2020-09-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den intagne kan söka sig till Sverige.

"Om man vill avtjäna en nordisk dom på fängelse eller frivårdspåföljd, eller övervakning efter villkorlig frigivning från fängelse, i Sverige kan man ansöka hos landet där man dömts och be dem kontakta Kriminalvården.

Om man vill avtjäna en europeisk dom på fängelse eller frivårdspåföljd, eller övervakning efter villkorlig frigivning från fängelse, i Sverige kan man ansöka hos landet där man dömts att de ska kontakta Kriminalvården (undantaget de länder som inte tillämpar EU:s rambeslut)." KV

Både Sverige och Danmark ska godkänna det.

Vidare:

Verkställigheten, avtjänandet av den utländska domen, kommer att ske enligt svenska regler. Det innebär bland annat att villkorlig frigivning och övervakning efter villkorlig frigivning kommer att ske enligt svenska regler.

Om den dömde är frihetsberövad i det andra landet kommer personen att transporteras till Sverige.

Om han eller hon är på fri fot när beslutet meddelas kommer den svenska Kriminalvården (om det är fängelsepåföljd, frivårdspåföljd eller övervakning efter villkorlig frigivning) att kontakta den dömde. Om det är en påföljd som innebär rättspsykiatrisk vård eller sluten ungdomsvård kommer ansvariga svenska myndigheter att kontakta den dömde." KV

Här uppstår det ett problem om 20år straffet står sig för de yngre. Då det krockar med vad som är maxstraff i Sverige för yngre personer. Det är väl 18år(?) Det kan bli en förhandling med Sverige.

Vidare, om man avtjänar sitt straff i Danmark har man möjlighet till halvtid. Det kan också bli hel straffet. Sverige ligger man med 2/3 med lite plus i vissa fall.

Fast gör det verkligen det? Krockar alltså. De äldre exv ”Diplomatdottern” gjorde ju långt tidsbestämt straff om jag inte minns fel. Att avtjäna ett längre straff än vad som Sverige dömer ut har åtminstone hänt i andra fall.
Citera
2020-09-02, 20:07
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Ok. Du tycker att de verkar ha brytt sig innan alltså?

Inte alls, men då fanns det ändå en "point of return", även om det vore högst osannolikt att de gått den vägen. Men nu är den där point of return helt bortblåst.
Citera
2020-09-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Inte alls, men då fanns det ändå en "point of return", även om det vore högst osannolikt att de gått den vägen. Men nu är den där point of return helt bortblåst.

Nej det fanns ingen sån kvar. Den var passerad. Det som nu blir är att de hinner avtjäna en hel del år så att de blir lite avtrubbade i det hänseendet att de inte har samma inflytande.
Citera
2020-09-03, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanserPoes
Ja, det är väl så det blir, och jag tänkte inte riktigt klart där: om de stackarna skeppas till Somalia så kommer vi skicka regeringsplanet för att hämta hem dem.
Men vet vi om alla innehar svenskt medborgarskap?

Jag vet inte men jag gissar att de har det.
Citera
2020-09-03, 06:38
Medlem
Citat:
Fast gör det verkligen det? Krockar alltså. De äldre exv ”Diplomatdottern” gjorde ju långt tidsbestämt straff om jag inte minns fel. Att avtjäna ett längre straff än vad som Sverige dömer ut har åtminstone hänt i andra fall.

Sverige hade då ett annat avtal med Thailand. Som har sedan länge förhandlats om. Sverige har avtal med Norden, EU, andra enskilda länder och inga avtal med några länder. Dessa avtal kan se olika ut. Sveriges relation med nordiska länder är god och man har en vana att flytta fångar. I Norden var det tidigare säkert vanligast Sverige till Finland. Då Finland har mildare VF än Sverige i många fall.
Citera
2020-09-03, 08:48
Medlem
Citat:
Sverige hade då ett annat avtal med Thailand. Som har sedan länge förhandlats om. Sverige har avtal med Norden, EU, andra enskilda länder och inga avtal med några länder. Dessa avtal kan se olika ut. Sveriges relation med nordiska länder är god och man har en vana att flytta fångar. I Norden var det tidigare säkert vanligast Sverige till Finland. Då Finland har mildare VF än Sverige i många fall.

