2020-09-02, 19:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Ok, det var lite intressant men känns knepigt att grafen visar på en ökning som pågått i tre veckor utan att det syns i IVA-fall eller antal diagnoser.

Finns tänkbara orsaker till detta. Det kan handla om "vanliga förkylningar". Ökningen kan ske hos grupper som vanligen inte blir särskilt sjuka. Det kan också vara så att de som blivit sjuka ännu så länge inte har hunnit söka sig till vården i någon större utsträckning. Det tar ju upp till 10 dagar att insjukna och därefter tar det ytterligare 10 dagar innan man ev blir ordentligt sjuk. Om det är så, står vi inför en mycket brant ökning av fall inom vården inom mycket kort närtid. Vi får se hur det blir. Jag tror det inryms alla tre varianter i dessa siffror. Andelarna däremot är svårare att gissa, men nog sjutton tror jag att det skett en ökning. Konstigt vore annat, nu när skolorna öppnat och folk har slut på semester.
Citera
2020-09-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns tänkbara orsaker till detta. Det kan handla om "vanliga förkylningar". Ökningen kan ske hos grupper som vanligen inte blir särskilt sjuka. Det kan också vara så att de som blivit sjuka ännu så länge inte har hunnit söka sig till vården i någon större utsträckning. Det tar ju upp till 10 dagar att insjukna och därefter tar det ytterligare 10 dagar innan man ev blir ordentligt sjuk. Om det är så, står vi inför en mycket brant ökning av fall inom vården inom mycket kort närtid. Vi får se hur det blir. Jag tror det inryms alla tre varianter i dessa siffror. Andelarna däremot är svårare att gissa, men nog sjutton tror jag att det skett en ökning. Konstigt vore annat, nu när skolorna öppnat och folk har slut på semester.

Smittan har minskat sedan början av april trots öppna skolor och arbetsplatser. Varför skulle det bli annorlunda i höst? (Jag ifrågasätter inte att det blir en liten ökning, vill bara veta hur du ser på saken)
Citera
2020-09-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men jag diskuterar inte dödsrisker jävla ägghjärna, jag diskuterar skadeverkningar av viruset som du får även om du överlever. Varför flyttar du målstolparna i min diskussion? Om du postar till mig så kan du åtminstone läsa vad jag skriver.

Så du tror inte att en efterföljande hjärtinfarkt kan vara en nog så allvarlig skadeverkning som är vanlig efter influensa.

Efterföljande bakteriell lunginflammation, men hjärtinfarkt eller hjärtsvikt är också vanligt. Därför går det inte att räkna antalet dödsfall på grund av influensa direkt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/
Citera
2020-09-02, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Hur läser du rapporten? Den relativa risken står tydligt i sista tabellen. Tror du får läsa om, framförallt om du tror risken är som du skriver ovan. Barnskötare har samma risk som resten av befolkningen (RR=1), förskollärare har lägre risk än genomsnittet (RR=0,7) och grundskollärare har ett RR på 1,1, vilket är långt ifrån 60% högre risk i alla fall med vanlig matematik . Tips: RR=1,0 är risken för befolkningen.
I den jämförelsen ingår dessutom många yrkesgrupper som kan jobba hemifrån. Det gör jämförelsen orättvis. Lärare kan ju, precis som alla andra, smittas på bussen på väg till jobbet eller av kollegor.

Om man bara jämförde lärare mot andra yrkesgrupper som inte heller kan jobba hemifrån, så hade lärare legat långt under snittet.
Citera
2020-09-02, 19:20
Medlem
Citat:
Att barn inte sprider smittan i betydande omfattning kan man väl ändå inte säga, när lärare löper 10% ökad risk att drabbas av Covid 19 än snittet i befolkningen? Möjligen kan man säga att barn inte sprider smittan väldigt mycket mer än andra. Trots allt är det ju 10% överrepresentation eller hur? Sedan ska vi komma ihåg att siffrorna är relativa. Blir barnen smittad i skolan och kommer hem med smittan, så smittas även föräldrar, som kan vara verksamma i precis vilket yrke som helst och då uppstår en smitta även där, vilket gör att lärarnas relativa utsatthet minskar. Det gäller att ha koll på vad man har i täljare och nämnare.

Med tanke på mängden kontakter en lärare har med barn kan vi nog säga det. Gruppen ”övriga servicearbetare”, där åtminstone några av de mest drabbade yrkesgrupper inte finns med, har en överrepresentation på över 100%. Med tanke på hur många barn en lärare är i kontakt med så borde det verkligen synas i hos lärarkåren ifall de faktiskt smittade i nämnvärd omfattning. Nu är sannolikheten för lärare marginellt högre än vuxna som träffar noll till några barn. Den är mindre än hälften jämfört med yrken där du träffar många vuxna.

Hade du inga argument alls?
Citera
2020-09-02, 19:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Smittan har minskat sedan början av april trots öppna skolor och arbetsplatser. Varför skulle det bli annorlunda i höst? (Jag ifrågasätter inte att det blir en liten ökning, vill bara veta hur du ser på saken)

Det där är ju egentligen ingenting vi kan belägga. Tester och testkapacitet har inte varit konstant under pandemins gång. Antalet inläggningar på IVA började minska på allvar först i mitten av juni. Det sammanfaller rätt väl med skolavslutningarna. Kan vara en slumpa, men jag tror inte det.

Jag tror att skolorna driver smittan rätt bra. Även om inte barnen blir särskilt sjuka, så drar de hem smittan till sina föräldrar. Föräldrar som kan bli sjuka och framförallt smitta kollegor på sina arbetsplatser, plus att de sprider smittan i andra sammanhang. I köpcentrum, i kollektivtrafiken osv.

