

Edit: läs igenom före. Tog bort dubblett

Att barn inte sprider smittan i betydande omfattning kan man väl ändå inte säga, när lärare löper 10% ökad risk att drabbas av Covid 19 än snittet i befolkningen? Möjligen kan man säga att barn inte sprider smittan väldigt mycket mer än andra. Trots allt är det ju 10% överrepresentation eller hur? Sedan ska vi komma ihåg att siffrorna är relativa. Blir barnen smittad i skolan och kommer hem med smittan, så smittas även föräldrar, som kan vara verksamma i precis vilket yrke som helst och då uppstår en smitta även där, vilket gör att lärarnas relativa utsatthet minskar. Det gäller att ha koll på vad man har i täljare och nämnare.
Citera
2020-09-02, 19:05
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Svara på mina frågor istället.
Ledde utbrottet i Wuhan till samma effekter trots lockdown och övriga extrema åtgärder som vidtogs där?

Vad fan betyder den här meningen? Hur ska jag kunna svara på den där dyngan?

Lär dig svenska för fan. Jag skriver ju bättre svenska än dig, trots att det inte är mitt egentliga modersmål.
Citera
2020-09-02, 19:07
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Det är ansvarslöst att ignorera en av Sveriges vanligaste dödsorsaker enligt Folkhälsomyndigheten, särskilt när man vet att influensa är mycket smittsamt vintertid och vaccin mot influensan ofta inte är särskilt effektivt mot sjukdomen.

Rådet måste bli att stanna hemma och isolera dig under vintern och riskera inte din och andras hälsa.

Men jag diskuterar inte dödsrisker jävla ägghjärna, jag diskuterar skadeverkningar av viruset som du får även om du överlever. Varför flyttar du målstolparna i min diskussion? Om du postar till mig så kan du åtminstone läsa vad jag skriver.
Citera
2020-09-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Som sagt. Tro på allt du läser om det hjälper dig i livet.

Nej nej för tusan.
De testade 5 djur, och india-viruset kunda binda till alla. Säkerligen kan det då binda till fler.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.08.28.271601v1.full
The aim of this study was to analyze the RNA binding domain (RBD) sequence of spike protein from the isolates collected from the throat swab samples of COVID-19 positive cases and further to assess the RBD affinity with ACE2 of different species including human. Furthermore, RBDs of all the Indian isolates are capable of binding to ACE2 of human, bat, hamster and pangolin. The study shows that RBDs of all the studied isolates have binding affinity for all the five species, which suggests that the virus can infect a wide variety of animals which could also act as natural reservoir for SARS-CoV-2.

Det här viruset kommer hoppa från människa till djur och människa tillbaka flera gånger om.
Senast redigerad av Saundra 2020-09-02 kl. 19:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in