Jo vad gäller själva förfarandet om VF och frigivning ja, men om någon är dömd till säg 22 års fängelse så behövs ju inte strafftiden "redigeras" om för att personen ska avtjäna i Sverige.
Citera
2020-09-03, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Häng med lite i utveckligen är du snäll, man tjuvkopplar inte bilar längre, man tar nyckeln istället.
Ja, jag har förstått det nu

Men det har väl även dykt upp lite nya sätt att göra inbrott i bilar. Man kan ju använda en sån där jammer som stör bluetooth-signalen när någon låser bilen från fjärrkontroll. Sen är det bara att gå fram och öppna dörren. Men att köra iväg kräver väl oftast en nyckel.
Citera
2020-09-03, 09:11
Medlem
Citat:
Jo vad gäller själva förfarandet om VF och frigivning ja, men om någon är dömd till säg 22 års fängelse så behövs ju inte strafftiden "redigeras" om för att personen ska avtjäna i Sverige.

Sverige har maxstraff på tidsbestämda straff på 18 år och VF 2/3. Dock kan man få längre om har brutit till ex mot tidigare VF. Vid överflyttning till Sverige från nordiska länder gäller svenska regler. Det nya avtalet med Thailand säger nått i den här stilen, om jag minns rätt, att de thailändska straffen ska ändras till Svensk standard. Hur som helst avtal mellan länder utanför Norden och EU kan vara extremt komplicerade. Juridiska termer är inte de samma i andra länder. Jag vet att det nya avtalet med Thailand tog flera år att få till. Sen finns det ett rykte att Thailändarna inte är nöjda med den svenska tolkningen. Dvs Den thailändska texten tolkas annorlunda än den Svenska.

När diplomatdottern överfördes så hotade Thailand med att inte överföra fler om Sverige ändrade hennes straff.. Avtalet var inte bra skrivet. Sedan förhandlades det fram ett nytt. Innan så hade Thailändarna ändrat sin syn och den skyldiga diplomatdottern fick reducerat straff i Sverige.

Det kan även bli förhandlingar med Danmark, om jag har förstått rätt, angående de yngre. Då de fick mer än 18år. Om de begär överflyttning. De som har fått livstid i Danmark ska nog försöka avtjäna dem i Danmark. Det finns ett problem för GM och det är danskarna nya lag om dubbla straff. Nu fick inte GM dubbla livstider men kommer det spela roll i DM när man tidsbestämmer deras straff där vet jag inte. Sen kan ju även Örebros TR ta hänsyn till det om straffet tidsbestäms i Sverige.
Citera
2020-09-03, 09:48
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Det är din tolkning. Jag tycker hans uttalande är egendomligt i fall han är oskyldig, borde han inte då yrka på att bli frisläppt direkt?

Jag tolkar det på samma sätt. Indirekt så erkänner lakritsremmen sin inblandninng.
Citera
2020-09-03, 10:17
Medlem
Citat:
Sverige har maxstraff på tidsbestämda straff på 18 år och VF 2/3. Dock kan man få längre om har brutit till ex mot tidigare VF. Vid överflyttning till Sverige från nordiska länder gäller svenska regler. Det nya avtalet med Thailand säger nått i den här stilen, om jag minns rätt, att de thailändska straffen ska ändras till Svensk standard. Hur som helst avtal mellan länder utanför Norden och EU kan vara extremt komplicerade. Juridiska termer är inte de samma i andra länder. Jag vet att det nya avtalet med Thailand tog flera år att få till. Sen finns det ett rykte att Thailändarna inte är nöjda med den svenska tolkningen. Dvs Den thailändska texten tolkas annorlunda än den Svenska.

När diplomatdottern överfördes så hotade Thailand med att inte överföra fler om Sverige ändrade hennes straff.. Avtalet var inte bra skrivet. Sedan förhandlades det fram ett nytt. Innan så hade Thailändarna ändrat sin syn och den skyldiga diplomatdottern fick reducerat straff i Sverige.