Den här självskattningssidan tycker jag också är intressant. Där kan vi se att folk som har Covid19 symtom har ökat rätt ordentligt senaste tiden. Även om det är från en låg nivå är kurvan brant uppåt, vilket inte skett sedan pandemin startade.

https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/
Citera
2020-09-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Efter två veckor i skolan tvingas Petriskolans elever åter hem. Rektorsbeslutet väckte på onsdagen stor besvikelse i korridorerna.

Våren var något av det tråkigaste jag varit med om. De flesta låg i sängen under lektionerna, utan att slå på kameran. Nu händer det igen, säger Kristian Herceg.
https://www.sydsvenskan.se/2020-09-02/petrielever-besvikna-over-att-skickas-hem-igen

"Vi gör detta för att hålla ned smittspridningen i kollektivtrafiken samt för att hålla eventuell smittspridning nere på skolan”, skriver rektor Eva Daun.

Varför stänger inte alla skolor i solidaritet med de som åker kollektivt eller är rädda för eventuella smittorisker?

Som sagt går alltid hitta exempel. Jag vill ha nationell statistik. Hittills finns det inga evidens för att lärare på olika plan skulle vara mer drabbade än genomsnittet.
Citera
2020-09-02, 19:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Med tanke på mängden kontakter en lärare har med barn kan vi nog säga det. Gruppen ”övriga servicearbetare”, där åtminstone några av de mest drabbade yrkesgrupper inte finns med, har en överrepresentation på över 100%. Med tanke på hur många barn en lärare är i kontakt med så borde det verkligen synas i hos lärarkåren ifall de faktiskt smittade i nämnvärd omfattning. Nu är sannolikheten för lärare marginellt högre än vuxna som träffar noll till några barn. Den är mindre än hälften jämfört med yrken där du träffar många vuxna.

Hade du inga argument alls?

Jag har precis nämnt dem. Vill du inte ta till dig dem, är det inget jag kan göra något åt. Att personer som jobbar inom "serviceyrken" ofta bor i socialt utsatta områden behöver för övrigt inte ha något med deras utsatthet inom sitt yrke att göra.
Citera
2020-09-02, 19:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Jahapp.

https://www.di.se/nyheter/silvio-berlusconi-drabbad-av-covid-19/

Nu har Berlusconi åkt på Covid19. Tror ni han får palliativ vård och blir fullpumpad med morfin, eller tror ni han kommer överleva?
Citera
2020-09-02, 19:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag säger inte att Sverige kommer att klara sig bättre, ens i längden, jämfört med Norge eller Finland, för det vet vi inte, tack vare att det rör sig om en ganska trög klustersmitta, (förutom när superspridare är i farten), som verkar vara lätt att, tillfälligt, trycka ner

Men jag konstaterar bara att alla som skrivit i tråden att vi skulle få en fruktansvärd smittspridning under sommaren fick fel i det. Nu påstår istället, (samma debattörer?), att vi kommer att få en fruktansvärd smittspridning i Sverige till hösten.

Vi vet inte vad som kommer att hända under hösten. Vad ska man dra för slutsats av det?

En lämplig strategi kan vara: "Hoppas på det bästa, förbereda sig på det värsta".

Har Folkhälsomyndigheten förberett sig på möjligheten att smittspridningen ökar? Eller har Folkhälsomyndigheten fortsatt att vara kaxig, och hävdat att deras strategi är bra?

Citat:
Inför sommaren fanns det de i tråden som trodde att den svenska sjukvården skulle braka ihop. En dåre skickade t.o.m efter en syrgasapparat ifrån Kina. En annan dåre undrade om det var säkert att använda industriell syrgas!

Hånar du folk för att dom var bekymrade?

Citat:
Så saknar alarmisterna och högerextremisterna i tråden, fullständigt, all moral?

Vad är en "högerextremist" enligt din uppfattning? Jag är invandringsmotståndare. Innebär det att jag är "högerextremist"?

Citat:
Har ni inte ens ett litet uns av självkritik?

Vem är det som skulle ha mest nytta av självkritik? (Jag tänker inte på några av skribenterna på Flashback.)
Citera
2020-09-02, 19:29
Medlem
Citat:
Det där är ju egentligen ingenting vi kan belägga. Tester och testkapacitet har inte varit konstant under pandemins gång. Antalet inläggningar på IVA började minska på allvar först i mitten av juni. Det sammanfaller rätt väl med skolavslutningarna. Kan vara en slumpa, men jag tror inte det.

Jag tror att skolorna driver smittan rätt bra. Även om inte barnen blir särskilt sjuka, så drar de hem smittan till sina föräldrar. Föräldrar som kan bli sjuka och framförallt smitta kollegor på sina arbetsplatser, plus att de sprider smittan i andra sammanhang. I köpcentrum, i kollektivtrafiken osv.

Den här självskattningssidan tycker jag också är intressant. Där kan vi se att folk som har Covid19 symtom har ökat rätt ordentligt senaste tiden. Även om det är från en låg nivå är kurvan brant uppåt, vilket inte skett sedan pandemin startade.

https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/

Nu är du riktigt snett ute. Nya IVA inläggningar har en extremt tydlig kulmen i mitten av april. Nivåerna i mitten av juni är ungefär en tredjedel av vad de var i april.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-09-02, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ledde utbrottet i Wuhan till samma effekter trots lockdown och övriga extrema åtgärder som vidtogs där?

Vad fan betyder den här meningen? Hur ska jag kunna svara på den där dyngan?

Lär dig svenska för fan. Jag skriver ju bättre svenska än dig, trots att det inte är mitt egentliga modersmål.
Jag misstog mig. Fick intrycket att du hade något seriöst att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in