Det kan även bli förhandlingar med Danmark, om jag har förstått rätt, angående de yngre. Då de fick mer än 18år. Om de begär överflyttning. De som har fått livstid i Danmark ska nog försöka avtjäna dem i Danmark. Det finns ett problem för GM och det är danskarna nya lag om dubbla straff. Nu fick inte GM dubbla livstider men kommer det spela roll i DM när man tidsbestämmer deras straff där vet jag inte. Sen kan ju även Örebros TR ta hänsyn till det om straffet tidsbestäms i Sverige.

Jag tror nog att de gör bäst i att stanna i Danmark vad gäller livstidsstraffet. Att de skulle ha dubbla livstidsstraff tror jag inte att det kommer hålla i rätten när de traditionellt inte har så långa livstidsstraff och inte heller den mängd som Sverige har. I Sverige kommer de sitta betydande tid innan de kan få tidsbestämt. Det är även så att själv verkställigheten är en hårdare placering i Sverige.

Vad gäller avtalen med andra länder om de som har tidsbestämda straff så har det ju blivit mer likställt som du säger men vad gäller att avtjäna i Sverige så är det reglerna kring verkställigheten som man applicerar svenska regler på. Inte själva strafftiden

Citat från regeringens hemsida:

Ett överförande av straffverkställigheten till Sverige kan avse ett strängare fängelsestraff än vad motsvarande brott hade gett här i Sverige. Även beträffande sådana överförda utländska straff tillämpas som utgångspunkt vanliga svenska straffverkställighetsregler, vilket bland annat innebär att den som avtjänar ett fängelsestraff på viss tid kan friges villkorligt från fängelsestraffet först när två tredjedelar av strafftiden har avtjänats.”
Citera
2020-09-03, 11:13
Medlem
Citat:
Jag tror nog att de gör bäst i att stanna i Danmark vad gäller livstidsstraffet. Att de skulle ha dubbla livstidsstraff tror jag inte att det kommer hålla i rätten när de traditionellt inte har så långa livstidsstraff och inte heller den mängd som Sverige har. I Sverige kommer de sitta betydande tid innan de kan få tidsbestämt. Det är även så att själv verkställigheten är en hårdare placering i Sverige.

Vad gäller avtalen med andra länder om de som har tidsbestämda straff så har det ju blivit mer likställt som du säger men vad gäller att avtjäna i Sverige så är det reglerna kring verkställigheten som man applicerar svenska regler på. Inte själva strafftiden

Citat från regeringens hemsida:

Ett överförande av straffverkställigheten till Sverige kan avse ett strängare fängelsestraff än vad motsvarande brott hade gett här i Sverige. Även beträffande sådana överförda utländska straff tillämpas som utgångspunkt vanliga svenska straffverkställighetsregler, vilket bland annat innebär att den som avtjänar ett fängelsestraff på viss tid kan friges villkorligt från fängelsestraffet först när två tredjedelar av strafftiden har avtjänats.”

Det innebär att till ex 17åringar inte får svensk ungdomsrabatt om de flyttas över till Sverige. Eller om stöld ger 2 år i Sverige men 18år i landet X så får du avtjäna 18år (beroende på hur enskilt avtal ser u)t. Men det finns straffbestämmelser om maxlängd i Sverige. Jag ska erkänna att jag kan inte detaljerna mellan de nordiska länderna. Dock ska båda länderna godkänna flytten. Och jag tror tjänstemännen vet vad de gör. Då det är inte ovanligt med att flytta nordiska brottslingar mellan länderna.

Det innebära också att de inte kan få halvtid som de kan få i Danmark.

Hur som helst vi får väl se när och om det händer. Då får vi facit.
Citera
2020-09-03, 11:32
Avslutad
Jag börjar starkt tvivla på att svenskar och danskar härstammar ur samma gener.
Inte minst när man öppet konstaterar skillnaderna i rättsväsendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in